Om att köpa spel på skiva och känna sig som en idiot

It's not a lake, it's an ocean
Om att köpa spel på skiva och känna sig som en idiot

Så har det hänt igen. Jag har fått nackdelarna med att köpa spel fysiskt skrivna på näsan än en gång. Som om jag inte redan visste...

Jag brukar med en liten suck beklaga mig över att vi som köper spel på skiva inte längre är prioriterade. Fysiska releaser försenas "av logistiska skäl" medan köpare av den digitala versionen får sitt spel på utsatt datum. Det har hänt mig flera gånger de senaste åren. När jag köpte Sonic Colours Ultimate handlade det om en försening av det fysiska spelet på flera veckor.

När jag förbokade remaken av Resident Evil 4 var jag förstås medveten om detta. Men också om något som kallas PostNord. Jag köpte nämligen spelet på Spelbutiken, en nätbutik jag handlat hos ofta. Varför betala 100 kronor extra för samma spel, tänkte jag och kände mig sparsam.

Problemet med Spelbutiken är att deras enda leveranssätt är via PostNord – den civiliserade världens sämsta posttjänst. Som bekant delar de inte ut post varje vardag längre utan endast tre dagar i veckan. Detta spelar mindre roll om det handlar om en räkning för Tele2, som man lika gärna kan ha på autogiro, men är desto mer irriterande om man väntar på ett paket.

Jag hade vissa små förhoppningar om att mitt Resident Evil 4 skulle anlända en dag tidigare, det vill säga i går. Men icke. Det skickades då och hade det levererats via någon annan än PostNord hade det legat och väntat på mig i dag. I stället kommer jag få det av en glad brevbärare som tycker att han gör sitt jobb – på måndag.

Nu var det en medveten risktagning från mig denna gång, jag insåg att det kunde bli så här. Och så blev det. Men nackdelen med att förlita sig på fysisk leverans av ett spel visavi att köpa digitalt och dessutom kunna förinstallera det kvarstår.

Till och med jag som älskar att ställa spelen i hyllan drar mig alltmer för fysiska köp nu. Och då har det gått ganska långt.

Lärdomar drages!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Ja, att förlita sig på Postnord är lite som att bo i Sovjet och förlita sig på packåsnor i bergskedjor...

Medlem

Sist ett företag skickade med PostNord till mig fick jag ett SMS på leveransdagen. "Försändelsen är för stor för brevinkastet. Den ligger utanför din dörr."

Jovisst, när jag kom hem från jobbet låg varor värda 800kr på golvet i trapphuset som jag delar med 10 andra lägenheter, inklusive många barnfamiljer med klåfingriga ungar. Som tur var hade det inte blivit stulet.

Tidigare i liknande situationer har jag fått besked att det inte kunde delas ut och att jag kunde hämta det på närmaste utlämningsställe, men den servicen var väl för komplicerad för Postnord så de började lägga försändelserna på golvet i trapphuset istället.

Medlem

Vänta tills de börjar dela ut 1 gång i månaden...😁

Medlem

Man kan ju tycka att butiken skulle skicka spel som paket istället för brev.

”Paketleveranser påverkas inte, de paket som i dag levereras till dig, din postlåda eller till ombud kommer att delas ut varje dag som tidigare. Det gäller också post till postboxar och expressförsändelser.”

Medlem
Skrivet av nmbrg:

Man kan ju tycka att butiken skulle skicka spel som paket istället för brev.

”Paketleveranser påverkas inte, de paket som i dag levereras till dig, din postlåda eller till ombud kommer att delas ut varje dag som tidigare. Det gäller också post till postboxar och expressförsändelser.”

Även varubrev, vilket är det butiker normalt skickar mindre saker med, ska delas ut varje dag enligt Postnord.

https://www.postnord.se/vara-verktyg/sok-utdelningsdag

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Bennii:

Sist ett företag skickade med PostNord till mig fick jag ett SMS på leveransdagen. "Försändelsen är för stor för brevinkastet. Den ligger utanför din dörr."

