The Last of Us på PC

Medlem
The Last of Us på PC

Såg att det väldigt nyligen har släppts till PC, men verkar vara i ganska taskigt skick.
Med lång shader-laddning och ostabil optimering överlag enligt väldigt många på Steam-forumet.

Är sugen på att köpa, för att få uppleva igen med nytt fräscht utseende och följsam kontroll, men jag tror jag avvaktar ett tag tills ett par patchar trillat in.
Om jag inte missminner mig så är det samma studio som portade Uncharted 4 till PC, vilket också hade sina problem i början men fixades efter en tid.

Någon här som inte kunnat hålla sig och testat TLOU på PC?

Medlem
Skrivet av Razken:

Såg att det väldigt nyligen har släppts till PC, men verkar vara i ganska taskigt skick.
Med lång shader-laddning och ostabil optimering överlag enligt väldigt många på Steam-forumet.

Är sugen på att köpa, för att få uppleva igen med nytt fräscht utseende och följsam kontroll, men jag tror jag avvaktar ett tag tills ett par patchar trillat in.
Om jag inte missminner mig så är det samma studio som portade Uncharted 4 till PC, vilket också hade sina problem i början men fixades efter en tid.

Någon här som inte kunnat hålla sig och testat TLOU på PC?

Jag testar idag/imorn men dessvärre bara på min gamla rigg i7-4790k och RTX 2060. Under påsklovet kommer jag att testa med i9-10850k och RTX 2080 samt 128 GB RAM (Yes, I know, overkill).

Avstängd

Som vanligt är det helt onödigt spela på releasedagen, fattar inte att folk fortfarande köper spel på release. Inte konstigt spel släpps i ospelbart läge när ingen bryr sig.

Medlem
Skrivet av Razken:

Någon här som inte kunnat hålla sig och testat TLOU på PC?

Installerat och startat upp det, bygger shaders 32% nu.

Kanske behöver låta datorn stå under natten tills det blir klart.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Jag testar idag/imorn men dessvärre bara på min gamla rigg i7-4790k och RTX 2060. Under påsklovet kommer jag att testa med i9-10850k och RTX 2080 samt 128 GB RAM (Yes, I know, overkill).

Nice. Ganska trevligt med mycket RAM då man jobbar med program som käkar det som kieselfrukost. Använder själv Premiere Pro som slukar en del när man arbetar med det. Dock är det lika ostabilt som för 10 år sen, Adobe verkar aldrig göra nåt åt sin värdelösa optimering.

Skrivet av fejksson:

Som vanligt är det helt onödigt spela på releasedagen, fattar inte att folk fortfarande köper spel på release. Inte konstigt spel släpps i ospelbart läge när ingen bryr sig.

Jupp. Speciellt att förhandsboka är något jag ogillar starkt.
Är inte ofta jag brukar köpa något på release. Har bara gjort det vid ett fåtal tillfällen, typ Doom 2016, Doom Eternal och nu senast Resident Evil 4.

Skrivet av lonian:

Installerat och startat upp det, bygger shaders 32% nu.
Kanske behöver låta datorn stå under natten tills det blir klart.

Ok! Verkar ta sin lilla tid har jag läst.
Shader-laddning är ju väldigt bra, ifall resten av spelet fungerar utan problem, men jag vart osäker på
hur lång den egentligen var... man vill ju inte sitta och använda upp sin "refund-tid" som är 2h, och sen visar det sig att spelet inte fungerar ordentligt med kraschar osv.
Återkom gärna och berätta hur det glider.
Vad har du för specs btw?

Medlem
Skrivet av Razken:

Ok! Verkar ta sin lilla tid har jag läst.
Shader-laddning är ju väldigt bra, ifall resten av spelet fungerar utan problem, men jag vart osäker på
hur lång den egentligen var... man vill ju inte sitta och använda upp sin "refund-tid" som är 2h, och sen visar det sig att spelet inte fungerar ordentligt med kraschar osv.
Återkom gärna och berätta hur det glider.
Vad har du för specs btw?

