M anammar SDs politiska åsikter

Medlem
M anammar SDs politiska åsikter

Läsa mera på DN.se

En massa snack om invandrarpolitiken, och sen deras 'åtta punkter'.
Följer här nedan ;

? Asyl- och migrationspolitiken är en del av EU:s gemenskapsrätt. Men nu behövs ett europeiskt asylsystem som både kan ge flyktingar skydd och se till att Europas länder delar på ansvaret. Det är inte rimligt att några svenska kommuner under perioder tagit emot fler irakier än hela USA.

? En rättssäker asylprocess ska innehålla regler som gör att alla får sin sak prövad. Men den måste också våga stå upp för det kärvare budskapet, att den som får avslag ska lämna landet. Den som får ja ska få hjälp att komma in i Sverige och etablera sig, den som får nej ska få hjälp att återvända hem. Det ska inte vara möjligt att kringgå regelverket genom att som tillståndslös stanna kvar efter ett avslag. Migrationsverket bör ges uppdraget att löpande meddela Skatteverket om utfärdade, utgångna och återkallade arbetstillstånd.

? Alla som kommer hit och behöver samhällets hjälp för att etablera sig, ska genomgå en obligatorisk, individuell introduktion. Förslaget om ?startkontrakt? för nyanlända ligger fast. Kontraktet ska vara kopplat till utbetalning av etableringsersättning och ställa lika tydliga krav på individen som på staten. Etableringsersättningen ska vara individuell och både män och kvinnor ska delta och sikta på egen försörjning. Att etablera sig innebär att skaffa bostad och arbete, bli självförsörjande och tillägna sig grundläggande kunskaper om svenska lagar och regler. Språkutbildningen ska vara en arbetsmarknadskopplad del av etableringen.

? Ebo ? principen om eget boende - avskaffas i sin nuvarande form. Möjligheten att välja eget boende finns kvar men leder till lägre ersättning. Den som väljer en överetablerad kommun får ingen ersättning alls. Den som kommer till Sverige bör alltså bosätta sig där det finns möjlighet till arbete och lämplig bostad. Vi vill att fler barn ska få se sina föräldrar gå till jobbet på morgonen och se dem komma hem igen med egna inkomster.

? Medborgarskapet i Sverige får inte urvattnas. Det svenska passet är i dag en av få fördelar som skiljer medborgarskap från permanent uppehållstillstånd. Sverige ska vara ett öppet invandringsland som uppmuntrar människor att formalisera sin lojalitet mot sitt nya land.

? Medborgarskap som givits på felaktiga grunder ska därför kunna återkallas. Det kan handla om falsk identitet, hot eller mutor.

? Över 200?000 svenska pass är på drift ute i världen. Ett och annat är säkert bortslarvat. Men orimligt många är i praktiken sålda eller lämnade för syften som bryter mot allt Sverige vill stå för. Det bör därför inte längre vara möjligt att gång på gång förlora sitt pass.
Sverige bör ogiltigförklara borttappade pass, vilket tekniken i dag medger, och införa noteringar i passen om hur många man har haft. Efter ett antal förlorade pass ska polisundersökning föregå nytt pass. Det ska också, i större utsträckning än i dag, vara möjligt att utvisa utländska medborgare som dömts för grova brott. Undantag bör bara göras vid statslöshet och andra synnerliga skäl, men inte automatiskt för den som har permanent uppehållstillstånd och många års vistelse i Sverige.

? Grundläggande kunskaper i svenska är ett rimligt krav för medborgarskap i Sverige. Vi vill att medborgarskapet ska vara attraktivt och meningsfyllt, att fler ska ha alla rättigheter och alla skyldigheter som svenskar.

Discuss!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

"? Asyl- och migrationspolitiken är en del av EU:s gemenskapsrätt. Men nu behövs ett europeiskt asylsystem som både kan ge flyktingar skydd och se till att Europas länder delar på ansvaret. Det är inte rimligt att några svenska kommuner under perioder tagit emot fler irakier än hela USA."

Detta är något man skulle ta tag i framför allt annat, för tror en hel del ändringar skulle komma som konsekvens av detta tackvare att länder har bättre och mer resurser att ta hand om människor som invandrar.

