Grattis Starcraft, 25 år idag – hur minns du spelet?

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Skulle gissa att jag har mellan 15000 och 20000 timmar sammanlagt i scbw och sc2 med expansioner. De allra flesta i scbw och för alla er som klagar på att ni blev rushade online, förlåt för det, men git gud som dagens kids skulle sagt 😅.

Det var ju det intensiva tempot med strider från start till slut som gjorde spelet så extremt roligt. Tempoväxlingar, att läsa av motståndet och att micra perfekt.
Jag var aldrig i den yttersta eliten i väst, främst för att jag aldrig gillat 1on1 utan föredrog att spela i lag så fick söka mig till det förlovade landet i Asien, Korea och fick många vänner där, några som jag idag, 20år senare fortfarande har kontakt med.
Där fick jag lära mig allt som behövdes för att kunna reta gallfeber på eliten som började växa fram i väst när det vankades lagmatcher där jag har många fina skalper i bagaget. Det var alltid lika roligt att stöta på några semiproffs som var sugna på 2on2 och spöa upp dem gång på gång och se ilskan bubbla över.
Många timmar spenderades i Brood War KBK-1 jagandes nya utmaningar.
Nu för tiden kan en ju inte ens göra en vettig split. Något som gick i sömnen på den tiden.

20000 timmar?? Det motsvarar alltså all vaken tid i ca 3,5 år. Behöver du paus för mat och toabesök är vi uppe på 4 år där det enda man gör är att spela starcraft. Om vi säger att du dessutom haft jobb eller skola under 8 timmar per dag så att du bara kunnat spela 8 timmar om dagen är vi uppe i nästan 7 år där all fritid gått till starcraft. Det är helt sjukt galet länge, är du säker att du inte menar 2000 timmar?

Backloggens befriare
Skrivet av Kalliban:

20000 timmar?? Det motsvarar alltså all vaken tid i ca 3,5 år. Behöver du paus för mat och toabesök är vi uppe på 4 år där det enda man gör är att spela starcraft. Om vi säger att du dessutom haft jobb eller skola under 8 timmar per dag så att du bara kunnat spela 8 timmar om dagen är vi uppe i nästan 7 år där all fritid gått till starcraft. Det är helt sjukt galet länge, är du säker att du inte menar 2000 timmar?

Ja, "tyvärr". Jag spelade nånstans 8-10h/dag i 5år samt ströspelande före och efter denna perioden. Plus säg 2000h i sc2 genom åren i mer casual spelande.
Hade det funnits en riktigt e-sportsscen på den tiden hade jag troligtvis varit en del av den.

(det finns ju en anledning till att jag har en backlog som sträcker sig till tidigt 2000-tal)


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

När jag tänker Starcraft, så tänker jag LAN-party på en prästgård mellan Uppsala och Enköping. Inget internet där, rent LAN. Alla körde Starcraft på dagarna/kvällarna. Sen satt nattugglorna och körde Morrowind medans andra sov. Så det måste ha varit runt 2002-2003, just detta minne.

Medlem

Det första jag tänker på är den fantastika storyn, och då framför allt Terran kampanjen.
Andra tanken är alla LAN. 2 pers vs 4-6 stycken AI på custombanan Big Game Hunters exempelvis.

WC3 skulle sen ta det här med custom kartor till en helt ny nivå, men det var ju senare.

Om StarCraft 3?
Min första tanke var nej. Men. Jag ändrade mig. Inte i år. Inte nästa år. Men ge det tid så tror jag det kommer. 2030 eller 2035?

Inaktiv

Ingen i min bekantskapskrets eller på spelbutiken som jag jobbade på vid den tiden (där vi hade 10 datorers lan) var direkt intresserade. Age of Empires var desto mer populärt i rts-genren.
Aldrig gillat spel där man måste rusha.

Medlem

Minns alla LAN-matcher på fritidsgården. Otroligt spel.

Medlem

Var aldrig någon fan av Starcraft tyvärr Köra C&C ända in i kaklet.

Medlem

Riktigt bra spel. Har fortfarande kvar originalen


signatur

I drank what?

Medlem

Fantastiska minnen. Det var det första spelet där jag på riktigt kom igång med lan i hemmet och spelade dagligen tillsammans med en gymnasiepolare.

Varje dag efter skolan, rakt hem till mig och spela för att på kvällen grilla och käka.

En sak stör mig än idag, dock.

Polaren var många nivåer över mig, spelade med Ost och andra från ett onlinecafe i Helsingborg vilka gjorde imponerande prestationer internationellt på den professionella scenen.

Jag förlorade varje game. Totalt underlägsen.

Men.

Sen kom dagen då jag körde jag en dragoon rush kombinerat med att prata om obetydliga saker i röstchatten. Han tappade fokus och jag dominerade. Stod utanför rampen upp till hans bas med en stor armé och han hade noll försvar. Jag kunde verkligen höra hans desperation i rösten och en miljard musklick i bakgrunden.

