Star Wars Jedi: Survivor har ett spindelfritt läge för arachnofober

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag menar att många som argumenterar som du gör det i fallet Star Wars Jedi: Survivor

EDIT: Det har inte hjälpt i stort, men det betyder inte att man ska sluta. Att sluta gör absolut inte saken bättre. Problem ska rapporteras

Tycker det är fint att du står upp för att konstruktiv feedback är den rätta vägen till förbättring, håller i stort med dig. Finns många som nästan tycker det är "ocoolt" att göra det som är rätt och riktigt. Detta gör mig ofta väldigt irriterad.

Som "gammal gnällare" har jag dock lärt mig att det enklaste tyvärr är, som någon nämnde tidigare, att bara vänta med spelinköpet tills spelet fått patchas ett par ggr. Utebliven inkomst är det största hotet som konsumenten har att komma med gentemot jättarna som idag gör underhållning.

Medlem

Det handlar snarare om en frustration över hur vårt samhälle håller på att utvecklas för att blidka snöflingor, än det gör att folk ska få ha "valmöjligheter".

Min åsikt är att accessibility ska handla om att skapa förutsättningar för människor med faktiskta funktionsnedsättningar, så att de kan spela. Inte för att folk ska slippa känna "obehag". Det är också en oroande utveckling då jag anser att det, på sikt, kan skada spelens artistiska integritet.

För vart drar man egentligengränsen när man pratar om fobier och obehag? Ska spel som är fokuserade på ultravåld tillåta att spelaren stänger av slafset? Ska spel som uteslutande handlar om havet ge valmöjligheter för thalassofobi? Ska spel med insekts-teman ha valmöjligheten att stänga av vissa texturer och modeller för de med trypofobi?

Tycker det är varken en bra sak eller hälsosamt att bejaka människors irrationella rädslor. Och detta säger jag som någon som själv dras med en rad olika fobier, och även har haft nära och kära med dem.

Medlem

För den som känner sig kränkt över det här får de väl spela Shadows Over Loathing, där finns ett "arachnophilia"-läge så man får ännu fler spindlar.

Lustigt att sådana som slänger sig med epitetet "snowflakes" ska gnälla över den här frivilliga valmöjligheten. Helt oavsett vad denna valmöjlighet nu är "tänkt för". Det är att ge sig själv ett jäkla stort tolkningsföreträde om man tror sig kunna diktera vilka valmöjligheter som ska vara okej och inte.

En sak hade varit om valet hade tagits åt en, då hade jag förstått en viss upprördhet då det riskerar påverka ens egen spelupplevelse, men när nu valet finns och ges till spelaren - den som faktiskt ska uppleva spelet? (Alltså inte du som sitter här på valfritt Internetforum och gnäller.) Nej.

Skrivet av Alexraptor:

Tycker det är varken en bra sak eller hälsosamt att bejaka människors irrationella rädslor. Och detta säger jag som någon som själv dras med en rad olika fobier, och även har haft nära och kära med dem.

Kanske borde överlåta den där frågan till behandlande psykologer och andra med relevant kompetens (ex. psykoterapeuter) i stället för att killgissa och tillämpa dina tyckanden på sådana som lider av [insert fobi här]?
Det som du känner är tillämpligt i ditt/närståendes fall behöver verkligen inte vara det för andra. Eller kanske inte ens i ditt eget/närståendes fall - som sagt, det finns folk med den utbildningen och kompetensen av en anledning.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Landelusen:

Som "gammal gnällare" har jag dock lätt mig att det enklaste tyvärr är, som någon nämnde tidigare, att bara vänta med spelinköpet tills spelet fått patchas ett par ggr. Utebliven inkomst är det största hotet som konsumenten har att komma med gentemot jättarna som idag gör underhållning.

Håller med. Spelade via EA's "Play Pro" (typ Game Pass) så tappade ingen större summa pengar som tur var. Kan spela Dead Space remaken istället och annat gott


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Alexraptor:

Det handlar snarare om en frustration över hur vårt samhälle håller på att utvecklas för att blidka snöflingor, än det gör att folk ska få ha "valmöjligheter".