Det tog faktiskt inte så lång tid att bygga shaders.

Rullar på hur fint som helst, jag kör i 1440p och får mellan 65-80fps med mitt 2080 ti. Jag har även 32GB ram så det är lugnt.
Inte märkt av något lagg alls.

Steam säger att jag spelat 97 minuter och då har jag klarat halva chapter 2.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Sitter på en nyckel jag ej aktiverat ännu, vet ej om det är mitt typ av spel..

Skrivet av lonian:

Installerat och startat upp det, bygger shaders 32% nu.

Kanske behöver låta datorn stå under natten tills det blir klart.

Krashat 5 ggr nu under shaders loadingen..:( lämnade också datorn för att den skulle få jobba i fred men men...


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Bygger shaders ser ut att ta flera timmar på min gml trotjänare. 4790k ser ut att svettas o ligger på konstant 100%...🤪🙂

PS Det får bli lämna över natten o testa imorn. Efter ca 1h ligger det bara på 15%...

Medlem
Skrivet av lonian:

Det tog faktiskt inte så lång tid att bygga shaders.

Rullar på hur fint som helst, jag kör i 1440p och får mellan 65-80fps med mitt 2080 ti. Jag har även 32GB ram så det är lugnt.
Inte märkt av något lagg alls.

Steam säger att jag spelat 97 minuter och då har jag klarat halva chapter 2.

Okej! Är det i native 1440p, eller med DLSS påslaget?
Har en liknande rigg med ett RTX 2080, Ryzen 5950X och 32gig ram, 1440p-170hz.
Jag antar att det hjälper en del ifall spelet är installerat på en snabb M2 drive också. Ska snegla lite på jämförelsevideos innan köp.

Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Krashat 5 ggr nu under shaders loadingen..:( lämnade också datorn för att den skulle få jobba i fred men men...

Vad har du för specifikationer på din burk? (datordelar).

Skrivet av A1200G:

Bygger shaders ser ut att ta flera timmar på min gml trotjänare. 4790k ser ut att svettas o ligger på konstant 100%...🤪🙂

PS Det får bli lämna över natten o testa imorn. Efter ca 1h ligger det bara på 15%...

Ja, jag har sett att många har skrivit om hög processoranvändning, men jag har inte fått någon uppfattning om det enbart är vid shader-bygget eller om det fortsätter efteråt. Beror väl också på vilka delar man har, ifall någon av CPU eller GPU blir flaskhals.

Medlem
Skrivet av Razken:

Okej! Är det i native 1440p, eller med DLSS påslaget?
Har en liknande rigg med ett RTX 2080, Ryzen 5950X och 32gig ram, 1440p-170hz.
Jag antar att det hjälper en del ifall spelet är installerat på en snabb M2 drive också. Ska snegla lite på jämförelsevideos innan köp.

Vad har du för specifikationer på din burk? (datordelar).

Ja, jag har sett att många har skrivit om hög processoranvändning, men jag har inte fått någon uppfattning om det enbart är vid shader-bygget eller om det fortsätter efteråt. Beror väl också på vilka delar man har, ifall någon av CPU eller GPU blir flaskhals.

Vet inte ens hur man slår på DLSS, antar att det är native 1440p.

Jag har ett fönster på mitt chassi så ser belysningen på mitt grafikkort och har ställt in att den skall lysa olika färger beroende på temperaturen. Det blev ganska rött medan den byggde shaders, men när det var klart och spelet körs så är det normal temp, så antar att det är just när den bygger shaders det tar mycket prestanda. Spelar på en M2 drive. Processor i7 10700K 3.80GHZ.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Vet inte ens hur man slår på DLSS, antar att det är native 1440p.

