På jakt efter dator till grabben..HJÄLP!

På jakt efter dator till grabben..HJÄLP!

Jag som gammal gubbe tycker ju att det är förträffligt enkelt med konsoler, så har i princip inte spelat på en dator på 15 år.
Nu har grabben på 10 börjat spela Raft,Sons of the forest,Scrap Mechanic och liknande. Det nyaste är SOTF, och det funkar ju sådär på min stenåldersburk (Lyckades faktiskt få igång det på win7 😂 )

Men, nu börjar det bli dags för honom att köpa en ny (tänker att det är ju även bra i utbildningssyft/skola osv)

Har fått tips om en HP Victus R5G-5/8/512/3060 för 9.000:-

Är detta något att ha eller har ni data-gurus något bättre tips i samma prisklass?

Tusen tack på förhand!

/Generalen


signatur

Fifteen minutes, or it’s free!

Medlem

Jag är typ sämst på datorer men min erfarenhet säger mig att det bästa alternativet är att bygga sin egen burk. Något som en fin själ här säkert kan bidra med genom komplett eller liknande.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

phi
Medlem
Medlem

Alltid bättre att bygga själv men det där lät väldigt prisvärt

Medlem
Skrivet av General_Omoral:

Jag som gammal gubbe tycker ju att det är förträffligt enkelt med konsoler, så har i princip inte spelat på en dator på 15 år.
Nu har grabben på 10 börjat spela Raft,Sons of the forest,Scrap Mechanic och liknande. Det nyaste är SOTF, och det funkar ju sådär på min stenåldersburk (Lyckades faktiskt få igång det på win7 😂 )

Men, nu börjar det bli dags för honom att köpa en ny (tänker att det är ju även bra i utbildningssyft/skola osv)

Har fått tips om en HP Victus R5G-5/8/512/3060 för 9.000:-

Är detta något att ha eller har ni data-gurus något bättre tips i samma prisklass?

Tusen tack på förhand!

/Generalen

Jag skulle nog försöka hitta något liknande fast en Webhallen Config.

https://www.webhallen.com/se/search?searchString=config&sort=...

HP tenderar ju att komma med 100 miljoner miljarders bloat ware som du inte vill ha på datorn.

Edit: eller här https://www.komplett.se/brand/komplett-pc?gclid=CjwKCAjw_YShB...


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

HP tenderar ju att komma med 100 miljoner miljarders bloat ware som du inte vill ha på datorn.

Icke-problem, är ju bara att installera rent Windows på den

Skrivet av Loxus:

Icke-problem, är ju bara att installera rent Windows på den

Tusen tack för svaren.
Har snackat med grabben och eftersom han sparat/tjänat ihop sina pengar själv och har ganska exakt 9k så vill han köpa burken jag länkade. Är medveten om att man kan lägga precis hur mycket dollars som helst, men det här verkar räcka till honom en stund.

Tack igen alla!


signatur

Fifteen minutes, or it’s free!

Backloggens befriare
Skrivet av General_Omoral:

Tusen tack för svaren.
Har snackat med grabben och eftersom han sparat/tjänat ihop sina pengar själv och har ganska exakt 9k så vill han köpa burken jag länkade. Är medveten om att man kan lägga precis hur mycket dollars som helst, men det här verkar räcka till honom en stund.

Tack igen alla!

Även om jag aldrig skulle rekommendera en brandad PC så skulle jag säga att den ser prisvärd ut, och din grabb kommer att klara sig på den ett bra tag framöver.
Tänk dock på att ni sannolikt kommer behöva komplettera med en till hårddisk väldigt snart, då den där bara har en 512GB SSD och så försvinner en hel del för Windows samt att den saknar optisk enhet, om det är något ni vill ha. Men det vill ju ingen nu för tiden förutom jag känns det som, dock värt att nämna.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Köp aldrig färdigbyggda datorer. Hade nog hellre kört på något följande till grabben

Bör spela det mesta på högsta inställningar (1080p) och hålla flera år fram.

