Spelar du med handkontroll?

Medlem
Skrivet av nmbrg:

För det kan man ju inte på konsol. Eller….

Jodå.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Vissa typer av strategispel tycker jag översätter dåligt till handkontroll. Likaså komplicerade skjutspel som Arma och Squad, då behövs tangentbord och musens precision. Men det räknar jag också som typiska PC-spel som inte fungerar väl på konsol. Annars så föredrar jag handkontroll i alla spel. Bekvämt och det har alltid känts ganska onaturligt att styra karaktärers rörelser med fyra tangenter...

Skrivet av lonian:

Är det någon som föredrar rörelsekontroller?

Jag har inte ens prövat att spela med joycons på Nintendo Switch. Gyro är ballt som är inbyggd i Pro handkontrollern och kan vara användbart ibland, men skulle inte orka spela ett helt spel med gyron aktiverad.

Nä, tycker mest gyro är drygt. OK på Wii där det användes tillsammans med IR-pekaren, men att använda det på en vanlig kontroll känns poänglöst och obekvämt. Vet ju flertalet som gillar gyron på Switch, så positivt att Nintendo fortsätter med det. Inget för mig dock.

Medlem
Skrivet av nmbrg:

För det kan man ju inte på konsol. Eller….

Jag tror inte på konsol man kan om man spelar gta tex växla mellan tangentbord och mus och handkontroll till körning tex, sömlöst ?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det var inte en fråga.

Medlem

Nej, jag behöver snabb och exakt kontroll över mina rörelser. Spelar dessutom på PC där jag kan binda saker till tangentbordet istället för att ha typ 5 knappar vilket är extremt begränsande. Kan inte fatta hur vissa använder kontroll på PC och se det som "bättre".

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Nej, jag behöver snabb och exakt kontroll över mina rörelser. Spelar dessutom på PC där jag kan binda saker till tangentbordet istället för att ha typ 5 knappar vilket är extremt begränsande. Kan inte fatta hur vissa använder kontroll på PC och se det som "bättre".

Du kanske inte lirar den typen av spel där kontroll är att föredra helt enkelt. Det är mest konsolportar och plattforms-spel som kontroll gör sig bäst.

Xbox 360-kontrollen har 10 vanliga knappar, två analoga triggers, två analoga spakar och en d-pad.

För egen del beror det på spel och ibland humör. Det är skönt att luta sig tillbaka och slö-lira med kontroll

Några exempel.

Spela Forza 5 med TB lär inte vara så roligt då man inte har analog input. Svinga runt i Spiderman och smattra in olika knappkombos i kvick följd med TB+M känns som det kan bli jobbigt men inte provat.

RE4:R körde jag med TB+M för man rör sig långsamt och precision är viktigt. Dead Space Remake likaså. Ville kunna sikta exakt vilka kroppsdelar som skulle skjutas av hehe

Uncharted, God Of War, Psychounouts 2, Jedi Fallen Order, plattformspel som Ori, Inside, Little Nightmares och massor fler tycker jag funkar bra med kontroll då man har analoga joysticks så man kan styra mjukare än tangentbordet.

Håller dock med att shooters oftast är bättre med TB+M. Vet inte hur det är med "The Last Of Us" om musen funkar bra där. Vissa klagade på att musen var hackig. Får väl se sen när jag kör det. Skulle vilja köra med mus i det tror jag. HS är alltid lättare och roligare att sätta med mus.

Sim
Medlem

Kan inte förstå hur folk kan tycka mus och tangentbord är bättre. o_D


signatur

Arff

Medlem

Kör väl de flesta fps, strategi och vissa RPG med tangentbord och mus. De flesta fighting spel och några plattform med joystick. De första bil spel med ratt och resten med gamepad.

Medlem

Ja, sen man övergav PC-spelandet så är det enbart handkontroll som gäller.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Numera spelar jag så sällan på PC att det i stora drag enbart blir handkontroll. Har också nästan helt slutat spela spel som jag tycker kräver mus och tangentbord som strategispel eller mer tävlingsinriktade FPS. Tredjeperson och liknande tycker jag många gånger fungerar mycket bättre med en handkontroll.

Medlem
Medlem

Beror helt på spel för mig, den önskade upplevelsen bestämmer val av styrning:
Inlevelse över skills = Handkontroll
Skills över inlevelse= M+T

Medlem

Brukligt så kör jag alltid soffläge (TV) + handkontroll första playthrough, men RE4 nyligen blev faktiskt det första undantaget. Var helt hopplöst, missa viktiga skott i svårighetsgraden Hardcore. Bytte snabbt till mus + tangentbord, men spelade fortfarande på TV. Fungerade asbra.

Använder ett liknande bord:


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Alltid kontroll på konsol, alltid mus och tangentbord på dator, förutom fighting och bilspel, men så spelar jag aldrig fighting på dator.

Sim
Medlem

Det enda rätta


signatur

Arff

Medlem

Har aldrig varit särskilt duktig på FPS spel, och med handkontroll är jag en total katastrof. De enda speltyperna där det känns okej för mig med handkontroll är fightingspel och sportspel. Testade Microsoft Flightsimulator med Xbox Elite och klarade inte ens av att landa en cessna. Nu vet jag att det är ganska många som gör det, men spontant känns tangentbord + mus, alternativ HOTAS/HOSAS eller ratt som bättre alternativ för mig.

Medlem

Det händer att jag kör med kontroll ja, DualShock 4 som används. Allt beror på spel, samt ibland testar man båda för att se vad som känns bäst/bekvämast.

Vissa genrer är det alltid mus+tangentbord som gäller dock, FPS är en av dom. Samt vissa spel är det alltid kontroll som gäller, typ FromSoftwares spel.

PC som körs här förövrigt.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

12
Skriv svar