Brittisk myndighet vänder, tror inte att Activision Blizzard-affären skadar konsolkonkurrensen i stort

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Redfall och Starfield är två exempel.
Hade Redfall och Starfield existerat om Microsoft inte hade köpt upp Zenimax? Ja.
Hade Redfall och Starfield varit multiplattform om Microsoft inte hade köpt upp Zenimax? Ja.
Microsoft har inte tillfört något till spelmarknaden. De har endast delat upp den existerande marknaden. Konkurrens genom sabotage.
Senua Hellblade II är ett annat exempel då en spelserie har klyvs tack vare Microsoft uppköp.

Ser inget konstigt med att RedFall och Starfield blev exklusiva om inga plattformar hade bekräftats?
Antar att Bungie uppköpet också är sabotage också då deras kommande spel troligen blir PS exklusiva?

Senua Hellblade håller jag med om borde fortsätta vara multiplattform.

Medlem

RedFall och Starfield är tydligen släppta på PlayStation 5 redan. Nice. Trodde dem fortfarande var under utveckling.

Eller vänta lite....

Nää dem finns inte där. Har aldrig gjort det heller.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Ser inget konstigt med att RedFall och Starfield blev exklusiva om inga plattformar hade bekräftats?
Antar att Bungie uppköpet också är sabotage också då deras kommande spel troligen blir PS exklusiva?

Senua Hellblade håller jag med om borde fortsätta vara multiplattform.

Borde Final Fantasy vara multi eller är det sabotage?

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Borde Final Fantasy vara multi eller är det sabotage?

Final Fantasy är väl lite i en gråzon?
Har lite dålig koll på den serien då jag inte alls är intresserad av den serien
Men den började väl som PS exklusivt och sen börjat släppas till Xbox med någon typ av tidsexklusivitet för Playstation eller har jag fel?

Har själv inga problem med att Final Fantasy skulle vara Playstation exklusivt då jag sen PSX tiden sett det som ett PS spel när dem har ett nära samarbete med Sony

Medlem
Skrivet av blackidus:

Final Fantasy är väl lite i en gråzon?
Har lite dålig koll på den serien då jag inte alls är intresserad av den serien
Men den började väl som PS exklusivt och sen börjat släppas till Xbox med någon typ av tidsexklusivitet för Playstation eller har jag fel?

Har själv inga problem med att Final Fantasy skulle vara Playstation exklusivt då jag sen PSX tiden sett det som ett PS spel när dem har ett nära samarbete med Sony

Det har varit flera titlar utan exklusivt till Playstation och jag tror den började på Nintendo. Men det är intressant vad olika personer ser som helt ok eller vad som är "sabotage" . Jag förknippar både elder scrolls och call of duty med PC och Xbox så det känns väldigt naturligt för egen del. Sen nu när MS äger Bethesda blir Starfield ännu mer naturligt.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Det har varit flera titlar utan exklusivt till Playstation och jag tror den började på Nintendo. Men det är intressant vad olika personer ser som helt ok eller vad som är "sabotage" . Jag förknippar både elder scrolls och call of duty med PC och Xbox så det känns väldigt naturligt för egen del. Sen nu när MS äger Bethesda blir Starfield ännu mer naturligt.

Aha ok, ja som sagt har jag dålig koll på Final Fantasy.

Håller med, som jag ser det så är ett uppköp inte sabotage. Båda sidor har ju historia med uppköp och exklusiva deals med tredjeparts studios osv , det är så industrin har fungerat. Ska man sitta och anklaga en sida för "sabotage" så borde man kolla båda sidor.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Aha ok, ja som sagt har jag dålig koll på Final Fantasy.

Håller med, som jag ser det så är ett uppköp inte sabotage. Båda sidor har ju historia med uppköp och exklusiva deals med tredjeparts studios osv , det är så industrin har fungerat. Ska man sitta och anklaga en sida för "sabotage" så borde man kolla båda sidor.

Ja då är vi helt på samma sida där. Alla gör det och det är självklart inte sabotage. Det finns olika stora plånböcker. Tycker nog ändå att de har nog varierande utbud för att konkurrera bra ändå. Verkar som att domstolar världen runt håller med om det.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Ser inget konstigt med att RedFall och Starfield blev exklusiva om inga plattformar hade bekräftats?
Antar att Bungie uppköpet också är sabotage också då deras kommande spel troligen blir PS exklusiva?