Jag har ett fönster på mitt chassi så ser belysningen på mitt grafikkort och har ställt in att den skall lysa olika färger beroende på temperaturen. Det blev ganska rött medan den byggde shaders, men när det var klart och spelet körs så är det normal temp, så antar att det är just när den bygger shaders det tar mycket prestanda. Spelar på en M2 drive. Processor i7 10700K 3.80GHZ.

Av det jag sett så gömmer sig DLSS i display-settings. Och för en del så verkar det inte dyka upp förräns man uppdaterat grafikdrivers till senaste.
Väldigt konstig release som döljer funktionen, eftersom själva dll-filen som är nödvändig lär ju redan ligga i installationsmappen till spelet... 😗

Aja, oavsett lär jag ändå vänta på någon form av analys av Digital Foundry och man är ju inte ens i närheten av färdig med RE4.

Medlem

Från en annan tråd:

"Har bara testat på min gml dator (i7 4790k, RTX 2060, 32 GB RAM) men måste säga att jag är besviken på Naughty Dog. Inte så mycket på själva spelet utan på att de kan leverera (eller inte) en så pass otestad produkt och ändå ta 639 kronor för det (aldrig tidigare betalat så mycket för ett spel).

Det tog 2 timmar att ens starta spelet (shaders....). Sen kraschade det 3 ggr under prologue:n. 1080p medium settings och fps:en är "all over the place" pendlar mellan 25 - 60 fps beronde på scen. Med DLSS på. Dualsense effekterna knappt märkbara. Fattar inte varför folk är så lyriska över haptic feedback, kanske är det bättre på PS5?

Visst det är snyggt. Men som exempel är Death Stranding ännu snyggare och flyter på som smör på samma dator - 60 fps låst, high settings, DLSS på.

Så, Naugthy Dog, ni är inte längre världens bästa spelutvecklare. Tveksamt om ni ens är bland topp 5. Nej, detta var lågvattenmärke. :("

Medlem
Skrivet av A1200G:

Från en annan tråd:

"Har bara testat på min gml dator (i7 4790k, RTX 2060, 32 GB RAM) men måste säga att jag är besviken på Naughty Dog. Inte så mycket på själva spelet utan på att de kan leverera (eller inte) en så pass otestad produkt och ändå ta 639 kronor för det (aldrig tidigare betalat så mycket för ett spel).

Det tog 2 timmar att ens starta spelet (shaders....). Sen kraschade det 3 ggr under prologue:n. 1080p medium settings och fps:en är "all over the place" pendlar mellan 25 - 60 fps beronde på scen. Med DLSS på. Dualsense effekterna knappt märkbara. Fattar inte varför folk är så lyriska över haptic feedback, kanske är det bättre på PS5?

Visst det är snyggt. Men som exempel är Death Stranding ännu snyggare och flyter på som smör på samma dator - 60 fps låst, high settings, DLSS på.

Så, Naugthy Dog, ni är inte längre världens bästa spelutvecklare. Tveksamt om ni ens är bland topp 5. Nej, detta var lågvattenmärke. :("

Med tanke på deras tidigare twitterpost ("Best shape possible") så känns det så jävla ironiskt att spelet kommer ut i det här katastrofskicket.
Dom visste mycket väl att det var nästintill ospelbbart och ändå släpper de spelet. Tycker att dom pissar sig själva i ansiktet genom att göra en sån här grej, då det är en studio med annars väldigt polerade releaser. Om man ska skylla på Iron Galaxy eller ND låter jag vara osagt. Det är ett väldigt fult drag oavsett. Men... det är väl pengarna som styr i vanlig ordning.
Jag är glad att jag väntade med köpet iaf.

Skrivet av Razken:

Såg att det väldigt nyligen har släppts till PC, men verkar vara i ganska taskigt skick.
Med lång shader-laddning och ostabil optimering överlag enligt väldigt många på Steam-forumet.