Min åsikt är att accessibility ska handla om att skapa förutsättningar för människor med faktiskta funktionsnedsättningar, så att de kan spela. Inte för att folk ska slippa känna "obehag". Det är också en oroande utveckling då jag anser att det, på sikt, kan skada spelens artistiska integritet.

För vart drar man egentligengränsen när man pratar om fobier och obehag? Ska spel som är fokuserade på ultravåld tillåta att spelaren stänger av slafset? Ska spel som uteslutande handlar om havet ge valmöjligheter för thalassofobi? Ska spel med insekts-teman ha valmöjligheten att stänga av vissa texturer och modeller för de med trypofobi?

Detta känns ju dock som att man gör en stor sak av ingenting. Att hjälpa folk som just nu lider av aracnofobi kommer ju inte bidra till att man tar bort våldet i ett spel som har våld som fokus.

Gränsen går väl vid det exemplet som gavs innan med självmord i Dead Space då man vill förmedla en känsla till spelaren och att det kan vara viktigt för handlingen och karaktärsutvecklinge men det är i slutändan ett val. Personen i fråga vet ju ändå att karaktären dött och har valt att göra det själv - de slipper bara se det.

Något off-topic, men egentligen blir det en liknande diskussion som med svårighetsgrader. Skulle Souls-spelen få svårighetsgrader så personer kan spela på easy hade det egentligen inte gjort något sämre. Jag är för att utvecklare ska få bestämma det själva givetvis, då jag inte på något sätt vill tvinga till något de inte vill ha i sitt eget spel. Men, det skulle inte påverka mig alls om det fanns ett easy mode.

Skrivet av Alexraptor:

Tycker det är varken en bra sak eller hälsosamt att bejaka människors irrationella rädslor. Och detta säger jag som någon som själv dras med en rad olika fobier, och även har haft nära och kära med dem.

Detta är ju dock något som psykologer borde ta hand om och inte något som ska ligga på spelets/spelutvecklarnas bord. Tycker det är bra att de ger folk som lider av fobin möjligheten att testa möta rädslan själv om de vill, eller ta bort den och ta det med sin psykolog.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Något off-topic, men egentligen blir det en liknande diskussion som med svårighetsgrader. Skulle Souls-spelen få svårighetsgrader så personer kan spela på easy så hade det egentligen inte gjort något sämre. Jag är för att utvecklare ska få bestämma det själva givetvis, då jag inte på något sätt vill tvinga till något de inte vill ha i sitt eget spel. Men, det skulle inte påverka mig alls om det fanns ett easy mode.

Det är ju lite meta-poängen, varför i hela världen gnäller man på spelskapare som bakar in valmöjligheter i sina spel, egentligen oavsett vad det gäller? För mig känns det så otroligt bakvänt. Det blir någon slags pseudo-grej, "jag vill uppleva spelet som det var *tänkt*" - hur fasen vet du som spelare hur en subjektiv upplevelse de facto är tänkt att vara? Vilka känslor, tankar och utmaningar som är tänkta att förmedlas? Hur ser du till att du känner och upplever dessa på "rätt" sätt?

Souls-likes upplevs ju på olika sätt trots att det inte finns svårighetsgradinställningar - en del har ex. finmotoriken att tycka att det är lätt, andra tycker det är svårare, vem har "rätt"? Ska bara sådana med en högst specifik och arbiträr förmåga få ha roligt? Blir ju bara löjligt imo.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Kan man inte bara säga "Jaha, det kommer jag aldrig använda ändå" och inte lägga in det världspolitiska läget?
Känns som mycket skriverier här kommer ur uppdämd frustration kring många samhällsrelaterade frågor som sedan klistras på en hyfsat obetydlig inställning i ett nytt spel?

OBS: Menar inte att recensera åsikterna som framförs om politiken, menar mest att det kanske är en väldig långboll bara.

Skribent

En sak som kanske ska sägas är ju att det är ingen som tvingat dem göra det här läget. Utan det är något de själva velat, kanske är lead producern livrädd för spindlar? Vad vet vi?

Poäng är att det inte påverkar någon som inte är rädd. Det är ju bara att låta bli läget.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Landelusen:

Kan man inte bara säga "Jaha, det kommer jag aldrig använda ändå" och inte lägga in det världspolitiska läget?
Känns som mycket skriverier här kommer ur uppdämd frustration kring många samhällsrelaterade frågor som sedan klistras på en fånig inställning i ett nytt spel?

