Religion, bluff eller sanning ?

Medlem
Religion, bluff eller sanning ?

Eftersom det är fredag så tänkte man hjälpa Bjösarn och Greger lite med att starta en religionstråd.
Jag tror att bibeln är en bluff, det var förmodligen en snubbe som helt enkelt skrev en fantasybok.
Enjoy the tråd.

Medlem

Så enkelt är det nog inte. Min åsikt är följande:

Varför skulle en sk "Gud" Skapa oss så att vi ska kunna leva våra liv i missär och sedan dyrka honom? Är man inte självgod då så vet jag inte vad.

Medlem

Bluff.

Vidskeplig rappakalja som inte har mer "värde" än horoskop eller folk som healar med småsten.


signatur
Medlem

Locka inte hit PHD igen

Medlem

Det är en bluff
Om jag inte misstar mig så står det i bibeln att Adam och Evas son åker till ett annat land och gifter sig.
Hur kom dom personerna dit kan man undra sig o.O
Var inte Eva och Adam dom första människorna? kanske gifte sig med en apa


signatur

"What do a PC and an air conditioner have in common?"
"They both stop working if you open Windows!"

Medlem
Skrivet av Pliskin:

Locka inte hit PHD igen

HAHAHA:D Jag tror han blev bannad så det är ingen risk.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Såg ett program på nån dokumentär kanal häromdan där dom trodde på fullt allvar tror att det blir möjligt med tidsresor,
hade isåfall vart coolt om man åkt bak i tiden och satt på jesus morsa och blivit jesus fader,
för jesus blev väl född av nån och inte bara Star trek beamad ner i sin krubba från universum ?

Medlem

Jungfru Maria blev ju pökad i örat av gud, så ingenting är omöjligt

Medlem

Har inte riktigt förståt det här med Adam och eva grejen, skapade jesus dom ?
Och var det dom då som satte igång produktionen av människor ?
Har aldrig orkat läsa nåt i bibeln om detta, vore bra om bibeln fanns som ljudbok.

Medlem

Det är väl bluff men saker i boken har väl sanna händelser, men mycket är fejk som när han går på vatten, Seriöst ..?


signatur

Jag skriver i trådar Spotify Playlist

Medlem

No offense ZUJ men skulle du hjälpa bjosarn och Greger så blir det nog tvärtom.;)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av ZUJ:

Eftersom det är fredag så tänkte man hjälpa Bjösarn och Greger lite med att starta en religionstråd.

I lol'd

Skrivet av ZUJ:

Såg ett program på nån dokumentär kanal häromdan där dom trodde på fullt allvar tror att det blir möjligt med tidsresor,

Blir det inte någon paradox eller så om man åker tillbaka i tiden?
Dvs du kommer med 100% säkerhet ändra på någonting än vad historien sa, och så blir all historia ändrad, och därmed så kanske du inte föds?

Vore iofs redigt häftigt att kunna åka tillbaka i tiden och bara observera vad som faktiskt hände, det skulle säkerligen kunna reda ut en massa historisk fakta

Skrivet av Azet:

Det är väl bluff men saker i boken har väl sanna händelser, men mycket är fejk som när han går på vatten, Seriöst ..?

Jag läste om det där förut, och det kan helt enkelt ha varit så som att Jesus bara simmade fram till lärjungarna, kom ihåg att det hände under en tid då väldigt, väldigt få kunde simma (nästintill varenda fiskare kunde inte t.ex) och kan väl därmed ha ansetts som att han 'gick på vattnet'.

Men jag tror det finns någon vers där dom säger att han verkligen gick på vattnet, får försöka hitta det där någon gång.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Hade man kunnat åka bak i tiden och blitt jesus fader då hade man iaf inte döpt han till jesus, det finns ju bättre namn typ Leif eller Lars-Åke.

Medlem

"If I had been the Virgin Mary, I would have said 'No.'" - Margaret Smith


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Topic är ju lite missvisande eftersom den antyder att fenomenet (1)religion skulle vara sanning eller bluff och inlägget handlar om (2)Bibeln är sanning eller bluff.
1. Fenomenet religion är ingen bluff, utan med all säkerhet sant. Människor praktiserar religion på många stora delar av våran runda jord. Att religioner ofta (och antagligen alltid) bygger på saker som med största sannolikhet är bluff är en annan sak. Och de älskar att gömma sig bakom "Guds vägar äro outgrundliga" eller "Gud är allsmäktig och han kan inte förstås av oss enkla människor". Väldigt praktiskt att använda sig av eftersom det finns så väldans mycket som inte går ihop enligt religioner.
2. Det som står i bibeln är till många gånger bluff, alla belägg tyder på det. Men att det en gång har berättats och en gång skrivits ner gör att det på så sätt berättar om historierna bakom sagorna. Vad man tänkte på, vad man tyckte var viktigt, vilka som hade makten med mera.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

GUD finns, men folk förknippar GUD med religion, och all religion är bara gamla hockus pockus historier som folk envisas att tro och slåss över.

Medlem

För övrigt så diskuteras redan Bibeln och dess innehåll här:
http://www.fz.se/forum/thread.php?id=67101


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av nils45:

GUD finns

Och det bygger du på vadå? Vem är denna "GUD"? Vilka befogenheter har "GUD"? Varför finns "GUD"?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av nils45:

GUD finns

Och det bygger du på vadå? Vem är denna "GUD"? Vilka befogenheter har "GUD"? Varför finns "GUD"?

Jag kan bara säga från mitt hjärta att jag har fått det bevisat under min livstid. Vill du också få det? Se till att få ditt sinne ner på den nivå en människas sinne ska vara på.

