Kritikerna skäller, men biopubliken hyllar Super Mario-filmen

Robot
Kritikerna skäller, men biopubliken hyllar Super Mario-filmen
Medlem

Kritikerna har väl alltid varit tvärtemot vad publiken gillar? Är ju mer en regel att om kritikerna säger den är skit, så är det bra och tvärtom

Medlem

Rotten är och har alltid varit en rotten referens-sida.

Medlem
Skrivet av bushkalle:

Kritikerna har väl alltid varit tvärtemot vad publiken gillar? Är ju mer en regel att om kritikerna säger den är skit, så är det bra och tvärtom

Skulle inte säga kritiker har vart tvärtemot vad publiken gillar utan det handlar lite mer om medelmåttiga produktioner som är inriktade på en specifik grupp brukar inte få så bra recensioner om personen som recenserar inte också delar intresset om ämnet.
Filmrecensenter ser vanligtvis ganska mycket filmer, så filmer som följer en standard formula blir ganska tråkiga efter ett tag och därför brukar dom hylla filmer som sticker ut mer och vågar göra nya saker. Detta kan ibland vara för mycket för gemene man istället.

Därav brukar tex superhjälte filmer få rätt låga betyg om dom inte sticker ut för dom följer ofta samma mall, men om du gillar superhjältar har du mycket högre tolerans för att saker är "samma" och gillar dom mer än kritikerna.
Samma gäller spelfilmer, för dom är ganska basic och försöker ofta spela på nostalgi för dom som spelat spelet, vilket Mario filmen verkar göra. Så en recensent som också gillar att spela spel borde uppskatta filmen mer för den är gjord för den målgruppen. Kollar man tex IGN's filmrecension så ger dom filmen en 8a vilket är ganska högt i jämförelse.

Medlem
Skrivet av bushkalle:

Kritikerna har väl alltid varit tvärtemot vad publiken gillar? Är ju mer en regel att om kritikerna säger den är skit, så är det bra och tvärtom

När det gäller Last of Us så verkar det inte vara lika tydligt iaf.

https://www.rottentomatoes.com/tv/the_last_of_us

Medlem

Såg den idag med min dotter! Tyckte den var u derhållande. Hade kanske önskat mer av den nostalgiska sidan. Men helt klart sevärd

Medlem

Intressant att dom har låten Take on me av A-ha i både Mario och last of us.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Intressant att dom har låten Take on me av A-ha i både Mario och last of us.

Den var på rea. 😁


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Folk röstar med hjärtat, recensenter med hjärnan.... båda kan ha rätt samtidigt...
Allt handlar om vilket perspektiv man ser ur. Kanske berättelsen i sig är undermålig, och karaktärer tunna exempelvis (jag har inte sett den ännu) - medan referenser och utseende är fantastiska 🤷‍♂️
De två ser på det med olika ögon liksom

Blir väldigt intressant å se hur det står sig rent ekonomiskt... om den tjänar mer pengar liksom. En film vinner på att tjäna pengar, inte ha de bästa betygen nödvändigtvis

Jag håller tummarna att den är härlig, när jag ser den till slut. Utifrån vad jag vill se dårå.


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Medlem
Skrivet av bushkalle:

Kritikerna har väl alltid varit tvärtemot vad publiken gillar? Är ju mer en regel att om kritikerna säger den är skit, så är det bra och tvärtom

Alltså, visst är det en klassisk grej att skämta om, men det är ju fel

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Alltså, visst är det en klassisk grej att skämta om, men det är ju fel

Vilket det första i ditt inlägg hade rätt om! Tänka sig.

Fragtjuv

Jag såg filmen med en polare igår och vi skrattade både två en hela del! Jag tycker alla skådisar gjorde ett bra jobb men Jack Black var i en klass för sig!

Den var väldigt snygg att titta på och det fanns många nostalgiska referenser. Visst är storyn ingen mästerverk men jag hade heller inte förväntat mig det!

Kort och gott fick jag en trevlig stund och är nöjd.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Skulle inte säga kritiker har vart tvärtemot vad publiken gillar utan det handlar lite mer om medelmåttiga produktioner som är inriktade på en specifik grupp brukar inte få så bra recensioner om personen som recenserar inte också delar intresset om ämnet.
Filmrecensenter ser vanligtvis ganska mycket filmer, så filmer som följer en standard formula blir ganska tråkiga efter ett tag och därför brukar dom hylla filmer som sticker ut mer och vågar göra nya saker. Detta kan ibland vara för mycket för gemene man istället.