Då blev jag tveksam. Fick tankar om att han aldrig mer ville spela med mig om han förlorade och då stannade jag och väntade en minut eller två för att sedan höra hans glädje över att vända på steken och köra över mig.

Jag vann och förlorade på samma gång.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Ja, "tyvärr". Jag spelade nånstans 8-10h/dag i 5år samt ströspelande före och efter denna perioden. Plus säg 2000h i sc2 genom åren i mer casual spelande.
Hade det funnits en riktigt e-sportsscen på den tiden hade jag troligtvis varit en del av den.

(det finns ju en anledning till att jag har en backlog som sträcker sig till tidigt 2000-tal)

Det fanns en stor scen för e-sport på den tiden? Känner flera som hade sponsorer och livnärde sig på att spela bland annat SC. Detta var samtidigt som folk tjänade pengar på att spela CS 1.3, NiP tog över världen, osv.

Låter galet att du har varit en av dem som spelat mest i världen men helt har varit utanför denna bubbla?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Möta noll micro storm, colossus och charge zealots som mozart terran i WoL.. fruktansvärt varje gång.

Medlem

Mitt favvo spel när jag gick på gymnasiet! LAN:ande SC: Brood War som fan på Nine internet caféet back in the day.

Backloggens befriare
Skrivet av Freakon:

Det fanns en stor scen för e-sport på den tiden? Känner flera som hade sponsorer och livnärde sig på att spela bland annat SC. Detta var samtidigt som folk tjänade pengar på att spela CS 1.3, NiP tog över världen, osv.

Låter galet att du har varit en av dem som spelat mest i världen men helt har varit utanför denna bubbla?

Haha, det fanns absolut en scen 2003-2005 men stor var den knappast. Speciellt inte här. Låter snarare osannolikt att du känner "flera som livnärde sig" på att spela "bland annat" SC*.
Ingen av de bästa svenskarna livnärde sig på SCBW. Inte SaFT, inte Kenka (trots ett modigt försök att åka till Korea), inte Daaman, inte WillEt.
MadFrog var väl först med det, i och med WC3.

*Det finns kanske 2st som jag kommer på nu som passar in på den beskrivningen och den ena heter Sven (Kovax, senare KovaQs och den andra skulle kunna sägas vara tidigare nämnda MadFrog) och livnärde sig i första hand på poker men var semi-proffs i först MTG, WC2, SCBW, WC3 och med en senare satsning på CS och en sväng som tidigt DotA-proffs.
Jag har haft sponsor, men aldrig fått ut några pengar för det, utan material och servrar.

Och vi var många som stod precis utanför den scenen.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Underbart är minnet.

Var nog den första e-sporten jag började följa, vi såg med koreanska kommentatorer, förstod aldrig men älskde peppen när de skrek av upphätsning.

Även min första kommentatorkändis Klazart, saknade när han helt plöstligt förvann

Farornas Konung

Jag vet inte ens vad det ör för spel.. Är jag noob då eller!

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Haha, det fanns absolut en scen 2003-2005 men stor var den knappast. Speciellt inte här. Låter snarare osannolikt att du känner "flera som livnärde sig" på att spela "bland annat" SC*.
Ingen av de bästa svenskarna livnärde sig på SCBW. Inte SaFT, inte Kenka (trots ett modigt försök att åka till Korea), inte Daaman, inte WillEt.
MadFrog var väl först med det, i och med WC3.

*Det finns kanske 2st som jag kommer på nu som passar in på den beskrivningen och den ena heter Sven (Kovax, senare KovaQs och den andra skulle kunna sägas vara tidigare nämnda MadFrog) och livnärde sig i första hand på poker men var semi-proffs i först MTG, WC2, SCBW, WC3 och med en senare satsning på CS och en sväng som tidigt DotA-proffs.
Jag har haft sponsor, men aldrig fått ut några pengar för det, utan material och servrar.

Och vi var många som stod precis utanför den scenen.

Var nog ingen egentligen som kunde livnära sig på det i övriga världen utanför Korea. Om minnet inte sviker så åkte några av de bästa över för att försöka, bla Mondragon, Testie, Draco och några till men lyckades ej då en 500 rankad i Korea kunde ta nr 1 från väst i princip. Var väl på både gott och ont att skicklighetsnivån gick ner så pass mycket i SC2 att folk utanför Korea kunde ha chans att vinna tillslut.

Backloggens befriare
Skrivet av abso:

Var nog ingen egentligen som kunde livnära sig på det i övriga världen utanför Korea. Om minnet inte sviker så åkte några av de bästa över för att försöka, bla Mondragon, Testie, Draco och några till men lyckades ej då en 500 rankad i Korea kunde ta nr 1 från väst i princip. Var väl på både gott och ont att skicklighetsnivån gick ner så pass mycket i SC2 att folk utanför Korea kunde ha chans att vinna tillslut.

Precis. Det kunde ge en viss inkomst för de allra bästa, men var inget som betalade räkningarna. Och ingen efter Grrrr... var ens nära på att kunna tävla mot koreanerna.


signatur

Ad hoc addendum

12
Skriv svar