Den stora tråden om Diablo IV

Medlem

Jag har kikat lite i Reddit trådarna och trådarna på Blizzards forum. Det är inte bara Gigabyte (även om de verkar vara överrepresenterade) och det är inte bara 3080Ti kort.

Jag har sett vissa skriva om kort i nvidias 4000-serie och enstaka amd-kort också.

Men gemensamt för alla jag har sett skriva om att deras kort har dött, har skrivit att de har grafikkort i övre segmentet (XX70, XX70Ti, XX80, XX80Ti och XX90 när det gäller nvidia-kort).

Flera har skrivit att de försökt cappa fps limit, men att det inte har hjälpt. Andra har testat att sänka powerlimit.

Hur mycket sanning och ärlighet det ligger i vad som skrivs vet man ju inte. Men jag hoppas att Blizzard och grafikkortstillverkarna tar detta seriöst och hittar en lösning. Jag är ju sugen på att testa i helgen, men vill inte riskera att bränna upp mitt kort 😬


signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3600C18 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Om det är din sammanfattning har du inte tittat videon.

Han är tydlig med att det inte är spelet i sig som kan "bricka" Gigabyte-kort, utan att spelet visar brister i deras kort som inte borde finnas där. Mest troligen är det något som kommer ifrån pandemin att det var svårt att få tag på rätt grejer, eller att de stressade i arbetet med dem och så kvaliten blev sämre.

Dessutom pratar han om att det hade hänt förr eller senare med något annat spel, och att det då inte är Diablo IV som är problemet.

---

Skriver mest av mig så folk inte tas av clickbaiten

Jag uppfatta det som det va olika märken av 3080 kort inte bara gigabyte, det han pratade om med Gigabyte va att de hade dålig/sämst garanti o gärna satte käppar i hjulet för hanteringen som att stänga ner sin websida etc när något hände...

Medlem
Skrivet av Shugge:

Jag har kikat lite i Reddit trådarna och trådarna på Blizzards forum. Det är inte bara Gigabyte (även om de verkar vara överrepresenterade) och det är inte bara 3080Ti kort.

Jag har sett vissa skriva om kort i nvidias 4000-serie och enstaka amd-kort också.

Men gemensamt för alla jag har sett skriva om att deras kort har dött, har skrivit att de har grafikkort i övre segmentet (XX70, XX70Ti, XX80, XX80Ti och XX90 när det gäller nvidia-kort).

Flera har skrivit att de försökt cappa fps limit, men att det inte har hjälpt. Andra har testat att sänka powerlimit.

Hur mycket sanning och ärlighet det ligger i vad som skrivs vet man ju inte. Men jag hoppas att Blizzard och grafikkortstillverkarna tar detta seriöst och hittar en lösning. Jag är ju sugen på att testa i helgen, men vill inte riskera att bränna upp mitt kort 😬

Skrämmande. Kan inget om sådant men har ett 70 eller 70ti men tänkte inte mkt på det. Dock vet jag att det var ett jävla ös på fläktarna när jag spelade. Minns att jag hörde det genom mina lurar och blev lite orolig men ignorerade det. Hjälper det om man drar ner grafiken till medium etc eller hur funkar det?

Medlem
Skrivet av Govein:

Skrämmande. Kan inget om sådant men har ett 70 eller 70ti men tänkte inte mkt på det. Dock vet jag att det var ett jävla ös på fläktarna när jag spelade. Minns att jag hörde det genom mina lurar och blev lite orolig men ignorerade det. Hjälper det om man drar ner grafiken till medium etc eller hur funkar det?

Gemensam nämnare är just att fläktarna går upp i full hastighet.

Att sänka grafiknivåerna verkar inte ha hjälpt.


signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3600C18 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Medlem
Skrivet av Shugge:

Gemensam nämnare är just att fläktarna går upp i full hastighet.

Att sänka grafiknivåerna verkar inte ha hjälpt.

Tack för svaret 👍

Medlem
Skrivet av Govein:

Skrämmande. Kan inget om sådant men har ett 70 eller 70ti men tänkte inte mkt på det. Dock vet jag att det var ett jävla ös på fläktarna när jag spelade. Minns att jag hörde det genom mina lurar och blev lite orolig men ignorerade det. Hjälper det om man drar ner grafiken till medium etc eller hur funkar det?

Skrivet av Shugge:

Gemensam nämnare är just att fläktarna går upp i full hastighet.

Att sänka grafiknivåerna verkar inte ha hjälpt.

Skrivet av Govein:

Tack för svaret 👍

Prova sätta fps-spärr i nvidia kontrollpanel.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Prova sätta fps-spärr i nvidia kontrollpanel.

Tack ska prova det 👍

Medlem

Någon från Blizzards kundtjänst har svarat i denna tråd nu: https://us.forums.blizzard.com/en/d4/t/diablo-4-bricked-my-gi...

Och nvidia har precis släppt en ny drivrutin 531.41: https://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/200382/en-...
I changeloggen nämns dock bara dlss2 i samband med Diablo IV, så troligtvis ingen lösning på problemet än.


signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3600C18 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Releasehästryttare

Vilken tid kan man spela?

