Diskutera – Vilket grafikkort har varit ditt bästa?

Medlem

Voodoo 2 var riktigt nice, var riktigt stor skillnad på grafiken när man bytte till det. Speciellt när man spelade Half-life och Turok.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

3Dfx Voodoo 2...tappade hakan när man startade igång Quake.

Medlem

Till bästa pris var det nog geforce gtx 1080 ti.
Presterade bra under tiden jag ägde det, och när det väl såldes några år senare så fick jag nästan tillbaka samma peng som jag lagt på det.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Mest nöjd med:
Har ägt en del kort, men jag måste nog säga att mitt senaste inköpt 2018 är jag nog mest nöjd med.
Införskaffade GIGABYTE RTX 2080 OC för ca 9000:-, som jag verkligen inte tyckte var prisvärt då... men nu känner jag mig ganska nöjd över det köpet med tanke på hur priserna ser ut idag. Kortet står sig väldigt bra och klarar i princip allt jag vill lira.

Bubblare:
ASUS ROG STRIX GTX 1080, vilket jäkla kanonkort. Tyst, kraftfullt och dessutom snyggt att titta på.

Kort jag vill glömma:
Runt 2012 köpte jag nåt XFX Core Edition kort som låg och rullade 100c i idle.
Efter att jag hört av mig till Komplett och skickat tillbaka kortet så sa deras serviceavdelning att DET INTE VAR NÅT FEL på kortet, men att de ändå kunde ta tillbaka det trots allt.
Sedan dess har de fått heta Komplett-Idiot.se...
Ironiskt nog så föreställde grafikkortskartongen en brinnande text som löd CORE 🔥 !

Medlem

Grafikkort lägger jag inte så mycket känsla i. Köper oftast begagnat. Men köpte ett passivt Radeon HD 4650 för typ 500kr, det var prisvärt och bra för sin tid, mycket bättre än intern grafik, radeon hd4350 eller nvidia 9400 etc.

Det jag haft längst och egentligen varit mest nöjd med är mitt Asus Radeon HD7750, passivt, det är rimligt snabbt för mina behov, och funkade bra i 4K även i MacOS. Med tiden blev dock displayporten allt mer glappande (idiotisk standard, displayport, tydligen), och via hdmi fick jag bara ut 30hz i 4K och i MacOS Monterey drog kortet ibland benen efter sig. Så, efter många års tjänst får den nu sitta i en htpc, i min huvuddator åkte det in ett rx580 - som drar mycket mer ström även vid idle så funderar på ett rx560 kanske.

Medlem

1070ti..... still going strong in 1440p for me!

Medlem

Inte ett men 2 st för 24Mb, Creative 3D Blaster 3Dfx Voodoo 2. Borde kanske inte tagit med de här till studieorten, men brutala var de allt.

Edit. Ersatte Diamond Rage Hercules 3D.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Mitt EVGA GTX 980Ti tuffade på bra rätt länge, så jag får nog säga det.
Starka andraplatskandidater är ett Radeon 7970GHz från Sapphire och ett MSI R9 290 - det var riktigt trevliga kort.

Historiskt utan tvekan ett Voodoo 3 3000, att gå från ett ATi Rage Pro till ett sådant var verkligen en skillnad som natt och dag.

Efter V2 skulle jag nog också säga Sapphire Radeon 7970, sen var MSI HD5870XT helt ok det med.

Medlem
Medlem

De måste vara NVIDIA GeForce 8600 GT. Tror den klara sig nästan 10 år innan jag behövde dra ner på lägsta.

Medlem

Performancemässigt? RTX 4090... Det är helt sjukt.

Medlem

3dfx Voodoo2, 100%

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Voodoo Banshee så jag kunde lira Turok!

Voodoo Banshee var som 4090 idag. 👌

Nån som minns S3 Virge 2 MB? Det var grejer det. 🙂

Medlem

Orchid righteous 3D. Voodoo 1. Mindblowing. Sen med Righteous 3D II 12Mb SLI var ju fantastiskt hopp men inte samma världsomvälvande upplevelse. Inget annat kommer i närheten av dessa steg upplevelsemässigt.

The Ashen One

1080TI har nog för 7500kr tagit alla generationer efter det. Allt annat efter är skit för pengarna.

Medlem

GTX 1080ti.. köpte det dessutom till rätt bra pris vill jag minnas. fick ut runt 70% av vad jag gav när jag sålde vilket också är helt okej.

