FZ Play – Spela öppna Diablo IV-betan med oss!

Robot
FZ Play – Spela öppna Diablo IV-betan med oss!

Wakkaah spelar Diablo IV ikväll igen, och vill ha DIN hjälp.

#diablo-iv, #fz-play


Medlem

Hade gärna hjälpt till men dessa katastrof servers så spenderar man längre tid i köer än i själv spelet efter att man får DC stup i kvarten.

Samma visa varje gång Blizzard släpper något...

Konstanta disconnects följt av timlång kö, nästintill ospelbart. Gubben warpar runt lite överallt och ibland går det ej gå vidare till vissa områden. Blizzard skriver i klienten att de upplever "exceptionellt högt tryck" på servern, men såhär har det ju vart vid alla släpp, vad är överraskningen? Har det inte lärt sig någonting på 20 år?

Medlem

Inte märkt av direkt mycket köer alls idag, det vart ju skönt. Däremot så är det märkligt att drar man ner grafikinställningarna till medium (fastän man har 4090 kort) så försvinner fryslaggen/rubberbandingen, utan att spelet ser nämnvärt fulare ut.

Medlem

Har bara spelat idag, laddade hem imorse och lirat ett par timmar på förmiddan o ett par i eftermiddag och inte haft varesig kö eller ett enda disconnect eller krasch, bugg eller dylikt.

Måste dock säga…snyggt o stämningsfullt men fan vilket oerhört tråkigt spel. Efter en timma kändes som att spelet bara gick in i repeat. Värre än vad jag upplevde D3 men kanske har jag bara lessnat på den här typen av spel.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Har bara spelat idag, laddade hem imorse och lirat ett par timmar på förmiddan o ett par i eftermiddag och inte haft varesig kö eller ett enda disconnect eller krasch, bugg eller dylikt.

Måste dock säga…snyggt o stämningsfullt men fan vilket oerhört tråkigt spel. Efter en timma kändes som att spelet bara gick in i repeat. Värre än vad jag upplevde D3 men kanske har jag bara lessnat på den här typen av spel.

Jag upplevde det också bättre idag vad gäller köandet men kanske bara hade tur med vilka tider jag körde.

Tyckte att alla mobs skalade med level tog bort lite av känslan av progression.

Moderator

Verkar vara köfritt idag! Nu kör vi.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Har bara spelat idag, laddade hem imorse och lirat ett par timmar på förmiddan o ett par i eftermiddag och inte haft varesig kö eller ett enda disconnect eller krasch, bugg eller dylikt.

Måste dock säga…snyggt o stämningsfullt men fan vilket oerhört tråkigt spel. Efter en timma kändes som att spelet bara gick in i repeat. Värre än vad jag upplevde D3 men kanske har jag bara lessnat på den här typen av spel.

Samma här, det känns bättre än D3 och har en mörkare stil som D3 saknade, men är förmodligen för gammal för repetitiva slot machine-spel.

Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Samma visa varje gång Blizzard släpper något...

Konstanta disconnects följt av timlång kö, nästintill ospelbart. Gubben warpar runt lite överallt och ibland går det ej gå vidare till vissa områden. Blizzard skriver i klienten att de upplever "exceptionellt högt tryck" på servern, men såhär har det ju vart vid alla släpp, vad är överraskningen? Har det inte lärt sig någonting på 20 år?

Det är beta testning inget spelsläpp, spara gnället till i sommar istället.


signatur

IDKFA

Xmk
Medlem

Tycker det sammanfattar spelet bra, det är som diablo 3 fast med en identitetskris.

Vad jag menar med detta är att delar av världen som inte är dungeons kan man stöta på andra spelare i, finns world bosses andra kan va med på så spelet försöker nästan va ett MMO fast det inte egentligen är det.

Men trots att jag är sjuk med hosta och huvudvärk och har svårt att spela andra spel pga fokus så lyckas det hålla mig fast i spelet så det är inte dåligt bara inget revolutionerande.

Medlem

Inte heller så imponerad faktiskt, ser bra ut absolut, men rörigt ålite tråkigt, en lvl 15 rogue en lvl 18 warrior 3 legendary drops so far


signatur

Enjoy!