Är sugen på att köpa, för att få uppleva igen med nytt fräscht utseende och följsam kontroll, men jag tror jag avvaktar ett tag tills ett par patchar trillat in.
Om jag inte missminner mig så är det samma studio som portade Uncharted 4 till PC, vilket också hade sina problem i början men fixades efter en tid.

Någon här som inte kunnat hålla sig och testat TLOU på PC?

Ge det ett år så kommer det nog funka stabilt och kosta lite mindre.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Ge det ett år så kommer det nog funka stabilt och kosta lite mindre.

Brukar sony sänka pris på sina pc spel?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Brukar sony sänka pris på sina pc spel?

Ja men det brukar dröja ett tag innan det blir några bra rabatter. God Of War har -49% just nu, Uncharted Legacy -40% och Spiderman -40% på fanatical.com

Skrivet av lonian:

Brukar sony sänka pris på sina pc spel?

Lika ofta som grisar flyger, men det händer


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Testat nu på min "värsting" dator:

***
Testade precis på min bästa dator (i9 10850k & RTX 2080).

Spelet går inte ens att STARTA! Står bara running men sen händer ingenting...testade flera gånger.

Nån som har något tips?

PS Nu startar sk*ten i alla fall, krävdes uppdatering av Epic klienten, admin rättigheter samt omstart av datorn.

PS2 Kan gladeligen meddela att det flyter på hur bra som helst! 🙂👌2560x1440, DLSS, Ultra settings på det mesta (texturer high) och det ser ut som TLOU Part II på PS4 Pro. FPS 35-60 fps. Inga krascher! VRAM är gult markerat 9/8 GB men jag märker inga konstigheter. RAM användning ligger på 25 GB men det är inga problem då jag har 128 GB (4x32 GB).

Ni som har varit på sidolinjen kan nu skaffa det. 👍
***

PS3 Shaders kompilering tog ca 25 min.

Medlem
Skrivet av A1200G:

PS Nu startar sk*ten i alla fall, krävdes uppdatering av Epic klienten, admin rättigheter samt omstart av datorn.

PS2 Kan gladeligen meddela att det flyter på hur bra som helst! 🙂👌2560x1440, DLSS, Ultra settings på det mesta (texturer high) och det ser ut som TLOU Part II på PS4 Pro. FPS 35-60 fps. Inga krascher! VRAM är gult markerat 9/8 GB men jag märker inga konstigheter. RAM användning ligger på 25 GB men det är inga problem då jag har 128 GB (4x32 GB).

Ni som har varit på sidolinjen kan nu skaffa det. 👍

PS3 Shaders kompilering tog ca 25 min.

Blev sjukt förvirrad först, läste dina PS som Playstation.... Får skylla på att jag inte fått i mig hela morgonkaffet ännu...

FPS 35-60 låter inte hur bra som helst, men kul att det funkar bra nog för dig! Då jag hade planerat att köra igenom på Steam Deck primärt så väntar jag tills folk börjar ge bra resultat därifrån.

Medlem

Ska bli väldigt intressant att se om patchen som ska släppas imorgon fixar några av de större problemen med spelet. Ger väl åtminstone en indikation om det här går att fixa till något som kan bli acceptabelt överhuvudtaget.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Ska bli väldigt intressant att se om patchen som ska släppas imorgon fixar några av de större problemen med spelet. Ger väl åtminstone en indikation om det här går att fixa till något som kan bli acceptabelt överhuvudtaget.

Jag hoppas den utlovade kamera fixen kommer med imorgon! Ser och känns horribelt att röra musen som det är just nu..

Medlem
Skrivet av Qrush:

Jag hoppas den utlovade kamera fixen kommer med imorgon! Ser och känns horribelt att röra musen som det är just nu..

Yes, kamerafix, oacceptabla fps fluktueringen, startar ofta runt 70fps efter ett tag är jag nere på 25-45 har dock 12GB VRAM borde vara tillräckligt för 720p.. Att GPU bara utnyttjas till runt 20-40%. CPU uttnyttjas runt 80%, borde snarare vara det omvända och att GPU används så nära till 100% som möjligt.

