Könsroller i spel

Medlem

Kvinnor har förkommit i krig som stridande element sedan långt tillbaka men i ytterst försvinnande mängd, och det har ju sina förklarningar inte minst i biologin. Jag kunde inte bry mig mindre när det kommer till fantasispel eller dylikt, men om det exempelvis är ett krigsspel som anspelar på att vara autentiskt, realistiskt eller både och så självklart vill jag varken se rosa skins, piratstövlar eller kvinnor överallt.

Ambassadör
Xbox

Får jag välja så blir det nästan alltid en kvinnlig karaktär. Upplever att interaktionen med världen och andra karaktärer oftast blir mer intressant. Inte sällan är också eventuellt röstskådespeleri bättre och det är mindre grottmänniska generellt över gestaltningarna.


signatur

Jump in.

Kontot avslutas

När jag spelar så brukar jag nästan enbart spela som en kvinnlig karaktär.
Har olika sparfiler på Skyrim men den som jag spelar mest på så är jag en kvinnlig alv. Gillar att använda magi även att det mest blir att jag använder mig av svärd.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Spelar nästan bara kvinnliga karaktärer i spel, ska man titta på någon som springer runt i en värld och viftar på stjärten i flera hundratals timmar så ska det vara en tjej. Sen finns det flera andra fördelar, t.ex. hot lesbian sex med Judy i Cyberpunk 2077 🙂

Känner dessutom mer för mina karaktärer om de är tjejer. Vill liksom att de ska klara av allt och gå bra för dem.

FM-guru
F.d. Sisyr

Spelar nog nästan uteslutande som man, om valet finns. Ingen speciell tanke bakom det, men undermedvetet kan det väl säkert vara så att jag lättare lever mig in i karaktären då - eller om inte annat har en föreställning om det.

Medlem

spelar aldrig kvinnor. men jag älskar dem.

Medlem
Skrivet av Zero303:

spelar aldrig kvinnor.

Varför inte? Själv spelar jag alltid som kvinna i spel när man har möjlighet för att få spela ett spel ifrån någon annans perspektiv.

Backloggens befriare
Skrivet av Bennii:

Jag brukar sällan välja klass i rollspel baserat på kön. Tycker inte könet är avgörande för om det blir en krigare eller en helare.

Däremot om jag får skapa min egen karaktär väljer jag nästan alltid att spela som kvinna. Kan inte riktigt sätta fingret på varför det blir så, men det känns ofta bäst.

Jag tycker också att många av de mest intressanta huvudkaraktärerna de senaste åren varit kvinnor, som t.ex Aloy, Ellie, Clementine, Amicia, m.fl.

Samma här.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Jag spelar nästan uteslutande som tjej. Främst så är det för att jag avskyr den stereotypiska manliga hjälten. Rent känslomässigt så tycker jag att de är dödstråkiga och jag kan inte alls identifiera mig med dem.

Avstängd

Hmm är en ovilja att spela manliga karaktärer kopplade till någon slags negativ känsla över att man i verkligheten inte kan leva upp till de ideal som presenteras hos dessa manliga protagonister?

Skrivet av greb1989:

Oftast så väljer jag att spela som man, men beror också en hel del på spelet i fråga. I AC Valhalla exempelvis valde jag att spela som kvinna då "Eivor" är så förknippat med en kvinna för mig att det hade känts konstigt att springa runt som man.

När det kommer till typ healers och liknande så har jag egentligen ingen preferens, när jag lirade WOW så hade jag både kvinnliga och manliga karaktärer som healers.

Å andra sidan är det ju bara för skandinaver som Eivor är ett kvinnonamn och vad vi tycker behöver ingen annan bry sig om.

Men Eivor är å andra sidan ett bra valt namn, för det är ju ingen nörd som kan komma och hävda att det är ett kvinnonamn vid tiden då AC Valhalla faktiskt utspelar sig.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Det som avgör vad jag väljer varierar nog mellan att man känner någon form av släktskap till karaktären (oavsett kön) eller att den bara verkar ball i största allmänhet. Ofta brukar jag skapa en någorlunda androgyn man i den mån det är möjligt, men det beror helt och hållet på humör och vilka alternativ jag har.