OBS: Menar inte att recensera åsikerna som framförs om politiken, menar mest att det kanske är en väldig långboll bara.

Ptja, det blir väl ibland en svår gränsdragning också - allting blir ju någonstans samhällsanknutet på något sätt, och var gränserna ska dras där... men jag köper poängen, det kan bli tröttsamt oavsett var gränsen dras ibland.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Moderator | Testpilot
Skrivet av PeTTs0n:

Det är ju lite meta-poängen, varför i hela världen gnäller man på spelskapare som bakar in valmöjligheter i sina spel, egentligen oavsett vad det gäller? För mig känns det så otroligt bakvänt. Det blir någon slags pseudo-grej, "jag vill uppleva spelet som det var *tänkt*" - hur fasen vet du som spelare hur en subjektiv upplevelse de facto är tänkt att vara? Vilka känslor, tankar och utmaningar som är tänkta att förmedlas? Hur ser du till att du känner och upplever dessa på "rätt" sätt?

Souls-likes upplevs ju på olika sätt trots att det inte finns svårighetsgradinställningar - en del har ex. finmotoriken att tycka att det är lätt, andra tycker det är svårare, vem har "rätt"? Ska bara sådana med en högst specifik och arbiträr förmåga få ha roligt? Blir ju bara löjligt imo.

Vet inte vad det beror på. Just med svårighetsgrader känns det som att det mer handlar om ett de anser det är ett privilegium att klara ut spelet. De kanske har gjort det själva, och känner att deras bedrift tappat status för att någon gjort det på ett enklare sätt. Med andra ord; mycket märkligt.

Gällande fobin tror jag folk bara är lite själviska. De förstår inte hur mycket det kan förstöra någons liv och att alternativet bara finns för de fåtal personer som kan dra nytta av den. Som i ett tidigare inlägg att man blåser upp det till något helt annat och vad de "skulle kunna leda till"; som verkligen är ett värsta, värsta (och osannolikt) scenario.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Johan Lorentzon:

En sak som kanske ska sägas är ju att det är ingen som tvingat dem göra det här läget. Utan det är något de själva velat, kanske är lead producern livrädd för spindlar? Vad vet vi?

Poäng är att det inte påverkar någon som inte är rädd. Det är ju bara att låta bli läget.

Detta så mycket! Tack Johan.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Vet inte vad det beror på. Just med svårighetsgrader känns det som att det mer handlar om ett de anser det är ett privilegium att klara ut spelet. De kanske har gjort det själva, och känner att deras bedrift tappat status för att någon gjort det på ett enklare sätt. Med andra ord; mycket märkligt.

Gällande fobin tror jag folk bara är lite själviska. De förstår inte hur mycket det kan förstöra någons liv och att alternativet bara finns för de fåtal personer som kan dra nytta av den. Som i ett tidigare inlägg att man blåser upp det till något helt annat och vad de "skulle kunna leda till"; som verkligen är ett värsta, värsta (och osannolikt) scenario.

Ja... och jag vet inte, men jag tycker väl tävlingar överlag är rätt meningslösa också. 😅 Inte minst när det handlar om mer just tämligen arbiträra saker (vilket förmågan att klara spel X på svårighetsgrad Y med eventuella ytterligare attribut på Y rimligen bör anses vara). Spel och lekar kan vara kul, men att ta dem på allvar? Njeh. Don't @ me.

Just när det gäller grejer som faktiskt riskerar påverka människor negativt ser jag verkligen inte varför en sådan valmöjlighet skulle anses negativ - det går att köra argumentationsfelet att det börjar med en knappnål och slutar med en silverskål men... det handlar om en specifik inställning i ett spel, inte att hela spelet blir ett helt annat spel. Det är hypotetiska frågeställningar som inte direkt är relevanta, men som vi kan ta en diskussion om den dagen om och när ett sådant scenario dyker upp. (Och huruvida ett sådant fall inte bara hade varit ett spel gjort just för att trolla, det känns mest sannolikt i mina ögon.)