Shader compilation time, efter senaste hotffixen så klarade jag av det på cirka en timme så en förbättring iaf
Själv har jag inte haft några problem med krasher men förstår allas frustration som haft och har det.

Många grafikinställningar gör knappt någon skillnad alls. FSR verkar vara verkningslöst för mig, kanske inte så konstigt då GPU går på tomgång.

Har ingen värstingdator men borde verkligen kunna klara detta spelet hyffsat på 1080p eller till och med 1440p som jag kör alla andra spel i. Freesync 240hz skärm.
5600x, 6750XT, 16GB RAM, M.2 Gen3
Funderar på att skaffa ett 32GB RAM kit, men då alla andra spel jag spelar klarar sig och det blir över med 16GB så drar jag mig i det längsta för att slänga en tusenlapp mer i sjön bara för att kunna spela detta spel med acceptabla fps, misstänker att det inte gör någon skillnad.

Kräver minst stabila 60fps high med mina specs i 1440p med fsr quality för att jag ska anse det "fixat". Svårt att se det kommer hända de närmaste månaderna, om ens någonsin. Det utskällda cyberpunk klararade det lätt från första dagen.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av piddau:

Blev sjukt förvirrad först, läste dina PS som Playstation.... Får skylla på att jag inte fått i mig hela morgonkaffet ännu...

FPS 35-60 låter inte hur bra som helst, men kul att det funkar bra nog för dig! Då jag hade planerat att köra igenom på Steam Deck primärt så väntar jag tills folk börjar ge bra resultat därifrån.

Ja, det är ingenting jag märker av då det ett storrydrivet spel. Förutom själva mätaren i högra hörnet (Nvidia overlay). Men det är individuellt hur känslig man är. TLOU Part II var väl 30 fps i 4k på PS4 Pro? Hade inga problem med det heller.

Skrivet av alias:

Yes, kamerafix, oacceptabla fps fluktueringen, startar ofta runt 70fps efter ett tag är jag nere på 25-45 har dock 12GB VRAM borde vara tillräckligt för 720p.. Att GPU bara utnyttjas till runt 20-40%. CPU uttnyttjas runt 80%, borde snarare vara det omvända och att GPU används så nära till 100% som möjligt.

Shader compilation time, efter senaste hotffixen så klarade jag av det på cirka en timme så en förbättring iaf
Själv har jag inte haft några problem med krasher men förstår allas frustration som haft och har det.

Många grafikinställningar gör knappt någon skillnad alls. FSR verkar vara verkningslöst för mig, kanske inte så konstigt då GPU går på tomgång.

Har ingen värstingdator men borde verkligen kunna klara detta spelet hyffsat på 1080p eller till och med 1440p som jag kör alla andra spel i. Freesync 240hz skärm.
5600x, 6750XT, 16GB RAM, M.2 Gen3
Funderar på att skaffa ett 32GB RAM kit, men då alla andra spel jag spelar klarar sig och det blir över med 16GB så drar jag mig i det längsta för att slänga en tusenlapp mer i sjön bara för att kunna spela detta spel med acceptabla fps, misstänker att det inte gör någon skillnad.

Kräver minst stabila 60fps high med mina specs i 1440p med fsr quality för att jag ska anse det "fixat". Svårt att se det kommer hända de närmaste månaderna, om ens någonsin. Det utskällda cyberpunk klararade det lätt från första dagen.

Det bästa du kan göra är att skaffa mer RAM. Minst 2 x 16 GB eller ännu bättre 2 x 32 GB. TLOU använder runt 25 GB RAM och har du färre så blir din hårddisk virtuellt RAM (order of magnitude långsammare).

