Rollspel / TTRPG för barn?

Medlem
Rollspel / TTRPG för barn?

Hej, tack för att du klickade.

Jag har två systerdöttrar och jag vill se om det finns några lämpliga TTRPG-rollspel som vore kul för dem, där jag är game-master.

De är 4/5 och 7/8, men jag upplever dem som ganska medvetna och vuxna i sitt sätt. De kan omedelbart skilja mellan fantasi och verklighet. Men givetvis kan inte vilka rollspel som helst vara bra idéer för barn. Har hört att det finns ett barnrollspel med Peppa Pig / Gris eller vad figuren heter, men det kan jag direkt säga är alldeles för "barnsligt" för dem.

Det perfekta vore ett rollspel på svenska, med skatter, smygande, och kluriga pusselliknande element. En piratmiljö tror jag vore super, men just den biten är sekundärt.

Stort tack om du har några idéer, all information om barnrollspel är oerhört uppskattat!

Ha det / h

Medlem

Kan rekommendera Avatar RPG (kickstarter länk), ett rpg som är öppen för mycket fantasi men också inte lika mycket siffror att hålla koll på. Eftersom det är licenserat av Nickelodeon är det rätt barnvänligt.

RmK
Medlem

Kan eventuellt vara lite svårt för femåringen men detta verkar passa in för övrigt:

https://www.adlibris.com/se/produkt/mio-bradspelet-sefinodk-5...

Det är ett spel där man samarbetar mot ett gemensamt mål och berättelsen är tagen från boken med samma namn.

Medlem

Jag kanske misstolkar men du menar rollspel med papper och tärningar? Daniel Lehto har gjort ett gäng bra spel för yngre äventyrare.

https://sagospelet.com/produkt-kategori/sagospelet_aventyr/


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Det finns många spel som enkelt skulle kunna anpassas för barn/unga.

Nyligen kickstartade nyutgåvan av Drakar och Demoner kommer med ett väldigt simpelt regelsystem och en fantasyvärld du är fri att arrangera och ändra hur du vill till något som passar er.
Som fantasy är det ofta man utforskar grottor och gamla övergivna borgar, löser gåtor och pussel och besegrat spöken och annat oknytt
Och även om strid är en stor del så raljerar det inte i detaljer och är i överlag ett rätt barnvänligt spel.

Spelet finns inte i butik ännu men ett gratis nybörjarkiy finns för alla att ladda hem och provspela:

https://www.kickstarter.com/projects/1192053011/drakar-och-de...

Ur varaelklotet är ett spel där spelarna är barn i ett alternativt sverige där den tekniska utvecklingen tagit en helt annan väg. Som barn löser man mysterier och dras in i äventyr samtidigt som man försöker hinna hem till middagen 🤣
VÄLDIGT inspirerat av Stranger Things och liknande barn/ungdomsäventyr.
Spelet kan spelas barnvänligt men bill dovk nämna att den värld spelet utspelas i är väldigt dystopisk och på många sätt otrevlig.

https://freeleaguepublishing.com/sv/games/ur-varselklotet/

Finns även tror jag en del spel specifikt riktade mot barn, har ingen koll där riktigt, men mitt svar var egentligen menat att säga att sålänge ni är överens om en typ av genre och miljö ni vill spela i, något som dina barn är förtjust i, så kan du skräddarsy i princip vilket spel som helst att passa er


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Sagospelet som nämns ovan skulle jag varmt rekommendera, finns även olika settings som Sagospelet Rymd och Sagospelet Skräck. Kolla även in Handbok för Superhjältar som är baserat på bokserien med samma namn.

Varselklotet skulle jag nog vänta rejält med. Jag upplever det mer som ett spel för oss som vill minnas hur det var att vara barn på 80-talet än för faktiska barn.

Mycket beror ju också på hur mycket du vill ha färdiga äventyr och hur mycket du vill bygga själv också, samt vilka referenser kidsen har... De kanske inte är redo att läsa in sig på årtionden av lore, men ett äventyr i Ronja Rövardotter stil borde man kunna bygga upp i både D&D, svenska Drakar och Demoner, Pathfinder eller annat system som du som spelledare trivs med.

Vi började spela berättar spel som till exempel Once Upon a Time med makens grabb när han var 9-ish, vilket är ett spel där man drar kort för att berätta en saga tillsammans. Det upplevde jag var en bra ingång till att öppna upp improvisation inför rollspel som nästa steg. Att få dem att inse att de kan göra vad de vill och inte behöver "följa reglerna" på samma sätt som ett vanligt brädspel...

Medlem

Chronicles of Avel är ett lite småroligt spel som min yngsta älskar.

Det är ett milt rollspel där man själv får färglägga sin karaktär och göra ett eget emblem. Sen gäller det att utforska en karta som är slumpmässigt utlagd och göra sig så stark som möjligt innan stora stygga monstret kommer.

Man blir starkare genom att besegra monster och få ny utrustning som ger en oftast fler tärningar att använda när man slåss. Man kan samla pengar osv också för att köpa fällor och väggar och dylikt.

Detta funkade bra för oss för där är ingen text att läsa mer än för den vuxna. Dom yngre kan springa runt o slåss mot monster medans dom äldre kan försöka utforska och planlägga hur man hanterar när bossen väl kommer.

Det är rätt förlåtande i svårighetsgraden också, "dör" man så förlorar man lite utrustning och åker tillbaka till sitt slott med full hälsa igen.

----

En vän till mig hade roligt med sina barn i Dungeons & Dragons: Adventure Begins.

Det är en variant av D&D light, mer för barn. Man får en karta man ska gå längs, man väljer en eller flera karaktärer. Sen är planen att varje person roterar i vem som är Dungeon Mastern och hanterar dom kort man drar(storyn).

Man har lite strid osv vilket är rätt standard, här kan man välja mellan två olika attacker för varje karaktär, en som är en standard attack och en där man själv förklarar vad som händer, dvs man får använda sin fantasi. Kanske att man tar sitt stekhjärn och skjuter stenar på monstret eller vad som nu passar i spelet.

Då min vän hade lite väl unga barn så var han Dungeon Master i hela och barnen fick därmed ett litet äventyd där han kunde bestämma svårighet osv och dom hade jättekul.

Kan vara lite tråkigt och begränsande för vuxna dock.

1
Skriv svar