Diskutera – Hur bestämmer du vilka spel du ska köpa?

Medlem

Läser mycket på FZ och kollar på Youtube. Bryr mig inte nämnvärt mycket om priset då jag mest spelar open world AAA så ett lir blir mellan 50-100 timmar. Sen har jag PS Premium också så brukar scrolla runt lite där och prova lite spel och ibland blir man positivt överraskad 😊

Medlem

Jag köper för många spel... Timmarna räcker inte till som det är men dels har jag möjlighet att unna mig det där idag och då jag vill ha mina spel fysiskt finns det alltid en liten risk att om man avvaktar så kommer det vara väldigt svårt att få tag i.

När jag väljer vad jag ska köpa så är det en kombination mellan att kolla youtubers som jag vet har en liknande smak som mig, rena gameplay klipp samt några recensioner.

Det sistnämnda är dock lite tricky, det gäller att man mer hittar den recensent som man ofta har samma uppfattning som.

Priset är jag inte så orolig över, men ganska så sällan jag köper på release så oftast har priserna droppat ganska rejält.

Medlem

Jag köper i stort sett aldrig på release, så jag har ofta ganska bra koll på de spel jag är intresserad av via recensioner, videor, omdömen på Steam och olika listor mm. Sedan är min träffsäkerhet på spel som passar mig aldrig 100%, har spelat flera som folk säger är mästerverk och tyckt att de är sådär, medan spel ingen pratar om har visat sig vara riktigt bra. Oavsett så kan jag finna nöje även i dåliga spel där man kan analysera, plocka isär dem och försöka komma på vad som inte fungerar. I slutändan går jag nog mest på magkänsla, sedan kvittar det vad resultatet blir.

Medlem

Köper spel där utvecklarna vågar släppa gameplay och tillåter recensioner i förväg för att de är så trygga i att de har skapat ett välgjort och bra spel.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

nu förtiden så tar jag några saker i åtanke utan att ljuga, t,ex nya Star wars survivor.
1: singleplayer vilket gör att när jag än spelar det kommer det bli samma upplevelse mer eller mindre så jag kan vänta med köpa det tills rea, alternativt när det finns på gamepass eller dylikt.

2: Hur långt eller hur många timmar kommer jag få ut av spelet innan jag blir trött på det och vill köpa nytt, det har betydelse för om det är 10 timmar sen punga ut för nytt spel igen efter dom 10 dagarna är inte bra värde att använda pengarna till. Så då väntar jag tills det blir billigare.

3: Kommer jag spela kanske new game plus och kommer spelet ha grym gameplay typ darksouls serien där jag kan få oändligt med speltimmar eller inte. Om svaret är nej. Det är storyn som intresserar mig som ja just nysläppta Star Wars Survivor ja då tror jag inte att det kommer bli flera new game plus spelgenomgångar möjligen efter flera år efter första gången man spelar igenom det.

4: Är det multiplayer med, speciellt om några kompisar vill eller ska spela kan övertyga om att köpa spelet just för den tanken.
Men det går fortfarande lite in på dom andra reglerna jag har för mig själv, som väger in lite här t,ex ifall det blir 5 timmar multiplayer med en kompis och sen kommer jag aldrig spela spelet själv om inte dom/dem spelar mer nä då skippar jag.

Ja det är några av mina regler jag har för mig själv när jag väljer köpa spel.
Gameplay har hög prio det är en sak som är säker.

Hur som helst som jag sa i början vi tar Star Wars survivor som exempel.
Tror det kommer vara grymt spel, men jag kan vänta tills det är billigare eller gamepass för jag kommer ha grymt skoj att spela det då som nu men mindre buggar, det har haft tid på sig att komma ut massa trevliga moddar och det blir billigare i plånkan. SÅ bara win win win när det kommer till ett spel som det. Jag har ingen vilja om att jag måste uppleva det samtidigt som alla andra kan utan har så mycket annat att lira ändå så tills dess.

Medlem

Jag väljer spel pga av att det finns ett intresse för att vilja spela det.