Medlem
Skrivet av A1200G:

Ja, det är ingenting jag märker av då det ett storrydrivet spel. Förutom själva mätaren i högra hörnet (Nvidia overlay). Men det är individuellt hur känslig man är. TLOU Part II var väl 30 fps i 4k på PS4 Pro? Hade inga problem med det heller.

Jag har inget problem med 30fps. Jag har problem när det sjunker från det man satt. Så om man har 60 och det sjunker ibland ända ner till 30 och sen upp igen så märker jag lättare av det. Men är det bara stabilt oavsett det är 30 eller 60 gör det mig inget.

Medlem

Inväntar rea under 200kr alternativt HBO serien. Ej acceptabelt detta.

Medlem

Jag har spelat igenom TLOU Part 1 för första gången nu... Utvecklararbetet är väl ganska imponerande, men själva spelupplevelsen i sig tycker jag inte lever upp till ryktet... En del säger att Part 2 är bättre, men den tänker jag inte betala fullpris för... När den släpps till PC, om den gör det.
Har sett TV-serien de senaste dagarna likväl och uppskattar de extra detaljerna, även om man önskar att ett och annat hade gjorts annorlunda. De sista avsnitten var väldigt likt spelet.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Jag har spelat igenom TLOU Part 1 för första gången nu... Utvecklararbetet är väl ganska imponerande, men själva spelupplevelsen i sig tycker jag inte lever upp till ryktet... En del säger att Part 2 är bättre, men den tänker jag inte betala fullpris för... När den släpps till PC, om den gör det.
Har sett TV-serien de senaste dagarna likväl och uppskattar de extra detaljerna, även om man önskar att ett och annat hade gjorts annorlunda. De sista avsnitten var väldigt likt spelet.

Mekaniken är inte alls så imponerande som när jag spelade det för första gången på PS3 2013.

Tycker att Part II är mekaniskt bättre, berättarmässigt samt grafiskt (animationer & skådespeleriet). Helt klart värt om det kommer till PC.

PS Efter senaste patchen, 1.0.3?, så ligger jag på ca 50 fps (40-60 fps). Dag och natt skillnad från första installationen. 👍

Medlem
Skrivet av A1200G:

Mekaniken är inte alls så imponerande som när jag spelade det för första gången på PS3 2013.

Tycker att Part II är mekaniskt bättre, berättarmässigt samt grafiskt (animationer & skådespeleriet). Helt klart värt om det kommer till PC.

PS Efter senaste patchen, 1.0.3?, så ligger jag på ca 50 fps (40-60 fps). Dag och natt skillnad från första installationen. 👍

FPS:en var inget bekymmer för min upplevelse. Pendlade mellan 80 - 130, men oftast runt 100 med DLSS på Balanced i uppskalad 3440x1440-upplösning. Krasherna förstörde däremot upplevelsen helt de första dagarna, som senare löstes med Nvidias patch, då flöt det på i 5 timmar utan en enda krash helt plötsligt. Hade detta problem varit patchat vid release så är det möjligt att mitt helhetsintryck hade varit något mer positivt.

Man förstår ju mer och mer vikten av att bjuda in pålitliga spelare med stor variation på hård- och mjukvara till stängda pre-alpha-versioner och be dem rapportera upplevelsen löpande. Något exempelvis Asobo Studios skötte galant med MSFS 2020. ☺️


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av A1200G:

Mekaniken är inte alls så imponerande som när jag spelade det för första gången på PS3 2013.

Tycker att Part II är mekaniskt bättre, berättarmässigt samt grafiskt (animationer & skådespeleriet). Helt klart värt om det kommer till PC.

PS Efter senaste patchen, 1.0.3?, så ligger jag på ca 50 fps (40-60 fps). Dag och natt skillnad från första installationen. 👍

Ja spelmekaniken var dryg ibland.
Så här såg det ut för mig när jag skulle koppla i en sladd i ett eluttag utan att veta hur man tar upp sladden.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

12
Skriv svar