Könsroller i spel

Medlem

Har väl ingen metod direkt. Går efter rösten främst och om man ser karaktären utseende kanske styr. Sista två spelen var jag kille i hogwarts och tjej i nfs unbound.

Medlem

Jag vill vill kort ifrågasätta det ”faktum” att tjejer i regel spelar The Sims och gulliga saker. Mina erfarenheter är att tjejer som verkligen gillar att spela TV-spel på hobbynivå lika gärna spelar COD, Resident Evil eller klyver fiender med motorsågar Gears of war. Mina minnen från statistiska undersökningar kring detta är att vi pushar 50-50 där.

De är ofta inte öppna med sitt kön när de spelar multiplayer online eftersom det leder till trakasserier från många av de manliga i begåvningsreserven de spelar med. Så när du blir skjuten av en tyst motståndare i ditt skjutspel kan det vara en grej att komma ihåg.

Sen svaret på frågan är väl att jag oftast väljer en manlig karaktär i Mass Effect för att jag kan relatera mer men det är oviktigt i spel som XCOM.

Medlem
Skrivet av Augustus:

Jag vill vill kort ifrågasätta det ”faktum” att tjejer i regel spelar The Sims och gulliga saker. Mina erfarenheter är att tjejer som verkligen gillar att spela TV-spel på hobbynivå lika gärna spelar COD, Resident Evil eller klyver fiender med motorsågar Gears of war. Mina minnen från statistiska undersökningar kring detta är att vi pushar 50-50 där.

De är ofta inte öppna med sitt kön när de spelar multiplayer online eftersom det leder till trakasserier från många av de manliga i begåvningsreserven de spelar med. Så när du blir skjuten av en tyst motståndare i ditt skjutspel kan det vara en grej att komma ihåg.

Sen svaret på frågan är väl att jag oftast väljer en manlig karaktär i Mass Effect för att jag kan relatera mer men det är oviktigt i spel som XCOM.

Min uppfattning är att mer mainstreamtjejer spelar de gulliga spelen, medan mainstreamkillar spelar Call of Duty. Sen tror jag inte riktigt på det där att det skulle vara 50-50 uppdelning i spel som Gears osv, det stämmer helt enkelt inte på långa vägar. Sen tycker jag inte det är på något sätt mer fel att spela "gulliga" spel, en del verkar tycka att det är något negativt laddat att ens lyfta upp det. Märkligt, det är väl positivt att det finns olika spel och jag kör själv heller inte bara pang-pang. Tvärtom, jag spelar mer pysselspel nu än jag gjorde då jag var yngre.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Min uppfattning är att mer mainstreamtjejer spelar de gulliga spelen, medan mainstreamkillar spelar Call of Duty. Sen tror jag inte riktigt på det där att det skulle vara 50-50 uppdelning i spel som Gears osv, det stämmer helt enkelt inte på långa vägar. Sen tycker jag inte det är på något sätt mer fel att spela "gulliga" spel, en del verkar tycka att det är något negativt laddat att ens lyfta upp det. Märkligt, det är väl positivt att det finns olika spel och jag kör själv heller inte bara pang-pang. Tvärtom, jag spelar mer pysselspel nu än jag gjorde då jag var yngre.

Man får tycka olika helt enkelt. 👍🏼

Jag minns också en anekdot där en kille i en spelaffär intervjuades. Han hade ledsnat på frågan ”Har ni några spel för tjejer?” av diverse föräldrar eftersom han spelade våldsamma och vuxna spel med sina egna tjejkompisar och kvinnliga kunder. Till slut så satte han ut en hylla mitt i butiken med de blodigaste och mörkaste spel han kunde hitta med skylten: ”Spel för tjejer.” Jag tänker inte säga vem av oss som har fel likt ett troll på Twitter men med all respekt så tänker jag ändå stå på mig att din generalisering kring vad tjejer föredrar att spela som gamers antagligen inte stämmer.

Medlem
Skrivet av Augustus:

Man får tycka olika helt enkelt. 👍🏼

Jag minns också en anekdot där en kille i en spelaffär intervjuades. Han hade ledsnat på frågan ”Har ni några spel för tjejer?” av diverse föräldrar eftersom han spelade våldsamma och vuxna spel med sina egna tjejkompisar och kvinnliga kunder. Till slut så satte han ut en hylla mitt i butiken med de blodigaste och mörkaste spel han kunde hitta med skylten: ”Spel för tjejer.” Jag tänker inte säga vem av oss som har fel likt ett troll på Twitter men med all respekt så tänker jag ändå stå på mig att din generalisering kring vad tjejer föredrar att spela som gamers antagligen inte stämmer.