Jag tycker personligen även det är tillämpligt på saker som svårighetsgrader överlag. I multiplayer är frågan lite mer komplex, men i singleplayer? Spela precis hur du vill, och alla andra kan dra något gammalt över sig med deras åsikter om hur *du* spelar och får *din* spelupplevelse.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Ja... och jag vet inte, men jag tycker väl tävlingar överlag är rätt meningslösa också. 😅 Inte minst när det handlar om mer just tämligen arbiträra saker (vilket förmågan att klara spel X på svårighetsgrad Y med eventuella ytterligare attribut på Y rimligen bör anses vara). Spel och lekar kan vara kul, men att ta dem på allvar? Njeh. Don't @ me.

Just när det gäller grejer som faktiskt riskerar påverka människor negativt ser jag verkligen inte varför en sådan valmöjlighet skulle anses negativ - det går att köra argumentationsfelet att det börjar med en knappnål och slutar med en silverskål men... det handlar om en specifik inställning i ett spel, inte att hela spelet blir ett helt annat spel. Det är hypotetiska frågeställningar som inte direkt är relevanta, men som vi kan ta en diskussion om den dagen om och när ett sådant scenario dyker upp. (Och huruvida ett sådant fall inte bara hade varit ett spel gjort just för att trolla, det känns mest sannolikt i mina ögon.)

Jag tycker personligen även det är tillämpligt på saker som svårighetsgrader överlag. I multiplayer är frågan lite mer komplex, men i singleplayer? Spela precis hur du vill, och alla andra kan dra något gammalt över sig med deras åsikter om hur *du* spelar och får *din* spelupplevelse.

=D

Medlem
Skrivet av NO1LIV3S4EVER:

Disclaimer: jag har vaknat på fel sida utav bara helvete idag, efter en riktigt värdelös fredag.
Då blir det långa, vresiga och stundtals mindre sammanhängande rants. ^^


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Disclaimer: jag har vaknat på fel sida utav bara helvete idag, efter en riktigt värdelös fredag.
Då blir det långa, vresiga och stundtals mindre sammanhängande rants. ^^

Det är lugnt min vän. Jag har mina dagar jag med. Man kan inte vara glad jämt. Hoppas du får en bra kväll.
Ska du kika på streamen ikväll?

Medlem
Skrivet av NO1LIV3S4EVER:

Det är lugnt min vän. Jag har mina dagar jag med. Man kan inte vara glad jämt. Hoppas du får en bra kväll.
Ska du kika på streamen ikväll?

Så är det, vissa dagar håller inte samma klass som en del andra.
Tack detsamma, jag hoppar nog streamen men jag hoppas alla som kikar (och Wakkaah givetvis!) får det trevligt också!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Känns tråkigt att det inte går att ha en resonlig diskussion om ämnet, att folk tydligen känner ett sådant behov av att hitta på anledningar och ursäkter för att avfärda och dumförklara andras åsikter, istället för att helt enkelt acceptera att man inte är överens om saken. Det fina med ett demokratiskt samhälle, är att man faktiskt får tycka olika.

Jag medger att "snöflingor" kanske var ett väl kraftigt och opassande begrepp, men samtidigt så är det ett uttryck av frustration över hur extremt överkänsliga människor verkar ha blivit de sista åren.

Med det sagt, tackar jag för mig.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Känns tråkigt att det inte går att ha en resonlig diskussion om ämnet, att folk tydligen känner ett sådant behov av att hitta på anledningar och ursäkter för att avfärda och dumförklara andras åsikter, istället för att helt enkelt acceptera att man inte är överens om saken. Det fina med ett demokratiskt samhälle, är att man faktiskt får tycka olika.

Jag medger att "snöflingor" kanske var ett väl kraftigt och opassande begrepp, men samtidigt så är det ett uttryck av frustration över hur extremt överkänsliga människor verkar ha blivit de sista åren.

Med det sagt, tackar jag för mig.

Om man uttrycker en personlig åsikt kan det vara klädsamt att börja ett inlägg med "jag tycker..." eller "jag tror..." i stället för att ställa upp saker som om de vore fakta. För det är helt okej att tycka olika, men det är lite skillnad på åsikter och och hur dessa sedan lite mer krasst tillämpas i samhället. Det var mest den första raden jag reagerade på i det avseendet, "Det handlar snarare om" låter väldigt säkert, utan något direkt utrymme för tvivel, i mina ögon.

För det omvända gäller nämligen också - det är skillnad på om jag skulle tycka att du är dum i huvudet kontra att hävda att du *är* dum i huvudet. Observera att jag inte hävdar någotdera här! Det var inget direkt personligt menat, och jag var också lite väl vass i mitt svar (men ja, "snöflingor"-uttrycket har blivit tämligen uttjatat).

Sen var det lite personliga åsikter och observationer (som du nämner, även jag har rätt att uttrycka sådana) - att kasta gissningar och antaganden kring saker som faktiskt rör människors (inte minst andra människors, sin egen har man såklart lite mer ansvar och frihet kring) hälsa kan vara skadligt.

Men nu blir det väldans offtopic, och jag önskar istället en trevlig valborgshelg.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Om man uttrycker en personlig åsikt kan det vara klädsamt att börja ett inlägg med "jag tycker..." eller "jag tror..." i stället för att ställa upp saker som om de vore fakta. För det är helt okej att tycka olika, men det är lite skillnad på åsikter och och hur dessa sedan lite mer krasst tillämpas i samhället.

För det omvända gäller nämligen också - det är skillnad på om jag skulle tycka att du är dum i huvudet kontra att hävda att du *är* dum i huvudet. Observera att jag inte hävdar någotdera här! Det var inget direkt personligt menat, och jag var också lite väl vass i mitt svar (men ja, "snöflingor"-uttrycket har blivit tämligen uttjatat).

Jag är ganska säker på att jag inte en enda gång, i det här sammanhanget, ställde upp något som fakta, och ändå var ganska mån om att använda "Min Åsikt" och "Tycker".

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jag är ganska säker på att jag inte en enda gång, i det här sammanhanget, ställde upp något som fakta, och ändå var ganska mån om att använda "Min Åsikt" och "Tycker".

Redigerade inlägget (jag är lite för förtjust i att pilla med inlägg efter jag skickar dem), formuleringen "Det handlar snarare om" gällde det. Första raden, känns inte så svårt att hitta.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Det är dock bra att utsätta sig för sina fobier så att hjärnan inser att det man är rädd för inte är farligt. Jag har själv helt jobbat bort min spindelfobi så att jag nu till och med kan tänka mig att ha en spindel som husdjur. Och att träna genom spel är en bra metod.

Har heller inte gillat larver och kackerlackor, men kan nu hantera såna hur enkelt som helst eftersom jag har en myrkoloni hemma (som husdjur) som jag matar med dessa. Tog några månader att komma över äckelkänslan. Kan till och med stycka upp dem och ta ut inälvorna utan problem.

Nu jobbar jag tillsammans med min sambo på hans spindelfobi. Får se om vi lyckas få bort den Ska övertala honom att inte slå på det här läget i Jedi Survivor.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mikaelh:

Det är dock bra att utsätta sig för sina fobier så att hjärnan inser att det man är rädd för inte är farligt. Jag har själv helt jobbat bort min spindelfobi så att jag nu till och med kan tänka mig att ha en spindel som husdjur. Och att träna genom spel är en bra metod.

Har heller inte gillat larver och kackerlackor, men kan nu hantera såna hur enkelt som helst eftersom jag har en myrkoloni hemma (som husdjur) som jag matar med dessa. Tog några månader att komma över äckelkänslan. Kan till och med stycka upp dem och ta ut inälvorna utan problem.

Nu jobbar jag tillsammans med min sambo på hans spindelfobi. Får se om vi lyckas få bort den Ska övertala honom att inte slå på det här läget i Jedi Survivor.

Det viktiga i det här sammahanget är nog att valet är ändå bra att det finns. Att jobba bort sin fobi är inget många säkerkligen vill göra när de ska spela ett spel och ha kul (beroende på hur långt man kommit i processen). Därför är det självklart bra att valmöjligheten finns.

Vissa personer kanske vill använda just detta spelet för att försöka mota bort den och då finns det alternativet också.

Det jag tycker är så märkligt med många kommentarer här är att de verkar anse att valet inte är bra och anser att man bara (och alltid när möjligheten ges) ska möta den utan begrännsningar. Folk är olika, och en sådan här process går olika fort för många. Du kan ju inte bara bank in i en människa från ingenstans att fobin inte är på riktigt utan det kan ofta ta tid. Bäst är nog egentligen att man tar hjälp av en psykolog så man får rätt guidning och hjälp.

Självklart är rätt väg att gå att möta sin rädsla, men det finns tid och plats för det också. Att valet finns skadar ingen egentligen, utan gör bara att folk får jobba med sin fobi i sin takt


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det viktiga i det här sammahanget är nog att valet är ändå bra att det finns. Att jobba bort sin fobi är inget många säkerkligen vill göra när de ska spela ett spel och ha kul (beroende på hur långt man kommit i processen). Därför är det självklart bra att valmöjligheten finns.

Vissa personer kanske vill använda just detta spelet för att försöka mota bort den och då finns det alternativet också.

Det jag tycker är så märkligt med många kommentarer här är att de verkar anse att valet inte är bra och anser att man bara (och alltid när möjligheten ges) ska möta den utan begrännsningar. Folk är olika, och en sådan här process går olika fort för många. Du kan ju inte bara bank in i en människa från ingenstans att fobin inte är på riktigt utan det kan ofta ta tid. Bäst är nog egentligen att man tar hjälp av en psykolog så man får rätt guidning och hjälp.

Självklart är rätt väg att gå att möta sin rädsla, men det finns tid och plats för det också. Att valet finns skadar ingen egentligen, utan gör bara att folk får jobba med sin fobi i sin takt

Ja, absolut. Ofta kan det behövas KBT-terapi utövad av en professionell för att enklare få bort en fobi.

Jag är inte emot en sådan här funktion alls. Att anpassa spelet så att det passar fler människor är inget som gör det sämre för alla som inte behöver denna funktion. Precis som att det finns färgalternativ för färgblinda, sätt att spela det om man bara har en arm etc.

Min kommentar var bara generellt att det går att få bort sina fobier. Och jag uppmuntrar alla att göra det. Det är ofta enklare än vad man tror.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jag medger att "snöflingor" kanske var ett väl kraftigt och opassande begrepp, men samtidigt så är det ett uttryck av frustration över hur extremt överkänsliga människor verkar ha blivit de sista åren.

Frågan är ju vilka som är mest överkänsliga - de som har en fobi och är glada över inställningar som kan hjälpa eller de som går och blir upprörda över att valmöjligheten finns?

brrap brrap pew pew

Fy fasen vad trist det har blivit att läsa kommentarsfältet på FZ.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Fy fasen vad trist det har blivit att läsa kommentarsfältet på FZ.

Mmm

Medlem
Skrivet av lerb:

Fy fasen vad trist det har blivit att läsa kommentarsfältet på FZ.

Det är trist att läsa kommentarsfält på alla sociala medier nu för tiden. Alltid en massa gnäll, negativitet och elakheter. Varför kan vi inte bara vara positiva och snälla mot varandra? Hade varit en trevligare värld då.

Skribent
Skrivet av Mikaelh:

Ja, absolut. Ofta kan det behövas KBT-terapi utövad av en professionell för att enklare få bort en fobi.

Jag är inte emot en sådan här funktion alls. Att anpassa spelet så att det passar fler människor är inget som gör det sämre för alla som inte behöver denna funktion. Precis som att det finns färgalternativ för färgblinda, sätt att spela det om man bara har en arm etc.

Min kommentar var bara generellt att det går att få bort sina fobier. Och jag uppmuntrar alla att göra det. Det är ofta enklare än vad man tror.

Nu är jag ingen psykolog, men jag kan nog tänka mig att spel kan vara ett bra hjälpmedel. Att ha en funktion där det skulle gå att minska eller öka närvaron av spindlar kan funka bra för att hjälpa till att överkomma spindelfobin. Sen blir det ju svårt att applicera funktioner för alla fobier i alla spel, men det blir väl upp till utvecklarna att bestämma om just deras spel kan hjälpa till med att överkomma fobier.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
123
Skriv svar