Jag tror att jag har ett hyfsat likartat förhållningssätt till vilka roller jag ger mina karaktärer, oavsett kön. Men man kan säkert se vissa tendenser utifrån könsnormer om man zoomar ut en aning. Såsom något fler manliga krigare eller kvinnliga helare.

Inaktiv
Skrivet av TheVoomyOne:

Väljer i stort sett alltid kvinnliga karaktärer när valet finns.

Samma här. I väldigt många spel ser manliga karaktärer ut som dom gått på anabola sen 3-årsåldern.

Medlem

Jag väljer alltid kvinliga karaktärer om möjligt. Jag gillar underdogs.

Medlem
Skrivet av Whisp:

Jag spelar nästan uteslutande som tjej. Främst så är det för att jag avskyr den stereotypiska manliga hjälten. Rent känslomässigt så tycker jag att de är dödstråkiga och jag kan inte alls identifiera mig med dem.

Haha, standard för mig när jag skapar en karaktär: ful sliten gubbe med grått hår, skägg/mustasch samt fyrkantig kroppsform. Som skrivits tidigare av någon annan, har väldigt svårt att spela som tonårs-emos även om jag liknar en sån mer irl

Inaktiv

Väljer oftast kille då jag vill att karaktären ska representera mig själv.
Vissa spel har grafiskt fula manliga modeller medan kvinnorna är riktigt bra. Så ibland händer det att jag spelar tjej.
Marvels Midnight Suns t.ex. Var skitful grafik på skägg osv, så fick bli att spela tjej.

Medlem

Jag gillar att blanda i många RPG, jag tycker det är viktigare hur karaktären interagerar med sin omgivning och andra individer än vilken könsidentitet eller ålder denne har. Det är många aspekter som spelar in i hur trovärdig karaktären blir, och jag vill gärna kunna bygga och styra, eller i alla fall starkt påverka, sådant själv. Gällande karaktärsbyggnad i övrigt försöker jag att hitta detaljer som knyter an till mig medan jag är mer kreativ med vissa andra sidor. Även grejer som ras och klass kan variera, om sådant finns.

På tal om karaktärsbyggnad klarar jag dock aldrig av att spela som mer definierad ond (Renegade i ME-spelen ex.), det är rätt mycket innehåll i spel jag "gått miste om" på grund av det. ^^ En del spel vänder på det där på bra sätt dock (Tyranny är ett sådant), så sådant är ibland mer grumligt.

Om spelet gör sin karaktärsbyggnad bra så spelar könsidentitet i sig för mig ingen större roll. I spel med lite mer av utvecklaren definierade karaktärer och mindre spelarfrihet gällande denne (så som Mass Effect, där spelar jag så gott som alltid manlig Shepard) kan dock mitt val bli mer "bestämt".

Som någon nämnde skapar jag också gärna en karaktär som mer liknar mig själv i första genomspelningen, alternativt bygger huvudkaraktären så och experimenterar mer i följande genomspelningar och/eller med följeslagarkaraktärer. Ibland tycker jag det är kul att generera slumpmässigt eller använda förhandsskapade också. RPG med valmöjligheter är kul i allmänhet.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Spelar nästan uteslutande RPGs, och varje gång jag har möjligheten att välja kön så spelar jag som man, antagligen någonting om att jag vill kunna identifiera mig med karaktären. Sen spelar klass och kön mindre roll för mig, så kvinnliga karaktärer kan vara allt från krigare till tjuvar till magiker.

Intressant frågeställning!


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem
Skrivet av Majoren:

Haha, standard för mig när jag skapar en karaktär: ful sliten gubbe med grått hår, skägg/mustasch samt fyrkantig kroppsform. Som skrivits tidigare av någon annan, har väldigt svårt att spela som tonårs-emos även om jag liknar en sån mer irl

Fast beskrivningen av din gubbe var precis som jag skapade min första karaktär i Elden Ring. Och den kände jag passade det spelet perfekt. Så helt konsekvent är jag inte heller i mina känslor.
Men om jag ska ta ett välkänt exempel, samtidigt som jag svär i kyrkan, så tyckte jag inte alls om Geralt i Witcher 3. Jag tyckte han var extremt platt och stereotypisk. Jag tror jag hade gillat det spelet mycket mer om jag har fått spela som Yennefer eller Siri, av den enkla anledningen att de är tjejer.

