Klart: Sega vill köpa Angry Birds-studion Rovio för 8 miljarder kronor

Robot
Klart: Sega vill köpa Angry Birds-studion Rovio för 8 miljarder kronor
Medlem

Tveksam på att det är värt så mycket idag.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Quake-konnässsör

Det blir mycket Memma för de pengarna

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Tveksam på att det är värt så mycket idag.

Det är väl precis vad det är värt om någon lägger ett bud på det.
Det är ju inte som att SEGA bara höftar vad varumärket är värt. Dom lägger enorma resurser och tid på analysera varumärket.

Dom kommer antagligen expandera hela Angry birds universumet till alla möjliga plattformar nu.

Medlem
Skrivet av BrokenCow:

Det är väl precis vad det är värt om någon lägger ett bud på det.
Det är ju inte som att SEGA bara höftar vad varumärket är värt. Dom lägger enorma resurser och tid på analysera varumärket.

Dom kommer antagligen expandera hela Angry birds universumet till alla möjliga plattformar nu.

Nja inte riktigt sant. Går att överbetala också för företag. T.ex. Elon Musk betalade flera miljarder mer än Twitter var värt när han köpte det.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Ehh har Angry Bird ens genererat en miljard? Och har inte hypen ebbat ut sedan länge?

Känns helt galet detta.

Medlem

Det låter som jättemycket pengar (överpris), det är i alla fall vad jag tänker.

Det tyckte jag också när Microsoft köpte Skype för 8,5 miljarder ($) eller Github för 7,5 miljarder ($).

I genomsnitt tar det mig 5 år att förstå potentialen, eller kanske snarare syftet, och därmed det uppskattade värdet på affären. Förutsatt att Sega är lika smarta som MS så kommer jag år 2028 förstå varför Rovio är värda så sjukt mycket pengar..

Jag vet dock inte om Sega har ett track record som kan rättfärdiga jämförelsen med Microsoft. Men jag är ganska ödmjuk inför min egen oförmåga att se värden där de (ofta) finns.

Redaktör
Skrivet av almblad:

Det blir mycket Memma för de pengarna

Jag tyckte jag fick för mycket memma för pengarna den enda gången jag köpt det...


signatur
Medlem
Skrivet av xverminator:

Ehh har Angry Bird ens genererat en miljard? Och har inte hypen ebbat ut sedan länge?

Känns helt galet detta.

Rovios inkomst (före kostnader) var 317 miljoner euro enbart 2022. Så jo, de drar in lite pengar.

Källa: https://investors.rovio.com/sites/rovio-ir-v2/files/2023-02/R...

Medlem
Skrivet av Neroz:

Rovios inkomst (före kostnader) var 317 miljoner euro enbart 2022. Så jo, de drar in lite pengar.

Källa: https://investors.rovio.com/sites/rovio-ir-v2/files/2023-02/R...

Dom drar säkert in en hel del på merchandise också.

Jag tror faktiskt att det kan vara bra för båda varumärkena att gå ihop. Angry Birds är nog inte så dött som många tror, maskotten har säkert ett rätt högt värde.

Medlem

Jag kan ha fel, men jag tror att Rovio drar in pengar på merch framförallt och att film och tv-serier är viktigare för att marknadsföra leksakerna än spelen. Vi får väl se vad Sega har i kikaren...

Medlem

Stora pengar för det meningslösa skräpet. Det går tydligen att trycka pengar på mobil-marknaden på precis vad som helst.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Dom drar säkert in en hel del på merchandise också.

Jag tror faktiskt att det kan vara bra för båda varumärkena att gå ihop. Angry Birds är nog inte så dött som många tror, maskotten har säkert ett rätt högt värde.

Det är ju för hela företaget men de har legat ganska stabilt där sen 2017.

Medlem
Skrivet av apocalypse101:

Det låter som jättemycket pengar (överpris), det är i alla fall vad jag tänker.

Det tyckte jag också när Microsoft köpte Skype för 8,5 miljarder ($) eller Github för 7,5 miljarder ($).

I genomsnitt tar det mig 5 år att förstå potentialen, eller kanske snarare syftet, och därmed det uppskattade värdet på affären. Förutsatt att Sega är lika smarta som MS så kommer jag år 2028 förstå varför Rovio är värda så sjukt mycket pengar..

Jag vet dock inte om Sega har ett track record som kan rättfärdiga jämförelsen med Microsoft. Men jag är ganska ödmjuk inför min egen oförmåga att se värden där de (ofta) finns.

Dom äger github?!

Medlem
Skrivet av YmerXE:

Dom äger github?!

Sedan 2018.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Helvetes mycket pengar!

Men är Rovio intresserade att sälja då?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Barak:

Sedan 2018.

ah, visste inte det. tack för informationen dock

1
Skriv svar