Medlem

Problemet med AI, tror jag är att massor med yrken kommer försvinna. Varför ha en människa som jobbar långsamt, behöver gå hem efter en arbetsdag samt kräver semester och sjukdagar när en AI kan göra allt snabbare och i många fall bättre.

De rika kommer bli ännu rikare när arbetarklassen ersätts av AI. Kanske.

Vi får se vad som händer men det borde regleras i högsta grad innan det är för sent, vi vet vad girighet har gjort mot mänskligheten redan.


signatur

|.|

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Problemet med AI, tror jag är att massor med yrken kommer försvinna. Varför ha en människa som jobbar långsamt, behöver gå hem efter en arbetsdag samt kräver semester och sjukdagar när en AI kan göra allt snabbare och i många fall bättre.

De rika kommer bli ännu rikare när arbetarklassen ersätts av AI. Kanske.

Vi får se vad som händer men det borde regleras i högsta grad innan det är för sent, vi vet vad girighet har gjort mot mänskligheten redan.

Vad har girighet gjort med mänskligheten? Människan har aldrig haft det så bra som vi har det idag, sen att många saker är skit håller jag såklart med om men finns ingen anledning att överdriva.

En diskussion som förts i samband med AI, när vi väl kommer dit då den börjar ersätta oss, är till exempel medborgarlön etc. Men jag tror inte vi behöver vara nämnvärt oroliga, vi klarade av att tillverkningsindustrierna flyttade till Kina etc och kommer nog klara av detta också. Ska bli intressant att följa.

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Problemet med AI, tror jag är att massor med yrken kommer försvinna. Varför ha en människa som jobbar långsamt, behöver gå hem efter en arbetsdag samt kräver semester och sjukdagar när en AI kan göra allt snabbare och i många fall bättre.

De rika kommer bli ännu rikare när arbetarklassen ersätts av AI. Kanske.

Vi får se vad som händer men det borde regleras i högsta grad innan det är för sent, vi vet vad girighet har gjort mot mänskligheten redan.

Regulera? Går inte.

Det lär bli tufft för en del, men vi har inget annat val än att anpassa oss... för anden är redan släppt ur lampan och sen har den fortplantad sig till tusentals varianter... Det går inte regulera alla förgreningar! Det är försent samtidigt som det här är en större revolution än internet.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Vad har girighet gjort med mänskligheten? Människan har aldrig haft det så bra som vi har det idag, sen att många saker är skit håller jag såklart med om men finns ingen anledning att överdriva.

En diskussion som förts i samband med AI, när vi väl kommer dit då den börjar ersätta oss, är till exempel medborgarlön etc. Men jag tror inte vi behöver vara nämnvärt oroliga, vi klarade av att tillverkningsindustrierna flyttade till Kina etc och kommer nog klara av detta också. Ska bli intressant att följa.

Vad girigheten har gjort mot människan? Kan skriva en uppsats om ämnet. Tänker inte fördjupa mig vidare ang det då det för mig är helt uppenbart och kommer inte föra diskussionen vidare.
Människan har aldrig varit så långt ifrån sitt ursprung som nu. Enligt mig så har människan i västvärlden aldrig haft det så dåligt som vi har nu, förblindade av kapitalism och girighet.
Vi har olika erfarenheter och syn på livet inget fel med det.

Håller absolut med om att det ska bli intressant att följa, det roligaste är förstås vad AI kommer göra med spelen.


signatur

|.|

Inaktiv

Satt för några år sedan och tittade på en reklam för en ny mobil med AI.
De säger något med att den har AI (a-i) och jag frågar vad AI (a-i) är för något. Någon förklarar för mig och jag säger: ”Jaha! Du menar AI (äj-aj)?!”

Har alltid använt det engelska uttalet när jag pratat om det med kompisar förr så det tog en stund för mig att fatta när jag hörde det svenska uttalet.

