Läckt Zelda: Tears of the Kingdom-reklam visar lite nytt gameplay
Ett "kärt" återseende kanske får fler former än trott.
Såg ju mycket färgglatt och fint ut, men en fråga (och det enda som kan få mig att införskaffa konsol och spelet):
¡¿Är det fortfarande "WEAPON BREAKAGE"?!
Ja vapen kommer fortfarande gå sönder xD
Ja vapen kommer fortfarande gå sönder xD
Nice!
Nice!
Exakt den mekaniken som fick mig sluta spela breath of the wild.
IDKFA
Ja vapen kommer fortfarande gå sönder xD
Ja, då sparade man några tusenlappar i år igen då
Jag önskade att man hade options att ställa in sådant. Känns inte som det skall vara en "main" feature i ett äventyrspel som Zelda, så det borde inte vara ett jätteproblem om jag kunde få spela det med vapen som inte går sönder....
Exakt den mekaniken som fick mig sluta spela breath of the wild.
Skoj att du säger det, för hade en kollega som köpte BotW med tanken "Jag har ju ett Nintendo och Zelda levererar alltid". Efter helgen så kom han tillbaka och, jag citerar: "Jag slutade spela skiten; orkar fan inte med 'weapon-breakage'..."
Skoj att du säger det, för hade en kollega som köpte BotW med tanken "Jag har ju ett Nintendo och Zelda levererar alltid". Efter helgen så kom han tillbaka och, jag citerar: "Jag slutade spela skiten; orkar fan inte med 'weapon-breakage'..."
Synd, då spelet i sig är rätt så kul, men det är för stor fokus på att hela tiden ha nya vapen som går sönder efter bara några användningar.
Fast jag har förstått att många gillar det.
IDKFA
Weapon break är en intressant idee som inte fungerar i praktiken.
Dem vill att man ska använda vapen med olika element o.s.v. till olika fiender baserat på styrka och svagheter. Vad som hände istället var att man inte använde vissa saker alls för "det kan behövas senare" eller för mycket grind att göra nytt. Helt klart ett problem som förstörde BotW för alldeles för många.
Klart ett system jag önskade att dem lade bakom sig och inte tittade tillbaka mot.
Såg ju mycket färgglatt och fint ut, men en fråga (och det enda som kan få mig att införskaffa konsol och spelet):
¡¿Är det fortfarande "WEAPON BREAKAGE"?!
Det är ett nytt system där du kan mixa vapen med andra föremål för att öka hållbarheten, det är bekräftat. Om du kan bygga oförstörbara vapen vet vi inte än.
BotW var definitivt inte min grej och detta ser ju ut att vara mer av samma sak. Jag får glädjas åt alla som uppskattar det helt enkelt. Personligen vill jag ha mer 2D-Zelda, de hade gärna fått släppa remakes av Oraclespelen i Link's Awakening-motorn eller något helt nytt.
H-How can she slap, kupo!?
Är så sjukt hypad på detta, men ska inte kika på fler trailers eller bilder på spelet nu, senaste stora trailern visade allt som behövdes för att övertyga mig 100% att detta blir konsolgenerationens bästa spel
BotW var definitivt inte min grej och detta ser ju ut att vara mer av samma sak. Jag får glädjas åt alla som uppskattar det helt enkelt. Personligen vill jag ha mer 2D-Zelda, de hade gärna fått släppa remakes av Oraclespelen i Link's Awakening-motorn eller något helt nytt.
Ja, jo, de har ju samarbeten med studios som gjort rätt bra remakes, t.ex. de två 3DS-remake:arna. Link's Awakening var förvisso gräsligt plastigt fult, hade personligen velat se en riktig remake av A Link to the Past. Men tror man får drömma om det bara, Nintendo brukar inte vilja peta så mycket i klassikerna när de gör sina remakes...vilket är synd. Ofta är grundspelen i sig helt enkelt för föråldrade för att vara roliga att spela, de behöver rejäla renoveringar.