Medlem
Skrivet av Devan:

Vilken tid kan man spela?

"The Open Beta begins March 24 at 9 a.m. PDT and concludes March 27 at 12 p.m. PDT."

Vad det nu blir i våra klockor får du Googla

Medlem
Skrivet av Devan:

Vilken tid kan man spela?

kl 17 på Fredag (i teorin iaf, sen om du kommer in eller får sitta i kö hela kvällen e ju en annan sak).


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Jäkligt taggad på o se hur druiden blir

Medlem

Vi ses i kön!


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Varför hamnar jag i kö när jag öppnar betan nu? Skulle bara kolla för skojs skull om man kunde göra något redan nu men betan drar ju inte igång förrän imorrn? Är jag bara i kö för att få ett meddelande att betan börjar imorrn?

Medlem
Skrivet av Ro-Jaws:

Varför hamnar jag i kö när jag öppnar betan nu? Skulle bara kolla för skojs skull om man kunde göra något redan nu men betan drar ju inte igång förrän imorrn? Är jag bara i kö för att få ett meddelande att betan börjar imorrn?

Du kommer få ett meddelande som säger att du inte har rätt licens sen när kön är klar.

Medlem
Skrivet av Govein:

Du kommer få ett meddelande som säger att du inte har rätt licens sen när kön är klar.

Ok. Tack

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Om det är din sammanfattning har du inte tittat videon.

Han är tydlig med att det inte är spelet i sig som kan "bricka" Gigabyte-kort, utan att spelet visar brister i deras kort som inte borde finnas där. Mest troligen är det något som kommer ifrån pandemin att det var svårt att få tag på rätt grejer, eller att de stressade i arbetet med dem och så kvaliten blev sämre.

Dessutom pratar han om att det hade hänt förr eller senare med något annat spel, och att det då inte är Diablo IV som är problemet.

---

Skriver mest av mig så folk inte tas av clickbaiten

En liten anekdot; jag har byggt datorer sedan 2000 ca och har faktiskt vart med om att ett grafikkort dött på det här sättet. Kommer inte ihåg märket men minns att det var efter en patch i Eve Online (detta skedde 2011) som måste ha återställt V-sync i klienten och kortet jag hade sa hej då efter några minuter. Och på tal om komponenter som går sönder så är den enda utöver GPUn ett nätverksagg som sprängdes mitt i en svamptripp ca 2007 kanske.

Releasehästryttare

"this game cannot be played yet" Står det för mig -.-

Kommer ni andra in?

Edit: Funkade när jag startade om Blizzard launchern! 70 min kö!

Releasehästryttare

Ni som spelade förra helgen, vilka klasser borde vi som spelar nu testa först?

Medlem
Skrivet av Devan:

"this game cannot be played yet" Står det för mig -.-

Kommer ni andra in?

Edit: Funkade när jag startade om Blizzard launchern! 70 min kö!

Hade 3 min kvar i kön, gick och hämtade vatten. Kommer tillbaka till 10 minuter kötid kvar..

Medlem
Skrivet av Devan:

Ni som spelade förra helgen, vilka klasser borde vi som spelar nu testa först?

Alla?

Medlem
Skrivet av Devan:

Ni som spelade förra helgen, vilka klasser borde vi som spelar nu testa först?

Jag gillade sorc och melee-rogue från förra helgen. Taggad på necro den här. Kom in och hann spela till första bossen innan spelet crashade. Passade på att köpa pizza, så hoppas spela igen om 15 min.

Medlem

Vad är det för World Boss tider nu i helgen ?

Medlem
Skrivet av Vasslepulver:

Vad är det för World Boss tider nu i helgen ?

Undrar jag också!

Medlem
Skrivet av Vasslepulver:

Vad är det för World Boss tider nu i helgen ?

Skrivet av Methea:

Undrar jag också!

Ashava World Boss tider:

  • 18.00 Lördag 25 Mars

  • 20.00 Lördag 25 Mars

  • 07.00 Söndag 26 Mars

  • 09.00 Söndag 26 Mars


signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |

Medlem

Lirade utan problem igår kväll, nu idag på förmiddagen hänger/kraschar klienten direkt när man ska välja gubbe.
Såg att D4 autopatchades strax innan också.
(windows 10)


signatur

Meep!

Releasehästryttare

Lagg, oskipbara cutsceens och laddningstider gör att jag kommer skippa D4.

Medlem
Skrivet av Devan:

Lagg, oskipbara cutsceens och laddningstider gör att jag kommer skippa D4.

Tabba in och ut en gång så kan du skippa igen, det är en bugg.

Medlem

Då blev man klar med wolf-achivement, bara att avinstallera då och invänta fullversionen. Återgår till D2R i vänta på detta och resident evil 4 remake nu :). Jag hoppas de tar åt sig av kritiken.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skribent
Skrivet av Devan:

Lagg, oskipbara cutsceens och laddningstider gör att jag kommer skippa D4.

På Xbox håller man bara in b-knappen så skippar man cutscenes. Skulle inte säga det är så mycket laddningstider heller, 1-2 sekunder när man går in i grottor ibland.


signatur

"Writer and Fighter"

Skriv svar