Robot
Wartales

En skitig och krigisk medeltid med dig bakom rodret är mumma för rollspelsrävar.

#wartales


Backloggens befriare

Än så länge 5/5 för mig, men det finns brister, absolut. Jag bara skiter i dem för det är så jäkla bra. Vilken grund till framtida scenarion det här är.


signatur

Ad hoc addendum

Moderator | Testpilot

Hur kändes de tekniska bitarna? När jag spelade under Early Access så var prestandan sjukt dålig. Fungerade det bra nu?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Än så länge 5/5 för mig, men det finns brister, absolut. Jag bara skiter i dem för det är så jäkla bra. Vilken grund till framtida scenarion det här är.

Håller helt med. För att inte prata om att hela spelet kan upplevas helt sömlöst i Co-Op med upp till 4 polare utan några som helst problem. Exakt samma story, missions, resurshantering - fas med polarna. Sjukt bra gjort - en milstolpe och trendsättare för alla andra Co-Op spel därute.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Hur kändes de tekniska bitarna? När jag spelade under Early Access så var prestandan sjukt dålig. Fungerade det bra nu?

Jag kan tycka att prestanda är lite si och så till och från (en del stutter). Men i ett rundbaserat strategispel så spelar stutter mindre roll.

Medlem

Bra grej att veta är att kan välja att köra med eller utan level-scaling, kör man utan så är fienderna i olika områden satta på en fast level och jag tror inte heller mängden fiender skalar efter ens egen styrka.

Prestandan är verkligen inte toppen men helsike vad mysigt spelet är, har otroligt kul med det. En av de roligaste striderna blev när jag campade i ett farligt träsk och plötsligt avbryts av en oändlig (tror jag) hord av pestsmittade människoätare som bara blev fler och fler och det enda alternativet var att försöka fly med gruppen, det var ett rent under att bara en av mannarna strök med när han höll horden borta från de övriga.

Testpilot

Har kört en del och som gammal rollspels räv har spelet massor med godsaker och saker att gräva ner sig i. Dock förklaras kanske inte allt och det är lätt att bygga sina gubbar fel. Eller som i mitt fall bygga en stridshäst som dog direkt då man inte kan styra den.

Det är också en fin balansgång att ha vettiga gubbar , tjäna pengar och samtidigt tillräcklig strids styrka att klara av de uppdrag man kör. Vapen måste köpas eller tillverkas , mat måste fixas osv.

Nivåerna på uppdrag om de är easy eller hard verkar felbalanserat och mest kolla din level mot uppdraget och inte så mycket mer och en del andra designgrejer verkar mystiska men på det stora hela så om man kollar lite guider och läser på en del så kan man ha grymt kul.

Gillar verkligen friheten och att man kan göra nästan vad som helst. Kommer gräva ner mig mer senare. Mina kommentarer baseras på ca 10-15 timmars spelande.

Backloggens befriare
Skrivet av uberpwnage2.0:

Hur kändes de tekniska bitarna? När jag spelade under Early Access så var prestandan sjukt dålig. Fungerade det bra nu?

Det är inte tekniskt fulländat, men fungerar bra nog, även om det förhoppningsvis kommer att bli bättre.
En del stutter, det är inte alltid gubbarna reagerar på order på kartan och ibland måste man trycka flera gånger för att gå in i en byggnad.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Tycker spelet är kul hittills, men blev väldigt svårt när jag lämnade första regionen och alla var helt plötsligt en nivå högre än mig och ofta fler än mig. Kanske gick över för tidigt!

Tycker också det är jobbigt att man måste välja bort lite yrken för att jag är för få personer. Kanske visar sig senare!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Inget spel är perfekt och fulländat egentligen, men ta mig fan så är detta nära för det som det gör. Märk att detta inte direkt har någon "kampanj" utan det finns en del uppdrag och så, men mest så är det en sandlåda att utforska.

Vill man jämföra med något annat spel så är Battle Brothers nära till hands.

Backloggens befriare
Skrivet av Xeran:

Tycker spelet är kul hittills, men blev väldigt svårt när jag lämnade första regionen och alla var helt plötsligt en nivå högre än mig och ofta fler än mig. Kanske gick över för tidigt!

Tycker också det är jobbigt att man måste välja bort lite yrken för att jag är för få personer. Kanske visar sig senare!

Du kan ha flera yrken på samma person, men bara ett aktivt i taget.


signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av Harakiri:

Har kört en del och som gammal rollspels räv har spelet massor med godsaker och saker att gräva ner sig i. Dock förklaras kanske inte allt och det är lätt att bygga sina gubbar fel. Eller som i mitt fall bygga en stridshäst som dog direkt då man inte kan styra den.

Det är också en fin balansgång att ha vettiga gubbar , tjäna pengar och samtidigt tillräcklig strids styrka att klara av de uppdrag man kör. Vapen måste köpas eller tillverkas , mat måste fixas osv.

Nivåerna på uppdrag om de är easy eller hard verkar felbalanserat och mest kolla din level mot uppdraget och inte så mycket mer och en del andra designgrejer verkar mystiska men på det stora hela så om man kollar lite guider och läser på en del så kan man ha grymt kul.

Gillar verkligen friheten och att man kan göra nästan vad som helst. Kommer gräva ner mig mer senare. Mina kommentarer baseras på ca 10-15 timmars spelande.

Det finns en skill för archer-klassen som ger dig möjligheten att styra dina djur i strid.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Hade jag haft lite mer tid/energi hade det nog blivt ett köp. Men bristen på story (som andra recenster också påpekat) är spiken i kistan.

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Du kan ha flera yrken på samma person, men bara ett aktivt i taget.

Aha, missförstod spelet då, tack!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av Xeran:

Tycker spelet är kul hittills, men blev väldigt svårt när jag lämnade första regionen och alla var helt plötsligt en nivå högre än mig och ofta fler än mig. Kanske gick över för tidigt!

Tycker också det är jobbigt att man måste välja bort lite yrken för att jag är för få personer. Kanske visar sig senare!

Om du kör i "region-locked" läge så har de olika zonerna/områdena olika nivåer, och spelet förklarar lite dåligt var du i så fall bör ta vägen efter du är någorlunda färdig i första. Jag skulle rekommendera att gå nordost (Vertruse). Testade sydväst först, och där kände jag också att det blev lite väl stort hopp i utmaning.

Skrivet av keffkebab:

Du kan ha flera yrken på samma person, men bara ett aktivt i taget.

Tyvärr förlorar man väl all experience man tjänat i yrket om man byter? :/

Personligen tycker jag det är ett riktigt mysigt spel, klart värt sina pengar om inte annat med tanke på det mycket rimliga priset - sen kände jag själv att det var lite besvärligt att komma in i, det är inte direkt mycket till introduktion (varken story eller gameplay) man får, utan kastas rakt in i spelet och spelvärlden, på gott och ont. Många mekaniker som inte riktigt förklaras särskilt bra, och vissa saker beskrivs inte riktigt alls, precis som nämns i recensionen. (Så som belt accessory och backpack accessory - hade ingen aning om vad de utrustningsplatserna var i ens karaktärsskärm, då det inte fanns någon tooltip eller något som förklarade.)

Samma sak gäller det där med att försöka tillfångata personer eller djur, det kräver att den man vill tillfångata både har nedsatt hälsa (vilket när man fått bra gear/skills/levels kan vara svårt, lätt att snarare slå ihjäl dem, och det finns inget alternativ för att "slå lösare", så man får försöka komma ihåg att byta till sämre vapen eller nåt - eller att låta ens pilbågskyttar gå in i närstrid och banka) och att de är låsta i en duell med någon av ens karaktärer, så får man använda någon annan karaktär för att röra sig nära bakifrån och använda den speciella förmåga som dyker upp i gränssnittet.

Jag känner mest att jag vill ha mer, lite mer storyelement (alldeles för förenklade zonbaserade quests med väldigt få valmöjligheter och väldigt inrutade sådana) och ännu mer att göra, och att det städas lite buggar (otroligt frustrerande när spelet hickar till och man håller på med ett minispel för crafting eller gathering, där timingen är viktig - kör med 5900X+RTX3080). Gränssnittet kan också förbättras, inte minst inventoryt. Lagom frustrerad på att min mat som jag lagar inte stackar när den blir av bättre kvalitet, utan den fyller då upp inventoryt en och en. Överlag håller jag med om 4/5, och det är för mig en stark 4a. Välskriven recension, @Mikael Berg! (Var nära på att skriva Sisyr. 😅)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Backloggens befriare
Skrivet av Xeran:

Aha, missförstod spelet då, tack!

Skrivet av PeTTs0n:

Tyvärr förlorar man väl all experience man tjänat i yrket om man byter? :/

Ja, det kanske man gör iofs, bara gjort det ett fåtal gånger.


signatur

Ad hoc addendum

FM-guru
F.d. Sisyr

Ursäktar för sena svar - jobbat hela dagen!

Skrivet av keffkebab:

Än så länge 5/5 för mig, men det finns brister, absolut. Jag bara skiter i dem för det är så jäkla bra. Vilken grund till framtida scenarion det här är.

Ja, det finns onekligen mycket att bygga på här!

Skrivet av uberpwnage2.0:

Hur kändes de tekniska bitarna? När jag spelade under Early Access så var prestandan sjukt dålig. Fungerade det bra nu?

Sisådär. Prestandan är som sagt inte tipp topp. Frame drops är vanliga - extra irriterande när man spelar ett av minispelen där timing är viktigt och det plötsligt hackar till. Däremot förhållandevis få buggar som jag har märkt av. Inga allvarligare saker. Det jag retar mig främst på är väl den usla pathfindingen.

Skrivet av Ftmch:

Bra grej att veta är att kan välja att köra med eller utan level-scaling, kör man utan så är fienderna i olika områden satta på en fast level och jag tror inte heller mängden fiender skalar efter ens egen styrka.

Såvitt jag har förstått det så skalar mängden fiender efter ens egna styrka även utan level scaling, och det kändes onekligen så. Men det är inget jag tar gift på.

Skrivet av PeTTs0n:

Tyvärr förlorar man väl all experience man tjänat i yrket om man byter? :/

Stämmer!

Skrivet av PeTTs0n:

Överlag håller jag med om 4/5, och det är för mig en stark 4a. Välskriven recension, @Mikael Berg! (Var nära på att skriva Sisyr. 😅)

Tack tack!

Medlem

Fjantigt att det inte ens finns hjälmar. Även om det är Fantasy, hur troligt är det att hjälm aldrig uppfanns när allting i världen går ut på strid?

Hyffsat spel, men hade nog roligare i spel så som Heroes of Might and Magic ärligt talat. Dock är spelet bättre än Battle Brothers (som det liknar mer än te.x HoMM).

Tycker 300:- (25% rabatt) är i dyraste laget. Köp när det är minst 50% off.

Däremot ser jag fram emot hur spelet kanske expanderas i framtiden med patchar och kanske DLC's. Kan nog gå från 3/5 (för mig) till 4/5.

Medlem

Dryga 30 timmar lagt på wartales under Early access perioden, ska bli kul och testa igen nu när hela är släppt! Behöver lite variation från mina 1350timmar i battle brothers 🤠🫣

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Såvitt jag har förstått det så skalar mängden fiender efter ens egna styrka även utan level scaling, och det kändes onekligen så. Men det är inget jag tar gift på.

Nu har jag inte gjort någon närmare efterforskning men jag har ett rätt stort gäng och utnumrerar oftast de fiendegrupper jag stöter på fortfarande, de gånger jag har återvänt till startområden har det varit små grupper jag stött på också, men jag är inte helt hundra på detta. Det är dock mycket möjligt att det skalas lite ändå, nästa genomspelning tänkte jag kanske testa att ha en liten mindre grupp och se hur det går.

Medlem
Skrivet av Evilof:

Hade jag haft lite mer tid/energi hade det nog blivt ett köp. Men bristen på story (som andra recenster också påpekat) är spiken i kistan.

Ah, det var lite synd.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Tucer:

Dryga 30 timmar lagt på wartales under Early access perioden, ska bli kul och testa igen nu när hela är släppt! Behöver lite variation från mina 1350timmar i battle brothers 🤠🫣

Oj, där låg jag i lä! Jag som tyckte mina 400+ timmar i Battle Brothers var mycket!

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Oj, där låg jag i lä! Jag som tyckte mina 400+ timmar i Battle Brothers var mycket!

400? Då är du ju knappt varm i kläderna 🤭

Backloggens befriare

Efter att ha spelat varenda ledig stund jag haft, vill jag säga att minuset spelet får för tunt manus, för mig är ett stort plus. Älskar att man verkligen får skapa sin egen story.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Spelar detta varje dag. Har hur kul som helst, tyckte att animationer i strid var väldigt långsamt. Så letade i menyerna för animation speed, och det fanns! Underbart.

Har nog startat om ett antal gånger. Ibland för ingen mat, pengar eller blivit överkörd av motståndarna. Men det gör inget
Gillar att starta om och göra det bättre.

1
Skriv svar