Moderator | Testpilot

Jag älskar det Atmosfären som jag lyft flera gånger är på topp, och jag tycker gameplayet är riktigt kul också. Inte då bara striderna som är riktigt köttiga (helst i närstrid) men det fria utforskandet är kul.

Än så länge har all loot man fått kunnat göra så man kan skapa en hel del intressanta builds också.

Taggad som fan!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag älskar det Atmosfären som jag lyft flera gånger är på topp, och jag tycker gameplayet är riktigt kul också. Inte då bara striderna som är riktigt köttiga (helst i närstrid) men det fria utforskandet är kul.

Än så länge har all loot man fått kunnat göra så man kan skapa en hel del intressanta builds också.

Taggad som fan!

Håller med om allt du skriver!

Det ska bli grymt kul att kötta på ordentligt i juni. Tror jag ska köra en rogue, något jag inte trodde från början.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Orsaken D1 och D2 är och förblir bäst!

D1

D2

Avstängd

Det är ju helt klart ett sämre path of exile, fattar inte dom tar 700 kr för denna skiten

Medlem
Skrivet av fejksson:

Det är ju helt klart ett sämre path of exile, fattar inte dom tar 700 kr för denna skiten

Kan du förklara mer i detalj så att en som inte har spelat POE förstår?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Moderator | Testpilot
Skrivet av fejksson:

Det är ju helt klart ett sämre path of exile, fattar inte dom tar 700 kr för denna skiten

Bättre skulle jag säga. Gillar inte alls hur överdrivet komplicerat Path of Exile är, och jag finner den öppna världen där man kan gå och questa lite som man vill mycket mer intressant än vad det spelet har att erbjuda.

Härlig blandning av Diablo 2 och 3 detta.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av fejksson:

Det är ju helt klart ett sämre path of exile, fattar inte dom tar 700 kr för denna skiten

Samma genre, men väldigt olika spel. Jag har lagt ~2000h i PoE och jag känner mig fortfarande som en nybörjare. PoE har enligt mig för många olika system, valutor och mekaniker för sitt eget bästa. Otroligt o-nybörjarvänligt om du frågan mig.

Jag är taggad som tusan för D4 releasen, även om jag inte ser det som ett 10/10 spel som det är nu i Betan.

Avstängd
Skrivet av Freakon:

Kan du förklara mer i detalj så att en som inte har spelat POE förstår?

Combat är sämre, skills är sämre, builds är sämre, lagg är värre, UI är sämre, keybindings är sämre

Medlem
Skrivet av fejksson:

Combat är sämre, skills är sämre, builds är sämre, lagg är värre, UI är sämre, keybindings är sämre

På vilket sätt är combat "sämre"?

På vilket sätt är skills "sämre"?

På vilket sätt är builds "sämre"?

På vilket sätt är lagg "värre"?

På vilket sätt är UI "sämre"?

Jag är blott en fåne så förklara gärna som om jag vore ett barn.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Hade gärna hjälpt till men dessa katastrof servers så spenderar man längre tid i köer än i själv spelet efter att man får DC stup i kvarten.

Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Samma visa varje gång Blizzard släpper något...

Konstanta disconnects följt av timlång kö, nästintill ospelbart. Gubben warpar runt lite överallt och ibland går det ej gå vidare till vissa områden. Blizzard skriver i klienten att de upplever "exceptionellt högt tryck" på servern, men såhär har det ju vart vid alla släpp, vad är överraskningen? Har det inte lärt sig någonting på 20 år?

Ni måste ha världens otur?
Jag har loggat in och spelat till och från, både morgon, lunchtid och kväll sen betan släpptes i fredags och jag har inte haft en enda disconnect och längsta kön jag haft är 3min (förutom första timmen då det var 40min), kommer oftast in direkt. Har spelat både på PC och PS5. Riktigt bra beta bortsett till lite småbuggar som hör till i en beta.

En grej jag dock störde mig på när man lirade i party var att man inte kunde dela quester. Annars var det något jag inte förstod hur man gjorde.

Medlem
Skrivet av fejksson:

Det är ju helt klart ett sämre path of exile, fattar inte dom tar 700 kr för denna skiten

path of exile hade ju inte funnits om det inte vore för diablo.