Senua Hellblade håller jag med om borde fortsätta vara multiplattform.

Hellblade fick aldrig någon next-gen uppdatering till PS5, bara till Microsoft.
Vad tror du kommer ske med uppföljaren till Doom? Elder Scroll, Fallout eller Crash Bandicoot?
Phil säger mycket och sedan gör han motsatser och pekar på teknikaliteter. Det är mycket advokatsnack från den mannen. Flyttar på målstolpar och använder tvetydiga ord.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Aha ok, ja som sagt har jag dålig koll på Final Fantasy.

Håller med, som jag ser det så är ett uppköp inte sabotage. Båda sidor har ju historia med uppköp och exklusiva deals med tredjeparts studios osv , det är så industrin har fungerat. Ska man sitta och anklaga en sida för "sabotage" så borde man kolla båda sidor.

Skrivet av Ribcage:

Ja då är vi helt på samma sida där. Alla gör det och det är självklart inte sabotage. Det finns olika stora plånböcker. Tycker nog ändå att de har nog varierande utbud för att konkurrera bra ändå. Verkar som att domstolar världen runt håller med om det.

Sabotage är väl att ta i, men när ett av världens största företag köper upp det största varumärket i konsol marknaden(i försäljningssiffror)så tycker jag att man ska fundera lite över om detta är bra eller inte.
Spelet i sig var väl inte så intressant, men köpet i sig och om det tillför något för branchen är ändå intressant.

I slutändan så har jag dock svårt att bedöma om det blir bättre eller sämre. Andra företag kanske blir mer motiverade att konkurrera och varumärken som inte eller knappt används kan komma tillbaka, så det finns hopp. Jag känner dock en viss pesimism med tanke på hur mycket Xbox har utlovat men inte levt upp till än sålänge, snart tre år in i generationen.
För mig är spelen mer intressant än tjänsten de erbjuder.

Köpet går nog igenom, men jag ser dock farhågor som sagt. Vi får se vart det tar vägen

Avstängd
Skrivet av Freeman79a:

RedFall och Starfield är tydligen släppta på PlayStation 5 redan. Nice. Trodde dem fortfarande var under utveckling.

Eller vänta lite....

Nää dem finns inte där. Har aldrig gjort det heller.

Hur gammal är du? Har du en poster med Phil Spencer ovanför sängen?

Medlem
Skrivet av blackidus:

Ser inget konstigt med att RedFall och Starfield blev exklusiva om inga plattformar hade bekräftats?
Antar att Bungie uppköpet också är sabotage också då deras kommande spel troligen blir PS exklusiva?

Senua Hellblade håller jag med om borde fortsätta vara multiplattform.

Bungie och Sony gick ut i varsitt pressmeddelande efter uppköpet, och var väldigt tydliga (jämfört med Phil) med att nuvarande och kommande spel inte ska vara exklusiva. Detta var en utav Bungies krav för att godkänna köpet. Bungies spel är liveservice och det skulle vara rent idiotiskt om de begränsade marknaden, till bara Sony och PC.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Redfall och Starfield är två exempel.
Hade Redfall och Starfield existerat om Microsoft inte hade köpt upp Zenimax? Ja.
Hade Redfall och Starfield varit multiplattform om Microsoft inte hade köpt upp Zenimax? Ja.
Microsoft har inte tillfört något till spelmarknaden. De har endast delat upp den existerande marknaden. Konkurrens genom sabotage.
Senua Hellblade II är ett annat exempel då en spelserie har klyvs tack vare Microsoft uppköp.

Redfall,starfield,hellblade 2??var dom ens utannonserade till playstation?
Det är ju svårt att svara på eftersom nu har MS köpt Zenimax. Vad som kunde skett i en alternativ verklighet får vi inte reda på.. funkar bara i multiverse

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Bungie och Sony gick ut i varsitt pressmeddelande efter uppköpet, och var väldigt tydliga (jämfört med Phil) med att nuvarande och kommande spel inte ska vara exklusiva. Detta var en utav Bungies krav för att godkänna köpet. Bungies spel är liveservice och det skulle vara rent idiotiskt om de begränsade marknaden, till bara Sony och PC.

Aha det hade jag missat, det var nästa lite tråkigt. Jag hoppades på att Bungie skulle hjälpa Sony få till ett grymt PS exklusivt FPS.

