När jag och polarna varvade Resident Evil innan dig

Medlem
Skrivet av Sarato:

90-talet var verkligen inte så bra som du minns det. Att vara barn på den tiden var magiskt (som alla årtionden är för man vet inte bättre som barn) men med tanke på hur svensk ekonomi såg ut då och hur fruktansvärt dyra spelen var då så var det inte en bättre tid.
Jag saknar inte långsamt internet och när man var tvungen att åka till flera olika spelbutiker för att hitta ett spel som ingen butik verkade ta in.

Jag minns inte riktigt vad Playstation-spel kostade då, tror Ape Escape kostade runt 450:- (1999). Brorsan köpte senare GTA 3 när det släpptes 2001 och vi tyckte att 639:- var dyrt (på Expert)

Medlem

RE1 var underbart för sin tid. Hade nyligen flyttat hemifrån och blivit arbetslös. Många timmar hade man att lägga på det.


signatur

I drank what?

Medlem

Biohazard var ett av det bästa spelen jag upplevt.
Men du var inte först i sverige som klarade spelt iaf vet jag eftersom jag körde igenom den japanska versionen före.
Kan bara säga att tavelpusslet var väldigt svårt
klarade det bara på ren tur.

Eller jag klarade Biohazard och inte Resident evil så


signatur

Crack the liars smile.

Skribent
Skrivet av durra:

Eller jag klarade Biohazard och inte Resident evil så

Man måste älska semantik.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
NY chans i livet.
Skrivet av Sarato:

90-talet var verkligen inte så bra som du minns det. Att vara barn på den tiden var magiskt (som alla årtionden är för man vet inte bättre som barn) men med tanke på hur svensk ekonomi såg ut då och hur fruktansvärt dyra spelen var då så var det inte en bättre tid.
Jag saknar inte långsamt internet och när man var tvungen att åka till flera olika spelbutiker för att hitta ett spel som ingen butik verkade ta in.

Hehe, jo det är väl lite så. Fan jag saknar att vara barn igen. Skulle vilja få en ny chans i livet, att få gå tillbaka till 8-10-årsåldern och göra samma resa, men att veta om vilka grava fel man gjorde i slutet av tonåren & vuxenlivet. Sedan få en AD-HD diagnos som barn vilket mina föräldrar tyvärr tyckte var tabu på den tiden.

Jo, jag minns att speciellt NiNTENDO spelen kunde ligga på 800-900 spänn. Minns även internets början och den extremt långsamma uppkopplingen som lät as högt dessutom ur högtalarna. Bilder från hemsidor tog evigheter att ladda. Den var dessutom uppkopplad mot telefonen så det gick inte att ringa från telefonen eller att ta emot samtal vilket mina föräldrar inte tyckte om när vi väl fick vara ute o "slowmotion surfa"...


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Har fortfarande inpräntat i skallen när man ser zombie vrida på skallen . Sittande på golvet tjuvtittande på spelet trots mamman inte ville man skulle se .
Och hundarna det var tider det .du är saknad Kristofer J
Skulle göra mycket för att få se dig igen vart du nu är .

Tack för du visade mig allt en Nintendo 64 kunde göra


signatur

New life, New hope

Medlem

Jag och brorsan lånade ett PS2 av en kompis utan ett minneskort. Så vi fick vackert spela igenom RE2 i ett svep utan kunna spara, kändes som en bedrift när vi väl klarade av det !Sen började vi om från början, haha .. Inte dåligt för 12åriga snorungar.

Medlem

Trevlig läsning! Mer sånt här tack.

Medlem

Fantastisk spelhistoria. Mycket välskriven. Tack! ❤️

Medlem

Oj, jag var ju storkund i den där affären. Köpte speltidningar på Pressbyrån i Nordstan och gick sedan till Kompassen för en stunds tjöt och gejmande. Avslutade på caf'eet mittemot och läste tidningar medans man käkade.
Minns den där kvällen när RE skulle komma väldigt väl. Var nog först på plats dagen efter och hämtade mitt ex.
Det var ju USA-utgåvan som gällde så man fick köra penntricket på PS1:an.

Eftersom vi snackar nära 30 år sedan så minns jag liiite luddigt. En av butikskillarna som jag tjötade absolut mest med hade rätt långt svart hår. Kommer fan inte ihåg vad han hette.

Nåja, det var fan tider det.

Medlem

Oj så nostalgiskt. Var tonåring under 90talet, och var väldigt ofta man "drog in till stan" efter skolan. Fanns ju spelbutiker i var och vartannat hörn under en period runt mitten av 90-talet. (som förvisso försvann ungefär lika snabbt som de dök upp av någon anledning). Det intressanta var ju också andrahandsmarknaden för spel som exploderade. Och internet var inte mycket att tala om på den tiden. Hade lyckats spara ihop till ett NeoGeo, men spel var på tok för dyra, så man bytte hela tiden mot nya kassetter. Tvspelskompaniet, tvspelsbörsen, Gamezone (som jag köpte min 3do hos), ragnarök (som alltid var rätt skummt ställe) var några av de butiker jag minns man hängde på. Och sedan till pressbyrån i nordstan för att kika på tvspels-tidningar. Det var ju en sådan oerhörd teknisk utveckling under 90-00 (90 så var det NES som gällde, 2000 så var det ps2.) Var en magisk period. Eller så är det bara nostalgins skimmer

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Saknar också the old days. Vill tillbaka till det magiska 90-talet. Dock inte den grafiken. Jag älskar dagens fotorealistiska grafik men på andra vis saknar jag 90-talet. Folk har blivit så blödiga och PK. Bläää...

