Bara 270 000 PSVR2 sålda första månaden, enligt analytiker

Medlem

Tycker för övrigt inte att 270k på en månad var någon dålig siffra?

Medlem
Skrivet av snubben:

Tycker för övrigt inte att 270k på en månad var någon dålig siffra?

När man släpper ett väldigt dyrt tillbehör till en redan dyr konsol i ekonomiskt svåra tider så räknar man knappast med att sälja miljoner på en gång.

De enda förväntningar jag sett från Sony var att någon sade att de var nöjda om den säljer som första PS VR men att de tror att den kan sälja bättre.

Medlem

Priset är alldeles för högt. Dyrare än hela PS5an

Skribent
Skrivet av Chipsgeneralen:

Nä men Kinect totalt verkar ha vevat ut miljoner. Men hur många av dem är påtvingade och inte riktiga siffror. Lite som Wii sports, det är typ mest sålda spelet men det följde med en konsol.

Kinecten var aldrig påtvingad till 360 och sålde runt 24 miljoner. Detta var innan Xbox One lanserades och med tanke på att One inte sålde speciellt bra så står nog 360-versionen för de mesta av de sålda enheterna


signatur

"Writer and Fighter"

Skrivet av Siegfried:

Priset är alldeles för högt. Dyrare än hela PS5an

Alltså, tycker typ detta argument är sådär. Men vad vet jag. Känns som folk köper sim-rattar höger och vänster för pengar mer än konsolerna, det köpa skärmar för bra mycket högre pris än konsolerna osv. En kontroll om man vill lycka kostar som ett halv ps5.

Medlem
Skrivet av Chipsgeneralen:

Alltså, tycker typ detta argument är sådär. Men vad vet jag. Känns som folk köper sim-rattar höger och vänster för pengar mer än konsolerna, det köpa skärmar för bra mycket högre pris än konsolerna osv. En kontroll om man vill lycka kostar som ett halv ps5.

Skulle aldrig köpa en ratt 😅, PS VR kostade ju ungefär hälften av denna. Tycker även proffskontrollerna är riktigt överflödiga med. Den första Elite kontrollen var rent skräp som gick sönder hela tiden.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Skulle aldrig köpa en ratt 😅, PS VR kostade ju ungefär hälften av denna. Tycker även proffskontrollerna är riktigt överflödiga med. Den första Elite kontrollen var rent skräp som gick sönder hela tiden.

Skulle du ens köpa PSVR2 för halva priset?
Skulle du ens vilja ha PSVR2 med kvalitén som du hade fått för det priset?(förmodligen sämre än Quest2)
Ifall det är lite högt, kan du då strunta i att vara early adopter?

PSVR2 är ca 50$ dyrare än PSVR1 vid lanseringen. Du får oerhört mycket för pengarna jämfört med PSVR1.
Även den kostade mer än konsolen vid lansering.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Skulle du ens köpa PSVR2 för halva priset?
Skulle du ens vilja ha PSVR2 med kvalitén som du hade fått för det priset?(förmodligen sämre än Quest2)
Ifall det är lite högt, kan du då strunta i att vara early adopter?

PSVR2 är ca 50$ dyrare än PSVR1 vid lanseringen. Du får oerhört mycket för pengarna jämfört med PSVR1.
Även den kostade mer än konsolen vid lansering.

Köpte PS VR för 3500 för ett antal år sedan, precis när version 2 av den släpptes.

Skrivet av Siegfried:

Köpte PS VR för 3500 för ett antal år sedan, precis när version 2 av den släpptes.

Inkl kamera och kontrollerna?

Medlem
Skrivet av Chipsgeneralen:

Inkl kamera och kontrollerna?

Kontrollerna hade jag sedan innan. Kameran var med

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Kinecten var aldrig påtvingad till 360 och sålde runt 24 miljoner. Detta var innan Xbox One lanserades och med tanke på att One inte sålde speciellt bra så står nog 360-versionen för de mesta av de sålda enheterna

Rätt otroligt ändå, speciellt med tanke på hur lite mjukvara det finns till den och hur dåligt det fungerade.
Jag fick i alla fall det intrycket när jag provade ganska nyligen.

Men jag antar att Xbox 360 ägarna sneglade på Wii ägarna och ville ha ett liknande mer interaktivt tillbehör?

Dagens PS5 kamera verkar inte ha stöd för att spela spel, den går inte ens att använda till Just Dance.

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Rätt otroligt ändå, speciellt med tanke på hur lite mjukvara det finns till den och hur dåligt det fungerade.
Jag fick i alla fall det intrycket när jag provade ganska nyligen.

Men jag antar att Xbox 360 ägarna sneglade på Wii ägarna och ville ha ett liknande mer interaktivt tillbehör?

Dagens PS5 kamera verkar inte ha stöd för att spela spel, den går inte ens att använda till Just Dance.

Den var inte jättedyr och släpptes väl också kring jul? Tror jag köpte min Kinect för 1500 kr med 2 spel, kinect sports och Adventure? Sports funkade i alla fall lika bra som Wii Sports, kördes mycket pingis.

Men jag tror det var Just Dance som sålde Kinects, det spelet var ju ett av dem som funkade riktigt bra och jag anser Kinect-versiionerna fortfarande är bättre än de man ska hålla i en wiimote eller mobiltelefon.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

VR är inte så intressant som vissa vill få det att verka. Det är bara så kul att sitta där o titta runt.