Därav brukar tex superhjälte filmer få rätt låga betyg om dom inte sticker ut för dom följer ofta samma mall, men om du gillar superhjältar har du mycket högre tolerans för att saker är "samma" och gillar dom mer än kritikerna.
Samma gäller spelfilmer, för dom är ganska basic och försöker ofta spela på nostalgi för dom som spelat spelet, vilket Mario filmen verkar göra. Så en recensent som också gillar att spela spel borde uppskatta filmen mer för den är gjord för den målgruppen. Kollar man tex IGN's filmrecension så ger dom filmen en 8a vilket är ganska högt i jämförelse.

Låter som ett rimligt resonemang, men om jag var filmkritiker skulle jag nog försöka bedöma vissa filmer med deras målgrupp i åtanke. Precis som med spelrecensioner ska en filmrecension i slutändan berätta för folket om viss underhållning är värt att lägga pengar på eller ej, så om tittarna tycker helt olika har kritikerna antagligen misslyckats lol.

Medlem
Skrivet av herrPuffy:

Låter som ett rimligt resonemang, men om jag var filmkritiker skulle jag nog försöka bedöma vissa filmer med deras målgrupp i åtanke. Precis som med spelrecensioner ska en filmrecension i slutändan berätta för folket om viss underhållning är värt att lägga pengar på eller ej, så om tittarna tycker helt olika har kritikerna antagligen misslyckats lol.

Men det kan också bli fel, om man låter skräckfilmsfantasten se alla skräckfilmer, så kommer dom flesta säkert få fullpott hela tiden, fast en vanlig publik tyckt dom var katastrof. Enklast är att "följa" en recensent och läsa dennes recensioner, på så sätt kan du veta huruvida du har samma smak eller om den ger högre/lägre betyg än du själv anser filmen ska ha. Jag kan tycka det är kasst när tidningar har 10 recensenter, för då kan man aldrig lära känna personen bakom. Roger Ebert är ju en legend inom det hela, tyvärr dog han för ett par år sedan.

Nu har jag inte sett Mario, men hade filmen varit lika bra om Mario-temat och alla referenser tagits bort?
Om ja, då är storyn bra.
Om nej, då är storyn dålig och filmen få skyhöga betyg pga nostalgi och igenkänningsfaktorn.

Men visst, sen har vi filmer med mycket referenser som totalsågats av alla, som Space Jam 2 och Matrix 4, så kanske är Mario en hyfsat bra film med referenser.

Medlem

På ämnet, jag tyckte om den här debattartikeln på IGN:

Gentle Reminder That The Super Mario Bros. Movie Is For Children
https://ign.com/articles/gentle-reminder-that-the-super-mario...

Inaktiv

Guide hur jag använder Rotten Tomatos. 😆

Hög tomatometer, hög Audience score:
En normalt bra film men man får stå ut med något politiskt budskap relevant för tiden.

Hög tomatometer, låg Audience score:
Troligen nån artsy A24-film med flummig kompositon, långa utdragna sekvenser och en scen som bara riktiga mesar tycker är "shockerande". De brukar dock lyckas med bra acting.
Exempel, The Green Knight.

Låg tomatometer, hög Audience score:
Mycket värt att se!
Exempel, The Terminal List.

Låg tomatometer, låg Audience score:
Absolut skräp, eller väldigt nischat.
Exempel, Blood and Honey.

Medlem

Väntar tills det kommer till någon streamingtjänst.
Inte riktigt den typ av film jag går till bio för att se


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Håkan:

Men det kan också bli fel, om man låter skräckfilmsfantasten se alla skräckfilmer, så kommer dom flesta säkert få fullpott hela tiden, fast en vanlig publik tyckt dom var katastrof. Enklast är att "följa" en recensent och läsa dennes recensioner, på så sätt kan du veta huruvida du har samma smak eller om den ger högre/lägre betyg än du själv anser filmen ska ha. Jag kan tycka det är kasst när tidningar har 10 recensenter, för då kan man aldrig lära känna personen bakom. Roger Ebert är ju en legend inom det hela, tyvärr dog han för ett par år sedan.

Nu har jag inte sett Mario, men hade filmen varit lika bra om Mario-temat och alla referenser tagits bort?
Om ja, då är storyn bra.
Om nej, då är storyn dålig och filmen få skyhöga betyg pga nostalgi och igenkänningsfaktorn.

Men visst, sen har vi filmer med mycket referenser som totalsågats av alla, som Space Jam 2 och Matrix 4, så kanske är Mario en hyfsat bra film med referenser.

Bäst blir det alltid om målgruppen recenserar. En skräckfilmsfantast är självklart bäst lämpad att recensera skräckfilm och också mest kritisk till genren. Exempelvis är det tröttsamt för mig som Souls-fantast när någon utan Souls-vana recenserar Souls. En sådan text ger mig väldigt lite eftersom kritiken, positiv som negativ, blir platt.

