SpaceXs Starship-tester 🚀

Medlem
Skrivet av Mcord:

Trist att det inte höll hela vÀgen! Det kÀnns ÀndÄ som det nÀrmar sig succé.

Ja, lite fyrverkerier hör till nĂ€r man testar grĂ€nser. Även om explosionen inte syntes pĂ„ bild sĂ„ har SpaceX mĂ€ngder med data frĂ„n sensorer och instrument frĂ„n hela flygningen, plus vrakdelarna, sĂ„ de har goda chanser att reda ut vad som gick fel.

PĂ„ sĂ€tt och vis var det ju bra att raketen exploderade för om den hade landat sĂ„ hade vi ju inte fĂ„tt se det pĂ„ grund av dimman! NĂ€r den gör en lyckad landning för första gĂ„ngen sĂ„ vill jag gĂ€rna kunna se det. 😁

Skrivet av Mcord:

Tack för att du hĂ„ller oss uppdaterade Nemo. Det uppskattas 🙂

Tack! Det Àr oerhört spÀnnande att följa rakettester av det hÀr slaget och ett rent nöje att skriva lite om det hÀr ibland.

Medlem

ApropÄ SN11 som exploderade förra veckan, det orsakades tydligen av Murphys lag... jag menar av en metanlÀcka.

LÀckan i sin tur orsakade brand i en av motorerna. Glidflygningen ned fungerade bra men nÀr SN11 nÀrmade sig marken och motorerna startades för landing burn sÄ intrÀffade en "hard start" i motorn som skadats av branden vilket orsakade RUD.

Hard start innebÀr betydligt högre förbrÀnning och kraft Àn vad motorn Àr designad för. I videon nedan kan en hard start ses vid 00:14 (det Àr inte en Raptor utan annan raketmotor):

Medlem

Meanwhile in Boca Chica... PÄ onsdag 21 april Àr det Static fire test av SN15.

Om det gÄr bra och vÀdrets makter Àr med (samt flygkontrollanter hinner fram i tid ) sÄ kan det bli flyga av pÄ torsdag. Snabba puckar hos SpaceX!

Medlem

Dags för SN15 att visa musklerna snart. SpaceX har kört tvÄ Static Fire tests och bÄda har gÄtt bra.

Ska bli spÀnnande att se om SN15 lyckas sÀtta landningen!

Medlem

Det Àr hög tid för Starship SN15 Flight test!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsĂ€ttning]

Medlem

@Hanzo: Yes, finally! Det har ju blivit instÀllt flera gÄnger pÄ grund av dÄligt vÀder och andra orsaker, men nu ser det Àntligen ut att det blir av!

Medlem

Landing nominal!!!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsĂ€ttning]

Medlem

Ja, dÀr satt den! Första Starship-raketen som landade mjukt och utan att explodera.

Helt enkelt en fenomenal succé.

Medlem

Tim Dodd som har Youtube-kanalen Everyday Astronaut fixade nyligen en intervju med Elon Musk i Starbase, Spacex-anlÀggningen i Boca Chica Village i Texas.

Intervjun som Àr över tvÄ timmar lÄng och uppdelad i tre delar Àr fullspÀckad med intressant information och fascinerande bilder frÄn rymdbasen.

AvstÀngd
Skrivet av Nemo:

Tim Dodd som har Youtube-kanalen Everyday Astronaut fixade nyligen en intervju med Elon Musk i Starbase, Spacex-anlÀggningen i Boca Chica Village i Texas.

Intervjun som Àr över tvÄ timmar lÄng och uppdelad i tre delar Àr fullspÀckad med intressant information och fascinerande bilder frÄn rymdbasen.

https://www.youtube.com/watch?v=t705r8ICkRw

https://www.youtube.com/watch?v=SA8ZBJWo73E

https://www.youtube.com/watch?v=9Zlnbs-NBUI

Tim och Elon Àr mina tvÄ favoritpersoner. Grymt bra serie!