Jovisst, när jag kom hem från jobbet låg varor värda 800kr på golvet i trapphuset som jag delar med 10 andra lägenheter, inklusive många barnfamiljer med klåfingriga ungar. Som tur var hade det inte blivit stulet.

Tidigare i liknande situationer har jag fått besked att det inte kunde delas ut och att jag kunde hämta det på närmaste utlämningsställe, men den servicen var väl för komplicerad för Postnord så de började lägga försändelserna på golvet i trapphuset istället.

Jag har en liknande erfarenhet. Köpte Deep Fear på Tradera, ett Saturn-spel värt några tusen. Det låg slängt i snön utanför min brevlåda. Det hade rymts i brevlådan, som är låst. Ingen aning varför brevbäraren gjorde så. Lyckligtvis var spelet väl emballerat och klarade sig utan skador.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Nocternity:

Även varubrev, vilket är det butiker normalt skickar mindre saker med, ska delas ut varje dag enligt Postnord.

https://www.postnord.se/vara-verktyg/sok-utdelningsdag

Wow. Ja, det sker ju bevisligen inte.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Själv tycker jag det värsta med köpa fysiska spel, på postorder iaf är att man ofta får spelfodralet trasigt eller/och fodralet är helt ihoptryckt. Skivan ligger löst i fodralet och skramlar runt då de små stiften har gått av. Mindre kul att ha ett helt mosat fodral i hyllan...

Börjar luta åt att jag bara kommer köpa fysiska spel lokalt vilket bara blir från Elgigantens lilla sortiment.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Så har det hänt igen. Jag har fått nackdelarna med att köpa spel fysiskt skrivna på näsan än en gång. Som om jag inte redan visste...

Jag brukar med en liten suck beklaga mig över att vi som köper spel på skiva inte längre är prioriterade. Fysiska releaser försenas "av logistiska skäl" medan köpare av den digitala versionen får sitt spel på utsatt datum. Det har hänt mig flera gånger de senaste åren. När jag köpte Sonic Colours Ultimate handlade det om en försening av det fysiska spelet på flera veckor.

När jag förbokade remaken av Resident Evil 4 var jag förstås medveten om detta. Men också om något som kallas PostNord. Jag köpte nämligen spelet på Spelbutiken, en nätbutik jag handlat hos ofta. Varför betala 100 kronor extra för samma spel, tänkte jag och kände mig sparsam.

Problemet med Spelbutiken är att deras enda leveranssätt är via PostNord – den civiliserade världens sämsta posttjänst. Som bekant delar de inte ut post varje vardag längre utan endast tre dagar i veckan. Detta spelar mindre roll om det handlar om en räkning för Tele2, som man lika gärna kan ha på autogiro, men är desto mer irriterande om man väntar på ett paket.

Jag hade vissa små förhoppningar om att mitt Resident Evil 4 skulle anlända en dag tidigare, det vill säga i går. Men icke. Det skickades då och hade det levererats via någon annan än PostNord hade det legat och väntat på mig i dag. I stället kommer jag få det av en glad brevbärare som tycker att han gör sitt jobb – på måndag.

Nu var det en medveten risktagning från mig denna gång, jag insåg att det kunde bli så här. Och så blev det. Men nackdelen med att förlita sig på fysisk leverans av ett spel visavi att köpa digitalt och dessutom kunna förinstallera det kvarstår.

Till och med jag som älskar att ställa spelen i hyllan drar mig alltmer för fysiska köp nu. Och då har det gått ganska långt.

Lärdomar drages!

https://i.imgur.com/D7XekuA.gif

Mailade spelbutiken.se om detta för ett par veckor sedan då det är fullkomligt idiotiskt att skicka med posten då dom inte ens delar ut varje dag längre.
Svaret jag fick var knappt värt att läsa tbh, och har dessvärre raderat mailet.

Jag bad om att iallafall kunna få hämta upp hos ombud som alternativ, men nej! Det funkar icke enligt dom.
"Vi försöker skicka ut alla spel för att de ska vara framme på releasedagen."

