Paradox planerar stänga studior i Malmö och Umeå – handlar inte om att spara pengar

Robot
Paradox planerar stänga studior i Malmö och Umeå – handlar inte om att spara pengar

Vill fokusera verksamheten på Stockholm.

#paradox-interactive


Medlem

Spelet är klart nu.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Intressant, när jag arbetar i min chefsroll så ser jag ju till att få ut så mycket som möjligt av de "spelkorten" jag har. Så jag köper inte riktigt argumentet eftersom man nu gör sig av med folk och som inte erbjuds nya roller, inom IT är det dessutom mycket på distans så ja....tycker synd om berörda dock men de lär väl hitta jobb snabbt inom spelindustrin som skriker efter folk sägs det.

Medlem

Tråkigt för de berörda men det är nog ett ganska vettigt beslut för paradox då overheaden för att driva två studios troligen inte är värt det, framförallt om de är mindre.

Medlem

Tråkig situation. Får mig att undra varför egentligen, kostar allt för mycket pengar att öppna upp ett kontor för att bara några år senare stänga det igen, och som redan nämnts så kommer de förlora personal som blivit indrillad att jobba på deras sätt som de vill ha det. Tar alltid tid och kostnad för att träna upp nyanställda.
Länge velat söka jobb på Paradox, så jag hoppas denna omorganisation leder till fler jobb längre fram man kan söka, samt att de som nu förlorar sina jobb finner andra riktigt snabbt.

Medlem

Det är väl ganska uppenbart att de där kontoren kostar mer än det smakar annars hade man ju inte stängt ned. Det handlar ju alltid om en kostnad.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det är väl ganska uppenbart att de där kontoren kostar mer än det smakar annars hade man ju inte stängt ned. Det handlar ju alltid om en kostnad.

Fast är vi säker på att det handlar om detta? Det verkar ju snarare som att Paradox, liksom EA tidigare idag, vill dra ned på personalkostnader nu när det går mot lågkonjunktur och använder stängning av kontor som en möjlighet att genomföra detta smidigt. Att man inte erbjuder roller för dessa i Stockholm säger ju allt om syftet med åtgärden. Det är inte lätt att säga upp personal i Sverige i vanliga fall även för arbetsbrist när ett företag går som tåget.

Medlem
Medlem
Skrivet av blackidus:

Legat ute i media sedan i morse.

https://www.svt.se/kultur/electronic-arts-kapar-i-personalsty...

Medlem
Skrivet av Aletheides:

ooh ok, jag såg det först nu

Medlem

Vad tråkigt. Är extra partisk till Umeå studion. Senast jag pratade med personalen verkade det vara ett uppsving på gång och flera roller och annonser fanns ute efter ny personal bland annat projektledare och producent.

Inaktiv

Oj. Bodde i Umeå i 5 år och hade ingen aning att de hade ett kontor där trots att jag är ett stort paradox-fan.

Skribent
Skrivet av sarlucic:

Vad tråkigt. Är extra partisk till Umeå studion. Senast jag pratade med personalen verkade det vara ett uppsving på gång och flera roller och annonser fanns ute efter ny personal bland annat projektledare och producent.

Tror det var när de bytte chef som de tonerna förändrades tyvärr.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av anon_79617:

Oj. Bodde i Umeå i 5 år och hade ingen aning att de hade ett kontor där trots att jag är ett stort paradox-fan.

Paradox Artic grundades här den 2014 så om det var före det så fanns de inte här.


signatur

"Writer and Fighter"

Gnällkuk
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tror det var när de bytte chef som de tonerna förändrades tyvärr.

Läser man mellan raderna så känns det ju som att de olika kontoren har olika ambitioner, mål och ledning. Finns ju ingen anledning att lägga ner två fullt fungerande kontor om kostnaden inte är ett problem. Visst är det en fördel om alla har samma arbetsplats, men att ha det som själ för att lägga ner andra kontor känns mer som man inte vill prata om det verkliga skälet.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Fast är vi säker på att det handlar om detta? Det verkar ju snarare som att Paradox, liksom EA tidigare idag, vill dra ned på personalkostnader nu när det går mot lågkonjunktur och använder stängning av kontor som en möjlighet att genomföra detta smidigt. Att man inte erbjuder roller för dessa i Stockholm säger ju allt om syftet med åtgärden. Det är inte lätt att säga upp personal i Sverige i vanliga fall även för arbetsbrist när ett företag går som tåget.

Precis. Enklaste sättet att sparka någon är att stänga ett kontor, och inte erbjuda samma tjänst på annan ort, utan ett jobb som personen inte vill ha. Facket står maktlösa inför en sådan taktik.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Paradox Artic grundades här den 2014 så om det var före det så fanns de inte här.

Fredrik Wester är dock från Umeå

edit:

Ingen som minns "Clusterball"?
Ett sorts e-sport spel från typ 2001 som blev en snackis men aldrig tog sig någonstans, av Daydream i Umeå!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Fredrik Wester är dock från Umeå

edit:

Ingen som minns "Clusterball"?
Ett sorts e-sport spel från typ 2001 som blev en snackis men aldrig tog sig någonstans, av Daydream i Umeå!

Mycket av spel-Sverige går att härleda till Daydream. Enbart i Umeå har Coldwood, Secret Hut och Turborilla starka band till gamla Daydream (och även studios som kommit och gått, som gamla Level8).

Skribent
Skrivet av Soulless:

Fredrik Wester är dock från Umeå

edit:

Ingen som minns "Clusterball"?
Ett sorts e-sport spel från typ 2001 som blev en snackis men aldrig tog sig någonstans, av Daydream i Umeå!

Jag minns Clusterball, tyckte det var en kul idé, men som du säger så blev det spelet aldrig något. Sen minns jag Safecracker, vilket jag spelade mycket.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Oj. Bodde i Umeå i 5 år och hade ingen aning att de hade ett kontor där trots att jag är ett stort paradox-fan.

haha! hade nog varit samma


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Oj. Bodde i Umeå i 5 år och hade ingen aning att de hade ett kontor där trots att jag är ett stort paradox-fan.

Paradox Arctic har kanske främst varit supportstudio till andra delar av Paradox. Bl a Stellaris: Toxoids utvecklades till stora delar i Umeå.

Medlem

Jag har festat med många av dessa Paradoxare, så väldigt tråkiga nyheter.
Allt jag vet är att personalen inte varit nöjda med nytt ledarskap som kommit in, men hade ingen aning att studion var i fara.

Skribent
Skrivet av Tarmböld:

Jag har festat med många av dessa Paradoxare, så väldigt tråkiga nyheter.
Allt jag vet är att personalen inte varit nöjda med nytt ledarskap som kommit in, men hade ingen aning att studion var i fara.

Nä, folk var inte nöjda och det flaggades väl att verksamheten här skulle skalas ned till att enbart fokusera på DLC och absolut ingenting annat. Nu har de fungerat som support studios, men de hoppade ju att få kunna börja göra egna spel också.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Nä, folk var inte nöjda och det flaggades väl att verksamheten här skulle skalas ned till att enbart fokusera på DLC och absolut ingenting annat. Nu har de fungerat som support studios, men de hoppade ju att få kunna börja göra egna spel också.

Jo kan förstå att det blir lite tråkigt i längden, kan ju vara så att det är en blessing in disguise nu när folk kan gå vidare och göra annat.
Förhoppningsvis kommer det nya företag i Umeå som behöver duktigt folk. Men hoppas folk får en bra deal iaf, med betald uppsägning utan arbetskrav.

1
Skriv svar