Det här kanske låter helt crazy för vissa men jag tyckte nästan att det var befriande ibland när vapnen gick sönder. Ofta blev ju inventoryt fullt (iaf i början innan man samlat tillräckligt med korok seeds), och då frigjorde man utrymme automatiskt genom att förbruka vapnen. Istället för att man aktivt måste slänga iväg dom.
Synd, då spelet i sig är rätt så kul, men det är för stor fokus på att hela tiden ha nya vapen som går sönder efter bara några användningar.
Fast jag har förstått att många gillar det.
Jag gillar det! Det är spännande att hitta nya vapen i spelet, de kommer nästan alltid till användning, till skillnad från de flesta spel där nästan alla vapen man hittar bara är meningslös loot som konverteras till valuta.
Jag tror många har en spärr där man tänker att man ska spara på alla bra vapen till rätt tillfälle och istället bara slåss med träklubbor som pajar direkt. Man hittar alltid nya vapen hela tiden, och oftast bättre än vad man har, så det är bara att köra på. Det är bara ett fåtal vapen man verkligen vill spara till vissa fiender och regioner.
Jag gillar det! Det är spännande att hitta nya vapen i spelet, de kommer nästan alltid till användning, till skillnad från de flesta spel där nästan alla vapen man hittar bara är meningslös loot som konverteras till valuta.
Jag tror många har en spärr där man tänker att man ska spara på alla bra vapen till rätt tillfälle och istället bara slåss med träklubbor som pajar direkt. Man hittar alltid nya vapen hela tiden, och oftast bättre än vad man har, så det är bara att köra på. Det är bara ett fåtal vapen man verkligen vill spara till vissa fiender och regioner.
Nu är ju inte Zelda-världen realistisk, men när man hittar ett legendariskt svärd i någon grotta och det pajar efter 3-4 monster så försvinner magin i spelet, iaf för mig.
Zelda-spelen har ju alltid handlat om att olika vapen och föremål ska användas till det de är bra för, det har aldrig varit massa meningslös loot förr. Däremot implementerades detta i BoTW i och med att inga vapen betyder något, därför tycker jag att hela magin i Zelda försvann. Det blev i stället något halvdåligt survival-spel pga just denna mekanik.
IDKFA
Jag har ärligt aldrig förstått mig på folk som klagar på att vapnena går sönder? Det är ju klart och tydligt hur systemet fungerar och hur man mixar användningen mellan olika vapen.
Men räddningen finns, om man spelar spelet på PC går det att modda bort. PCMR
Jag har ärligt aldrig förstått mig på folk som klagar på att vapnena går sönder? Det är ju klart och tydligt hur systemet fungerar och hur man mixar användningen mellan olika vapen.
Men räddningen finns, om man spelar spelet på PC går det att modda bort. PCMR
Att sitta menyer 50% av tiden och byta ut vapen i strider är inte bra gameplay. All durability är inte dålig, bara att det är sjukt dåligt implementerat i BoTW.
IDKFA
Att sitta menyer 50% av tiden och byta ut vapen i strider är inte bra gameplay. All durability är inte dålig, bara att det är sjukt dåligt implementerat i BoTW.
Håller inte med, tycker systemet i Botw är fantastiskt och det här med att spendera 50% av tiden i menyer förstår jag inte alls varför du har gjort. Att byta vapen med D-paden går ju också väldigt fort men vi tycker olika helt enkelt.
Kan hålla med om att weaponbreak systemet kan moddas lite, men i slutändan lärde jag mig att gilla det. Man har sina fin-vapen man sparar för bossar och kör mellan-vapen däremellan. Det kräver dock att man lär sig slappna av lite med att saker går sönder men man får ofta nytt bättre så arsenalen uppgraderas ändå över tid. Sen blir mästarsvärdet mer uppskattat speciellt med dlc där det inte går sönder. Och varje weapon slot känns trevlig att få.
