Steam slutar stödja Windows 7 och 8

Robot
Steam slutar stödja Windows 7 och 8

På tiden att skaffa nyare Windows.

#steam, #valve, #windows


Medlem

Så, det är Googles fel typ. Inte för att det rör mig personligen, för jag har Windows 11.

Medlem

Har Windows 10 fortfarande för att steamvr inte har officiellt stöd än för 11. Vi får se när de löst bakgrundsprocesscpuallokering när man spelar...

Medlem

SteamOS räknas in under Linux

Men steam deck har inte gjort så mycket åt siffran. I den grad att det är ett tydligt trendbrott. Mer än att den orkat hålla i utvecklingen med mer Linux
https://www.gamingonlinux.com/steam-tracker/

Redaktör
Skrivet av rosski:

SteamOS räknas in under Linux<Uppladdad bildlänk>

Men steam deck har inte gjort så mycket åt siffran. I den grad att det är ett tydligt trendbrott. Mer än att den orkat hålla i utvecklingen med mer Linux
https://www.gamingonlinux.com/steam-tracker/

Det är så alltså? Tyckte Linuxsiffran var väldigt låg, men å andra sidan finns många Steamanvändare så det krävs kanske några miljoner sålda Deck för att den ska röra på sig så det syns.


signatur
Medlem
Skrivet av 413X:

Har Windows 10 fortfarande för att steamvr inte har officiellt stöd än för 11. Vi får se när de löst bakgrundsprocesscpuallokering när man spelar...

När jag bytte till Windows 11 för ett par veckor sedan så löste sig alla mina problem med (steam)VR; stuttering bland annat.

Medlem

Finns väl ingen grottmänniska som fortfarande har 7 eller 8?!

Redaktör
Skrivet av Ulfgunnel:

Finns väl ingen grottmänniska som fortfarande har 7 eller 8?!

1-2 procent av FZ-användarna när jag kollade i början av året. Det måste inte betyda att de har det som primärt OS, kan ju vara nån gammal laptop man slösurfar med.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är så alltså? Tyckte Linuxsiffran var väldigt låg, men å andra sidan finns många Steamanvändare så det krävs kanske några miljoner sålda Deck för att den ska röra på sig så det syns.

Såg nån siffra om 120 miljoner användare. Och om det ökat med 0,5% betyder det att det är ~600 000 fler linux-användare. Inte riktigt så enkelt att räkna så egentligen men borde inte vara helt fel.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Såg nån siffra om 120 miljoner användare. Och om det ökat med 0,5% betyder det att det är ~600 000 fler linux-användare. Inte riktigt så enkelt att räkna så egentligen men borde inte vara helt fel.

Ja steam växer ju så det knakar, att då ta marknadsandelar är imponernade

Edit: visar inloggade spelare i steam klienten och i spel.

Medlem
Skrivet av Ulfgunnel:

Finns väl ingen grottmänniska som fortfarande har 7 eller 8?!

Skriver från.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av mttbolle:

När jag bytte till Windows 11 för ett par veckor sedan så löste sig alla mina problem med (steam)VR; stuttering bland annat.

Felet som jag tänker på berör fullbody tracking där windows prioriterar ned steamvr processen som hanterar all tracking och gör att den inte följer rörelserna lika bra.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

1-2 procent av FZ-användarna när jag kollade i början av året. Det måste inte betyda att de har det som primärt OS, kan ju vara nån gammal laptop man slösurfar med.

Exakt. Jag hade en gammal laptop med Windows 7 som jag surfade på i flera år men den dog för nåt år sedan. körde spelen på stationär Windows 10. Sedan gjorde jag annat på en Win 10 laptop. Så 3 datorer samtidigt.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Ulfgunnel:

Finns väl ingen grottmänniska som fortfarande har 7 eller 8?!

Windows 7 och 8 är tio gånger bättre än nya operativsystemen. Tänker aldrig byta.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Windows 7 och 8 är tio gånger bättre än nya operativsystemen. Tänker aldrig byta.

Spelar man inte spel med krav på DX12 så är det än så länge inga större bekymmer.
Säkerhetsaspekten är dock ett problem.
Supporten för Windows 7 med säkerhetsuppdateringar etc upphörde för 3 år sedan.
Vad det anbelangar Windows 8.1 så upphörde supporten för 2 månader sedan.

Själv kör jag Windows 10.
Windows 11 har jag än så länge undvikit pga olika anledningar.
Det verkar fortfarande inte vara riktigt "färdigt"...


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Barak:

Spelar man inte spel med krav på DX12 så är det än så länge inga större bekymmer.
Säkerhetsaspekten är dock ett problem.
Supporten för Windows 7 med säkerhetsuppdateringar etc upphörde för 3 år sedan.
Vad det anbelangar Windows 8.1 så upphörde supporten för 2 månader sedan.

Själv kör jag Windows 10.
Windows 11 har jag än så länge undvikit pga olika anledningar.
Det verkar fortfarande inte vara riktigt "färdigt"...

Jag har haft extremt lite problem med Windows 11. Än färre fel än Windows 10. Windows 7 och 8.1 hade jag betydligt fler problem med än Windows 11.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Windows 7 och 8 är tio gånger bättre än nya operativsystemen. Tänker aldrig byta.

Nej. Windows 7 är slött och omodernt. Vet inte varför man skulle vilja köra Windows 8 heller, med sitt dåliga UI.

Medlem

Funkar nya Windows i en gammal Windows 7 laptop? Har en Samsung ssd i och skaplig prestanda för sin tid typ Xbox 360. Kan inget om datorer skall sägas. Surfar bara på den o har ingen lust o köpa ny laptop. Använder mest Series x och mobilen till allt.

Medlem

Lyckades pricka i 5 st OS, W11 på primära, W10 på gamla datorn och jobbdatorn, MacOS på.. eh.. macen, Linux på servern, sen satte jag lite snabbt och tänkte att RetroPi är annat (fast det är en linuxdistro).
För många datorer? Nah

Redaktör
Skrivet av Dromme:

Lyckades pricka i 5 st OS, W11 på primära, W10 på gamla datorn och jobbdatorn, MacOS på.. eh.. macen, Linux på servern, sen satte jag lite snabbt och tänkte att RetroPi är annat (fast det är en linuxdistro).
För många datorer? Nah

En stark insats! Själv är jag nere på två eller tre: Win 10, Win 11 och Linux (om man räknar Steam Deck som dator). Lämnade Mac OS i vintras (bytte jobbdator från Macbook till pc/Win 11 - nöjd).


signatur
Medlem

Kör win 95, win xp pro, win7 ultimate 64bit


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem

Något som är kul är att folk verkar bli förbannad på en om man säger att man fortfarande använder Windows 7, är nästan som om de tar det personligen att man inte använder det senaste windows av någon anledning.

Medlem
Skrivet av memorycard:

Funkar nya Windows i en gammal Windows 7 laptop? Har en Samsung ssd i och skaplig prestanda för sin tid typ Xbox 360. Kan inget om datorer skall sägas. Surfar bara på den o har ingen lust o köpa ny laptop. Använder mest Series x och mobilen till allt.

Är den från 2005 som Xbox 360 tror jag inte du får en bra upplevelse med dagens krav.

Redaktör
Skrivet av mobmoben:

Något som är kul är att folk verkar bli förbannad på en om man säger att man fortfarande använder Windows 7, är nästan som om de tar det personligen att man inte använder det senaste windows av någon anledning.

Säkerhet är ju ett starkt skäl att köra nåt OS som faktiskt uppdateras. Om inte annat för att slippa att datorn skickar ut skit till andra.


signatur
Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Är den från 2005 som Xbox 360 tror jag inte du får en bra upplevelse med dagens krav.

Nä, kraften i den var någonstans runt 360. Vet inte exakt. Spelade Mass effect 2 och så med bra kvalitet. Den var gaming fokuserad så bättre kraft än vanliga surf laptops så att säga. Jag uppgraderade den med en ssd för typ 5 år sen och allt känns rappt än idag. Jag tänkte att det kanske inte behövs lägga flera tusen på en ny laptop för jag använder den knappt. Är det verkligen så krävande med winows 10 eller 11? Verkar som det som är viktigast är ssdn.

Medlem
Skrivet av memorycard:

Funkar nya Windows i en gammal Windows 7 laptop? Har en Samsung ssd i och skaplig prestanda för sin tid typ Xbox 360. Kan inget om datorer skall sägas. Surfar bara på den o har ingen lust o köpa ny laptop. Använder mest Series x och mobilen till allt.

Fungerar antagligen helt utmärkt. Morsan kör Windows 10 på nån Pentium (borde vara tvåkärnig) med 4GB RAM och det flyter på helt okej för det hon gör.

Medlem
Skrivet av memorycard:

Nä, kraften i den var någonstans runt 360. Vet inte exakt. Spelade Mass effect 2 och så med bra kvalitet. Den var gaming fokuserad så bättre kraft än vanliga surf laptops så att säga. Jag uppgraderade den med en ssd för typ 5 år sen och allt känns rappt än idag. Jag tänkte att det kanske inte behövs lägga flera tusen på en ny laptop för jag använder den knappt. Är det verkligen så krävande med winows 10 eller 11? Verkar som det som är viktigast är ssdn.

Ok trodde du menade att den var från när Xbox 360 släpptes och det skulle i så fall troligtvis betyda att det var en väldigt utdaterad CPU eftersom det var före intel ens släppte Core 2 processorerna.
Jag fixade nyligen en gammal laptop åt en kollega med en Core i5 540M (en arrendale baserad processor från typ 2010) och den fungerade helt okej för honom men det hackar rätt rejält när han streamar sport på vissa tjänster.
Men det är inte bara prestanda som gör att de kräver mer av hårdvaran. Det kommer nya funktioner med nyare plattformar, ex vill microsoft att man har TPM 2 för win 11 och därför vill de inte stödja äldre plattformar som inte garanterar stöd för det även om det egentligen går att komma runt.

Skrivet av Loxus:

Fungerar antagligen helt utmärkt. Morsan kör Windows 10 på nån Pentium (borde vara tvåkärnig) med 4GB RAM och det flyter på helt okej för det hon gör.

"nån pentium" kan innebära väldigt många processorer från de som släpptes tidigt 90 tal till nutid intel har ju släppt pentium modeller med alder lake arkiktekturen till LGA 1700. Och de presterar väldigt olika beroende på modell.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Ok trodde du menade att den var från när Xbox 360 släpptes och det skulle i så fall troligtvis betyda att det var en väldigt utdaterad CPU eftersom det var före intel ens släppte Core 2 processorerna.
Jag fixade nyligen en gammal laptop åt en kollega med en Core i5 540M (en arrendale baserad processor från typ 2010) och den fungerade helt okej för honom men det hackar rätt rejält när han streamar sport på vissa tjänster.
Men det är inte bara prestanda som gör att de kräver mer av hårdvaran. Det kommer nya funktioner med nyare plattformar, ex vill microsoft att man har TPM 2 för win 11 och därför vill de inte stödja äldre plattformar som inte garanterar stöd för det även om det egentligen går att komma runt.

"nån pentium" kan innebära väldigt många processorer från de som släpptes tidigt 90 tal till nutid intel har ju släppt pentium modeller med alder lake arkiktekturen till LGA 1700. Och de presterar väldigt olika beroende på modell.

Jag har Intel i3 cpuM330 @2.13GHz 2GB Ram
64 bitars operativsystem
Prestandaklassificering 5.5
Skrev bara rakt av vad som står i datorn.

Medlem
Skrivet av memorycard:

Jag har Intel i3 cpuM330 @2.13GHz 2GB Ram
64 bitars operativsystem
Prestandaklassificering 5.5
Skrev bara rakt av vad som står i datorn.

Lite ont om RAM...

Skrivet av Lilagröt:

"nån pentium" kan innebära väldigt många processorer från de som släpptes tidigt 90 tal till nutid intel har ju släppt pentium modeller med alder lake arkiktekturen till LGA 1700. Och de presterar väldigt olika beroende på modell.

No shit. Men det är inte en ny Pentium direkt, även om den är klart modernare än en Pentium D (vilket väl var första Pentium med dual core).

Medlem
Skrivet av memorycard:

Jag har Intel i3 cpuM330 @2.13GHz 2GB Ram
64 bitars operativsystem
Prestandaklassificering 5.5
Skrev bara rakt av vad som står i datorn.

Kan du få i mer ram så kan den nog funka till enklare surf och sånt.
Men som sagt kollegan jag fixade en dator åt med en i5 ur samma generation har lite prestandaproblem när han strömmar vissa videor.
Alternativt om du ”kan” linux eller orkar sätta dig in i det kanske du till och med klarar dig okej på 2gb ram med en lättdriven version.

1
Skriv svar