Medlem
Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Vad girigheten har gjort mot människan? Kan skriva en uppsats om ämnet. Tänker inte fördjupa mig vidare ang det då det för mig är helt uppenbart och kommer inte föra diskussionen vidare.
Människan har aldrig varit så långt ifrån sitt ursprung som nu. Enligt mig så har människan i västvärlden aldrig haft det så dåligt som vi har nu, förblindade av kapitalism och girighet.
Vi har olika erfarenheter och syn på livet inget fel med det.

Håller absolut med om att det ska bli intressant att följa, det roligaste är förstås vad AI kommer göra med spelen.

Får be om ursäkt om jag ändå fortsätter diskussionen men tycker att den är rätt intressant. Jag förstår vad du menar, verkligen. Men jag tycker ändå att även om man är objektiv så har vi det väldigt bra idag och jag tror att egoismen är "all time low".

Det jag menar är att för bara lite mer än 100år sedan då var folket livegna i världens största land. Vi har chansen idag att leva som vi vill inom rimliga gränser självfallet.

Men jag tror ändå jag förstår vad du menar till stor del. Som sagt tycker det är rätt intressant diskussion.

Medlem

Det är intressant det där med att "bara" förutsäga nästa ord. Det låter nästan trivialt på något sätt.

Men vad krävs egentligen för det? Jag ställde frågan till ChatGPT och fick följande svar:

"För att jag ska kunna förutsäga nästa ord eller sekvens av ord för ett godtyckligt ämne, krävs det att jag har tränats på en tillräckligt stor datamängd som täcker det aktuella ämnet och att jag har tillräckligt med kontext för att göra en rimlig prediktion. Ju mer varierad och omfattande datamängden är, desto bättre kan jag förutsäga nästa ord eller sekvens av ord.

När jag får en text som input, använder jag mitt tränade neuronnätverk för att identifiera mönster och relationer mellan orden i texten för att generera en prediktion av nästa ord. Min förmåga att göra korrekta förutsägelser beror också på hur väl texten är formulerad, vilket kan påverka min förmåga att förstå dess innebörd och kontext."

Det krävs alltså förståelse av både innebörd och kontext för att kunna förutsäga nästa ord. Så definitivt inte trivialt.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Får be om ursäkt om jag ändå fortsätter diskussionen men tycker att den är rätt intressant. Jag förstår vad du menar, verkligen. Men jag tycker ändå att även om man är objektiv så har vi det väldigt bra idag och jag tror att egoismen är "all time low".

Det jag menar är att för bara lite mer än 100år sedan då var folket livegna i världens största land. Vi har chansen idag att leva som vi vill inom rimliga gränser självfallet.

Men jag tror ändå jag förstår vad du menar till stor del. Som sagt tycker det är rätt intressant diskussion.

Hehe okej men de är för ett brett ämne att skriva om här..
Jag anser att alla delar av samhället styrs av girighet. Till och med inom vården, där det ska vändas på minuter, optimeras och sparkas och sparas. Även läkemedelsbolag som är kända för mutor och fulspel och har sina aktieägare att tillfredsställa. Grundar sig inte detta i girighet i något led?

Sen tror jag det handlar om olika definitioner av att ha det bra?
Visst har vi det bekvämt foodora och elsparkcykel. Men vad kostar det?
Missbruk, övervikt, cancer, hjärt-kärlsjukdomar, kroniska smärtor av felbelastningar, diabetes, stress, ångest, depressioner, nedstämdhet, oro, ensamhet, EIPS, GAD, ätstörningar, självhat och självmord.
Varför finns det så lite av ovannämnda hos ursprungsbefolkningen i tex Sydamerika eller Afrika?
Kan vara så att dom lever närmare människans ursprung än vi. Trots att du och jag skulle anse att de lever obekvämt.

Jag säger att egoismen är all time high, faktiskt 😉


signatur

|.|

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Hehe okej men de är för ett brett ämne att skriva om här..
Jag anser att alla delar av samhället styrs av girighet. Till och med inom vården, där det ska vändas på minuter, optimeras och sparkas och sparas. Även läkemedelsbolag som är kända för mutor och fulspel och har sina aktieägare att tillfredsställa. Grundar sig inte detta i girighet i något led?