Senaste 2 spelen jag köpt har haft release en fredag. Jag fick spelen tidigast måndagen efter.
Måttligt road...


signatur

Konsolgamer från Helsingborg
NES, SNES, N64, 3Ds, Switch
PSP, Ps3, Ps4, Ps5
Google Stadia
MSI Katana

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Zphynx:

Mailade spelbutiken.se om detta för ett par veckor sedan då det är fullkomligt idiotiskt att skicka med posten då dom inte ens delar ut varje dag längre.
Svaret jag fick var knappt värt att läsa tbh, och har dessvärre raderat mailet.

Jag bad om att iallafall kunna få hämta upp hos ombud som alternativ, men nej! Det funkar icke enligt dom.
"Vi försöker skicka ut alla spel för att de ska vara framme på releasedagen."

Senaste 2 spelen jag köpt har haft release en fredag. Jag fick spelen tidigast måndagen efter.
Måttligt road...

Mm... Sista gången jag förbokar ett spel från dem.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Gaara:

Själv tycker jag det värsta med köpa fysiska spel, på postorder iaf är att man ofta får spelfodralet trasigt eller/och fodralet är helt ihoptryckt. Skivan ligger löst i fodralet och skramlar runt då de små stiften har got av. Mindre kul att ha ett helt mosat fodral i hyllan...

Börjar luta åt att jag bara kommer köpa fysiska spel lokalt vilket bara blir från Elgigantens lilla sortiment.

Ja, att köpa från butik är ju bäst. Men för mig handlar det mest om tid. Sedan GameStop lade ner har jag ingen spelbutik i närheten utan måste ta bilen, vilket det sällan finns tid till bara för att hämta ut ett spel. Elgiganten levererar dock till Instabox, borde ha köpt därifrån.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Wow. Ja, det sker ju bevisligen inte.

Haha nä, det är ju en annan femma. Jag misstänker att dom ibland skiter i att köra ut det för att det inte är på en dag dom normalt kör ut.

Flera gånger har jag dessutom fått besked om att brevet inte fått plats i brevlådan och jag måste vänta en dag extra för att hämta på ICA Maxi 3km bort, och varenda gång har det rört sig om jiffypåsar och kuvert som jag fått in tio av i brevlådan utan problem 🤣

Medlem

Tycker Spelbutiken suger. De är inte så jävla billiga heller tycker jag. Ska man köpa ett AAA-spel på releasedagen är det typ lika billigt från Elgiganten eller Netonnet.

Var den första av mina kompisar som förbokade Hogwarts Legacy. Pga att jag gjorde det från Spelbutiken var jag den av mina kompisar som fick det sist.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av gamleaggan:

Tycker Spelbutiken suger. De är inte så jävla billiga heller tycker jag. Ska man köpa ett AAA-spel på releasedagen är det typ lika billigt från Elgiganten eller Netonnet.

Var den första av mina kompisar som förbokade Hogwarts Legacy. Pga att jag gjorde det från Spelbutiken var jag den av mina kompisar som fick det sist.

De brukar ligga 100 kr under Webhallen, men mot Elgiganten kan det skilja så lite som 50 kr. Det är rätt. Däremot har de många lite äldre spel som jag inte brukar hitta hos motsvarande nätbutiker.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Beställde lurar av PostNord som glömde Scana in paketet för leverans 3 dagar försenade . Aldrig mera PostNord


signatur

New life, New hope

Medlem

Därför man inte förbokar spel och förlitar sig på fraktbolag som 9 av 10 gånger inte håller det som de lovar. Ta dig till butik på releasedag och köp bara. Att köpa digitalt tar bort mycket av charmen med tv-spel, enligt mig.

Avstängd

Varför är det så viktigt att få det på releasedagen ändå, chilla lite liksom

Medlem

Kommenterar inte leverans tider på moderna spel, men jag brukar köpa äldre spel på plast ibland om de inte finns på Steam, ser ingen orsak att skämmas för det. Alla spel har kommit fram oskadda, men har fått en bok vatten skadad en gång.