Medlem
Skrivet av fejksson:

Det är ju helt klart ett sämre path of exile, fattar inte dom tar 700 kr för denna skiten

Diablo 4 är mycket riktigt ett väldigt förenklat Live service ARPG. Finns inte mycket i form av synergier etc i färdighetsträd och loot systemet trivialiserar loot då det sprutar legendaries med aspects redan innan lvl 20. Så det är inte revolutionerande på något sätt, allt D4 försöker göra gör redan andra bättre, det är bara ett OK spel.

Men ibland är ett OK spel OK nog för att man ska ha kul för en stund, även om stunden i många fall kanske blir main story sedan är det bra. Om 700kr är mycket pengar och därmed "värt det" beror på individens budget för hobbies i stort. Jag har redan pungat ut 700kr trots att jag inte rider på hype tåget och tycker det är mediokert. Kommer spela det från början till slut i sommar när det släppt, men det lär inte bli några 500 timmar för att spamma live service content.

Men med det sagt. Path of exile är inte mycket bättre det.
Påstår man att det är komplicerat så är det ju inte riktigt sant. Folk tänker ju inte själv i PoE utan följer FOTM builds som postas på nätet för att inte "gimpa" sig själva. Att stapla currencies på varandra är standard i FTP spels industrin från regelrätta mobilspel till path of exile.

För egen del så skulle ett ARPG med ordentliga online funktioner och ett ordentligt UI som inte känns begränsande, baserat på skillsystemet och loot systemet i Grim Dawn ha varit bäst.

Skrivet av mrFluffy:

Det är beta testning inget spelsläpp, spara gnället till i sommar istället.

Ja, då ska man väl kunna betatesta också.

Medlem

Allt har flutit bra på xsx för mig, lvl 25 idag Inga långa köer och inget strul mer än att ibland dyker det upp en osynlig vägg Gillar det men vad är det att inte gilla med Diablo

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Diablo 4 är mycket riktigt ett väldigt förenklat Live service ARPG. Finns inte mycket i form av synergier etc i färdighetsträd och loot systemet trivialiserar loot då det sprutar legendaries med aspects redan innan lvl 20. Så det är inte revolutionerande på något sätt, allt D4 försöker göra gör redan andra bättre, det är bara ett OK spel.

Men ibland är ett OK spel OK nog för att man ska ha kul för en stund, även om stunden i många fall kanske blir main story sedan är det bra. Om 700kr är mycket pengar och därmed "värt det" beror på individens budget för hobbies i stort. Jag har redan pungat ut 700kr trots att jag inte rider på hype tåget och tycker det är mediokert. Kommer spela det från början till slut i sommar när det släppt, men det lär inte bli några 500 timmar för att spamma live service content.

Men med det sagt. Path of exile är inte mycket bättre det.
Påstår man att det är komplicerat så är det ju inte riktigt sant. Folk tänker ju inte själv i PoE utan följer FOTM builds som postas på nätet för att inte "gimpa" sig själva. Att stapla currencies på varandra är standard i FTP spels industrin från regelrätta mobilspel till path of exile.

För egen del så skulle ett ARPG med ordentliga online funktioner och ett ordentligt UI som inte känns begränsande, baserat på skillsystemet och loot systemet i Grim Dawn ha varit bäst.

Folk förstår tydligen ingenting längre. PoE är ju EXTREMT komplicerat. Som casual player vem orkar sätta sig in i skiten på riktigt alltså. Sen angående D4 är precis som det ska vara men kalla det väldigt förenklat ARPG is ju ironi.

Förstår mycket väl hur det ser ut som det gör i industrin idag bara genom och läst lite av D4 trådarna som kommit sen betan drog igång där finns ju allt och lite till. Jag ska refund skiter fattar inte dom släpper sån skit! släppt vad?

Sen grund och botten, D4 är rival med både POE och resten av skaran av ARPG's men något som otroligt många missar är D1 var ju grymt och D2 ska vi inte prata om. Saken är Blizzard jagar inte gubbar och kärringar på 35+ som satt och spelade Diablo 1 & Diablo 2. Dom söker bratsen som spelar fortnite, roblox osv. FInns inga pengar och tjäna på nostalgi nerds.

Testpilot

Det jag framförallt gillar med Diablo 4 än så länge är just den öppna världen, känns i mångt och mycket som Lost Ark. Jag uppskattar även att spelet inte är överdrivet komplext, men ändå har ett djup som tillåter god variation med builds - och detta redan innan end-game.