Jobbade i en spelbutik i några år, detta runt 2010-2015, av kunderna vi hade var det en solklar majoritet killar, säkert 90%. Men de tjejer som var där spelade samma spel som killar. Vid releaser av spel, speciellt JRPG kunde kundkretsen var mer jämställd än tex COD/Battelfield releaser.
Det var mer småtjejer som spelade Sims och ”gulliga” spel och där var de majoritet.
Det är min erfarenhet men den säger såklart inget om det stora hela.

Jag spelar alltid den kvinnliga karaktären om det går att välja, tycker det är trevligare bara.


signatur

|.|

Medlem

Kommer ihåg en föreläsning om genus under första året på DSU, tror man drog fram ändå att en stor andel tjejer inte gillade maskulina våldsspel, enligt vissa undersökningar. Sedan är ju frågan av hur många som svarar på dessa studier, faktiskt spelar alls?

Har lag märke till att det finns en tendens av aktivistier och idealister som gärna vill kämpa för X, Y och Z i spel, men som inte har det minsta intresse i att faktiskt spela.

Kan bara tala anekdotiskt, men jag tror inte jag har känt en enda tjej, som är riktigt inbiten i att spela de "gulliga spel".

Medlem

Inte många i den här tråden som lever med en kvinna? 😅 Herregud vad saker och ting spårar, kvinnor är precis som män olika....Min sambo gillar att pilla i The Sims, Animal Crossing osv. Men hon gillar även att dräpa drakar i Skyrim, lira Gears i co-op med mig...Horizon-spelen osv...

Se på en sådan sak som poddar, kvinnor lyssnar i mycket högre utsträckning på krimpoddar än vad män gör...Inte särskilt gulligt va?

Men för att återgå till tråden...De flesta kvinnor jag känner väljer allt som oftast att spela som tjej i spel om man kan välja. Spelvärlden har genom åren varit väldigt inriktad på män och män som protagonister (detta är bättre idag) men när man då har valet att spela som tjej så väljer man ofta det.

Medlem
Skrivet av greb1989:

Inte många i den här tråden som lever med en kvinna? 😅 Herregud vad saker och ting spårar, kvinnor är precis som män olika....Min sambo gillar att pilla i The Sims, Animal Crossing osv. Men hon gillar även att dräpa drakar i Skyrim, lira Gears i co-op med mig...Horizon-spelen osv...

Se på en sådan sak som poddar, kvinnor lyssnar i mycket högre utsträckning på krimpoddar än vad män gör...Inte särskilt gulligt va?

Men för att återgå till tråden...De flesta kvinnor jag känner väljer allt som oftast att spela som tjej i spel om man kan välja. Spelvärlden har genom åren varit väldigt inriktad på män och män som protagonister (detta är bättre idag) men när man då har valet att spela som tjej så väljer man ofta det.

Ja, det är nog bättre att prata personlighet än kön. Visst hade jag en tjejkompis när jag växte upp och hon spelade The Sims - men det gjorde jag också (iaf de två första sen tröttnade jag) och precis som jag spelade Donkey Kong Country och Super Smash Bros så gjorde hon det också. Och visst, hon kanske inte gillade spel som GTA, Elder Scrolls eller Halo som mig - men det finns det ju många kvinnor som gör. Så att snöa in sig för mycket på kön är nog inte så nyttigt. Därför skulle jag heller inte anpassa könsroller från ett föråldrad samhällssyn på de spel jag spelar. Helt enkelt.

Medlem

Jag kör alltid som kvinnlig karaktär om jag får göra en egen. Broomhilda har hängt med i många år nu. Det började nog så för att man så ofta fick spela som man förr och jag ville ha något annorlunda sen har det bara hängt med antar jag. I spel där man inte kan välja spelar det ingen roll egentligen. Jag är dock lika trött på dudebro med skägg som jag är på cool tjej med snelugg och snaggat.

Medlem

Det gulligaste spelet som gjorts är leisure suite larry och det är riktat mot gamers som identifierar sig som Larry. Lite konstigt vi inte fått ett lir där man ska försöka scora åt andra hållet

Medlem

När jag var yngre spelade jag alltid som manlig när när jag fick valet, vet inte varför tyckte det dom var "coolare" kanske.
Men nu på senare år har jag spelat i till exempel ac oddysy eller far cry 6 väljer jag alltid den kvinnliga. Dels var Kassandra mycket mer baddass än den andra och var helt klart den bättre röstskådespelaren även samma i fc6. När jag spelar rpgs typ Pathfinder blandar jag alltid helt vilit. jag har dock aldrig valt en vissa klass till nån bara för att de är av ett visst kön. Den första paladinen och min personliga favvotank är ju en riktigt badass kvinna i Pathfinder. Även det kvinnliga barbaren i Pathfinder kkngmaker är ju jävligt cool. Men som sagt jag gillar att blanda hejvilt, nuförtiden. Könet spelar verkligen en liten roll, huvudsaken är det är en intressant och trovärdig karaktär. Detta var kanske lite flummigt och osammanhängande svar btw 🙈