Vi börjar nästan komma till en gräns där jag tycker att de skall visa upp spelets prestanda innan de säljer spelet och motsvarar det inte vad de visar upp så ska man få nedsatt pris.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Förstapersonsrollspel i öppna spelvärldar är givna köp.

Allt annat så kollar jag videos och ser om spelet lyckas bocka av några av mina "måsten".

Recensioner kvittar.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

För min del är det ganska enkelt.

Ser det bra ut? Köp.

Ser det inte bra ut? Köp inte.

Medlem

Spelet ska vara intressant för mig, så spel som mass effect kollar jag inte ens efter. Men, dyker det upp nåt som kittlar spelnerven så väntar jag på release och sen kollar jag om det blir en shit show eller inte, och beroende på vad folk säger om det så köper jag det eventuellt, om det är rätt pris.

Inaktiv

Jag har lärt mig genom åren att man inte ska lyssna på andra, utan om det är något som jag verkligen vill ha så köper jag det.
Men samtidigt så är det kul att läsa recensioner och se hur andra har uppfattat det spelet men det ska inte vara det som bestämmer om jag ska köpa ett spel eller inte.
För vi alla är ju olika individer som kräver olika av ett spel beroende på vad vi vill få ut av spelen i fråga.

Medlem

Jag har aldrig gjort ett spelköp pga recensioner. Jag läser recensioner för jag tycker det är underhållande och läsa andra uppevelser. Men om jag har tänkt att köpa ett spel så gör jag det oavsett betyget.

Är jag osäker på något spel så väntar jsg och tittar på youtube. Spelar ingen roll hur dåligt uppladdaren tycker spelet är eller hur bra det är. Intresserar spelmekaniken mig så blir det ett köp.

Tack vare detta så har jag spelat spel som blivit totalsågade överallt men som faktiskt har varit roligt att spela. Det är min upplevelse som betyder något, hur jag uppfattar ett spel innan köp. Det kan vara en sån enkel grej som att man kan slå läger och prata med sina annhängare som gör att jag köper ett spel.

Medlem

Jag läser recensioner, kikar på gameplay, kollar roadmaps om någon sådan finns, kollar även hur aktiva dom är med att patcha osv. Ingen deg , inget kneg.

Med dagens rapido släpp av spel så känner jag mig tvingad till att ta dessa steg innan jag törs snegla åt ett spel, man vill ju inte betala för grisen i säcken varje gång.

Medlem

Jag förhandsbokar aldrig och jag köper aldrig på dag 1 (Om inte jag har sett någon som fått spela det innan release. Som tex Splattercat på Youtube). Efter det så kollar jag det allmänna betyget och om det är mixed så läser jag kommentarer för att se just vad det är som inte är bra. Om folk bara säger att det är tråkigt så spelar det ingen roll men är det buggar eller dåligt port etc så avstår jag. Om dom punkterna är bra så blir det oftast ett köp... (Har inte mycket pengar o leva för i månaden så måste prioritera)

Medlem

När dom kostar mindre än 400kr Tycker 850 är alldeles för dyrt.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Kollar på studions track record både med tidigare släpp och om de verkar behandla sina uvecklare och spelare med respekt, och spoilerfria recensioner innan det blir ett köp. Har inte preordrat på väldigt många år, och att vänta en extra vecka för att se vilket skick spelet släpps i är alltid värt det tycker jag. Speltid och replay value har börjat spela mindre och mindre roll. Spel som lovar 50+ timmars speltid brukar ofta vara fyllda med hjärndöda sidequests och annat bloat för att förlänga speltiden och med det motivera att kosta 800kr. Ge mig tajta och polerade 10-20 timmar istället.

Inaktiv

Pris kontra hur många timmar jag skulle få ut av spelet. Är det ett kort spel (10-12 timmar) så blir det sällan ett köp på release.
Andra spel som Gran Turismo, Diablo och Civ så blir det köp när det är nytt då det är spel jag på ett ungefär vet vad jag får.

Sen väger man ju förstås in recensioner (FZ, ACG och andra favoriter). Brukar också kika på Digital Foundry för att väga in den tekniska aspekten.

Men 95% av spelen väntar jag på tills det går ner i pris, vilket går ganska snabbt när man köper fysiskt.