Det jag inte direkt uppskattar är hur spelet är balanserat tidigt in, får se om Blizzard kan hinna göra något åt detta innan lanseringen bär av stapeln.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Diablo 4 är mycket riktigt ett väldigt förenklat Live service ARPG. Finns inte mycket i form av synergier etc i färdighetsträd och loot systemet trivialiserar loot då det sprutar legendaries med aspects redan innan lvl 20. Så det är inte revolutionerande på något sätt, allt D4 försöker göra gör redan andra bättre, det är bara ett OK spel.

Men ibland är ett OK spel OK nog för att man ska ha kul för en stund, även om stunden i många fall kanske blir main story sedan är det bra. Om 700kr är mycket pengar och därmed "värt det" beror på individens budget för hobbies i stort. Jag har redan pungat ut 700kr trots att jag inte rider på hype tåget och tycker det är mediokert. Kommer spela det från början till slut i sommar när det släppt, men det lär inte bli några 500 timmar för att spamma live service content.

Men med det sagt. Path of exile är inte mycket bättre det.
Påstår man att det är komplicerat så är det ju inte riktigt sant. Folk tänker ju inte själv i PoE utan följer FOTM builds som postas på nätet för att inte "gimpa" sig själva. Att stapla currencies på varandra är standard i FTP spels industrin från regelrätta mobilspel till path of exile.

För egen del så skulle ett ARPG med ordentliga online funktioner och ett ordentligt UI som inte känns begränsande, baserat på skillsystemet och loot systemet i Grim Dawn ha varit bäst.

Jag måste fråga, har du kört PoE de senaste fem åren? Det är så många lager du som spelare måste ha koll på så att det börjar bli löjligt. Du har din klass, passiv-träd, ascendensies, pantheon, atlas, atlas skill tree bara för att nämna några mekaniker. Sen har du alla gamla league-mechanics som ligger i bakgrunden som man bör ha koll på för att hänga med.

För att ha en rimlig chans i gula/röda maps bör din karaktär vara res-cappad, spell-sup cappad, vettig block chans, life on block, hög armor/evasion. Du behöver även ha lämpliga gems länkade till varandra som skapar bra synnergier med din gear och ditt skill-tree. Detta är något som väldigt få nya spelare kan åstakomma utan att följa en build-guide skulle jag säga. Även jag som har 2000h i PoE skulle ha väldigt svårt att göra en build från scratch. Det är nog just för att spelet är så komplicerat att de flesta kör en FOTM-build. Spelet så komplext att alla stats inte ens är synliga in-game, utan du måste ut i Path of Building för att få en överblick.

Att crafta items i PoE är en hel vetenskap i sig och de flesta currencies i är ju tänkta att just crafta items med. Det är ju inte som i andra F2P-spel att du behöver currency X för att köpa items från en vendor, och currency Y för att köpa items av en annan.

För att förtydliga, jag tycker att PoE är ett kanonspel med ett fantastiskt djup men att det har blivit lite för komplext för sitt eget bästa - det skrämmer bort majoriteten av de nya spelarna skulle jag gissa. Jag hade hoppats när de utannonserade PoE2 att de skulle börja på helt på ny kula men tyvärr verkar det inte så..

Medlem

Jag gillar spelet mestadels. Grym atmosfär. Man känner att man verkligen är där.
Några saker jag inte gillar är att man är princip tvingad att spela på de legendar affixen som man får. Annars gör man inte tillräckligt med skada. Så om du är en barbar som vill köra ett whirlwind bygge så måste du i princip ha de LA utrustat för att få det att fungera. Lite trist kan jag tycka.
Felet ligger väl i att det blir så himla bra när man stackar xx%*xx% *xx%. Så ja, va beredd att spela de föremål som droppar och hoppas på det bästa.
Men vill man bara köra kampanjen så. Bara å köra å njuta av bra stämning.

Medlem
Skrivet av Schluug:

Jag måste fråga, har du kört PoE de senaste fem åren? Det är så många lager du som spelare måste ha koll på så att det börjar bli löjligt. Du har din klass, passiv-träd, ascendensies, pantheon, atlas, atlas skill tree bara för att nämna några mekaniker. Sen har du alla gamla league-mechanics som ligger i bakgrunden som man bör ha koll på för att hänga med.

För att ha en rimlig chans i gula/röda maps bör din karaktär vara res-cappad, spell-sup cappad, vettig block chans, life on block, hög armor/evasion. Du behöver även ha lämpliga gems länkade till varandra som skapar bra synnergier med din gear och ditt skill-tree. Detta är något som väldigt få nya spelare kan åstakomma utan att följa en build-guide skulle jag säga. Även jag som har 2000h i PoE skulle ha väldigt svårt att göra en build från scratch. Det är nog just för att spelet är så komplicerat att de flesta kör en FOTM-build. Spelet så komplext att alla stats inte ens är synliga in-game, utan du måste ut i Path of Building för att få en överblick.

Att crafta items i PoE är en hel vetenskap i sig och de flesta currencies i är ju tänkta att just crafta items med. Det är ju inte som i andra F2P-spel att du behöver currency X för att köpa items från en vendor, och currency Y för att köpa items av en annan.

För att förtydliga, jag tycker att PoE är ett kanonspel med ett fantastiskt djup men att det har blivit lite för komplext för sitt eget bästa - det skrämmer bort majoriteten av de nya spelarna skulle jag gissa. Jag hade hoppats när de utannonserade PoE2 att de skulle börja på helt på ny kula men tyvärr verkar det inte så..

Jag spelade PoE senast i veckan. Som jag sagt många gånger förr på dessa forum så älskar jag komplexa spel och avskyr neddummade spel som streamlinats. Men att kalla PoE "för komplicerat" är att ta i. De har stackat några mechanics på varandra via expansioner genom åren men det är inte raketforskning precis. Det är snarare en form av feature creep.

När jag skriver att folk kikar efter FOTM builds på nätet istället för att tänka själv så menar jag då inte att spelet är för komplicerat utan att spelarna idag är för ängsliga/lata och vill ha allt serverat. Jag skulle sortera in PoE i den ganska stora skaran spel som kallas "Easy to learn, hard to master". De blir färre och färre tyvärr eftersom att copy paste spel för att mjölka IPn är det som drar in de stora pengarna idag.

"Easy to learn, hard to master". Du kan rätt enkelt komma in i dessa spel och ha kul utan att gimpa dig själv, Easy to learn. Men vill du dominera de högre svårighetsgraderna så krävs det att man lär sig spelmekanik. Att kunna läsa av spelet. Hard to master. Förr i tiden så gjorde man det genom att acceptera den risk som finns och faktiskt spela spelet och lära sig hur det fungerar av erfarenhet. Har man inte erfarenhet av liknande spel sedan tidigare så kommer det innebära att risken att man misslyckas innan man lyckas är stor. Idag så har många inte tålamod att spela spel där de dör en massa innan de lär sig mekaniken och hur de kan nyttja den till sin fördel. Man vill jaga dopamin kicken, att hela tiden vara hög på success och just den delen av det mänskliga belöningssystemet nyttjas till fullo av utvecklare idag. Spelare som jagar dopamin trippen betalar inte för spel där det finns risk att de kan misslyckas. Så då googlas det flavour of the month builds istället där andra har gjort detta jobb åt dem. Många spelare idag är väldigt risk averse. Det gäller även tex soulsbourne spel, få har kört igenom spelen från start to finish utan att googla fram andras strategier för bossarna.

Kikar vi på D4 så finns inte det här djupet. Det är väldigt tunt och simpelt. Det går i princip inte att misslyckas och det finns inte mycket till mekanik. PoE har levt gott i många år och spelare fortsätter komma tillbaka trots att det inte riktigt är ett live service spel då det finns ett djup. Jag tror inte att folk kommer lockas tillbaka till D4 på samma sätt efter release. Det kommer sälja stort i preorders nu tack vare dessa marknadsförings beta perioder de kört (självklart hävdar de motsatsen, det är en del av paketet). D4 kommer även sälja stort vid release. Chansen är ganska stor att de redan tjänat in pengarna de lade på att utveckla spelet och resten är ren vinst. Så blizzard kommer nog inte sörja att den stora skaran spelare som redan betalat för spelet försvinner efter de kört klart main story så det inte är speciellt stora skaror som nöter deras repetetiva live service content. Dopamin trippen finns då att hitta i "the next big thing".

12
Skriv svar