Tipstråden om aprilskämt 2023!

Redaktör
Tipstråden om aprilskämt 2023!

Snart 1 april igen, och traditionsenligt kan du både se och dela aprilskämt från stora vida webben här i FZ-forumet. Limma in länk, thumbnail eller liknande i inlägg nedan. Vi kommer plocka upp ett gäng och publicera dem i en nyhet under lördagen.

AI lär bli stort i årets skämtande, tror FZ:s analoga spåkula. Så vi bad ChatGPT dra ett kul aprilskämt. Om den fattat grejen? Döm själva:

FZ: Lura mig med ett aprilskämt om tv-spel!

ChatGPT: Här är ett aprilskämt om tv-spel:

Berätta för dina vänner att det finns en helt ny funktion på Xbox eller Playstation, som heter "Smell-O-Vision". Det är en teknik som låter dig känna lukten av allt som händer i spelet, från de söta dofterna av blommor till den brinnande lukten av explosioner.
Sedan kan du berätta för dina vänner att du har provat funktionen själv och att det var helt fantastiskt att kunna lukta allt i spelet. Men när de frågar dig hur du gör för att använda funktionen, kan du bara skratta och säga att det bara var ett aprilskämt.
Så länge du inte går för långt och får dina vänner att tro att det är på riktigt, kan detta skämt vara en kul överraskning för dina spelkamrater.

Där har ni den - framtidens stora humorist!


signatur
Medlem

Det börjar med aprilskämt, sen är dem miniguns-utrustade dödskallemördarrobotar!

Gnällkuk
Skrivet av Tomas Helenius:

Snart 1 april igen, och traditionsenligt kan du både se och dela aprilskämt från stora vida webben här i FZ-forumet. Limma in länk, thumbnail eller liknande i inlägg nedan. Vi kommer plocka upp ett gäng och publicera dem i en nyhet under lördagen.

AI lär bli stort i årets skämtande, tror FZ:s analoga spåkula. Så vi bad ChatGPT dra ett kul aprilskämt. Om den fattat grejen? Döm själva:

FZ: Lura mig med ett aprilskämt om tv-spel!

ChatGPT: Här är ett aprilskämt om tv-spel:

Berätta för dina vänner att det finns en helt ny funktion på Xbox eller Playstation, som heter "Smell-O-Vision". Det är en teknik som låter dig känna lukten av allt som händer i spelet, från de söta dofterna av blommor till den brinnande lukten av explosioner.
Sedan kan du berätta för dina vänner att du har provat funktionen själv och att det var helt fantastiskt att kunna lukta allt i spelet. Men när de frågar dig hur du gör för att använda funktionen, kan du bara skratta och säga att det bara var ett aprilskämt.
Så länge du inte går för långt och får dina vänner att tro att det är på riktigt, kan detta skämt vara en kul överraskning för dina spelkamrater.

Där har ni den - framtidens stora humorist!

ChatGPT får nog fila lite på algoritmerna för skämt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

ChatGPT får nog fila lite på algoritmerna för skämt.

Framför allt borde den hitta på något eget 😅

Playstation Scent, stulet från Smell-O-Vision:
https://www.google.com/amp/s/www.engadget.com/amp/2010-04-01-...

Har för mig att Nintendo också körde något sådant skämt till Gamecube men hittar ingen länk.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Snart 1 april igen, och traditionsenligt kan du både se och dela aprilskämt från stora vida webben här i FZ-forumet. Limma in länk, thumbnail eller liknande i inlägg nedan. Vi kommer plocka upp ett gäng och publicera dem i en nyhet under lördagen.

AI lär bli stort i årets skämtande, tror FZ:s analoga spåkula. Så vi bad ChatGPT dra ett kul aprilskämt. Om den fattat grejen? Döm själva:

FZ: Lura mig med ett aprilskämt om tv-spel!

ChatGPT: Här är ett aprilskämt om tv-spel:

Berätta för dina vänner att det finns en helt ny funktion på Xbox eller Playstation, som heter "Smell-O-Vision". Det är en teknik som låter dig känna lukten av allt som händer i spelet, från de söta dofterna av blommor till den brinnande lukten av explosioner.
Sedan kan du berätta för dina vänner att du har provat funktionen själv och att det var helt fantastiskt att kunna lukta allt i spelet. Men när de frågar dig hur du gör för att använda funktionen, kan du bara skratta och säga att det bara var ett aprilskämt.
Så länge du inte går för långt och får dina vänner att tro att det är på riktigt, kan detta skämt vara en kul överraskning för dina spelkamrater.