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av Shodan:

Det gulligaste spelet som gjorts är leisure suite larry och det är riktat mot gamers som identifierar sig som Larry. Lite konstigt vi inte fått ett lir där man ska försöka scora åt andra hållet

Finns ju spel som Dream Daddy, Boyfriend Dungeon och Hatoful Boyfriend som alla riktar sig åt att "scora" åt andra hållet. Majoriteten av spelare är dock unga heterosexuella män så utbudet kommer vara vinklat åt det hållet.

Medlem

Spelar min 19:e karaktär i Cyberpunk 2077, iom den här tråden så spelar jag som en tjej, fast med "extra utrustning". Tänkte ge Judy en överraskning den här gången 😄 Får se om hon går med på det...

Medlem

I Cyberpunk hade jag två karaktärer, en kort svart manlig netrunner. Tänk er Turk från serien scrubs utan de snabba kommentarerna.

Min kvinnliga V var byggd efter Yolandi Visser från bandet Die Antwoord. Hon blev en utmärglad techie.

Jag gav karaktärerna rätt normala kroppar och var nöjd med att de inte såg så utspejsade ut från början. Yolandi hade en del synliga implants efter ett tag men jag tänkte att de hade kämpat en del sitt liv och jag försökte spela dem så realistiskt jag kunde.

Planen är att börja spela en ny karaktär och vara färdig med originalspelet när DLC:t kommer, men jag har ingen bild av karaktären än. Solo-arketypen är inte jätterolig men kanske en netrunner som jag kan göra så gammal och sliten som möjligt. Tänker på Flatline i boken Neuromancer och så får han se ut som Tom Waits. Fast jag har ju ett bra öga till Gwendoline Christie med. Hm, det här har jag inte tid med nu.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Tänkte lite på det då jag spelade Skyrim idag, där här med manliga respektive kvinnliga karaktärers roller i våra spel. Jag förutsätter t.ex. att det är vanligast med manliga karaktärer i actionspel baserat på hur t.ex. krig förs i verkligheten (trovärdighet) och naturligtvis faktumet att det mest är vi unga män som spelar skjutspel, medan tjejer är överrepresenterade i spel som The Sims och Animal Crossing där man tar hand om familjen eller gosar med söta djur osv.

Men frågan då, hur praktiserar ni könsroller medvetet eller omedvetet när ni spelar?
Jag kommer på mig själv i inte minst klassbaserade spel så väljer jag själv oftast att spela som man i en direktanfallande roll, medan jag gärna placerar kvinnor som medics eller snipers. Hur tänker ni där, lyckas ni "slå av" era fördomar om könsroller när ni spelar, och experimenterar med alltifrån med kvinnliga karaktärer till kanske rentav könsöverskridande, eller har ni en mer klassisk uppfattning om könsroller i spel?

Spelar absolut ingen som helst roll. Är det fysiskt möjligt, så kör jag bara på.


signatur

I drank what?

Medlem

I Mass effect var valet "självklart" för mig, det blev manlig.
I övriga rpg/mmo/whatever så tenderar jag alltid att välja kvinnligt.

De ser oftast betydligt trevligare ut, men primärt är nog rösterna.
Jag har **ALLTID** ingame ljud i spel. jag har **ALLTID** röster på (förutom error speech).
Mysigt med en trevlig tjejröst i dialogen.

Hmm, undantaget var nog "Ayjay" en paladin i world of warcraft (1), blond, manlig, man of god.
Han fick till å med en backstory om att vara en av guds krigare som ville i princip rädda världen, allt och alla.

Det är nog absolut 100% tvärt emot mig själv irl, men jag gillade det!

Medlem

Det som avgör för mig är saker som vilken ser bäst ut, det händer ju att den ena eller andra modellen ser lite skum ut... eller exempelvis att röstskådespeleriet varierar som i Mass Effect. Någon annan "könsroll" tillämpar jag inte, det handlar om spelupplevelsen först och främst för mig.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Spelar min 19:e karaktär i Cyberpunk 2077, iom den här tråden så spelar jag som en tjej, fast med "extra utrustning". Tänkte ge Judy en överraskning den här gången 😄 Får se om hon går med på det...

She liked it.....

Medlem
Skrivet av Ichinin:

She liked it.....

<Uppladdad bildlänk>

Gräslig karaktärsdesign xD

Medlem
Skrivet av Majoren:

Gräslig karaktärsdesign xD

Vad? Att jag skapade en karaktär bara för att testa Judys säng preferenser? 😄

123
Skriv svar