Medlem
Skrivet av nils45:

Jag kan bara säga från mitt hjärta att jag har fått det bevisat under min livstid.

Vilka bevis då? Vore intressant om du är den första människa som kan bevisa att det finns en "GUD".

Citat:

Vill du också få det? Se till att få ditt sinne ner på den nivå en människas sinne ska vara på.

Ja, jag vill det. Seriöst.
Vart ska en människas sinne vara "på"?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Vilka bevis då? Vore intressant om du är den första människa som kan bevisa att det finns en "GUD".

Det bevis all religion kräver ; du måste tro först!
Berätta gärna mer om denna Gud, nils45 ;p


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av nils45:

Jag kan bara säga från mitt hjärta att jag har fått det bevisat under min livstid.

Vilka bevis då? Vore intressant om du är den första människa som kan bevisa att det finns en "GUD".

Citat:

Vill du också få det? Se till att få ditt sinne ner på den nivå en människas sinne ska vara på.

Ja, jag vill det. Seriöst.
Vart ska en människas sinne vara "på"?

Jag har aldrig direkt haft något direkt behov av att försöka bevisa det eftersom jag tror inte man kan bevisa det på något sätt, det är bara upplevelser. Men jag kan nästan med säkerhet säga att GUD finns hos dom och på de ställen som har det svårt, så har du haft det lätt i livet så finns det ingen anledning för GUD att bevisa något för dig.

Med sinnet menar jag att man ska leva nere på den nivån där du lever med ditt hjärta. Har du din hjärna och hjärta på rätt nivå och lever i den riktiga VERKLIGHETEN så är du på rätt väg. Bygg en kojja ute i skogen, bo där i 3månader utan dator, TV och allt annat så får du se att du börja bli mer människa än vad du är nu :P:

Citat:

Det bevis all religion kräver ; du måste tro först!
Berätta gärna mer om denna Gud, nils45 ;p

Om du vill veta mer, kom till min församling på Östergårdsgatan 7A i Skövde.

Medlem
Skrivet av nils45:

Jag har aldrig direkt haft något direkt behov av att försöka bevisa det eftersom jag tror inte man kan bevisa det på något sätt, det är bara upplevelser. Men jag kan nästan med säkerhet säga att GUD finns hos dom och på de ställen som har det svårt, så har du haft det lätt i livet så finns det ingen anledning för GUD att bevisa något för dig.

Det låter lite mer som att man som person skapar en 'frälsare' av något slag för att kunna se ljust på livet när det i själva verket är som mörkast för en, inget fel i det då vi människor alltid behöver ett ljus i slutet av tunneln för att kunna fortsätta leva.

Skrivet av nils45:

Med sinnet menar jag att man ska leva nere på den nivån där du lever med ditt hjärta. Har du din hjärna och hjärta på rätt nivå och lever i den riktiga VERKLIGHETEN så är du på rätt väg. Bygg en kojja ute i skogen, bo där i 3månader utan dator, TV och allt annat så får du se att du börja bli mer människa än vad du är nu :P:

Det är inte särskilt smart att bo under en längre period utan NÅGON human kontakt, vi är flockdjur vi människor, det enda som kommer hända är att man förmodligen kommer skadas psykiskt

Skrivet av nils45:

Om du vill veta mer, kom till min församling på Östergårdsgatan 7A i Skövde.

Jag hittar inget av det där på vare sig eniro eller hitta.se, säker på att du inte stavat fel eller så?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Hade inte haft något emot ifall man bannlyste religion och spärrade in alla som aktivt praktiserar religion.

En utopi utan dess like.

Medlem

Finns väl en möjlighet att en fingerfärdig magiker hänfört folk med lite tricks, även nu blir ju vi hänförda över diverse tricks som görs av Tobbe trollkarl , lol, och bättre magiker typ Joe Labero.

Man tror ju det man ser, och på Jesu tid så lär folk gått på allt möjligt.

Medlem

Bluff förstås. Det finns inga bevis som pekar på att det finns en gud och det finns inga bevis som pekar på att enhörningar existerar, men vem vet?:D

Medlem

om Koranen så måste jag faktiskt citera en sak som min religionslärare berättade att hon själv hade hört från en elev: "hur mycket hade Mohammed rökt på då?" . Detta var om att Ängeln Gabriel hade besökt honom.

Edit: så klart så gäller detta om dom flesta religiösa skrifter, inklusive bibeln.


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Medlem
Skrivet av ZUJ:

Finns väl en möjlighet att en fingerfärdig magiker hänfört folk med lite tricks, även nu blir ju vi hänförda över diverse tricks som görs av Tobbe trollkarl , lol, och bättre magiker typ Joe Labero.

Man tror ju det man ser, och på Jesu tid så lär folk gått på allt möjligt.

Kombinera Carl-Einar Häckner med ett skägg så har ni jesus.

Medlem
Skrivet av erge:

Hade inte haft något emot ifall man bannlyste religion och spärrade in alla som aktivt praktiserar religion.

En utopi utan dess like.

Amen!


signatur
Medlem

nils45: Att man skapar något att leva för är inte speciellt ovanligt, och framförallt så bevisar det ingenting. Tror inte "Gud" fanns där för alla slavar under slavhandeln som ett ynka exempel. Där snackar vi hårt liv.
Eftersom hjärtat inte behandlar något mer än mitt blodomlopp så har jag svårt att se hur det skulle kunna påverka hur jag känner.

Och slutligen, i Mölndal (där jag bott, och bor inte nu jättelångt ifrån) finns det en gata som heter Östergårdsgatan tror jag, mitt över motorvägen från idrottsanläggningarna. Är det där du har din församling?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Skriv svar