Rendition Verite v1000 var nice.. första kortet som kunde köra 3D.

sämsta köpet är nog mitt 3090, som jag gav 25K för.. inget dåligt kort men det kändes utdaterat snabbt efter att jag köpt det (4090 kom ut, till bättre pris).

Medlem
Skrivet av Mathiaaas:

GTX 1080ti, hållit jäkligt länge, börjar nu bli dags att uppgradera dock!

Japp bästa kortet.

Medlem

1080ti utan tvekan. Köptes 2017 and still going strong och som andra har sagt så var priser väldigt bra för vad man fick.
Idag är det bara rena ockerpriser om man ska köpa senaste generation

Medlem

3dfx voodoo för chocken när jag startade Q1 för första gången efter uppgraderingen och grafiken hade förvandlats totalt. Trodde vara jag skulle få lite högre upplösning och fler fps

Medlem

Det får bli 2 kort. Sommaren '98 då jag hade mitt första jobb och köpte både Voodoo2 och Riva TNT (det första som släpptes, STB Velocity) minns jag gärna. Det hade inte gått med dagens priser...
Annars var både Radeon 9700 Pro och GeForce 2 riktiga milstolpar. Efter det hade jag några kort som jag inte ens kommer ihåg.

Medlem
Skrivet av anon_328997:

Gigabyte Radeon HD7950 Windforce höll jäkligt länge så det var jag nöjd med. Bytte upp mig till Vega 56 som också var ett fint kort.
Nu har jag avvecklat allt med stationärt PC-spelande, precis sålt burken och har en laptop (för strategispel) som kompletterar min PS5.

Mitt Radeon 7950 jobbar fortfarande i systersonens dator och har inga större problem i 1080p men det är dags att han ärver något bättre snart.

Medlem

Alla de första voodoo korten!
V1, Banshee och V2 skillnaden de gjorde alltså. Nästa aha steg som var lika bra är VR

Medlem
Skrivet av Nomman:

Håller med er, 1080ti är ett underbart kort! När jag köpte det undrade jag om det kanske var snäppet för dyrt, men jösses vilken valuta man fått för pengarna genom åren.

Voodoo 2 förtjänar också ett omnämnande. Första gången jag startade ett spel med det var mind-blowing. Kändes som att kliva in i en annan verklighet.

Sitter även jag på ett 1080ti som fortfarande tuggar på. Mycket nöjd!


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem

Det blir faktiskt mitt förra asus RTX 2080, men det beror enkom på att jag blev så hänförd av funktionen med fläktar som stängdes av helt när kortet var under lätt belastning. Jag som är ljudkänslig älskar sådant.

Medlem

3dfx voodoo och Riva TNT 2, då va det riktigt coolt med ny GPU! nu känns det mest som en tråkig uttgift för att kunna forsätta spela.

Medlem

GTX 980 ti, inte känt värt pengarna dom korten man köpte efter den när man uppgraderat. Brorsan fick den och funkar perfekt förutom en av fläktarna har lossnat vilket jag aldrig varit med om med något kort.

Medlem

8800 GTX, med övergången till unified shader model var nog det största prestandahoppet någonsin och fullkomligt krossade all konkurrens när det kom 2006.
1080 Ti är sannolikt det kort som man haft störst nytta/glädje av längst tid. Släpptes för över 6 år sedan och hävdar sig bra ännu i de flesta spel.

Medlem
Skrivet av Acatoth:

Utav alla grafikkort så måste jag säga mitt gamla GTX980. Har nu ett 2080 Ti som jag bytte 4 stycken utav pga coil whine, innan jag fick en variant med "bara" högt o inte skithögt coil whine. GTX980:n va som en dröm i jämförelse.

4 stycken? Fan vad egoistiskt. Du byter, vi andra betalar.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

ATi Radeon 9700 Pro
Nvidia Geforce 8800 Ultra
ATi Radeon HD 4890 (x2)
AMD Radeon HD 7970 (x2)
Nvidia Geforce GTX 1080 (x2) - bra men för dyrt
Nvidia Geforce RTX 3090 - bra men förjäfla dyrt

ATI Radeon 9700 var extremt grymt. Som fattig student hade jag inte råd med Pro-versionen, men 9700 var ändå en sån otrolig uppgradering. För 2500 kr fick man uppleva en helt annan värld.


signatur

Memento Mori

Medlem

Känns som GTX 10- serien var riktigt najs, jag var själv jäkligt nöjd med 1080ti

Skriv svar