Dark and Darker nedtaget från Steam efter konflikt med Nexon

Robot
Dark and Darker nedtaget från Steam efter konflikt med Nexon

Som hävdar att spelet innehåller stulet material.

#Dark-and-darker, #Ironmace, #Nexon, #nyhetstips


Medlem

Dark and Darker är säkerligen mycket bättre än vad Nexon hade i planer för "P3".

Alltid ogillat Nexon och deras fetisch för att trycka in MTX precis överallt

Medlem

Låter enligt artikeln som att nexon försöker dra i alla små strån de kan. En känsla är att någon är lite arg och tagit det personligt att utvecklarna slutade och påbörjade detta projekt. Hoppas DD inte gjort något dumt och klarar sig, för spelet verkar coolt.

Medlem

Inte särskilt objektiv artikel. Skriver som om att allt vad D&D utvecklarna säger är faktum.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Skribent
Skrivet av Kleptoman:

Inte särskilt objektiv artikel. Skriver som om att allt vad D&D utvecklarna säger är faktum.

Det framgår väldigt tydligt att detta är vad Ironmace hävdar. Ingenstans står det att det skulle vara fakta eller att allt som Ironmace säger stämmer.

Gnällkuk
Skrivet av noyart:

Låter enligt artikeln som att nexon försöker dra i alla små strån de kan. En känsla är att någon är lite arg och tagit det personligt att utvecklarna slutade och påbörjade detta projekt. Hoppas DD inte gjort något dumt och klarar sig, för spelet verkar coolt.

Jag hade nog också blivit sur om utvecklare som lämnade startade egen studio och stal det mesta av det tidigare arbetet hos den gamla arbetsgivaren.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jag hade nog också blivit sur om utvecklare som lämnade startade egen studio och stal det mesta av det tidigare arbetet hos den gamla arbetsgivaren.

Samma här.

Avstängd

Älskar alla små kängor till nexon.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jag hade nog också blivit sur om utvecklare som lämnade startade egen studio och stal det mesta av det tidigare arbetet hos den gamla arbetsgivaren.

Vem hade inte, men frågan är ju om de stal något. DD utvecklarna har som jag förstått det givit tillåtelse för tredje part att gå igenom koder och filer osv. Ska bli intressant o se hur det slutar

Medlem

Inte helt insatt i vad exakt vad nexons bevis för stulet material är men jag såg en youtube video där dom påstod visa listan och allt var antingen gratisplugin till unreal engine, assets köpta från unreals assets store eller filer som var döpta på samma sätt pga hur spelmotorn vill läsa fler, tex (torch).

Om den videon stämmer så verkar det ju inte handla om några stulna assets utan snarare förlorade assets i form av anställda.
Dom anställda personerna som har jobbat på p3 besitter ju fortfarande informationen om vad dom gjorde i det spelet. När dom sedan efter sin anställning bestämmer sig för att göra exakt samma spel igen så behöver dom ju inte stjäla assets (speciellt inte om dom redan var köpta från tredje part i p3) utan dom kan ju göra något som ser mer eller mindre samma ut igen.

Det är väl här skon klämmer egentligen. Nexon tycker att dom stal iden från spelet dom jobbat på, vilket dom faktiskt gjort. Deras försvar är ju att man inte kan "patentera" spelidén och det stämmer ju om det hade vart en annan grupp människor. Frågan blir ju kanske snarare om det är lagligt för Ironmace att göra ett spel som är så likt p3 med tanke på någon/några redan vart anställda för att göra ett spel som är såpass likt. Om dom har något i sitt kontrakt dom sa dom inte får göra samma sak som det dom jobbat på eller ej. Är ju ganska vanligt med non-compete delar av kontrakt och jag skulle kunna tänka mig att olika företag inte vill lära ut företagshemligheter till personal som sedan slutar och gör en konkurrerande produkt med hjälp av den informationen. Gissningsvis har dom inget sådant konkret skrivet för annars hade dom väl tryckt på det istället för klaga på "stulna" assets.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Inte helt insatt i vad exakt vad nexons bevis för stulet material är men jag såg en youtube video där dom påstod visa listan och allt var antingen gratisplugin till unreal engine, assets köpta från unreals assets store eller filer som var döpta på samma sätt pga hur spelmotorn vill läsa fler, tex (torch).

Om den videon stämmer så verkar det ju inte handla om några stulna assets utan snarare förlorade assets i form av anställda.
Dom anställda personerna som har jobbat på p3 besitter ju fortfarande informationen om vad dom gjorde i det spelet. När dom sedan efter sin anställning bestämmer sig för att göra exakt samma spel igen så behöver dom ju inte stjäla assets (speciellt inte om dom redan var köpta från tredje part i p3) utan dom kan ju göra något som ser mer eller mindre samma ut igen.

Det är väl här skon klämmer egentligen. Nexon tycker att dom stal iden från spelet dom jobbat på, vilket dom faktiskt gjort. Deras försvar är ju att man inte kan "patentera" spelidén och det stämmer ju om det hade vart en annan grupp människor. Frågan blir ju kanske snarare om det är lagligt för Ironmace att göra ett spel som är så likt p3 med tanke på någon/några redan vart anställda för att göra ett spel som är såpass likt. Om dom har något i sitt kontrakt dom sa dom inte får göra samma sak som det dom jobbat på eller ej. Är ju ganska vanligt med non-compete delar av kontrakt och jag skulle kunna tänka mig att olika företag inte vill lära ut företagshemligheter till personal som sedan slutar och gör en konkurrerande produkt med hjälp av den informationen. Gissningsvis har dom inget sådant konkret skrivet för annars hade dom väl tryckt på det istället för klaga på "stulna" assets.

Var det inte detta tjafset angående John Carmack handlade om gällande Oculus?

Medlem
Skrivet av Maysay:

Var det inte detta tjafset angående John Carmack handlade om gällande Oculus?

Jo det är mycket möjligt, kommer inte ihåg detaljerna runt det. Men av egen erfarenhet så känns det som många företag fungerar på det här sättet, att man sätter bara värde i assets, färdiga produkter osv, och väldigt lite värde på personal och kunskap.

Så i ett påhittat scenario så skulle ett sådant företag skulle se ett stort värde i id Tech 6, men nästan inget i Carmack trots att han skrivit den och kan göra en ny om han byter företag. Nu tror jag inte att det var fallet i Carmacks fall eftersom han var som en programmeringskändis men det känns lite som det är så Nexon agerar nu.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Inte helt insatt i vad exakt vad nexons bevis för stulet material är men jag såg en youtube video där dom påstod visa listan och allt var antingen gratisplugin till unreal engine, assets köpta från unreals assets store eller filer som var döpta på samma sätt pga hur spelmotorn vill läsa fler, tex (torch).

Om den videon stämmer så verkar det ju inte handla om några stulna assets utan snarare förlorade assets i form av anställda.
Dom anställda personerna som har jobbat på p3 besitter ju fortfarande informationen om vad dom gjorde i det spelet. När dom sedan efter sin anställning bestämmer sig för att göra exakt samma spel igen så behöver dom ju inte stjäla assets (speciellt inte om dom redan var köpta från tredje part i p3) utan dom kan ju göra något som ser mer eller mindre samma ut igen.

Det är väl här skon klämmer egentligen. Nexon tycker att dom stal iden från spelet dom jobbat på, vilket dom faktiskt gjort. Deras försvar är ju att man inte kan "patentera" spelidén och det stämmer ju om det hade vart en annan grupp människor. Frågan blir ju kanske snarare om det är lagligt för Ironmace att göra ett spel som är så likt p3 med tanke på någon/några redan vart anställda för att göra ett spel som är såpass likt. Om dom har något i sitt kontrakt dom sa dom inte får göra samma sak som det dom jobbat på eller ej. Är ju ganska vanligt med non-compete delar av kontrakt och jag skulle kunna tänka mig att olika företag inte vill lära ut företagshemligheter till personal som sedan slutar och gör en konkurrerande produkt med hjälp av den informationen. Gissningsvis har dom inget sådant konkret skrivet för annars hade dom väl tryckt på det istället för klaga på "stulna" assets.

Jo, det verkar vara så att mycket (eller allt?) som de påstås ha "stulit" är köpta assets, men jag läste någonstans att Nexon också menar att de har stulit och använt kod som fanns i P3. Men vem vet huruvida det är sant eller inte. Det får väl tiden utvisa.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Gnällkuk
Skrivet av noyart:

Vem hade inte, men frågan är ju om de stal något. DD utvecklarna har som jag förstått det givit tillåtelse för tredje part att gå igenom koder och filer osv. Ska bli intressant o se hur det slutar

Givet tillstånd, well... de blev raidade av polis så tillstånd vet jag inte riktigt om det stämmer. Jag har svårt att se att de kommer undan med det här. För mig framstår det som att de kopierat arbetet hos Nexon mer eller mindre rakt av.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Detta suger riktigt. Ett av få spel jag såg framemot. Har haft brutalt roligt i alla dess betatester.

1
Skriv svar