På vilket sätt har Phil var otydlig? Tycker han har varit väldigt tydlig i denna upphandling att dem vill fortsätta ha COD multiplatt? Under Bethesda affären var han mer luddig.

Medlem
Skrivet av roftg:

Redfall,starfield,hellblade 2??var dom ens utannonserade till playstation?
Det är ju svårt att svara på eftersom nu har MS köpt Zenimax. Vad som kunde skett i en alternativ verklighet får vi inte reda på.. funkar bara i multiverse

Redfall regissören har gått ut och sagt att Redfall var under utveckling för Playstation men att Microsoft satte stopp för det. Hellblade 1 finns som multiplattform, sedan köptes spelstudion upp av Microsoft. Alltså så har Hellblade serien delats upp av Microsoft efter dess uppköp av studion.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Men ingen PlayStation version var utannonserat.

Kan man tabort något som inte har funnits?

Det finns ingen som seriöst tror att dessa spel inte hade kommit till alla relevanta format - inklusive PS - om inte MS köpt Bethesda/Zenimax.

Det är bara konsolkrigar-retorik att hävda att det inte var utannonserat som ett argument.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Final Fantasy är väl lite i en gråzon?
Har lite dålig koll på den serien då jag inte alls är intresserad av den serien
Men den började väl som PS exklusivt och sen börjat släppas till Xbox med någon typ av tidsexklusivitet för Playstation eller har jag fel?

Har själv inga problem med att Final Fantasy skulle vara Playstation exklusivt då jag sen PSX tiden sett det som ett PS spel när dem har ett nära samarbete med Sony

Way back släpptes de ju till Nintendo, det var först när 3D-vågen tog form som Square valde att gå till Sony då de skulle ha CD-skivor istället för kassetter till sina spel (med mer utrymme för filmsekvenser osv). Så del VII var väl första på Playstation egentligen. De släppte ju Crystal Chronicles till Gamecube (som kunde köras genom att koppla in sitt GBA till den) och sen har ju vissa modernare titlar även kommit till Xbox så det är ju lite upp till diskussion vart de "hör hemma". Men skulle inte alls bli förvånad om Sony kniper dem till sitt lag.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Aha det hade jag missat, det var nästa lite tråkigt. Jag hoppades på att Bungie skulle hjälpa Sony få till ett grymt PS exklusivt FPS.

På vilket sätt har Phil var otydlig? Tycker han har varit väldigt tydlig i denna upphandling att dem vill fortsätta ha COD multiplatt? Under Bethesda affären var han mer luddig.

Syftade inte på denna uppgörelse, utan tidigare uttalande vid Zenimax, där han var väldigt vag om saker och ting väldigt länge, istället för att vara rak på sak om exklusiviteten på spelen.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Syftade inte på denna uppgörelse, utan tidigare uttalande vid Zenimax, där han var väldigt vag om saker och ting väldigt länge, istället för att vara rak på sak om exklusiviteten på spelen.

Han sa rakt ut case by case basis. Så det kommer fortsatt att variera. Elder scrolls online med fler lär fortsätta vara multi.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det finns ingen som seriöst tror att dessa spel inte hade kommit till alla relevanta format - inklusive PS - om inte MS köpt Bethesda/Zenimax.

Det är bara konsolkrigar-retorik att hävda att det inte var utannonserat som ett argument.

nu blev dom ju uppköpta, det är vad de flesta företag gör, köper för att växa, så varför ens fundera på hur det sett ut utan uppköp?

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Han sa rakt ut case by case basis. Så det kommer fortsatt att variera. Elder scrolls online med fler lär fortsätta vara multi.

Var inte det jag syftade på heller och case by case har vi inte ens fått syn på än. Det var väldigt många gånger han var jävligt vag när folk frågade honom rakt ut om vilka titlar som skulle bli exklusiva, även efter uppköpet. Medans Sony/Bungie var rak på sak direkt efter uppköpet, inga frågetecken som helst.

Det är klart att ESO och Fallout76 fortsätter att vara multi, eller skulle de bara ta bort spelen från ingenstans? Snacka om backlash och dålig image om de hade gjort det.

Medlem
Skrivet av blomman00:

nu blev dom ju uppköpta, det är vad de flesta företag gör, köper för att växa, så varför ens fundera på hur det sett ut utan uppköp?

