Sony stryper konkurrensen i Japan, hävdar kongressmedlemmar i USA

Medlem
Skrivet av Margy:

Det har med Xbox situation i Japan att göra.

Om man tror att det bara har med exklusivitetsavtal att göra så är man inte i närheten av verkligheten.

Många japanska spel är "exklusiva" för att utvecklaren helt enkelt inte ser en stor nog marknad på Xbox.

Okej, jag tänkte mer relaterat till nyheten. Kritiken är inte att Xbox är för små i Japan eller liknande. Det är att det företag som har 98% av marknaden gör avtal för att blockera just Xbox och Game pass. Att det kan strida mot ett handelsavtal som länderna har med varandra. Men det är väl under utredning och upp till bevis nu. Intressant när korten är på bordet som någon skrev tidigare.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Okej, jag tänkte mer relaterat till nyheten. Kritiken är inte att Xbox är för små i Japan eller liknande. Det är att det företag som har 98% av marknaden gör avtal för att blockera just Xbox och Game pass. Att det kan strida mot ett handelsavtal som länderna har med varandra. Men det är väl under utredning och upp till bevis nu. Intressant när korten är på bordet som någon skrev tidigare.

Sony har inte 98 % av marknaden - att hoppa över Nintendo i Japan är idioti.

Vad jag vet är det ett avtal gällande RE Village som blivit offentligt där det inte får släppas till konkurrenters abonnemangstjänster inom ett år. Nu har det gått två år och det är fortfarande inte släppt på någon dylik tjänst så detta avtal gjorde knappast någon skillnad.

Du svarade inte på vad du tycker om alla exklusivitetsavtal MS gör som håller spel borta från PS?

Tror du inte att spel som MS marknadsför har standardklausuler om att spelen inte får släppas till konkurrenters tjänster inom en viss tid?

Medlem
Skrivet av Margy:

Sony har inte 98 % av marknaden - att hoppa över Nintendo i Japan är idioti.

Det är Sony som satte den definitionen, att de är idioter får stå för dig. Vad jag tycker om andra företag på andra marknader kan vi väl diskutera där. Har inte nämnt vad jag tycker om Sony här heller. Det är affärer, de gör avtal, upp till domstol vilka avtal som är okej.

Avstängd
Skrivet av Ribcage:

Okej, jag tänkte mer relaterat till nyheten. Kritiken är inte att Xbox är för små i Japan eller liknande. Det är att det företag som har 98% av marknaden gör avtal för att blockera just Xbox och Game pass. Att det kan strida mot ett handelsavtal som länderna har med varandra. Men det är väl under utredning och upp till bevis nu. Intressant när korten är på bordet som någon skrev tidigare.

Då kan vi ju hoppas om Sony blir fälda och måste sluta att dom måste betala stor summa pengar som skadar Sony hårt så dom inte gör det igen.

123
Skriv svar