Medlem

Den har bara 8 gb av ram vilket verkligen är för lite. Den har en klen nätdel som inte kommer klara några uppgraderingar alls och väldigt lite utrymme med bara 512gb ssd. Största problemet är helt klart 8 gb ram och 400watt nätdel.

Skrivet av Drama:

Den har bara 8 gb av ram vilket verkligen är för lite. Den har en klen nätdel som inte kommer klara några uppgraderingar alls och väldigt lite utrymme med bara 512gb ssd. Största problemet är helt klart 8 gb ram och 400watt nätdel.

Hej!

Tack för input!!

Jag pratade faktiskt med en kompis som jobbar på elgiganten, han nämnde exakt samma sak. Han ska byta ut minnena till 16gb samt att han också naturligtvis rekommenderade en ssd till. Skall funka trots den klena nätdelen och plats finns, enligt honom.


signatur

Fifteen minutes, or it’s free!

Medlem

Nej nej och nej. Typisk elgiganten säljare som rekomenderar nå sånt.
Man köper inte en HP, Acer, Asus eller annan märkes dator.
Kan man inte bygga själv så köper man tex en på inet, komplett mm som säljer färdiga konfigurationer.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Köp aldrig färdigbyggda datorer. Hade nog hellre kört på något följande till grabben

Bör spela det mesta på högsta inställningar (1080p) och hålla flera år fram.

https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.png
https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1370806/t

Varför göra det jobbigt för sig.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av General_Omoral:

Hej!

Tack för input!!

Jag pratade faktiskt med en kompis som jobbar på elgiganten, han nämnde exakt samma sak. Han ska byta ut minnena till 16gb samt att han också naturligtvis rekommenderade en ssd till. Skall funka trots den klena nätdelen och plats finns, enligt honom.

nej nej nej det kommer inte räcka. minst 650 watt behövs beroende på 3060kort som är i. Ni kommer med största sannolikhet få problem med crasher eller väldig undermånlig prestanda med 400watts nätdel. Har själv ett 3070 och had massiva problem med krasher när datorn gick för fullt tills jag byte nätdel från 650 till 850watt. De är hungrigare än man tror.

Medlem

8GB RAM är alldeles för lågt för dagens standard, även när det kommer till en lite billigare burk. Jag hade sagt att han behöver åtminstone 16GB för att klara sig väl idag.

Medlem
Skrivet av General_Omoral:

Jag som gammal gubbe tycker ju att det är förträffligt enkelt med konsoler, så har i princip inte spelat på en dator på 15 år.
Nu har grabben på 10 börjat spela Raft,Sons of the forest,Scrap Mechanic och liknande. Det nyaste är SOTF, och det funkar ju sådär på min stenåldersburk (Lyckades faktiskt få igång det på win7 😂 )

Men, nu börjar det bli dags för honom att köpa en ny (tänker att det är ju även bra i utbildningssyft/skola osv)

Har fått tips om en HP Victus R5G-5/8/512/3060 för 9.000:-

Är detta något att ha eller har ni data-gurus något bättre tips i samma prisklass?

Tusen tack på förhand!

/Generalen

Den datorn du nämner kommer på elgigantens påskrea för 7999... Kollade nämligen på den åt min dotter

Medlem
Skrivet av Drama:

nej nej nej det kommer inte räcka. minst 650 watt behövs beroende på 3060kort som är i. Ni kommer med största sannolikhet få problem med crasher eller väldig undermånlig prestanda med 400watts nätdel. Har själv ett 3070 och had massiva problem med krasher när datorn gick för fullt tills jag byte nätdel från 650 till 850watt. De är hungrigare än man tror.

Trams. Sweclockers testsystem med ett 3060 (Gigabyte Gaming OC) och överklockad i9 10900K drar 250W.

Medlem

https://www.komplett.se/product/1205258/gaming/gamingdator/ga...

Anpassa inför köp

Byt ut grafikkort till ett Gainward RTX 3060

Byt ut strömförsörjning till ett Corsair CV650

Blir 1000kr över budget men då får du 16gb minne, vettiga delar, en burk som går att uppgradera och inget bloatware.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Trams. Sweclockers testsystem med ett 3060 (Gigabyte Gaming OC) och överklockad i9 10900K drar 250W.