It's not a lake, it's an ocean

Jag kollar recensioner, där FZ och ACG är mina husgudar. Men så finns det spel som jag bara vill ha och som jag förbokar eller köper direkt på release, nästan oavsett vad andra tycker. Alan Wake II kommer jag köper, punkt slut. Men den sortens spel är ändå ganska få.

Det roligaste är när man ramlar över en recension av ett spel man helt missat att det ens finns, blir intresserad, köper det och sedan får en av årets bästa spelupplevelser på köpet.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Det beror helt på hur mycket % rea det är på. Inte så länge sedan FarCry 5 för ca 80:-. Då har jag det redan på skiva och det är i Game Pass. Men jag tror inte att det kommer vara där så värst länge till då Ubisoft+ nu finns på Xbox.

Medlem

Är det nåt som är av intresse så kollar jag nästan bara på ACG, hans ord står oftast högst upp och någon man kan lita på. Vissa spel köper jag direkt. Typ Diablo IV är redan bokat o klart. Senast igår köpte jag Age of Wonders 4 efter att ha sett ACGs review av det.

KoP
Medlem

Kollar på någon trailer, läser på lite om spelet om det verkar vara något som faller mig i smaken. Sen köper jag det.

Medlem

Intressant, de genrer jag diggar, denuvo, prestanda, buggar, priset


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Jag köper ofta spel så här:

1 - Är spelet relevant till mig? (y/n)
2 - 50-100% rabatt? (y/n)
3 - Under 200 kr? (y/n)
4 - över 90% recommended på Steam? (y/n)
5 - har jag något annat spel kvar att lira först?
6 - Är det kanske en sällsynt bra rabatt?
- kolla prishistotik: isthereanydeal.com

Jag köper ytterst sällan spel till fullpris.

Jag tänker faan vänta med Zelda-köpet till sommarn/vintern för att invänta recensioner och vänners WoM. Kanske kan jag låna det av en polare gratis till vintern?

Elden Ring var ett spel jag köpte day-1. Trots det har jag inte börjat lira det på allvar ännu! Jag körde bara 7 timmar och la det på hyllan så att det inte skulle störa mitt examensarbete. Sen har jag inte funnit min magiska lucka att njuta av spelet i lugn o ro. Jag får inte så många luckor som trebarnsfar… så får nog ge upp att hitta den där luckan och bara ströspela igång det snart.

filosofera iväg lite

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag köper ett spel som jag är intresserad av, priset spelar ingen roll, skiter i vad andra tycker.

Edit; Förhandsbokar spel också ifall jag är intresserad av bonusmaterialet, suger spelet så är det inte hela världen, två meal på mcdonalds är ofta dyrare än vad det kostar extra att förhandsboka.

Det är verkligen ingen större förlust.

Medlem

Om jag tror att jag kommer ha kul köper jag, tror jag det inte, köper jag heller inte spelet.

Medlem

Två saker är rent avgörande:
¤ Platform
¤ DRM

Jag installerar/köper inte ny platform för en titel. Denuvo är en stort varningstecken; om det är i behov så är det acceptabelt, men är sällan, så spelen hamnar på ignore.

När spelen passerat den barriären, så är det många olika recensioner från olika håll. Slutligen så är det en ekvation av "förväntad underhållning/funktionalitet/pris". COOP är ett stort plus.

Medlem

Går på känsla, Alltid PC. Hatar handkontroller. Vissa spel vill man ju bara ha och har längtat efter, slutar ofta med katastof speciellt sista året men oftast patchas de så man kan spela med hyffsad prestanda någon eller några månader senare..


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Denuvo är en stort varningstecken; om det är i behov så är det acceptabelt, men är sällan, så spelen hamnar på ignore.

Alla AAA spel i princip har ju Denuvo. Gillar det inte heller men så är det.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Alla AAA spel i princip har ju Denuvo. Gillar det inte heller men så är det.

Jo, men de kan tas bort efter ett år på vissa. Brukar se det som att spelet är patchat och klart då. Samt priset brukar gått ner, så win-win.

12
Skriv svar