Sen tror jag det handlar om olika definitioner av att ha det bra?
Visst har vi det bekvämt foodora och elsparkcykel. Men vad kostar det?
Missbruk, övervikt, cancer, hjärt-kärlsjukdomar, kroniska smärtor av felbelastningar, diabetes, stress, ångest, depressioner, nedstämdhet, oro, ensamhet, EIPS, GAD, ätstörningar, självhat och självmord.
Varför finns det så lite av ovannämnda hos ursprungsbefolkningen i tex Sydamerika eller Afrika?
Kan vara så att dom lever närmare människans ursprung än vi. Trots att du och jag skulle anse att de lever obekvämt.

Jag säger att egoismen är all time high, faktiskt 😉

Tack för svaret, du har absolut inte fel även om jag inte håller med om allt!

Inaktiv

Skrämmande bra chatbot: heypi.com
Inte konstigt att de fått investeringar på 2 miljarder

Medlem

I fallet med chatgdp så tror jag inte den kan ersätta en människa fullt ut. AIn är ett komplement. Jag fick chatgpd att luska fram en sångtext till mig men den lyckades inte på första försöket. Jag bad den om att skriva om ett visst tema och jag sparade några rader. Bad den skriva en text om ett annat tema, sparade några rader osv. Tillslut klippte jag ihop själv text raderna där jag tyckte det passade in och fick en sammanhängande bra text.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Inaktiv
Skrivet av lonian:

I fallet med chatgdp så tror jag inte den kan ersätta en människa fullt ut. AIn är ett komplement. Jag fick chatgpd att luska fram en sångtext till mig men den lyckades inte på första försöket. Jag bad den om att skriva om ett visst tema och jag sparade några rader. Bad den skriva en text om ett annat tema, sparade några rader osv. Tillslut klippte jag ihop själv text raderna där jag tyckte det passade in och fick en sammanhängande bra text.

Återigen jämför du vad AI kan bli med första publika versionen. Som om du sa att den första datorn som tog upp ett rum och hade en hastighet på 5 hz var allt den kunde bli. Idag är datorerna tusentals gånger starkare och bättre. Utvecklingen av AI är exponentiell.

Om du läser på forum är det flera framgångsrika skrivare inom författarskap som blivit ersatta och en av anledningarna Writers Guild i USA anordnar en strejk. Den ersätter och är inte bara ett komplement.

Övrigt:
Här är en fullt AI genererad video av Burning Man. Galet:
https://old.reddit.com/r/singularity/comments/13a41xm/ai_gene...

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Återigen jämför du vad AI kan bli med första publika versionen.

Nu är det version 3 av chatgdp som jag använt som är aktuell just nu.

Varför ska jag diskutera om version 59 när den inte är släppt ännu?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Inaktiv
Skrivet av lonian:

Nu är det version 3 av chatgdp som jag använt som är aktuell just nu.

Varför ska jag diskutera om version 59 när den inte är släppt ännu?

"I fallet med chatgdp så tror jag inte den kan ersätta en människa fullt ut. AIn är ett komplement."

Eftersom du nämner att Chatgpt inte kan ersätta en människa? Det är futurum. Inte presens.

Du nämner också AI som ett komplement när den redan ersatt människors jobb.
"AI could replace equivalent of 300 million jobs - report"
https://www.bbc.com/news/technology-65102150

Här kan du läsa om en författare:
"I have had some of these clients for 10 years. All gone. Some of them admitted that I am obviously better than chat GPT, but $0 overhead can't be beat and is worth the decrease in quality. "
https://old.reddit.com/r/ChatGPT/comments/139o1q6/lost_all_my...

Medlem
Skrivet av anon_332538:

"I fallet med chatgdp så tror jag inte den kan ersätta en människa fullt ut. AIn är ett komplement."

Eftersom du nämner att Chatgpt inte kan ersätta en människa? Det är futurum. Inte presens.