Moderator | Testpilot
Skrivet av borstenn:

Bäst blir det alltid om målgruppen recenserar. En skräckfilmsfantast är självklart bäst lämpad att recensera skräckfilm och också mest kritisk till genren. Exempelvis är det tröttsamt för mig som Souls-fantast när någon utan Souls-vana recenserar Souls. En sådan text ger mig väldigt lite eftersom kritiken, positiv som negativ, blir platt.

Håller med. Även här på FZ när det kommer till spelrecensioner så har vi en rescencent som nästan alltid tar alla bilspel och en annan tar strategi. Calle testade de flesta action-spelen och fps-titlarna.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Men det kan också bli fel, om man låter skräckfilmsfantasten se alla skräckfilmer, så kommer dom flesta säkert få fullpott hela tiden, fast en vanlig publik tyckt dom var katastrof. Enklast är att "följa" en recensent och läsa dennes recensioner, på så sätt kan du veta huruvida du har samma smak eller om den ger högre/lägre betyg än du själv anser filmen ska ha. Jag kan tycka det är kasst när tidningar har 10 recensenter, för då kan man aldrig lära känna personen bakom.

Tänkte säga exakt samma sak. Det bästa är om man kan lära känna recensenten och sedan själv väga in sina egna intressen och gissa om man kommer gilla den mer eller mindre baserat på vad dom skrev i recensionen.

Medlem
Medlem

Filmen var, bra, inte mycket mer. Det är en barnfilm helt igenom nästan, väldigt lite ”vuxet” innehåll tyckte jag som många andra barnfilmer kan ha. För mig blev den ganska tråkig stundtals, men kidsen älskade den vilket är huvudsaken. Och så var det med det.

Medlem
Skrivet av Therant:

Filmen var, bra, inte mycket mer. Det är en barnfilm helt igenom nästan, väldigt lite ”vuxet” innehåll tyckte jag som många andra barnfilmer kan ha. För mig blev den ganska tråkig stundtals, men kidsen älskade den vilket är huvudsaken. Och så var det med det.

ah. har du sett "The Penguins of Madagascar"? jag tyckte den hade en massa som passade en som är en 30+. inte en massa chuck lorre skämt utan mer åt det hållet jag personligen vill ha min humor men är denna mer för barn? kanske är otydlig men jag antar att du vet vad jag menar. det finns en massa filmer som mest är inriktade för barn men har en massa hintar för oss äldre och skämt som vi skrattar åt.

Medlem
Skrivet av YmerXE:

ah. har du sett "The Penguins of Madagascar"? jag tyckte den hade en massa som passade en som är en 30+. inte en massa chuck lorre skämt utan mer åt det hållet jag personligen vill ha min humor men är denna mer för barn? kanske är otydlig men jag antar att du vet vad jag menar. det finns en massa filmer som mest är inriktade för barn men har en massa hintar för oss äldre och skämt som vi skrattar åt.

Super Mario var en ren barnfilm, enligt mig. Fann den som jag skrev tidigare, ganska tråkig. Den hade ganska väl koreograferade actionscener, men det håller inte upp en film för mig. Det behövs ett hjärta också.
Jag har inte sett den filmen du skriver om. Men det vuxna innehållet jag pratar om finns i t.ex. Pixars äldre klassikers som Toy Story, Up och Wall-E etc. I dom filmerna gömmer sig ju ett djup som iaf jag kan finna stort nöje av. Super Mario hade knappt något sånt. Men igen, för barn är den toppen👍

Medlem

ok. tack för svaret Therant . uppskattar det.

Medlem

Såg filmen i onsdags.
Det va helt klart värt det.
Men det är endast för att mina barn (7 och 11 år) gillade den.
För den är en barnfilm som inte har mycket att ge en vuxen publik. Inte ens någon som spelat spel i 37 år.
Det enda som gjorde filmen någorlunda minnesvärd va den suicidala stjärnan.
Annars så va det en 90 minuters lång reklamfilm för Mariospel.

En mycket svag 2/5 i betyg.
Se den hemma när den blir tillgänglig om ni är fans, annars skippa.
fast....
gå på bio med era barn för att ni tycker om dem.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Men det kan också bli fel, om man låter skräckfilmsfantasten se alla skräckfilmer, så kommer dom flesta säkert få fullpott hela tiden, fast en vanlig publik tyckt dom var katastrof.

Jag tror att effekten blir tvärtom. En fantast som ser allt lär ha en mycket högre måttstock och därmed högre krav på vad som gör en skräckfilm bra. Därav mer sågningar än hyllningar då majoriteten av det som produceras oftast är sämre än bättre. Och oavsett hyllningar eller sågningar så lär en "vanlig pubilk" sällan hålla med fullt ut då deras smak inte är lika djup/förädlad.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

1
Skriv svar