Medlem

Det Àr oerhört intressant att se hur Starbase vÀxer sÄ snabbt. Det kÀnns historiskt, Starship kan vara raketen som tar de första mÀnniskorna till Mars! Tim Dodd Àr bra men om jag hade fÄtt önska hade jag helst sett Scott Manley intervjua Musk.

Medlem
Skrivet av MasonDixon:

om jag hade fÄtt önska hade jag helst sett Scott Manley intervjua Musk.

Det skulle jag ocksÄ vilja se, det vore fantastiskt att höra dem tvÄ snacka raketdesign och Raptormotorer.

Medlem

Snart dags för ett nytt försök!

STARSHIP FLIGHT TEST
Start 14:15 idag


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsĂ€ttning]

Medlem

VĂ€ldigt spĂ€nnande. Om det inte blir avbrutet i sista stund sĂ„ blir det spektakulĂ€rt oavsett om det lyckas lyfta eller resulterar i RUD. 😊

Edit: scrub idag, trÄkigt men rÀtt vÀntat.

Medlem

Jösses, idag var vackert - jag tÀnker inte spoila mer för nÄgon som inte sett, men hÀr Àr videon (personligen skulle jag spola fram till 45min, men det sÀger jag efter att ha sett den):


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Backloggens befriare
Skrivet av PeTTs0n:

Jösses, idag var vackert - jag tÀnker inte spoila mer för nÄgon som inte sett, men hÀr Àr videon (personligen skulle jag spola fram till 45min, men det sÀger jag efter att ha sett den):
https://www.youtube.com/watch?v=-1wcilQ58hI

För en som verkligen inte förstÄr det hÀr, vad Àr det som Àr vackert? Jag menar inte att ifrÄgasÀtta utan Àr bara nyfiken.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

För en som verkligen inte förstÄr det hÀr, vad Àr det som Àr vackert? Jag menar inte att ifrÄgasÀtta utan Àr bara nyfiken.

Det Àr den starkaste raket mÀnskligheten nÄgonsin producerat, tÀmligen överlÀgset - den utvecklar mer Àn dubbelt sÄ mycket dragkraft som en Saturn V (som anvÀndes i Apolloprogrammet), och att den överhuvudtaget lyfter och tar sig upp pÄ 39km höjd vid sin första riktiga flygning (med bÄda stegen) Àr i mina ögon otroligt imponerande. Vad gÀller ingenjörskonst finns det inte mycket som smÀller det hÀr pÄ fingrarna.

SpaceX brukar sÀga att det finns en miljon sÀtt en uppskjutning kan gÄ fel pÄ, men bara ett det kan gÄ rÀtt pÄ.

Sen tÀnker jag inte skÀlla pÄ nÄgon för att de inte kÀnner sig intresserade/exalterade av den hÀr utvecklingen, vi har alla olika intressen och vi imponeras av olika saker.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Jösses, idag var vackert - jag tÀnker inte spoila mer för nÄgon som inte sett, men hÀr Àr videon (personligen skulle jag spola fram till 45min, men det sÀger jag efter att ha sett den):
https://www.youtube.com/watch?v=-1wcilQ58hI

Tackar för spoilerfri lÀnk!
Tar en titt pÄ reprisen


Oj oj! Inte ett dÄligt försök av vÀrldens största och tyngsta raket.

BjÀssen Àr 119 meter hög och har 9 meter i diameter!

Starship Full Stack

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsĂ€ttning]

ReleasehÀstryttare
Medlem

SpaceX lockar alltid mÄÄÄÄÄÄnga (och nÄgra till) förstÄsigpÄare av högst varierande kompetensnivÄ, som drar vÀldigt mÄnga egna slutsatser kring ungefÀr precis allting.

MisstÀnker att det finns viss korrelation med att Elon Musk (sen fÄr man gÀrna basha Elon Musk hur mycket man vill, ser vÀl honom mest som ett stort troll numera) stÄr bakom företaget, men det blir oavsett nÄgot tröttsamt. Det finns hur mÄnga videor pÄ YT som helst, som alltifrÄn sÄgar SpaceX lÀngs fotknölarna oavsett vad de gör, till höjer dem till skyarna (no pun intended).

Kikat pÄ en del av dem (personligen frÀmst Scott Manley och EveryDayAstronaut - bÄda Àr riktigt smarta och har viss relevant kompetens, men inte ens de har i nÀrheten för att faktiskt veta vad som sker bakom kulisserna pÄ sÄ hÀr banbrytande projekt, dÀr Àr det folk som nu sitter ganska högt upp pÄ antingen SpaceX, FAA, USSF eller NASA som faktiskt kan uttala sig sakligt), men jag upplever att sÄ gott som alla Àr pÄ nÄgot sÀtt uppmÀrksamhetstörstande som kanaliserar det genom SpaceX och deras projekt. Och dÄ ska vi inte prata om kommentarsfÀlten pÄ sÄ vÀl SpaceX egna videor till alla dessa tredjeparts "analyser", dÀr alltifrÄn konspirationsteoretiker (i form av ex. flat earthers) till förstÄsigpÄare och Musk-hatare/-Àlskare frodas in absurdum.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Launch idag om ca. 4 timmar 44 min

Klockan 14:00 idag ska vÀrldens största raket avfyras.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsĂ€ttning]

Medlem

Space X: Rapportera nyligen...

All systems go!

EDIT:
8 minuter kvar till launch!

STARTAR 14:00
HÀr Àr SpaceXs officiella stream:
https://twitter.com/i/broadcasts/1dRKZEWQvrXxB


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsĂ€ttning]

Medlem

Jag kollar live streamen pÄ YT:

Medlem

Fasiken vilka mÀktiga bilder. Gick ju helt klart bÀttre Àn förra försöket, men synd att de inte lyckades hela vÀgen. Ser fram emot nÀsta!

Medlem

Ja det var jÀvla hÀftig! Kul att de gick sÄ vÀl!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsĂ€ttning]

Medlem

Visst Àr det rÀtt coolt det dÀr men ,.. ser ju ut inte ut att vara sÄ bra för miljön...:-/

Medlem

Helt sanslöst vad tryck det Ă€r i raketen, och att se alla 33 motorer fungera optimalt under hela brinntiden Ă€r sjukt imponerande bara det. Hot-staging var ju ocksĂ„ ett jĂ€kla risktagande, sĂ„ oavsett vad skeptiker, pessimister, folk som ogillar chefen och folk utan insikt kvĂ€ker ur sig (och sannolikt kommer kvĂ€ka ur sig - det tog inte lĂ„ng stund, @Hanzo 😅) sĂ„ var det hĂ€r en riktigt stor milstolpe som uppnĂ„ddes.

Bara att fÄ en raket som har bra mycket mer Àn dubbelt sÄ mycket flÄs som en mÄnraket (Saturn V alltsÄ) upp och genom Max-Q Àr rÀtt galet.

Skrivet av roftg:

Visst Àr det rÀtt coolt det dÀr men ,.. ser ju ut inte ut att vara sÄ bra för miljön...:-/

TÀnk pÄ att raketbrÀnsle brinner förhÄllandevis rent (inte minst det som anvÀnds i en Starship, som brÀnner metan istÀllet för det RP-1 som anvÀnds i bl.a. Falcon 9, det tidigare brinner renare), och i princip bara skapar koldioxid och vattenÄnga (samt smÄ mÀngder bl.a. kvÀveoxider, aluminiumoxid och kol - det studeras kring hur mycket effekt dessa har, Àn sÄ lÀnge Àr det inte helt kÀnt) - det tidigare Àr förvisso ett tydligt problem, och sen finns det lite andra funderingar kring hur det pÄverkar atmosfÀren nÀr det skapas högre upp Àn vÄra utslÀpp annars gör. (Se kÀllan nedan.)

Vad gÀller utslÀppen i sig stÄr dock rymdfart enbart för ~1% av flygbranschen, som i sin tur stÄr för ~2,4% av de totala globala utslÀppen. I sammanhanget försvinnande lite alltsÄ. (KÀlla.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Enligt SVT / TT var det en "Misslyckad provskjutning av Elon Musks jÀtteraket"
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/misslyckad-provskjutning-a...


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsĂ€ttning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Enligt SVT / TT var det en "Misslyckad provskjutning av Elon Musks jÀtteraket"
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/misslyckad-provskjutning-a...

Jag drog faktiskt en korrektion till SVT pÄ det dÀr, för de förtjÀnar det nÀr de har fel - mÄlet med uppskjutningen, som tydligt kommunicerats innan (och sammanfattats pÄ flera stÀllen, bl.a. NSF*), var primÀrt att genomgÄ separation mellan bÀrraket och farkost, nÄgot som lyckades. Allt annat var en bonus, och att kalla det ett misslyckande Àr liksom bara felaktigt.

* "For this launch, the hope is for the upgrades to Booster 9 to be effective, allowing the stack to reach stage separation without many issues. The main goal of the first few test flights is to test the booster and work out potential issues with its design. Once this goal is achieved, SpaceX is expected begin testing reentry and booster recovery."


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Helt sanslöst vad tryck det Àr i raketen, och att se alla 33 motorer fungera optimalt under hela brinntiden Àr sjukt imponerande bara det. Hot-staging var ju ocksÄ ett jÀkla risktagande, sÄ oavsett vad skeptiker, pessimister, folk som ogillar chefen och folk utan insikt kvÀker ur sig (och sannolikt kommer kvÀka ur sig) sÄ var det hÀr en riktigt stor milstolpe som uppnÄddes.

Bara att fÄ en raket som har bra mycket mer Àn dubbelt sÄ mycket flÄs som en mÄnraket (Saturn V alltsÄ) upp och genom Max-Q Àr rÀtt galet.

TÀnk pÄ att raketbrÀnsle brinner förhÄllandevis rent (inte minst det som anvÀnds i en Starship, som brÀnner metan istÀllet för det RP-1 som anvÀnds i bl.a. Falcon 9, det tidigare brinner renare), och i princip bara skapar koldioxid och vattenÄnga (samt smÄ mÀngder bl.a. kvÀveoxider, aluminiumoxid och kol - det studeras kring hur mycket effekt dessa har, Àn sÄ lÀnge Àr det inte helt kÀnt) - det tidigare Àr förvisso ett tydligt problem, och sen finns det lite andra funderingar kring hur det pÄverkar atmosfÀren nÀr det skapas högre upp Àn vÄra utslÀpp annars gör. (Se kÀllan nedan.)

Vad gÀller utslÀppen i sig stÄr dock rymdfart enbart för ~1% av flygbranschen, som i sin tur stÄr för ~2,4% av de totala globala utslÀppen. I sammanhanget försvinnande lite alltsÄ. (KÀlla.)

Att det skulle brinna förhÄllandevis rent det vet jag inte, det Àr inte lite skit dom spyr ur sig direkt..
https://www.theecoexperts.co.uk/blog/elon-musk-rocket-emitted....

LÀste ngnstans att det var 180 raketer som sköts upp 2022, falcon 9 stod för 60 nÄnting av dom..
. Att fylla stratosfÀren med sot kÀnns som en dÄlig grej, sÀrskilt nu nÀr klimatet Àr sÄ pÄ tapeten.. och vad fÄr vi ut av det igentligen,?

https://research.noaa.gov/2022/06/21/projected-increase-in-sp...

According to new NOAA research published in the Journal of Geophysical Research Atmospheres, a 10-fold increase in hydrocarbon fueled launches, which is plausible within the next two decades based on recent trends in space traffic growth, would damage the ozone layer, and change atmospheric circulation patterns. “We need to learn more about the potential impact of hydrocarbon-burning engines on the stratosphere and on the climate at the surface of the Earth,” said lead author Christopher Maloney,

123
Skriv svar