Medlem

Jag föredrar färdiga karaktärer så helst vill jag slippa göra egna.
Måste jag göra egna så blir det beroende på vilken dag i veckan det är.
3-personspel så blir det den varianten som stör mig minst.

Jag köper inte spel för att pilla pixlar, jag vill låta mig bli uppslukad av världen och ha en trevlig stund.

Tycker man missar kärnan i en upplevelse om man baserar den på om man står eller sitter när man pinkar. Men, vi är ju alla skapta på sitt vis.

Medlem
Skrivet av Whisp:

Fast beskrivningen av din gubbe var precis som jag skapade min första karaktär i Elden Ring. Och den kände jag passade det spelet perfekt. Så helt konsekvent är jag inte heller i mina känslor.
Men om jag ska ta ett välkänt exempel, samtidigt som jag svär i kyrkan, så tyckte jag inte alls om Geralt i Witcher 3. Jag tyckte han var extremt platt och stereotypisk. Jag tror jag hade gillat det spelet mycket mer om jag har fått spela som Yennefer eller Siri, av den enkla anledningen att de är tjejer.

Tycker nog tvärtom där. Inget fel på Geralt, men känns som ett spel där damerna gör sig bäst som sidokaraktärer\följeslagare. Siris gamepkay del av Witcher 3 var ju ingen höjare direkt

Medlem

Hade varit intressant att se statistik kring att välja kön beroende på sitt eget kön i spel.
Hur många män väljer en kvinnlig karaktär och hur många kvinnor väljer manliga karaktär?

Medlem
Skrivet av delli:

Hade varit intressant att se statistik kring att välja kön beroende på sitt eget kön i spel.
Hur många män väljer en kvinnlig karaktär och hur många kvinnor väljer manliga karaktär?

Jo, är ju mycket diskussion om "representation" i spel och film numera. Ganska överspelat kan man väl tycka hela den diskursen egentligen, men men...statistik är ju alltid intressant.

Medlem

Alltid valt man. Försöker alltid göra min karaktär så lik mig själv som möjligt.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jo, är ju mycket diskussion om "representation" i spel och film numera. Ganska överspelat kan man väl tycka hela den diskursen egentligen, men men...statistik är ju alltid intressant.

De kvinnliga spelarna jag känner spelar kvinnor i spel medans killar väljer båda könen, mesta dels för kvinnor ser bättre ut i spel än männen.
Vilket jag själv faller undan kom jag på när jag spela D4 closed beta som female sorc medans i open beta spela manlig druid (kanske passa bättre).

Medlem

Jag blandar


signatur

Allätare

Medlem

Väjer minsta modellen/hitbox i spel där det betyder någon, bäst skills där det finns och annars är det bara coolast utseende som blir avgörande. Könet på min pixelkaraktär är en icke-fråga.

Medlem

För det mesta väljer jag att spela kvinnliga karaktärer. Handen på hjärtat, jag tycker att kvinnor är vackra och mycket mer estetiskt tilltalande än män. De enda få gångerna jag väljer manlig karaktär, är när jag spelar som mig själv.

Dock när det gäller Mass Effect serien, så handlar det enbart om röstskådespeleriet, Jennifer Hale är såååå jävla bra!!! <3

Annars brukar kön inte spela någon särskild roll vid val av klass. Har en Female Draenei Fury Warrior I wow, svingandes med dubbla svård/yxor!

Medlem
Skrivet av Whisp:

Jag spelar nästan uteslutande som tjej. Främst så är det för att jag avskyr den stereotypiska manliga hjälten. Rent känslomässigt så tycker jag att de är dödstråkiga och jag kan inte alls identifiera mig med dem.

Kan bara instämma med detta, är precis så jag känner.

Medlem

Om spelet är kul så att man kan spela om flera gånger så brukar jag köra någon omgång som man och någon omgång som kvinna.
I fighting spel mixar jag för att se vilka karaktärer som är bäst.
I Mario kart så är jag alltid Toadette.

Det vore kul att få spela Zelda i ett Zelda spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

123
Skriv svar