Medlem
Skrivet av pazu:

VR är inte så intressant som vissa vill få det att verka. Det är bara så kul att sitta där o titta runt.

Låter som att du beskriver cardboard och VR till mobiltelefoner. PSVR, Quest och PCVR är betydligt mer interaktivt än så medans föremål i spelvärlden får realistiska proportioner. Sitter du med skärm så varierar storleken på allt beroende på tumm och tittaravstånd.

Tror att du missat något här, ganska dags att du ger det en chans till snart?

Medlem
Skrivet av pazu:

VR är inte så intressant som vissa vill få det att verka. Det är bara så kul att sitta där o titta runt.

Låter som att du beskriver cardboard och VR till mobiltelefoner. PSVR, Quest och PCVR är betydligt mer interaktivt än så medans föremål i spelvärlden får realistiska proportioner. Sitter du med skärm så varierar storleken på allt beroende på tumm och tittaravstånd.

Tror att du missat något här, kanske dags att du ger det en chans till snart?

Medlem
Skrivet av pazu:

VR är inte så intressant som vissa vill få det att verka. Det är bara så kul att sitta där o titta runt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av pazu:

VR är inte så intressant som vissa vill få det att verka. Det är bara så kul att sitta där o titta runt.

”TV-spel är inte så intressant som vissa vill få det att verka. Det är bara så kul att sitta där o stirra rakt in i en skärm framför sig”.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Chipsgeneralen:

Min största upprörda i detta är att folk gör denna ekvation Kinect > PSVR för Kinect sålde runt 25 miljoner.

DEN var ju för tusan påtvingad, alla som ville ha ett xbox var tvungna att köpa en, och en sådan på sidan kostade ju i princip inget i jämförelse med VR2. Det är typ som att påstå att "SONY HAR SÅLT totalt 200 miljoner kontroller" för att det ingår i paketet av konsol.

Jag fattar såklart, Kinect var också ett märkligt nischat tillbehör.
Men att ställa dessa två mot varandra i rakt led är nog dumt.

Åter igen: vi pratar om olika Kinect här. Kinect till Xbox 360 var ett separat tillbehör som inte var ett dugg påtvingat. Däremot släpptes det spel som krävde tillbehöret. Det sålde i runt 25 miljoner enheter och var alltså inte ett dugg nischad utan tvärtom riktad rakt mot casualpubliken (och sedermera tämligen avskydd av många gamers). Kinect till Xbox One var inbakad i paketet och höjde priset på konsolen.

Jämförelsen med 360-Kinect, om vi kallar den så då, är inte helt irrelevant för att visa hur ett tillbehör kan sälja när intresse finns. En stor skillnad, förutom prislappen, är förstås att Kinect var något hela familjen kunde delta i medan VR centreras kring en person. Jag tror att detta enkla faktum kommer förhindra VR från att bli den där massmarknadsprodukten. Däremot kan det förstås bli tillräckligt framgångsrikt för att Sony m.fl. ska tjäna pengar och vilja hålla produkten levande.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skrivet av Ruffles:

Åter igen: vi pratar om olika Kinect här. Kinect till Xbox 360 var ett separat tillbehör som inte var ett dugg påtvingat. Däremot släpptes det spel som krävde tillbehöret. Det sålde i runt 25 miljoner enheter och var alltså inte ett dugg nischad utan tvärtom riktad rakt mot casualpubliken (och sedermera tämligen avskydd av många gamers). Kinect till Xbox One var inbakad i paketet och höjde priset på konsolen.

Jämförelsen med 360-Kinect, om vi kallar den så då, är inte helt irrelevant för att visa hur ett tillbehör kan sälja när intresse finns. En stor skillnad, förutom prislappen, är förstås att Kinect var något hela familjen kunde delta i medan VR centreras kring en person. Jag tror att detta enkla faktum kommer förhindra VR från att bli den där massmarknadsprodukten. Däremot kan det förstås bli tillräckligt framgångsrikt för att Sony m.fl. ska tjäna pengar och vilja hålla produkten levande.

Vette fan om hela familjen argumentet är svinstarkt, då typ allt vad couch coop heter är dött känns familjeangelägenhet sådär.
Men hör dig, Kinect sålde också i en värld av party spelens storhet, guitar hero, Wii sports, rock band. Halo hade liksom usp 4-spelare en tv osv.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Chipsgeneralen:

Vette fan om hela familjen argumentet är svinstarkt, då typ allt vad couch coop heter är dött känns familjeangelägenhet sådär.
Men hör dig, Kinect sålde också i en värld av party spelens storhet, guitar hero, Wii sports, rock band. Halo hade liksom usp 4-spelare en tv osv.

Switch är väl ett bevis för att couch co-op inte är dött ändå? Precis, Wii och Kinect handlade definitivt om couch co-op.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Som väntat visade sig detta vara helt fel. PSVR2 har dessutom sålt 8% bättre än PSVR1 under samma tid.

”What we can now say for sure is the Bloomberg report claiming 270,000 units had been shipped by the end of March was categorically untrue. Sony had already sold over double by that point”

”PSVR2 sales at 600,000 six weeks after launch Sony confirms”

https://www.pushsquare.com/news/2023/05/psvr2-sales-at-600000...

https://www.sony.com/en/SonyInfo/IR/library/presen/business_s...


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Skriv svar