Du nämner också AI som ett komplement när den redan ersatt människors jobb.
"AI could replace equivalent of 300 million jobs - report"
https://www.bbc.com/news/technology-65102150

Här kan du läsa om en författare:
"I have had some of these clients for 10 years. All gone. Some of them admitted that I am obviously better than chat GPT, but $0 overhead can't be beat and is worth the decrease in quality. "
https://old.reddit.com/r/ChatGPT/comments/139o1q6/lost_all_my...

Well ska bi prata framtid så visst. Skynet kommer att ske och mänskligheten förintas.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

25 grader ute nu. Ta en glass och njut av sommaren istället. Jag skulle vilja se chatgdp lyckas med den bedriften.

KoP
Medlem

Bah.. AI kan bara copy-pasta saker som redan skapats. Inte lägga till några egna unika banbrytande teser/infallsvinklar om något. I nuläget iaf. :'D

the akinator! Det är en farlig Ai


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Så, ingen som laddat ner llama.cpp och testat köra några modeller själv? Drog ner här om dan och måste säga att jag är ganska impad över att man kan köra själv på ren CPU. Nån tok har ju så klart även testa på Raspberry Pi.

Inaktiv

"Denial is the most predictable of all human responses" -The Architect

800 000 kr drönare plockar äpplen
https://old.reddit.com/r/singularity/comments/14u6hqv/drones_...
Påminner om Matrix drönare med slangarna

Medlem

Andra ämnen intrrsserar mig mer än AI, men denna videon väckte lite intresse


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Avstängd

Demo av AI NPC:s:

Kan nog bli rätt skoj.

Går att ladda ner här: https://replicastudios.com/smart-npc

Medlem
Skrivet av Qwop:

Demo av AI NPC:s:

https://www.youtube.com/watch?v=bzmSdcBmqEY

Kan nog bli rätt skoj.

Går att ladda ner här: https://replicastudios.com/smart-npc

Har väntat på det där sedan GPT annonserades.

Har sett skapande av:
- Röster (Typ Speechify)
- Ansikten (This person does not Exist)
- Konversationer (ChatGPT)

...så den här utvecklingen var naturlig. Vad som behövs är en lokal instans av GPT för att reducera lagget som syns i videon, vem orkar vänta 5 sekunder på ett svar varje gång du ställer en fråga?

Medlem
Skrivet av KoP:

Bah.. AI kan bara copy-pasta saker som redan skapats. Inte lägga till några egna unika banbrytande teser/infallsvinklar om något. I nuläget iaf. :'D

Provade att ställa en AI mot väggen, jag påstod en sak, och den höll med, sen en annan sak som gick mot det första påståendet och den höll med. Sen frågade jag varför höll den med i båda fallen? Och då höll den med.

AIs (Chat GPT) har ingen åsikt och är mer som sycophants/ja sägare som inte vill stöta sig med någon.

Medlem

Börja bra med AI, används som fusk samt används till kriminella miljöer och bluffar. Oväntat

Medlem

Intressant perspektiv!


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Avstängd
Skrivet av Ichinin:

Provade att ställa en AI mot väggen, jag påstod en sak, och den höll med, sen en annan sak som gick mot det första påståendet och den höll med. Sen frågade jag varför höll den med i båda fallen? Och då höll den med.

AIs (Chat GPT) har ingen åsikt och är mer som sycophants/ja sägare som inte vill stöta sig med någon.

Inte dom frågorna jag ställt den, då håller den på det svaret och ändrar sig inte.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem
Skrivet av Spelentusiast:

Inte dom frågorna jag ställt den, då håller den på det svaret och ändrar sig inte.

Vill gärna se en video på det. Med AI'n sittande framför kameran hållande dagens tidning framför sig.

Inaktiv
Skrivet av Qwop:

Demo av AI NPC:s:

https://www.youtube.com/watch?v=bzmSdcBmqEY

Kan nog bli rätt skoj.

Går att ladda ner här: https://replicastudios.com/smart-npc

Jäklar det var bra röster och dialoger! Man kan ju drömma att det är detta Rockstar arbetat med för GTA 6.

Skrivet av doversund:

Den var intressant tackar

Skriv svar