Ny patch släppt till PC-versionen av The Last of Us Part 1

Robot
Ny patch släppt till PC-versionen av The Last of Us Part 1
Medlem

Men fortfarande mycket problem, kek
som jitters


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Kanske bara borde släppa PS3/PS4 versionen av spelet istället så PC:na där ute klarar av att driva runt det.

Medlem

Det kommer patchas tills det blir part 2.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Vilken flopp denna releasen blev. Sjukt att det kan tillåtas ske med ett så stort och älskat varumärke. Ansvariga avgå.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Tänkte testa det efter patchen (fick för många krasher innan även om spelet flöt helt OK). Fick felmeddelande om skadade filer och att jag bör verifiera installationen i huvudmenyn och spelet stängdes av. Verifierade filerna och startade, "building shaders 0%" i menyn. 3 timmar spelade på steam varav ca. 10 minuter är faktiskt gameplay och resten är "building shaders" i huvudmenyn i timmar. Blir nog att vänta ett par månader till på fler patchar. (Min burk möter spelets rekommenderade systemkrav fullt ut och mer därtill).

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Kanske bara borde släppa PS3/PS4 versionen av spelet istället så PC:na där ute klarar av att driva runt det.

Förstår att du trollar lite men spelade precis igenom Last of us Part 1, vilket är "remaken" på PS5an och kan säga att den grafiken borde en relativt gammal PC klara av. Uppenbart att utvecklarna inte fått tillräckligt med tid om det stämmer att PC-versionen suger så hårt.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Tänkte testa det efter patchen (fick för många krasher innan även om spelet flöt helt OK). Fick felmeddelande om skadade filer och att jag bör verifiera installationen i huvudmenyn och spelet stängdes av. Verifierade filerna och startade, "building shaders 0%" i menyn. 3 timmar spelade på steam varav ca. 10 minuter är faktiskt gameplay och resten är "building shaders" i huvudmenyn i timmar. Blir nog att vänta ett par månader till på fler patchar. (Min burk möter spelets rekommenderade systemkrav fullt ut och mer därtill).

För mig byggdes shaders i 7 minuter sen var det 100%.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

För mig byggdes shaders i 7 minuter sen var det 100%.

Nice


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

En sak som slår mig varje gång sådana här megafloppar sker är att det nästan uteslutande sker på PC. Och i de lägena är jag glad att jag är en sketen console peasant.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

En sak som slår mig varje gång sådana här megafloppar sker är att det nästan uteslutande sker på PC. Och i de lägena är jag glad att jag är en sketen console peasant.

Så varför är du här och skriver? Tycker du det är kul att håna oss PC användare när dåliga versioner av spel släpps?

Medlem
Skrivet av lonian:

För mig byggdes shaders i 7 minuter sen var det 100%.

Bra för dig! för mig tog det över en time varje gång jag har behövt göra det. Vissa verkar det ju dock fastna helt för så jag kanske ska vara tacksam över att det blir klart överhuvudtaget även om spelet bara har krashat när det väl kommit igång, haha.

Medlem
Skrivet av tisse:

Så varför är du här och skriver? Tycker du det är kul att håna oss PC användare när dåliga versioner av spel släpps?

Haha, chilla. Du behöver inte ta det personligt, det är bara en reflektion. Självklart lider jag med alla som drabbas av sådant här, oavsett plattform.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

En sak som slår mig varje gång sådana här megafloppar sker är att det nästan uteslutande sker på PC. Och i de lägena är jag glad att jag är en sketen console peasant.

Ja för cybepunk på ps4/xbox var ju helt när det släpptes.

Medlem
Skrivet av robbis:

Ja för cybepunk på ps4/xbox var ju helt när det släpptes.

Därför jag skrev "nästan".


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av tisse:

Så varför är du här och skriver? Tycker du det är kul att håna oss PC användare när dåliga versioner av spel släpps?