Snick snack källa på det, för du snackar skit.

Vidare har du en teoretisk load på 250w så villdu ha ett nätagg på det dubbla ungefär för de flesta nätagg är som mest effektiva vid 50% load för det är vad de är designade för.

Att redlina ett nätagg är efterblivet.

Och ett kort som drar 250 watt kan spika uppemot 350-400 när den försöker kolla vad faserna klarar av.

Speciellt diverse "gaming" modeller utan power limits.

Summa summarum till OP be om hjälp med att välja delar, sen låter du inte eller komplett montera ihop det åt dig.

Så slipper vi och du massor av huvudvärk.


signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av Sapiens:

https://www.komplett.se/product/1205258/gaming/gamingdator/ga...

Anpassa inför köp

Byt ut grafikkort till ett Gainward RTX 3060

Byt ut strömförsörjning till ett Corsair CV650

Blir 1000kr över budget men då får du 16gb minne, vettiga delar, en burk som går att uppgradera och inget bloatware.

12100F och billigt moderkortschipset låter ju inte så lockande.

Medlem
Skrivet av SorbP:

Snick snack källa på det, för du snackar skit.

Vidare har du en teoretisk load på 250w så villdu ha ett nätagg på det dubbla ungefär för de flesta nätagg är som mest effektiva vid 50% load för det är vad de är designade för.

Att redlina ett nätagg är efterblivet.

Och ett kort som drar 250 watt kan spika uppemot 350-400 när den försöker kolla vad faserna klarar av.

Speciellt diverse "gaming" modeller utan power limits.

Summa summarum till OP be om hjälp med att välja delar, sen låter du inte eller komplett montera ihop det åt dig.

Så slipper vi och du massor av huvudvärk.

250W är hela systemet.

Här har du värden med en 12900KS

Där drar den 215W

Medlem

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Loxus:

250W är hela systemet.

Här har du värden med en 12900KS
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/28661?key=8f7e727...

Där drar den 215W

Nu finns det bu andra saker i en dator som nätaggregatet går på. Jag uppgraderade en gammla dator för länge sen, och fick erfara det att nätaggregatet på 400w var för klent och datorn crashade hela tiden, bytte sen till ett 650+ och datorn spann som en kattunge hela sin livstid.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Varför göra det jobbigt för sig.

Vadå jobbigt? Du beställer datorn från Inet, de bygger ihop den och du får en färdig dator, precis som i butik med betydligt bättre prestanda och inte ett operativsystem som är fyllt med en massa dynga?

Eller vad är det jobbiga? Förstår ej.

Skrivet av robbis:

Den datorn du nämner kommer på elgigantens påskrea för 7999... Kollade nämligen på den åt min dotter

Det finns 2, en för 7990 och en för 8990
Den som jag menar har artno 495308


signatur

Fifteen minutes, or it’s free!

Gör det inte svårt för herrn 16 gig och byte till mera ström lät toppen . Grabben kommer älska dig och välkommen till och värden


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Nu finns det bu andra saker i en dator som nätaggregatet går på. Jag uppgraderade en gammla dator för länge sen, och fick erfara det att nätaggregatet på 400w var för klent och datorn crashade hela tiden, bytte sen till ett 650+ och datorn spann som en kattunge hela sin livstid.

Beroendes på vad för komponenter så hade nog ett 400W kvalitetsagg fungerat bra. Men det är svårt att säga utan att veta vad som sitter i.

Medlem

Nackdelen med att bygga själv är att man måste slanta upp ca 1500kr för en Windows licens också ifall man inte redan har en med nyckeln sparad.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Crank:

Nackdelen med att bygga själv är att man måste slanta upp ca 1500kr för en Windows licens också ifall man inte redan har en med nyckeln sparad.

Det finns många nackdelar med att bygga en egen dator.

En av de största är att har man inte tid eller intresse så är det fan inte värt mödan.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Det finns många nackdelar med att bygga en egen dator.

En av de största är att har man inte tid eller intresse så är det fan inte värt mödan.

Ingen anledning att köpa skräp från hp, acer mm


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar