Medlem
The Light Brigade

Oväntad succé
När spelet The Light Brigade visades upp första gången i en trailer på en "VR trailer showcase" och en Sony State of play passerade det som en axelryckning.
Spelet såg inte nämnvärt "snyggt" ut utan som ett spel "anpassat för Quest" och sen portats till PCVR & PSVR2 eller visade upp speciellt gameplay.
Man anade inte att det blev ett spel man lätt kan lägga i toppen bland dom bästa VR spelen på senaste.

Spelet
Spelet är en sk Rogue-lite shooter med realistisk vapenhantering plus en del magi.
Vapenhanteringen är så pass realistisk att det känns på riktigt. Man måste göra det mesta manuellt så det handlar inte om att trycka på knappar och titta på en animation vid omladdning osv.
Handlingen är inte så avancerad men handlar om att återställa ljuset till världen som hamnat i evigt mörker.
Man färdas som i alla flesta roguelites genom sk procedurally generated världar, där man får strida mot olika sorters fiender.
Jag tycker det ser ut som soldater från första och andra världskriget men som är besatta av mörk magi osv. Man möter även en del magiker och djur och monster på vissa banor.
Banorna blir som sagt slumpade varje gång men det finns vissa delar i världen som alltid är samma. Vilket jag tycker passar bra då det knyter ihop det slumpmässiga med "byggda" delar så det alltid känns naturligt och inte helt huller om buller.
Det är sällan man ser saker gå ihop onaturligt när banorna byggts upp även fast det kan uppstå nångång.

När man kör en runda så förutom att strida mot fiender så samlar man själar av fallna fiender och kamrater från The Light Brigade. Dessa själar använder man för att uppgradera sin klass, vilket kan göra vid vissa altare som finns utplacerad på slutet av vissa banor.
Det finns liknelser med Dark souls/Elden ring här. Själar man samlat på sig förlorar man om man dör och inte hunnit använda dom för att uppgradera sig. Dör man engång har man chansen att hitta sitt lik och samla sina själar men dör man ingen innan man samlat ihop dom är det Game over.
När det är game over kommer man tillbaka till hubbvärlden. Där kan man låsa upp nya spelarklasser, vilket innebär andra vapen och man kan köpa permanenta uppgraderingar till sin klass eller klassöverskridande uppgraderingar.

Under spelets gång så hittar man loot i olika kistor och krukor. Looten kan bestå av tarotkort som ger en buffar under pågående runda och även vapen uppgraderingar som optiska sikten, ljuddämpare mm och magier.
Man hittar också ammunition, handgranater, first aid kits mm som man förvarar i sitt bälte. Här kan jag tycka det enda negativa med spelet. Bältet är inte alltid riktigt placerad rätt, den vrider inte alltid med kroppen och det känns som man alltid måste titta ner för att plocka upp ammunition.

Varje värld/biom består av ett antal banor och i slutet så möter man en boss. Det finns totalt 3 bossar just nu och varje boss erbjuder en unik kamp som inte är lik den andra.
Det kan vara svårt att överhuvudtaget ta sig till nån boss första gångerna man kör, men ju mer man spelar får man uppgradera sin klass + att man själv blir bättre.
När man väl klarat alla 3 bossar första gången, då är spelet inte slut utan man kan som sagt låsa upp fler klasser och svårighetsgrader.
Svårighetsgraderan ändrar på vilka typer av fiender det finns på banorna och hur fienden är rustad och beter sig.

Spelet styrs med smooth locomotion tillsammans med teleport. Teleporten är inte tänkt i första hand som en komfortinställning utan handlar om likt Half life alyx att snabbt kunna förflytta sig.
Tex får man många fiender på sig som skjuter och vissa tom beslutar sig för att rusha mot dig så kanske det lättaste inte är att backa springa till skydd, då kan man fortare teleportera sig till ett skydd längre bak.
Dvs teleporteringen fungerar som tillägg till gameplayet och inte som komfort
Komfortinställningar finnns som vinjett (krympande fov vid rörelse) osv. Man kan även välja att spela sittande.

Jag tycker det här spelet bjuder på mycket variation. Jag har många timmar med det här spelet och man blir bättre ju mer man spelar.
Striderna kan inledningsvis både kännas simpla men även riktigt svåra.
Jag har både råkat ut för omgångar då man möter några stackars fiender med pilbågar som man lätt plockar men ibland har man mött en batalion med fiender där alla har automatvapen.
När några dessutom beslutar sig för att rusha en och kasta granater ja då blir det svettigt

Spelet har gått och blivigt mitt favorit rogue-lite spel. Mitt förra favoritspel var In death unchained som jag recenserade för nått år sen.
Jag ser mycket likheter med det spelet vad gäller innehåll och omspelarbarhet, man känner helt enkelt "bara en runda till" och kan inte sluta.

Jag rekomenderar detta spel till alla som gillar rogue-lites eller som gillar skjutarspel i VR.
Utvecklarna uppdaterar spelet regelbundet med QoL och Bugg-fixar. Mer content kommer även att läggas till i framtiden.

Spelet finns till PCVR (SteamVR), Meta Quest 2, PSVR2.

Jag spelar spelet på SteamVR.
Meta Quest 2 trådlöst via VD & Airlink
Intel i7 8700K
32GB ram
GeForce RTX 3070 8GB

Spelet kunde för mig ibland få tillfälliga prestandadippar på vissa banor men det har i det stora hela åtgärdats via uppdateringar på senare tid.
Dipparna kan också bero på VD som jag använder för att köra Quest 2 trådlöst till datorn.

The Light Brigade
5
Mästerligt
+
Vapenhanteringen
+
Roliga strider
+
Högt omspelningsvärde
-
Ammobältet hänger inte med i vridningar alltid
Det här betyder betygen på FZ

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Chefredaktör

Åh, spännande. Lägger till det på wishlisten.
Har haft en period utan VR-spelande nu, har inte känt att något spel riktigt lockat, men det här gjorde det.
Tack för recension! ❤️

Redaktör
Ponny

Jäkligt kul med fem av fem! Jag har nästan per automatik valt bort spelet då jag kände att det nog är en axelryckning. Men inte då! Verkar finnas betydligt mer gotte under huven än vad jag trodde. Tack för ögonöppnaren/recensionen!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jäkligt kul med fem av fem! Jag har nästan per automatik valt bort spelet då jag kände att det nog är en axelryckning. Men inte då! Verkar finnas betydligt mer gotte under huven än vad jag trodde. Tack för ögonöppnaren/recensionen!

Ja mycket spel föe pengarna då spelet inte är speciellt dyrt heller 👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör

Tack för recension! Slänger upp den på framsidan under dagen.


signatur
Medlem

Ett av de bästa VR-spelen

Medlem

Skoj med VR-recensioner, de guldkorn(?) som väl finns behöver lyftas fram så folk ser att det finns spel till VR

Medlem

Kommer skaffa det, har tyvärr lite backlog att arbeta mig igenom först.
Tror att PSVR2 versionen hade problem i början som är lösta nu.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Du kan gärna komma med lite tips som är vettiga VR-lir att testa. Vad sägs som att göra en medlemsrecension själv? VR är kul och har du speltips så är det alltid trevligt att läsa.

Bra recension @Molotov

Blev nyfiken blev jag allt.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Har du provat? Riktigt bra spel.
Men du kanske föredrar andra typer av spel, tex för man tittar på saker, plockar upp och vänder på prylar. Nej detta är inte ett sånt spel

Skrivet av Fearnox:

Kommer skaffa det, har tyvärr lite backlog att arbeta mig igenom först.
Tror att PSVR2 versionen hade problem i början som är lösta nu.