Ta det lugnt nu. Den här patchen gjorde inte någon skillnad. Kanske borde man skaffa en ps5 trots allt? Det här är skandal. Något de borde dra tillbaks och jobba på i ett halvår eller så. Sony/Naughty Dog ska skämmas. Kollade Naughty Dogs hemsida: "CELEBRATING THE RELEASE OF THE LAST OF US PART I ON PC" LOL undrar hur mycket de firar sin cash grab nu efter all negativ feedback och efter de trashar sitt varumärke? Så sjukt, speciellt efter HBO serien och allt... Känns nästan som självskadebeteende


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Flyter ännu bättre efter patchen. Redan klarat ut spelet + left behind innan patchen och inne på andra rundan. Noll krascher och problem trots gammal hårdvara.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Flyter ännu bättre efter patchen. Redan klarat ut spelet + left behind innan patchen och inne på andra rundan. Noll krascher och problem trots gammal hårdvara.

Har också spelat igenom spelet, inne på andra rundan men att någon kan kalla det att det flyter på bra, då har man troligen ett 4090 som kostar 25K och får 60fps. Själv kör jag med ett 6750xt och ligger på i medel 30-40 fps 1440p med fsr quality och de flesta inställningarna på "low".. Inte acceptabelt. Spelet har dock aldrig krashat för mig. När jag startar spelet så får jag 60fps då jag cappat det där men tar bara minuter så sjunker det ner till 40 eller ännu lägre.. I vissa krävande sekvenser ner till 15fps!! Med andra ord nästan ospelbart, Älskar själva spelet så mycket så jag fortsatt ändå...
Skulle ändå säga att ett 6750xt + 5600x +16GB RAM +NVME disk borde köra det här spelet hyffsat om utvecklarna gjort sitt jobb. Alla andra spel gör det.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Naughty Dog har med denna släpp. Visat att de kan inte koda till PC. Inte jag heller, det är svårt, men det är deras bransch. Tydligen tycker de också att det är svårt.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Naughty Dog har med denna släpp. Visat att de kan inte koda till PC. Inte jag heller, det är svårt, men det är deras bransch. Tydligen tycker de också att det är svårt.

Så skulle man kunna utrycka det, kan inte heller porta konsoll spel till PC men skulle aldrig heller försöka ge mig på ett försök..
Svårt att se att det kunde blivit sämre än det här dock.. Känns som om de googlat hur man gör..


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Men fortfarande mycket problem, kek
som jitters

Jag tror dom flesta upplever problemet spelet har med musen, fast dom kan inte sätta fingret på vad det är, det är en av anledningar som skapar jitter. Det är faktiskt första gången jag har upplevt ett spel som har problem med musen, jag kan inte spela förrän dom ordnat det, horribelt.

Medlem
Skrivet av nils45:

Jag tror dom flesta upplever problemet spelet har med musen, fast dom kan inte sätta fingret på vad det är, det är en av anledningar som skapar jitter. Det är faktiskt första gången jag har upplevt ett spel som har problem med musen, jag kan inte spela förrän dom ordnat det, horribelt.

Absolut, men det är bara ett av massor andra problem. Kanske det är "spelbart" om man återkommer om ett halvår? Borde dras tillbaks. Sony som drog tillbaka Cyberpunk som fungerade så mycket bättre än denna katastrofen vid release. När det samma händer med deras egna spel så finns det ingen vilja att göra det..


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Naughty Dog har med denna släpp. Visat att de kan inte koda till PC. Inte jag heller, det är svårt, men det är deras bransch. Tydligen tycker de också att det är svårt.

Det är inte Naughty Dog som har skött portningen. Den är outsourcad, ett koncept du bör vara väl bekant med.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av alias:

Har också spelat igenom spelet, inne på andra rundan men att någon kan kalla det att det flyter på bra, då har man troligen ett 4090 som kostar 25K och får 60fps. Själv kör jag med ett 6750xt och ligger på i medel 30-40 fps 1440p

Jag har som tidigare skrivit att jag kör ett 2080 ti 11GB och 32GB ram och för mig flyter det i mellan 60-80fps på 1440p original inställningar, men har faktiskt beställt ett 4090 kort men med tanke på hur spelet presterar så förväntar jag mig ingen större skillnad i spelprestanda på just Last of us part 1, men det skall bli intressant att se om det blir något lyft.

Det verkar inte hänga på enbart grafikkortet i detta spel.

Last of us är ju designat från grunden till att fungera på playstation konsol så jag förstår att det krånglar.
Skulle de ha från allra första början släppt det på PC och konsol hade det nog fungerat bättre, men kanske sämre på konsol.

Jag har ju även Returnal som släpptes på playstation 5 och det har flytit på hur bra som helst.
Hoppas att Demon's souls remake släpps på pc någon dag.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det är inte Naughty Dog som har skött portningen. Den är outsourcad, ett koncept du bör vara väl bekant med.