Medlem
Citat:

? Asyl- och migrationspolitiken är en del av EU:s gemenskapsrätt. Men nu behövs ett europeiskt asylsystem som både kan ge flyktingar skydd och se till att Europas länder delar på ansvaret. Det är inte rimligt att några svenska kommuner under perioder tagit emot fler irakier än hela USA.

Moderaterna bör ha lättare att påverka situationen i Sverige än i EU och framförallt än USA. Det är därför viktigt att alla kommuner tar sitt ansvar för en ansvarsfull invandringspolitik. Många av Sveriges rikaste kommuner tar knappt emot några invandrare (från utsatta förhållanden) över huvud taget. Det är ett rimligare problem att lösa än att EUs eller USAs invandringspolitik.

Annars är det positivt att det inte pratar någonting om "den Svenska kulturen" som flamspellarna i Sverigedemokraterna tramsar om.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Vad jag hört på nyheterna så är det så att moderaterna vill utvisa utlänningar som utför brott, och utvisa folk med falska papper,
och att ställa hårdare krav på dom som vill in,

man behöver inte vara rasist bara för att man inte öppnar grindarna och släpper in allt och alla,

man får vara realist, kan alla få jobb när inte ens många som bor i sverige nu kan få jobb,

dessutom är det kris i hela världen, företag kursar eller kickar folk, då går det ju inte heller att ta in folk som sen lever på det sociala.

Medlem

Inte så insatt, men av det som stod verkade det ju förnuftiga ändringar.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

tycker att det låter väldigt vettigt överlag. framför allt är det verkligen dags att man börjar diskutera invandrings-/asylpolitik öppet, utan tabun och utan skällsord från alla håll och kanter så fort någon har en åsikt. ett samhälle kan inte fungera om en viktig social och ekonomisk fråga inte får diskuteras, där debatten är strypt


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

tycker att det låter väldigt vettigt överlag. framför allt är det verkligen dags att man börjar diskutera invandrings-/asylpolitik öppet, utan tabun och utan skällsord från alla håll och kanter så fort någon har en åsikt. ett samhälle kan inte fungera om en viktig social och ekonomisk fråga inte får diskuteras, där debatten är strypt

Good luck with that! ...Tror mest detta är rent röstfiske av M,dom ser vart det barkar och vill sno åt sig en bit av kakan.

Medlem

Låter som flera bra förslag.

Men det är nog som folk säger, röstfiske ifrån SD.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Tror inte M behöver nåt röstfiske, vad man läst så har dagens regering större förtroende än Mona Sahlins gäng.

att ens Mona finns kvar i politiken efter sina bravader, handla för egen del på regeringens kredikort när sossarna styrde, struntade att betala stora summor i parkeringsböter, en vanlig svennson hade åkt in för det, Mona blev partiledare, rofl.

Då hade Thomas Bodström vart ett mycke bättre val, han är ju iaf förtroendeingivande.

Medlem

överlag är jag positiv till förslagen har alltid sagt att invandrarpolitiken behöver ändras det svåra är hur .

Bara det inte blir så att den invandrade blir rättslös .
Och som bjosarn sa det är skönt att man pratar om konkreta saker än att som sd dilla om svenska kulturen som imo frodas hur mycket som helst.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av HollowMan:

Tror mest detta är rent röstfiske av M,dom ser vart det barkar och vill sno åt sig en bit av kakan.

precis som alla politiker och partier på hög nivå gör så fort de har chansen...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Enbart ett försök att behålla väljare, tyvärr lär det vara många som går på det.
Det få svenskar vet är att moderaterna samtidigt vill importera stora mängder afrikaner, både hit till Sverige och EU som helhet.
Blev inte alltför uppmärksammat i höstas när förslaget kom, men bland annat Svenska Dagbladet skrev om det. Plus ett antal invandringskritiska bloggar, Jimmie Åkessons veckobrev m.fl.
Man kan ju fråga sig varför de vill importera "arbetskraft" från den kontinent där människorna har som allra svårast att sköta sig.

Här kan man läsa mer om vansinnet som de styrande i EU planerar
http://www.sdkuriren.se/blog/index.php/jomshof/2009/02/02/tit...