Ja dom är lösta.
Mycket aktiva utvecklare som lyssnar på comminityt.
Jag råkade själv för ut en game breaking bugg som gjorde att jag inte kunde ta mig vidare efter laddat mitt save.
Påpekade på deras discord och frågade vad jag kunde göra.
Nån timma senare tröck dom ut en uppdatering på Steam som fixade problemet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Cannon to right of them,
Cannon to left of them,
Cannon in front of them
Volleyed and thundered;
Stormed at with shot and shell,
Boldly they rode and well,
Into the jaws of Death,
Into the mouth of hell
Rode the six hundred.

Medlem

Det jag har kört av spelet har bara varit i B klass om man jämför med spel som. GT7 Resident evil Village Saints and sinners 1&2 Demeo Horizon tex.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Det jag har kört av spelet har bara varit i B klass om man jämför med spel som. GT7 Resident evil Village Saints and sinners 1&2 Demeo Horizon tex.

B-klass? 😂
Ja smaken är som baken, inte riktigt samma genre som spelen du räknar upp
Horizon har imo inget att komma med i jämförelse

Jag rekomenderar dig att spela det ett tag, det växer och till slut blir det ett sånt där spel man alltid går tillbaka till... En runda till.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Har du provat? Riktigt bra spel.
Men du kanske föredrar andra typer av spel, tex för man tittar på saker, plockar upp och vänder på prylar. Nej detta är inte ett sånt spel

Ja dom är lösta.
Mycket aktiva utvecklare som lyssnar på comminityt.
Jag råkade själv för ut en game breaking bugg som gjorde att jag inte kunde ta mig vidare efter laddat mitt save.
Påpekade på deras discord och frågade vad jag kunde göra.
Nån timma senare tröck dom ut en uppdatering på Steam som fixade problemet.

Nä, har inte provat just detta men andra "roguelikes" som In Death och Until You Fall. För mig är det repetitiv grind, men brasklapp för att smaken är som baken och att jag inte har testat detta spel

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Nä, har inte provat just detta men andra "roguelikes" som In Death och Until You Fall. För mig är det repetitiv grind, men brasklapp för att smaken är som baken och att jag inte har testat detta spel

Ja det är klart, jag gillar Roguelite spel, The Light Brigade får dock in en bra känsla att man befinner sig i en eldstrid och måste sitta och ta skydd bakom nått. Magasinen går åt och man får improvisera. Speciellt på svårare svårighetsgrad som man låser upp eftersom man klarar spelets alla 3 bossar.
Sen kan det så klart bli situationer när det blir orättvist åt nått håll 😅

In death unchained ett spel som jag spelar otroligt mycket, det är riktigt svårt och belönande.
Until you fall är populärt men det spelet gillade jag inte alls faktiskt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

B-klass? 😂
Ja smaken är som baken, inte riktigt samma genre som spelen du räknar upp
Horizon har imo inget att komma med i jämförelse

Jag rekomenderar dig att spela det ett tag, det växer och till slut blir det ett sånt där spel man alltid går tillbaka till... En runda till.

Du kan ha delvis rätt. För dom första gångerna jag spelade det så var det strul med styrning mm. Och första intrycket förstör en del som gör det extra kämpigt att komma in i spelet igen. Men visst det är en smaksak och jag kommer självklart att spela både Horizon och the light brigade igen flera gånger. Har ju 15-20 vr spel till psvr2 nu så det tar ett tag när man vill spela alla spel samtidigt. Med B klass menar jag S A B C D E F skalan förresten så inte så illa.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Nä, har inte provat just detta men andra "roguelikes" som In Death och Until You Fall. För mig är det repetitiv grind, men brasklapp för att smaken är som baken och att jag inte har testat detta spel

In Death: Unchained är 5/5 i min bok, älskar! ☺️

Kanske borde ge detta en chans då!


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Stor uppdatering till spelet släppt som ger nytt innehåll.
Missa inte detta ⭐⭐⭐⭐⭐ spel, speciellt om du gillar Rogue Lite shooters


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar