När jag och polarna varvade Resident Evil innan dig

Robot
När jag och polarna varvade Resident Evil innan dig

Mike om minnena från jobbet i en spelbutik i en tid när internet var årets julklapp.

#krönika, #resident-evil


Medlem

RE1, det var ren magi.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

ELF
Medlem

Satt och lirade RE spelen hos polare. En hade ettan, jag tvåan och en tredje, gissade du på trean så gissade du rätt...
Kul var det.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Saknar den där tiden när man knappt visste något. Det fanns inte lika mycket information som nu och den var mindre tillgänglig. Man fick verkligen leta. Inte bli matad med den som idag vare sig man vill eller inte.

Det gjorde allt så mycket mer spännande. Det blev roligare att uppleva något för första gången. Man visste inte vad som väntade.

Visst finns det positiva sidor med internet och hur social media gör det lättare att kommunicera med varandra. Men nog fan var det bättre förr!

* Vi fick inte bredband förrän kring sent 2005. Hade en taskig ADSL uppkoppling innan men den användes extremt sällan. Min gaming info fick jag främst från PC Gamer tidningarna som jag köpte då och då.
Morrowind och World of Warcraft var två spel som jag köpte utan att egentligen veta vad det var för något. Snacka om att bli golvad av båda Visste knappt vad ett MMO var för något. En kompis hade lirat lite Everquest men jag brydde mig inte så mycket.

Medlem

Fan jag missade Resident Evil back in the day. Kom in senare i skräck-branschen när Resident Evil 4 släpptes 2005. Jag ägde aldrig den första ORiGiNAL PlayStation. Hade NiNTENDO 64 då. Det tog ett tag att komma in i skräck genren. Både inom film och spel. Vågade inte spela så mycket skräck då men har blivit härdad. Nu konsumerar jag all skräck inom film och spel.

Skrivet av Ronzem:

Saknar den där tiden när man knappt visste något. Det fanns inte lika mycket information som nu och den var mindre tillgänglig. Man fick verkligen leta. Inte bli matad med den som idag vare sig man vill eller inte.

Det gjorde allt så mycket mer spännande. Det blev roligare att uppleva något för första gången. Man visste inte vad som väntade.

Visst finns det positiva sidor med internet och hur social media gör det lättare att kommunicera med varandra. Men nog fan var det bättre förr!

Saknar också the old days. Vill tillbaka till det magiska 90-talet. Dock inte den grafiken. Jag älskar dagens fotorealistiska grafik men på andra vis saknar jag 90-talet. Folk har blivit så blödiga och PK. Bläää...


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Fan jag missade Resident Evil back in the day. Kom in senare i skräck-branschen när Resident Evil 4 släpptes 2005. Jag ägde aldrig den första ORiGiNAL PlayStation. Hade NiNTENDO 64 då.

Saknar också the old days. Vill tillbaka till det magiska 90-talet. Dock inte den grafiken. Jag älskar dagens fotorealistiska grafik men på andra vis saknar jag 90-talet.

Ibland funderar jag lite på hur dagens liv hade varit om vi lugnat oss med internets utveckling (bredband främst) och skippat det här med sociala medier.

Medlem

Minns när man kunde koppla in PS1 till stereo-receivern och jädrar vilket maffigt ljud man fick då. Det var innan surround-sound hade kommit på allvar.


signatur

Jäh!

Redaktör

Ursprunget till "Who let the dogs out?"

Drog igenom spelet på PS1:a lånad av bror. Utmärkt för sin tid, men man gör nog klokt i att aldrig starta det igen.


signatur
Medlem
Skrivet av Ronzem:

Saknar den där tiden när man knappt visste något. Det fanns inte lika mycket information som nu och den var mindre tillgänglig. Man fick verkligen leta. Inte bli matad med den som idag vare sig man vill eller inte.

Det gjorde allt så mycket mer spännande. Det blev roligare att uppleva något för första gången. Man visste inte vad som väntade.

Visst finns det positiva sidor med internet och hur social media gör det lättare att kommunicera med varandra. Men nog fan var det bättre förr!

* Vi fick inte bredband förrän kring sent 2005. Hade en taskig ADSL uppkoppling innan men den användes extremt sällan. Min gaming info fick jag främst från PC Gamer tidningarna som jag köpte då och då.
Morrowind och World of Warcraft var två spel som jag köpte utan att egentligen veta vad det var för något. Snacka om att bli golvad av båda Visste knappt vad ett MMO var för något. En kompis hade lirat lite Everquest men jag brydde mig inte så mycket.

Håller med, informationsflödet idag är näst intill ohanterbart. Saknar faktiskt papperstidningen (lokala nyhetsblaskan), nyheterna på morgonen är ju gamla innan lunch. Skolan är helt galen också och som jag sa till en arbetsgrupp på sonen skola, jag hade inte velat gå i skolan nu jämfört med den jag gick i på 80/90-talet.

Medlem

Härlig krönika! ^^ älskar spelhistorier som dessa!

Pansarknekt

Grymt skrivet, väcker minnen.


signatur

Ooooh the drama!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Tomas Helenius:

Ursprunget till "Who let the dogs out?"

Drog igenom spelet på PS1:a lånad av bror. Utmärkt för sin tid, men man gör nog klokt i att aldrig starta det igen.

Jag tror ändå att den remaken de gjorde för Gamecube (och som nu även finns på PC) kan vara riktigt trevlig faktiskt


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Redaktör
Ponny
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag tror ändå att den remaken de gjorde för Gamecube (och som nu även finns på PC) kan vara riktigt trevlig faktiskt

https://www.youtube.com/watch?v=nX2SecPg0eQ

En av tidernas bästa remakes, om inte den bästa. Ändå svindlande att det bara var sex år mellan dem? Och grafiskt håller Gamecube-remaken fortfarande väldigt bra.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag tror ändå att den remaken de gjorde för Gamecube (och som nu även finns på PC) kan vara riktigt trevlig faktiskt

https://www.youtube.com/watch?v=nX2SecPg0eQ

Skrivet av Fredrik Eriksson:

En av tidernas bästa remakes, om inte den bästa. Ändå svindlande att det bara var sex år mellan dem? Och grafiskt håller Gamecube-remaken fortfarande väldigt bra.

Hände otroligt mycket med kamera, kontroller och annat under de där åren. 1996 var 3d-spel rätt nya och saker var inte så etablerade. Sex år senare hade standarder satt sig. Hade originalet ens stöd för analoga styrspakar (Dual Analog Controller)?


signatur
Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

En av tidernas bästa remakes, om inte den bästa. Ändå svindlande att det bara var sex år mellan dem? Och grafiskt håller Gamecube-remaken fortfarande väldigt bra.

Blev köp av en GameCube direkt, var ju trots allt konsolexklusivt på den tiden. Ser fortfarande perverst bra ut än idag. Vilka fler spel kan man säga det om som har lika många år på nacken?


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Tack för skön krönika! Det var väldans trevlig läsning.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Maguz:

Blev köp av en GameCube direkt, var ju trots allt konsolexklusivt på den tiden. Ser fortfarande perverst bra ut än idag. Vilka fler spel kan man säga det om som har lika många år på nacken?

"Perverst bra" är ändå en måttstock, men passar jäkligt bra här!


signatur

En Bamseponny av folket

gnu
Medlem

Kul läsning, gamezone i kompassen hängde man en del på 🙂

Inaktiv
Skrivet av Ronzem:

Ibland funderar jag lite på hur dagens liv hade varit om vi lugnat oss med internets utveckling (bredband främst) och skippat det här med sociala medier.

Tänker på detta varje dag.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ursprunget till "Who let the dogs out?"

Drog igenom spelet på PS1:a lånad av bror. Utmärkt för sin tid, men man gör nog klokt i att aldrig starta det igen.

Fortfarande bästa Resident Evil. En populär streamare har spelat de flesta RE, och gav sig nyligen på originaltrilogin. Hon älskade ettan.

Medlem

Tack för läsningen. Känner verkligen med dig gällande den magi som förr (tyvärr inte längre) fanns med spel som man antingen läst om i valfri spelblaska eller upptäckt hos polare eller spelat hos polare - ihop bredvid varandra.
RA1 spelade jag aldrig, men Super Play eller Super Power hade en flera lång artikel om det som liknande en bok i miniatyr.
När 2:an kom hade vi sålt vår PS och jag och en polare körde det hemma hos honom. Fy fan för hundar genom fönstret!!!

Medlem

Jobbade lite i spelbutik också i slutet på 90-talet, det var en magisk tid. Skulle aldrig vilja jobba i en idag, den magiska tiden är förbi, tyvärr. Hade dock varit ännu häftigare i början av 90-talet.

Medlem

SJälv hade jag inte PS1 men minns hajpen kring RE1&2 och Silent Hill-spelen men jag kan inte förstå hur folk vågade spela de spelen när det begav sig. Tycker det är sjukt läbbiga spel än idag jämfört med de senare spelen. Även REmake är mindre läskigt än originalet.

Jag hade bytt in SNES mot N64 och hade väl kunnat byta till mig RE2 till N64 men jag tror inte föräldrarna hade tillåtit det. Inte förrän långt senare skaffade jag RE4 till Wii och föräldrarna stod bara och tittade förfärat på med vetskapen om att deras välartade son hade fallit ner i zombie-träsket och att det var dags att flytta hemifrån.

Idag läste jag på kring bästa sättet att spela RE1 på. Det är via PC-versionen och inofficiella patchen Classic REbirth.
Det går även att köpa på PS3 så kan man spela det via PS5.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Ibland funderar jag lite på hur dagens liv hade varit om vi lugnat oss med internets utveckling (bredband främst) och skippat det här med sociala medier.

Ja, sociala medier är en form av aggressiv cancer som tyvärr inte är botbar. Egentligen är det en "Cordyceps" (The Last of Us) alternating svamp som förändrar människor gravt.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

NuZ
Testpilot

Välskrivet och fantastiskt att läsa! Stort tack!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

What a time to be alive

Min polare hade en playstation och jag kommer ihåg när han visade mig korridoren med hundarna. Stort.


signatur

K9
:.:

Medlem

Otroligt trevlig läsning!

Medlem
Skrivet av Famipan:

SJälv hade jag inte PS1 men minns hajpen kring RE1&2 och Silent Hill-spelen men jag kan inte förstå hur folk vågade spela de spelen när det begav sig. Tycker det är sjukt läbbiga spel än idag jämfört med de senare spelen. Även REmake är mindre läskigt än originalet.

Jag hade bytt in SNES mot N64 och hade väl kunnat byta till mig RE2 till N64 men jag tror inte föräldrarna hade tillåtit det. Inte förrän långt senare skaffade jag RE4 till Wii och föräldrarna stod bara och tittade förfärat på med vetskapen om att deras välartade son hade fallit ner i zombie-träsket och att det var dags att flytta hemifrån.

Idag läste jag på kring bästa sättet att spela RE1 på. Det är via PC-versionen och inofficiella patchen Classic REbirth.
Det går även att köpa på PS3 så kan man spela det via PS5.

Jag spelade första Resident Evil 1998 så det var inte helt nytt. Silent Hill läste jag om i SuperPLAY och jag kände redan där att det var nåt speciellt. Köpte det direkt när det släpptes sommaren 1999. Fortfarande läskigaste spelet jag spelat. Och det VAR verkligen nåt speciellt. Den magin jag kände den första tiden med Playstation och de här spelen, plus RE2, Ape Escape, Metal Gear Solid, Soul Reaver, det har aldrig riktigt känts så igen.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Saknar också the old days. Vill tillbaka till det magiska 90-talet. Dock inte den grafiken. Jag älskar dagens fotorealistiska grafik men på andra vis saknar jag 90-talet. Folk har blivit så blödiga och PK. Bläää...

90-talet var verkligen inte så bra som du minns det. Att vara barn på den tiden var magiskt (som alla årtionden är för man vet inte bättre som barn) men med tanke på hur svensk ekonomi såg ut då och hur fruktansvärt dyra spelen var då så var det inte en bättre tid.
Jag saknar inte långsamt internet och när man var tvungen att åka till flera olika spelbutiker för att hitta ett spel som ingen butik verkade ta in.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag spelade första Resident Evil 1998 så det var inte helt nytt. Silent Hill läste jag om i SuperPLAY och jag kände redan där att det var nåt speciellt. Köpte det direkt när det släpptes sommaren 1999. Fortfarande läskigaste spelet jag spelat. Och det VAR verkligen nåt speciellt. Den magin jag kände den första tiden med Playstation och de här spelen, plus RE2, Ape Escape, Metal Gear Solid, Soul Reaver, det har aldrig riktigt känts så igen.

Ja jag tror t o m jag hade en demo skiva på RE1 eller 2, men jag skaffade aldrig PSX och det var på tok för dyrt att chippa PS2 som jag skaffade senare. Men som jag förstod det så var PSX en konsol som folk mest brände spelen till. Många spelade spelen, men inte lika många köpte dom.
Man kan ju föreställa sig hur de som jobbade i spelbutiker kopierade alla PSX-spelen och hade en stor katalog med brända spel.

12
Skriv svar