De enda partierna som har en ansvarsfull invandringspolitik är SD och ND. Helt vansinnigt att riksdagspolitikerna gaggar om "misslyckad integrationspolitik", vissa människor varken vill eller går att integrera, hur svårt kan det vara att fatta.
För att minska otryggheten sätter de upp lite mer lampor och tar bort buskage i parker... Ehh, vad sägs om att gå till roten med problemet istället?!

Skrivet av ZUJ:

Vad jag hört på nyheterna så är det så att moderaterna vill utvisa utlänningar som utför brott, och utvisa folk med falska papper,
och att ställa hårdare krav på dom som vill in,

...

Så dags att föreslå det nu, mer än 20 år för sent.
Det borde vara självklart att kriminella invandrare utvisas, tyvärr sker det i alltför liten utsträckning. Det är inte ovanligt att åklagaren inte ens yrkar på utvisning även när det gäller brott som våldtäkt och våldtäktsförsök.
Vad fan tror dem egentligen, han försökte våldta men blev avbruten, nu när vi dragit honom inför rätta så förstår han nog att det här är fel och sköter sig i fortsättningen. Yeah, sure.
När åklagare väl yrkar på utvisning så är det ofta domare och nämndemän inte håller med...

Medlem

fri in och utvandring säger jag

Medlem

Allvarligt?


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Sverige är iaf generösa jämnfört övriga nordiska länder, Danmark och Norge tar väl in knappt nån, och Finland släpper inte in många heller.

Medlem

Låter bara bra - skönt att någon tar tag i träsket. Go M go.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Låter bara bra - skönt att någon tar tag i träsket. Go M go.

Är du allvarlig?
Isåfall får man helt klart räkna in dig i gruppen lättlurade väljare.

http://natverkmotpk.blogspot.com/2009/02/die-dumme-schweden.h...

Sen undrar jag om inte en endaste kotte läste mitt inlägg, eller förstår ni bara inte allvaret i det hela?
http://www.sdkuriren.se/blog/index.php/akesson/2008/11/07/ake...

"Alltså: fortsatt och till och med utökad massinvandring, särskilt fokus på invandring av låglönearbetare från andra delar av världen, fortsatt mångkulturalisering, avtal med Afrika om förenklad rörlighet mellan kontinenterna, ökad överstatlighet på invandringsområdet och förbud mot personligt pynt på offentliga arbetsplatser."

Länk till brittiskt artikel som även finns på Jomshofs blogg
http://www.express.co.uk/posts/view/65628/Secret-plot-to-let-...

Sverige går en mörk framtid till mötes.

Medlem

Vad tusan är det du vill ha sagt men dina meningslösa bloggar Nixphoenix? Bättre reglerad invandringspolitik med högre krav, vad är felet med det?

Dessutom så var det ett tag sedan man "importerade" afrikaner som arbetskraft.

Jimmie Åkenssons påhittade slutsatser är inget att utgå ifrån om man vill övertyga någon.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Vad tusan är det du vill ha sagt men dina meningslösa bloggar Nixphoenix? Bättre reglerad invandringspolitik med högre krav, vad är felet med det?

Dessutom så var det ett tag sedan man "importerade" afrikaner som arbetskraft.

Jimmie Åkenssons påhittade slutsatser är inget att utgå ifrån om man vill övertyga någon.

Det jag vill ha sagt är just det jag skrivit, har du så svårt att förstå?

Moderaterna vill ta in stora mängder afrikaner till Sverige, de tror att de ska lämpa sig som arbetskraft.
De styrande i EU är inne på precis samma spår, man ska plocka arbetskraft (som de påstår behövs) från just Afrika.

"Dessutom så var det ett tag sedan man "importerade" afrikaner som arbetskraft."
Jag känner överhuvudtaget inte till att vi i Sverige importerat afrikaner för att arbeta!? Men du kanske menar andra länder?

Medlem

Jag förstod att man ska ta in arbetskraft från Afrika, men jag undrar var din kritik riktar sig och vad den grundas på.

Jag tänkte mest på triangelhandeln när du använde ordet importera.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Meningslöst röstfiske, dom åker ju ändå ut 2010.
Dom härmar dom utspel som Folkpartier brukar kommamed, antagligen för att få igång en debatt som inte handlar om hur dom misskött sitt jobb och om hur dom fortsätter att montera ner vår välfärd och skänker pengar till dom som inte behöver det.

"Vi vill att fler barn ska få se sina föräldrar gå till jobbet på morgonen och se dem komma hem igen med egna inkomster."

Sluta förstöra Sveriges ekonomi ännu mer då!
Regeringens envisa högerpolitik håller på att fördjupa finanskrisens effekter i Sverige...


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av ZUJ:

Sverige är iaf generösa jämnfört övriga nordiska länder, Danmark och Norge tar väl in knappt nån, och Finland släpper inte in många heller.

Sverige ligger i den absoluta toppen i världen när det gäller massinvandring, men både Norge och Danmark har tagit emot ganska mycket och har skaffat sig gott om problem. Skillnaden är att debatten är mycket mer öppen där, tidningarna är inte alls lika censurbetonde utan även invandringskritiker får komma till tals, brottslingar hängs ut osv.

Det är Finland som utmärker sig i Norden, det är än så länge ett land som till största delen orört. Ja, pyttelandet Island också, där var det livlig debatt i dagstidningarna för nåt år sen när de funderade på att ta emot 30 palestinier. Motsvarar 900 pers sett till Sveriges folkmängd (9M vs 0,3M) så trots allt en inte helt oansenlig summa. Jämför det med östasiatiska länder som t ex Japan, de tar emot kanske 30-40 flyktingar per år och har då en folkmängd som är mer än 10 gånger större än Sverige.

Här är ett bra exempel på hur mångkulturen manifesterar sig i vårt grannland Norge.

"Personer med annen landbakgrunn enn norsk blir stadig
mer overrepresentert blant gjerningspersonene i de anmeldte voldtektene, sett i forhold til
befolkningssammensetningen i Oslo. I 2007 hadde gjerningspersonen i 72,8 % av forholdene en
annen bakgrunn enn norsk. Det tilsvarende tallet i 2004 var 63,2 %, mens det i 2001 var 53 %."
http://rapidshare.de/files/45463610/voldtektioslo2007.pdf.htm...

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Jag förstod att man ska ta in arbetskraft från Afrika, men jag undrar var din kritik riktar sig och vad den grundas på.

Jag tänkte mest på triangelhandeln när du använde ordet importera.

Som jag skrev i mitt första inlägg
"Man kan ju fråga sig varför de vill importera "arbetskraft" från den kontinent där människorna har som allra svårast att sköta sig."

Det är bara att titta på hur det går för de svarta i USA, svarta i andra europeiska länder osv.
Inte speciellt bra, milt sagt.
Brottstatistik, vad svarta lyckats åstadkomma längre bak i historien, vad de lyckas åstadkomma idag osv.
De är bra på idrott och musik (enligt vissa)... ja, sen är det mest negativt. De är bra på att inte sköta sig om man säger så.

Medlem
Skrivet av NiXPhoenix:

De är bra på idrott och musik (enligt vissa)... ja, sen är det mest negativt. De är bra på att inte sköta sig om man säger så.

Du tror inte att deras problem att sköta sig kan bero på något annat, t.ex hur dom behandlas och det faktum att det var inte så länge sen man segregerade vita och svarta bara för deras hudfärg?

Det är knappast så att dom svarta har haft det särskilt bra, och att försöka reparera och lyckas bräcka dom fördomsmurar som har byggts upp sen vi västländare fick för oss att dra iväg dom från afrika (och sätta gränser och försöka göra dessa hedningar till hederliga kristna) tar väldigt lång tid...


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av NiXPhoenix:
Skrivet av CastorFiber:

Låter bara bra - skönt att någon tar tag i träsket. Go M go.

Är du allvarlig?
Isåfall får man helt klart räkna in dig i gruppen lättlurade väljare.

Jag fick verkligen inte ut någonting av dina länkar, har innehållet ändrats sedan du postade dem? Vad är det som får dig att tro att jag är en lättlurad väljare? Vad är det moderaterna sagt till mig som jag tror på där de ljuger för mig?

Skriv vad du tänker på, hänvisa gärna källa men anta inte att folk orkar surfa runt i bloggosfären för att orka ta itu med dig.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av NiXPhoenix:

vad svarta lyckats åstadkomma längre bak i historien, vad de lyckas åstadkomma idag osv.
De är bra på idrott och musik (enligt vissa)... ja, sen är det mest negativt. De är bra på att inte sköta sig om man säger så.

När du säger "de" räknar du alla som inte har vit färg på huden? Eller vad är det du försöker säga. Och att de naturligt inte kan bli bra på någonting förutom möjligtvis musik (som för övrigt är väldigt subjektivt?) och sport? Och att de naturligt skulle vara dåliga på att "sköta sig"?

Jag tror vi har fått ett nytt troll här på forumet.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Får se om det kan bli värre än vad sossarna åstadkommit. De som tänker på mänskliga rättigheter, livskvalitet, solidaritet och sånt...

filmtajm

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Meningslöst röstfiske, dom åker ju ändå ut 2010.
Dom härmar dom utspel som Folkpartier brukar kommamed, antagligen för att få igång en debatt som inte handlar om hur dom misskött sitt jobb och om hur dom fortsätter att montera ner vår välfärd och skänker pengar till dom som inte behöver det.

"Vi vill att fler barn ska få se sina föräldrar gå till jobbet på morgonen och se dem komma hem igen med egna inkomster."

Sluta förstöra Sveriges ekonomi ännu mer då!
Regeringens envisa högerpolitik håller på att fördjupa finanskrisens effekter i Sverige...

lol, det kvittar om det är sossar moderater eller diktatorer som styr, det går lika illa ändå överallt i världen.

Medlem
Skrivet av NiXPhoenix:
Skrivet av HinduTimes:

Jag förstod att man ska ta in arbetskraft från Afrika, men jag undrar var din kritik riktar sig och vad den grundas på.

Jag tänkte mest på triangelhandeln när du använde ordet importera.

Som jag skrev i mitt första inlägg
"Man kan ju fråga sig varför de vill importera "arbetskraft" från den kontinent där människorna har som allra svårast att sköta sig."

Det är bara att titta på hur det går för de svarta i USA, svarta i andra europeiska länder osv.
Inte speciellt bra, milt sagt.
Brottstatistik, vad svarta lyckats åstadkomma längre bak i historien, vad de lyckas åstadkomma idag osv.
De är bra på idrott och musik (enligt vissa)... ja, sen är det mest negativt. De är bra på att inte sköta sig om man säger så.

Oooo! Rasteorier! Tror du att average joe nere i Kongo har större benägenhet att begå brott än svenskar? Och att det inte går särskilt bra för dem har väl inget med deras valnötshjärnor eller biologiskt brottsliga beteende att göra, det är snarare pga förtryck och slaveri.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av HinduTimes:
Skrivet av NiXPhoenix:
Skrivet av HinduTimes:

Jag förstod att man ska ta in arbetskraft från Afrika, men jag undrar var din kritik riktar sig och vad den grundas på.

Jag tänkte mest på triangelhandeln när du använde ordet importera.

Som jag skrev i mitt första inlägg
"Man kan ju fråga sig varför de vill importera "arbetskraft" från den kontinent där människorna har som allra svårast att sköta sig."

Det är bara att titta på hur det går för de svarta i USA, svarta i andra europeiska länder osv.
Inte speciellt bra, milt sagt.
Brottstatistik, vad svarta lyckats åstadkomma längre bak i historien, vad de lyckas åstadkomma idag osv.
De är bra på idrott och musik (enligt vissa)... ja, sen är det mest negativt. De är bra på att inte sköta sig om man säger så.

Oooo! Rasteorier! Tror du att average joe nere i Kongo har större benägenhet att begå brott än svenskar? Och att det inte går särskilt bra för dem har väl inget med deras valnötshjärnor eller biologiskt brottsliga beteende att göra, det är snarare pga förtryck och slaveri.

Hur många generationer måste det gå innan man inte längre kan skylla på förtyck och slaveri? Närfår vi se en hel generation säga "mina handlingar måste jag själv ta ansvar för"?

12
Skriv svar