Systemet är iaf ganska beräkningsbart vilket är en av zeldas starkaste feat. Det är ett rpg där man kan läsa på om siffror men det är väldigt stream-line:at och aldrig överkomplicerat. 4 mer i armor = 4 kvartshjärtan mindre i skada osv.
Håller inte med, tycker systemet i Botw är fantastiskt och det här med att spendera 50% av tiden i menyer förstår jag inte alls varför du har gjort. Att byta vapen med D-paden går ju också väldigt fort men vi tycker olika helt enkelt.
Vill också minnas att man spenderade en hel del tid i menyer, så jag var ganska irriterad över att Nintendo valde att ta bort Wii-U’s största fördel - den andra skärmen som skulle ha gjort att du slipper just detta.
Behövde man inte gå in ofta för att byta kläder och markera landmärken och så vidare? 🤔
Vill också minnas att man spenderade en hel del tid i menyer, så jag var ganska irriterad över att Nintendo valde att ta bort Wii-U’s största fördel - den andra skärmen som skulle ha gjort att du slipper just detta.
Behövde man inte gå in ofta för att byta kläder och markera landmärken och så vidare? 🤔
Jo visst bytte man kläder ibland och skulle man laga mat var man i menyerna men det var ju inte alltför ofta. Byte av sköld, vapen, pilar etc gör man ju via snabbval på dpaden. Jag upplevde inte att det var mycket tid i menyer. Jag svarade mest för att det påstods att 50% av tiden spenderades i menyerna och det förstår jag inte alls.
Jo visst bytte man kläder ibland och skulle man laga mat var man i menyerna men det var ju inte alltför ofta. Byte av sköld, vapen, pilar etc gör man ju via snabbval på dpaden. Jag upplevde inte att det var mycket tid i menyer. Jag svarade mest för att det påstods att 50% av tiden spenderades i menyerna och det förstår jag inte alls.
Nä, dom där 50% var nog ett kraftuttryck. 😅
Nä, dom där 50% var nog ett kraftuttryck. 😅
😊😊
Vill också minnas att man spenderade en hel del tid i menyer, så jag var ganska irriterad över att Nintendo valde att ta bort Wii-U’s största fördel - den andra skärmen som skulle ha gjort att du slipper just detta.
Behövde man inte gå in ofta för att byta kläder och markera landmärken och så vidare? 🤔
När man ska laga mat är menysystemet rätt jobbigt. Om man har jättemånga bananer t.ex. och bara vill tillaga alla.
Gå in i menyn, trycka hold, välja 5 bananer, gå ut ur menyn, slänga bananerna i pannan, vänta eller skippa animation, gå in i menyn igen, välja 5 bananer o.s.v.
Annars var det jobbiga när man inte hade tillräckligt många platser för vapen och t.ex. hittade ett vapen i en kista, då öppnade man kistan, fick promptet att man inte hade plats för det, sen fick man gå in i menyn och slänga bort ett vapen, och sedan öppna kistan igen.
När man ska laga mat är menysystemet rätt jobbigt. Om man har jättemånga bananer t.ex. och bara vill tillaga alla.
Gå in i menyn, trycka hold, välja 5 bananer, gå ut ur menyn, slänga bananerna i pannan, vänta eller skippa animation, gå in i menyn igen, välja 5 bananer o.s.v.
Annars var det jobbiga när man inte hade tillräckligt många platser för vapen och t.ex. hittade ett vapen i en kista, då öppnade man kistan, fick promptet att man inte hade plats för det, sen fick man gå in i menyn och slänga bort ett vapen, och sedan öppna kistan igen.
Du behöver inte gå in i menyerna, du kan kasta iväg vapnet så är det borta. Jag tror man håller inne ZR så kastar Link vapnet. Välja vapen gör man med D-paden. Däremot sköldarna kan man inte kasta bort, då behöver man gå in i menyn.