Vi har ju Phil Spencer som väldigt ofta säger att de vill nå ut med sina spel till så många som möjligt. När det gäller spel från Bethesda/Zenimax gäller det tydligen inte?

De sade väl till myndigheter innan köpet att de inte hade incitament att inte släppa spel till andra relevanta format men skulle bedöma varje titel från fall till fall.

Efter att köpet gick igenom har tydligen varje "fall till fall" resulterat i att de plötsligt har incitament att stoppa spelen från andra format.

Medlem
Skrivet av Margy:

Vi har ju Phil Spencer som väldigt ofta säger att de vill nå ut med sina spel till så många som möjligt. När det gäller spel från Bethesda/Zenimax gäller det tydligen inte?

De sade väl till myndigheter innan köpet att de inte hade incitament att inte släppa spel till andra relevanta format men skulle bedöma varje titel från fall till fall.

Efter att köpet gick igenom har tydligen varje "fall till fall" resulterat i att de plötsligt har incitament att stoppa spelen från andra format.

det är väl en avvägning vad som man tror ger mest i slutändan, case by case, allt släpps ju på ändå pc så du behöver ju ingen xbox

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Var inte det jag syftade på heller och case by case har vi inte ens fått syn på än. Det var väldigt många gånger han var jävligt vag när folk frågade honom rakt ut om vilka titlar som skulle bli exklusiva, även efter uppköpet. Medans Sony/Bungie var rak på sak direkt efter uppköpet, inga frågetecken som helst.

Det är klart att ESO och Fallout76 fortsätter att vara multi, eller skulle de bara ta bort spelen från ingenstans? Snacka om backlash och dålig image om de hade gjort det.

Om det är olika beroende på vilket spel så lär de utannonsera om det kommer till andra format om det gör det. Case by case. Vi har sett att det är case by case redan. Hi-fi rush kom inte medan expansioner till eso och Fallout 76 kommer att fortsätta släppas till ps5. Olika case, olika utfall.
Men de köpte inte Bethesda för att göra multiformat, har de också sagt. Det är väl ganska klart?

Avstängd
Skrivet av blackidus:

Det är storleken på dess fanbase som har betydelse. Cod ses ju lite som Minecraft som man också fortsatt låtit varit multiplattform. Finns det så många spelare på andra plattformar så kommer man förlora mer pengar än man tjänar på att göra det exklusivt. Står i länken i nyheten.

Antar att dem andra spelen du tänker på är Starfield och Redfall som tidigare inte var utannonserat för Ps men var under utveckling vid uppköpet? Dem är helt nya IP'n och anses då inte alls vara lika stora. Förlusten där är inte lika stor vid exklusivitet.

10år och Microsoft sagt Sony kan skapa eget Call Of Duty. Kan betyda att dom gör Call Of Duty exklusivt till Xbox när avtalet går ut om 10år.

Avstängd
Skrivet av Kalliban:

Jag är helt övertygad om att elder scrolls kommer bli exklusivt. Jag tror dessutom tvärtemot dig att det vore dumt ekonomiskt att inte gör det exklusivt. Phil sa ju nånting i stil med att de så klart inte köpt studior för att göra multiplattformsspel. De vill få in fler spelare till xbox och gamepass och sättet att göra det är att ha spel där som spelarna vill spela. Om det är nånting de behöver så är det just exklusiva spel som är "systemsäljare" och där passar elder scrolls perfekt. Elder scrolls är ju rent single player och släpps typ en gång per generation i det här tempot, så då tror jag att de utan att blinka klipper en del intäkter i form av sålda spel på konkurrerande plattformar för att få in fler gamepass-prenumeranter och sälja fler xbox-konsoler. I det långa loppet lär det generera mycket mer pengar än att sälja enskilda spel. Call of duty i jämförelse har väl (?) en massa mikrotransaktioner osv samt släpps typ varje år och säljer enorma mängder, så då blir det nog en helt annan sak ekonomiskt. Där tror jag snarare de vill locka över spelarna med argumentet att CoD ingår i gamepass på xbox men kostar 800 på andra plattformar.

Håller med. Sen får ju Microsoft deal istället för Sony och får 40% av försäljning så lär ju även inkludera när folk köper av mikrotransaktioner så son Battle Pass m.m då 40% är av totalen som Activision tjänar på cod.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Om det är olika beroende på vilket spel så lär de utannonsera om det kommer till andra format om det gör det. Case by case. Vi har sett att det är case by case redan. Hi-fi rush kom inte medan expansioner till eso och Fallout 76 kommer att fortsätta släppas till ps5. Olika case, olika utfall.
Men de köpte inte Bethesda för att göra multiformat, har de också sagt. Det är väl ganska klart?