Det är sannolikt bara 0,5% av spelare som är blödiga och PK. Det är bara att dessa gör ju allt de kan för att höras och påverka andra. De strävar efter att bli journalister och dylikt. Tänker på sådana som Effie.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jättebra skrivet, härlig läsning. 90's <3

RE spelades efter skolan hos en vän i mörklagt vardagsrum med projektor. Runt 12 år gamla. Har aldrig återhämtat mig.

Skribent
Skrivet av Jaw_B:

Gamezone (som jag köpte min 3do hos),

Det var ungefär du och tre till som köpte den. Men minns att Road Rash till den var riktigt fett.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Skribent
Skrivet av w3tt3x:

Eftersom vi snackar nära 30 år sedan så minns jag liiite luddigt. En av butikskillarna som jag tjötade absolut mest med hade rätt långt svart hår. Kommer fan inte ihåg vad han hette.

Det var två pers med långt svart hår. Jag och en av de två Peter. Jag gissar nog att det var Peter du tuggade med. En hyvens karl.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Moderator | Testpilot

Kul läsning! Ska faktiskt hoppa in med remaken till första spelet över helgen Ska bli superkul! Har redan förberett mig med flera par underkläder.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Kul läsning! Ska faktiskt hoppa in med remaken till första spelet över helgen Ska bli superkul! Har redan förberett mig med flera par underkläder.

Antar att du skojar eller menar att du riskerar skita på dig men med REmake så blev jag faktiskt konstant pissnödig och fick springa på dass varenda saveroombesök. Har svårt att tro att det bara var pga kaffe. Tror stämningen och musiken bidrog enormt!

Har ni sett den där jänkaren som lagt upp världens bästa video på när hans pappa ger honom REmake till GC i födelsedagspresent?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Famipan:

Antar att du skojar eller menar att du riskerar skita på dig men med REmake så blev jag faktiskt konstant pissnödig och fick springa på dass varenda saveroombesök. Har svårt att tro att det bara var pga kaffe. Tror stämningen och musiken bidrog enormt.

Haha skojar såklart! Brukar vara ett vanligt skämt att man säger man skiter ned sig när man blir riktigt rädd

Spelet ser mycket läskigt ut och jag gillar oftast inte den typen av spel, men vill så gärna testa ändå.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Famipan:

Antar att du skojar eller menar att du riskerar skita på dig men med REmake så blev jag faktiskt konstant pissnödig och fick springa på dass varenda saveroombesök. Har svårt att tro att det bara var pga kaffe. Tror stämningen och musiken bidrog enormt!

Har ni sett den där jänkaren som lagt upp världens bästa video på när hans pappa ger honom REmake till GC i födelsedagspresent?
https://youtu.be/0tz_HJnKOnM


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Märklig groda! Vet inte vad du vill ha sagt.

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

Det var ungefär du och tre till som köpte den. Men minns att Road Rash till den var riktigt fett.

Haha, sålde den verkligen så illa? Ja, har för mig att den var väl dyr, och sen var det lite meck med 110V och NTSC (som jag inte hade någon vidare koll på den tiden). Har för mig att ni skickade ner mig till Clas Ohlsons för att försöka hitta konverters, som ni sedan hjälpte mig installera.
Fanns ju heller inte riktigt något som kunde jämföra sig med en 3do på den tiden. (tog ytterligare nästan 2 år innan ps1 släpptes)

Medlem

Fantastiskt. Saknar spänningen från förr när inte allt fanns tillgängligt och serverat oavsett om det gäller SP eller MP. Vi hade sjuka berättelser som gick runt också som någon bara hittat på, spelade man spelet Blood ensam på natten kunde man råka ut för det en kille gjort i USA enl. sägnen...

Många spel är bättre att låta leva i det nostalgiska minnet än att ta upp igen och fördärva. Man kommer oundvikligt jämföra med tekniken som kom efter och kör man också på betydligt större upplösningar osv är känslan inte alls samma som den var eller konstruerades för såvida det inte är en bra remaster/portning.

Vissa grejer funkar dock oväntat bra. Remastern av Quake är riktigt härligt, och jag kan verkligen tycka att många spel inte minst i MP idag saknar grundläggande spelglädje som fokus. Fokusen är så mycket mer på lotteri-beroende i form av rankups och meta stats eller konstant insta-gratification. Att bara kötta folk i Quake 3 är fortfarande löjligt underhållande.

Skribent
Skrivet av Jaw_B:

Haha, sålde den verkligen så illa? Ja, har för mig att den var väl dyr, och sen var det lite meck med 110V och NTSC (som jag inte hade någon vidare koll på den tiden). Har för mig att ni skickade ner mig till Clas Ohlsons för att försöka hitta konverters, som ni sedan hjälpte mig installera.
Fanns ju heller inte riktigt något som kunde jämföra sig med en 3do på den tiden. (tog ytterligare nästan 2 år innan ps1 släpptes)

Den sålde inte direkt stora volymer. Men spelutbudet var ju rätt skralt. Och ja, vissa konsoler kunde vi fixa strömadaptern på efter en tripp till Classe i Nordstan. Vårt laget blev en liten miniverkstad stundtals.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

12
Skriv svar