Medlem

Inte spel relaterat men väntade på ett paket. Uppgav mitt nummer, min frus nummer som backup. Jag var hemma och hade ställt in att om ingen av oss svarar så kan dom lämna paketet utanför.

Jag ser på appen att posbilen precis har kommit fram och sen en sekund senare får jag ett sms att han inte fick tag på mig och behöver boka ny tid.

Suck...

Skribent
Skrivet av Ruffles:

Wow. Ja, det sker ju bevisligen inte.

Nä, och jag gissar det är lätt att komma undan. De behöver bara hävda att brevet/paketet kom sent till dem så de inte kunde leverera. Speciellt om man inte kan spåra sin vara eller brevet. Här är det sagt nu att de delar ut mån, ons och fre. Sen ska vissa saker delas ut alla dagar, men har ALDRIG varit med om att det varit något i brevlådan tis eller tors.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av fejksson:

Varför är det så viktigt att få det på releasedagen ändå, chilla lite liksom

Va tror du, har man suttit o väntat på ett spel i flera månader kanske och låt säga det släpps på en fredag o postgubbarna missar så man får vänta till måndag-tisdag är det inte så jäkla skoj, när alla andra i sin omgivning kan sitta o spela på release.

Kanske svårt att förstå för folk som inte har något större "spelintresse"

Medlem

Att beställa fysisk kopia på ett spel online resulterar väl alltid i att spelet skickas den dagen det släpps?
Släpps spelet på en Fredag får man vänta till Måndag.

Visst är det tråkigt men känns ganska självklart. Det har väl alltid varit så?

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Att beställa fysisk kopia på ett spel online resulterar väl alltid i att spelet skickas den dagen det släpps?
Släpps spelet på en Fredag får man vänta till Måndag.

Visst är det tråkigt men känns ganska självklart. Det har väl alltid varit så?

Nja flesta brukar skriva att de skickar så man får på releasedagen, har man förbokat så förväntar man sig ju att de har haft god tid på sig lyckas mä det...

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Ronzem:

Att beställa fysisk kopia på ett spel online resulterar väl alltid i att spelet skickas den dagen det släpps?
Släpps spelet på en Fredag får man vänta till Måndag.

Visst är det tråkigt men känns ganska självklart. Det har väl alltid varit så?

Nej. Det vanliga är att spelet skickas dagen före så att man får det på releasedagen. Så gör Webhallen, Elgiganten, Netonnet m.fl. Spelbutiken skickade det också på torsdagen, så hade PostNord delat ut det hade jag fått det på fredagen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Spelbutiken använder sig inte av varubrev vilket gör att det kommer med varannandag-utdelning... Rekommenderar inte spelbutiken om man måste ha det på releasedagen, dock så har det hänt mig att alla stora butiker missat... De gångerna har det inte varit postgången som strulat.

Önskar de kunde sluta med spelsläpp på fredagar så hade det förmodligen varit lugnt 99 fall av 100 och man i varje fall haft helgen räddad.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Nej. Det vanliga är att spelet skickas dagen före så att man får det på releasedagen. Så gör Webhallen, Elgiganten, Netonnet m.fl. Spelbutiken skickade det också på torsdagen, så hade PostNord delat ut det hade jag fått det på fredagen.

Ah. Men post delar ju inte ut alla dagar nu för tiden. Vet inte alla om det?

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Ah. Men post delar ju inte ut alla dagar nu för tiden. Vet inte alla om det?

Varubrev delas ut varje dag, vanliga brev gör det inte.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Gill:

Önskar de kunde sluta med spelsläpp på fredagar så hade det förmodligen varit lugnt 99 fall av 100 och man i varje fall haft helgen räddad.

Amen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Köper alltid på skiva. Och bokar jag något så är det via webhallen. Kommer alltid i tid, ibland till och med före release.

12
Skriv svar