Jag har inte påstått att de har sagt att deras spel ska bli multi, förutom "case by case". Utan hur vag Phil var om exklusiviteten, även efter uppköpet.

Spelen du nämner fanns redan innan köpet genomfördes. Att expansioner fortsätter dyka upp är naturligt, då de tjänar pengar på det likt Minecraft (hade även skapat backlash från investerade spelare). Jag skulle knappast kalla det för case by case då det är äldre spel som har funnits flera år på platformen. Du jämför gamla spel, expansioner, med ett helt nytt som Hi-fi-rush. Jag menar, när Phil blev intervjuad och blev tillfrågad angående exklusiviteten, så var det inte gamla spela de syftade om, utan om framtida, och då nämnde Phil uttrycket "case by case".

När nya spel, inga expansioner, kommer ut så får vi verkligen vad se vad de menar med "case by case". Jag förlorar inget då jag har båda konsolerna, men tycker ändå att det är ett intressant ämne.

Avstängd

Det dom flesta tycker är fel är att Sony får betala för att blockera Game Pass och alla andra molntjänster. Är ju självklart att man inte släpper till PS5 när man äger 1 eller flera företag om man ser och tror det ger mer pengar. Sedan är Microsoft modell att fler kan spela i molnet på sin TV, platta,mobil eller installera på PC och Xbox. Så fler kan spela spelen. Så Microsoft modell är ju bättre för ALLA.

Avstängd
Skrivet av itsnotme:

Hellblade fick aldrig någon next-gen uppdatering till PS5, bara till Microsoft.
Vad tror du kommer ske med uppföljaren till Doom? Elder Scroll, Fallout eller Crash Bandicoot?
Phil säger mycket och sedan gör han motsatser och pekar på teknikaliteter. Det är mycket advokatsnack från den mannen. Flyttar på målstolpar och använder tvetydiga ord.

Når ut till fler med Microsoft modell. Spelen försvinner inte finns både på PC och Xbox konsol samt molnet. Så blir bättre intäkter hos Microsoft och studios drar in mer pengar. En PC ägare märker ju inget blir bara bättre och kanske i framtiden får PS5 ägare flytta till Xbox och gamepass för att få tillgång till alla spelen som inte PS5 har. Så bara byta från PS5 och inga spel är borta eller PC eller molnet.

Avstängd
Skrivet av Margy:

Vi har ju Phil Spencer som väldigt ofta säger att de vill nå ut med sina spel till så många som möjligt. När det gäller spel från Bethesda/Zenimax gäller det tydligen inte?

De sade väl till myndigheter innan köpet att de inte hade incitament att inte släppa spel till andra relevanta format men skulle bedöma varje titel från fall till fall.

Efter att köpet gick igenom har tydligen varje "fall till fall" resulterat i att de plötsligt har incitament att stoppa spelen från andra format.

Når ju ut till fler genom molnet,PC och Xbox så stämmer ju vad Phil Spencer säger. Vilket är mer mot att låsa till PlayStation då Når man inte ut till lika många. Han menar såklart att fler ska ha möjlighet att välja vart man spelar vilket kommer i framtiden göra att fler och fler väljer Xcloud eller Game Pass på PC eller Xbox och i framtiden blir dom lika stora som PlayStation eller större.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Når ju ut till fler genom molnet,PC och Xbox så stämmer ju vad Phil Spencer säger. Vilket är mer mot att låsa till PlayStation då Når man inte ut till lika många. Han menar såklart att fler ska ha möjlighet att välja vart man spelar vilket kommer i framtiden göra att fler och fler väljer Xcloud eller Game Pass på PC eller Xbox och i framtiden blir dom lika stora som PlayStation eller större.

Det där är ju rent skitsnack och det förstår alla.

Om en spelserie som brukar släppas på PS och Xbox plötsligt istället enbart skulle släppas på PS och "molnet" så skulle du tycka det vore bra att man hoppar över Xbox då det har möjlighet att nå fler spelare?

Om Spencer vill nå fler spelare är det väl konstigt att välja bort stora format?

12
Skriv svar