Där har ni den - framtidens stora humorist!

Minns på 90-talet när far min körde ett snarlikt skämt med oss. Han sade att Sveriges Television hade aktiverat touch-screen på alla TV-apparater i Sverige. Så alla vi barn som var där stod och smetade med våra fingrar på TV:n tillsammans medans farsan stod där och skrattade.

Medlem

Lär säkerligen bli ett och annat Microsoft köper ........ .


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Releasehästryttare

Tack Tomas!

1 april är årets höjdpunkt!

Skall försöka bidra i morgon.

Skribent
Skrivet av Freakon:

Framför allt borde den hitta på något eget 😅

Playstation Scent, stulet från Smell-O-Vision:
https://www.google.com/amp/s/www.engadget.com/amp/2010-04-01-...

Har för mig att Nintendo också körde något sådant skämt till Gamecube men hittar ingen länk.

Jag har för mig att Nintendo på riktigt experimenterade med lukt-tv (de vill ju alltid hitta nya saker), så är inte helt säker på att det var ett skämt. Det kan ju i och för sig vara ett skämt baserat på det.


signatur

"Writer and Fighter"

Var det inte soutpark som gjorde en smell something grej för deras spel


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag har för mig att Nintendo på riktigt experimenterade med lukt-tv (de vill ju alltid hitta nya saker), så är inte helt säker på att det var ett skämt. Det kan ju i och för sig vara ett skämt baserat på det.

Så var det nog ja. Har bara ett blekt minne av att läsa om något tillbehör från Nintendo som skulle generera doft från spel, exempelvis doften av skog om man befann sig i just en skog. Eller doften av bränt gummi när man sladdade i Mario Kart. Vill också minnas att dem gick så långt som att vilja spruta ut puffar av vatten för att skapa känslan av fukt?

AVGN går igenom Nintendo Power i ett avsnitt och där fanns bilder som man fick skrapa på för att känna en doft. Har för mig att det var fiender från Earthbound. Det gick inte hem hos honom. 😅


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skribent
Skrivet av Freakon:

Så var det nog ja. Har bara ett blekt minne av att läsa om något tillbehör från Nintendo som skulle generera doft från spel, exempelvis doften av skog om man befann sig i just en skog. Eller doften av bränt gummi när man sladdade i Mario Kart. Vill också minnas att dem gick så långt som att vilja spruta ut puffar av vatten för att skapa känslan av fukt?

AVGN går igenom Nintendo Power i ett avsnitt och där fanns bilder som man fick skrapa på för att känna en doft. Har för mig att det var fiender från Earthbound. Det gick inte hem hos honom. 😅

Precis det jag också läste, tror det var i samma veva som 4D-bio (eller vad det hette?) fanns. Där de sprutad vatten i salongen och även fyllde den med olika dofter baserat på filmen.

haha, ja AVGN episoden där är bra.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Johan Lorentzon:

Precis det jag också läste, tror det var i samma veva som 4D-bio (eller vad det hette?) fanns. Där de sprutad vatten i salongen och även fyllde den med olika dofter baserat på filmen.

haha, ja AVGN episoden där är bra.

Sidospår, men 4DX finns i Malmö och Uppsala på Nordisk Film Bio. Samt även 3D-4DX där man har 3D brillor på sig. 19 effekter såsom blåst, vatten, dimma, "snö", säten som åker framåt, bakåt, höger, vänster o.s.v

https://www.nfbio.se/4dx?city=uppsala

Vidare så det där med lukt finns också, såg Linus Tech tips prova det för något år sedan.

edit: Inser nu att inlägget är skrivet 1a april, men det här är alltså inget aprilskämt

Medlem
Skrivet av Freakon:

Framför allt borde den hitta på något eget 😅

Playstation Scent, stulet från Smell-O-Vision:
https://www.google.com/amp/s/www.engadget.com/amp/2010-04-01-...

Har för mig att Nintendo också körde något sådant skämt till Gamecube men hittar ingen länk.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag har för mig att Nintendo på riktigt experimenterade med lukt-tv (de vill ju alltid hitta nya saker), så är inte helt säker på att det var ett skämt. Det kan ju i och för sig vara ett skämt baserat på det.

Är rätt säker på att det ni tänker på är ett Gamecube-tillbehör som SuperPLAY skrev om (som aprilskämt) dock...

Medlem
Skrivet av Shadee:

Sidospår, men 4DX finns i Malmö och Uppsala på Nordisk Film Bio. Samt även 3D-4DX där man har 3D brillor på sig. 19 effekter såsom blåst, vatten, dimma, "snö", säten som åker framåt, bakåt, höger, vänster o.s.v

https://www.nfbio.se/4dx?city=uppsala

Vidare så det där med lukt finns också, såg Linus Tech tips prova det för något år sedan.

https://www.youtube.com/watch?v=wt9y6v7FNAY

edit: Inser nu att inlägget är skrivet 1a april, men det här är alltså inget aprilskämt

Jag är från Uppsala och såg Aquaman där. Det skvättes vatten och snö om vartannat! Frisk upplevelse och stolarna skakade kraftigt! Unik upplevelse som jag antagligen inte gör om Men deras andra salonger är riktigt bra med sköna fåtöljer, bra ljud och stora skärmar så kan rekommendera dem förövrigt!

Skribent
Skrivet av Gertzy:

Jag är från Uppsala och såg Aquaman där. Det skvättes vatten och snö om vartannat! Frisk upplevelse och stolarna skakade kraftigt! Unik upplevelse som jag antagligen inte gör om Men deras andra salonger är riktigt bra med sköna fåtöljer, bra ljud och stora skärmar så kan rekommendera dem förövrigt!

Jag bor i Uppsala sedan ett gäng år tillbaka så har varit på 4DX ett par gånger, faktiskt just på bl.a. Aquaman jag också . Ska nog se Avatar 2 i 3D-4DX på söndag.

Nordisk Film är totalt överlägsen de gamla ruttna salongerna SF-bio har här, men om något år så öppar SF-bio helt nya salonger så då kanske de blir likvärdiga.

https://www.filmstaden.se/nyhet/NCG86937/filmstaden-bygger-to...

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag bor i Uppsala sedan ett gäng år tillbaka så har varit på 4DX ett par gånger, faktiskt just på bl.a. Aquaman jag också . Ska nog se Avatar 2 i 3D-4DX på söndag.

Nordisk Film är totalt överlägsen de gamla ruttna salongerna SF-bio har här, men om något år så öppar SF-bio helt nya salonger så då kanske de blir likvärdiga.

https://www.filmstaden.se/nyhet/NCG86937/filmstaden-bygger-to...

Ja, de är lite efter faktiskt - även om Filmstaden vid ån har bra VIP-salonger som nästan är i klass med NF Bio i alla fall. Men inte lika bra utbud gällande läsk eller snacks dock. Får hoppas nya biopaletset i UNT-huset blir bättre! Hypade det flera år men blev inte av fören jag flyttade för studier. Såklart. Hoppas även den inte blir en Fakemax (wannabe-IMAX) som i Mall of Scandinavia som knappt kan mäta sig med NF. Då är Bergakungen i Göteborg bättre. Kul att det satsats trots att publiken tycks svikta allt mer. Men så länge Marvel- och Fast&Furious-filmerna droppar in drar det väl publik hehe.

Medlem

Silverstone satsar på retro-vibbar med sitt nya chassi! (Skämt åsido, jag hade köpt det här chassit och byggt en sleeper-PC i vilken dag som helst i veckan. Kan vi försöka få till en Kickstarter?)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skribent

"Men när de frågar dig hur du gör för att använda funktionen, kan du bara skratta och säga att det bara var ett aprilskämt." Bra att vara tydlig där!

För övrigt hade ju Larry 7 ett Cybersniff 2000. "Scratch and sniff". Före sin tid, helt klart!


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Releasehästryttare
Releasehästryttare

https://pc.net/news/2023-04-01/woke_chatgpt_cancels_itself

Releasehästryttare
Releasehästryttare

https://digitalcovid.mikrotik.com/

Releasehästryttare

https://twitter.com/elgato/status/1641969806567157761

Releasehästryttare
Medlem

Carlsberg (på facebook)

Idag lanserar vi världens första öl på tub! Äntligen kan du bre ut en kall, klick skummande öl på frukostmackan. Alkoholfri, näringsrik med extra lång hållbarhet. Skål för framtiden 🍻

Medlem

Larian svarar på Baldur's Gate feedbacken från spelare om att cheesa strider:
https://twitter.com/larianstudios/status/1642089543389130752

Medlem

Vore ju visserligen trevligt om den vore riktig!

123
Skriv svar