Ja så klart alla är medvetna om det,vilka tror du hade sista ordet om det skulle släppas i detta skicket? Vilka har hypat detta? Jo: Naugthy Dog. Dessutom så är det ganska oklart om vilka som är huvudansvariga, vissa säger att ND skött det mesta med hjälp av Iron Galaxy. Klart är i alla fall att de jobbat tillsammans. Då borde det väl ändå vara de som äger titelns ansvar att släppa något som är spelbart?

Skrivet av lonian:

Jag har som tidigare skrivit att jag kör ett 2080 ti 11GB och 32GB ram och för mig flyter det i mellan 60-80fps på 1440p original inställningar, men har faktiskt beställt ett 4090 kort men med tanke på hur spelet presterar så förväntar jag mig ingen större skillnad i spelprestanda på just Last of us part 1, men det skall bli intressant att se om det blir något lyft.

Det verkar inte hänga på enbart grafikkortet i detta spel.

Last of us är ju designat från grunden till att fungera på playstation konsol så jag förstår att det krånglar.
Skulle de ha från allra första början släppt det på PC och konsol hade det nog fungerat bättre, men kanske sämre på konsol.

Jag har ju även Returnal som släpptes på playstation 5 och det har flytit på hur bra som helst.
Hoppas att Demon's souls remake släpps på pc någon dag.

Ok, då har du tur. Inte många som det fungerar så bra för. En av de konstiga sakerna med denna portning, finns ett fåtal som säger sig få en bra upplevelse men de allra flesta suger det för. Absolut hänger det inte på GPU i detta spel, den uttnyttjas ju knappt alls. Ligger runt 30% i bästa fall.. Ett av dess problem. Sjukt dåligt .
Returnal flyter på hur bra som helst även för mig.
Grattis till ditt 4090! Även om det kanske inte hjälper i detta spel så är det en fantastisk GPU.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Ja så klart alla är medvetna om det,vilka tror du hade sista ordet om det skulle släppas i detta skicket? Vilka har hypat detta? Jo: Naugthy Dog. Dessutom så är det ganska oklart om vilka som är huvudansvariga, vissa säger att ND skött det mesta med hjälp av Iron Galaxy. Klart är i alla fall att de jobbat tillsammans. Då borde det väl ändå vara de som äger titelns ansvar att släppa något som är spelbart?

Ok, då har du tur. Inte många som det fungerar så bra för. En av de konstiga sakerna med denna portning, finns ett fåtal som säger sig få en bra upplevelse men de allra flesta suger det för. Absolut hänger det inte på GPU i detta spel, den uttnyttjas ju knappt alls. Ligger runt 30% i bästa fall.. Ett av dess problem. Sjukt dåligt .
Returnal flyter på hur bra som helst även för mig.
Grattis till ditt 4090! Även om det kanske inte hjälper i detta spel så är det en fantastisk GPU.

Uppenbarligen är inte alla medvetna om det då jag citerade en person som inte visste.

Resten av din snedtändning orkar jag inte kommentera.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Därför jag skrev "nästan".

Spelade på stadia och hade inte en enda bugg på närmare 200h... Ska köpa det igen på steam för att köra det på steam decken, får se hur den upplevelsen blir.

Medlem
Skrivet av robbis:

Spelade på stadia och hade inte en enda bugg på närmare 200h... Ska köpa det igen på steam för att köra det på steam decken, får se hur den upplevelsen blir.

Ok. 👍


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Uppenbarligen är inte alla medvetna om det då jag citerade en person som inte visste.

Resten av din snedtändning orkar jag inte kommentera.

Så bra, orkar inte kommentera din heller. Kram.

Skrivet av robbis:

Spelade på stadia och hade inte en enda bugg på närmare 200h... Ska köpa det igen på steam för att köra det på steam decken, får se hur den upplevelsen blir.

Är inte stadia stängt? Förmodligen streamades konsollversionen då. Lycka till om du ändå beslutar dig för att köpa spelet igen.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av robbis:

Spelade på stadia och hade inte en enda bugg på närmare 200h... Ska köpa det igen på steam för att köra det på steam decken, får se hur den upplevelsen blir.

Va? Stadia har aldrig haft The Last of Us?

12
Skriv svar