Skribent
Wing Commander 3

Det fanns en tid då X-Wing, Tie-Fighter och Wing Commander-serien dominerade stjärnhimlen. Wing Commander gjordes av Chris Roberts som numera är känd för att hålla på och utveckla Star Citizen. Ett projekt som många undrar om det kanske är lite för stort för sitt eget bästa. Men sanningen är att Chris alltid skjutit mot månen och det var samma när Wing Commander 3 släpptes. FMV-spel var inget nytt då, men de som fanns var mer som filmer med lite interaktiva spelmoment här och där. Wing Commander 3 var något helt annat, här pratar vi om en rymdopera med filmsekvenser, riktiga skådisar och dessutom solida spelsekvenser. Som grädde på moset hade Chris lyckats med att knyta Mark ”Luke Skywalker” Hamill som huvudroll till projektet. Att Hamill spelade Christopher Blair kändes lika rätt då som nu.

Spelet var ett monster på hela FYRA cd-skivor och det fick min stackars 486:a att grina blod. Jag fick sänka ned upplösningen rejält och laddningstiderna var flera minuter långa. Så långa att jag ibland trodde att spelet hade låst sig. Men vad spelar det för roll när det för första gången kändes som jag spelade i en film! Det var inte längre bara lite interaktiva filmsekvenser utan nu spelade jag huvudrollen i en sci-fi-film och mina val hade betydelse. My mind was blown!

Japp, det är faktiskt den före detta porrskådisen Ginger Lynn.

Jag kände lite rädsla för att testa spelet idag. Många bra minnen ska man ju helt enkelt låta vara just vad de är - minnen. Men även om spelet känns daterat idag så kan jag ändå se hur mycket energi och tid Chris faktiskt lagt in i spelet. Origins slogan på den tiden var ”We create worlds” och Chris Wing Commander-universum känns nästan lika självklart och välskrivet som Star Wars och Star Trek. Kriget mellan människorna och kattrasen Kilrathi målas upp med flera nyanser av grått som gör att konflikten känns trovärdig. Det behandlas även ämnen som kärlek, vänskap, död och förräderi. Visserligen inte på någon djupare nivå, men med tanke på hur manus såg ut till spel på den tiden var det något banbrytande.

Spelets filmsekvenser och bakgrunder är förstås lågupplösta och på dagens skärmar ser det ännu värre ut. Speciellt där det används blåskärm så sticker karaktärerna ut som klippdockor. Det är också synd att GOG-versionen bara har midi-soundtracket till spelet istället för orkestervarianten som fanns i originalet, men musiken är fortfarande bra och ledmotivet ger en del rysningar längst ryggraden.

Även själva rymdstridsspelande har åldrats lite med sin lågupplösta cockpit och om sanningen ska fram är det rätt basala rymdstrider som lutar mer åt arkadhållet än till exempel Freespace eller X-Wing. Jag skjuter ned alla fiender hoppar vidare till nästa ställe, skjuter ned alla där och så vidare. Men det är ändå roliga och underhållande, speciellt med joystick. Skeppen kan jag fortfarande vara lite imponerade av i sina tidiga 3D-modeller och att de faktiskt ser så pass bra ut trots att spelet saknade 3D-accelerator är fascinerande. Att kunna ge sin wingman order fungerar fortfarande bra och Ai:n på både fiender och vänner är dräglig. Mellan uppdragen går jag runt på skeppet och kan prata med folket och skapa relationer, det jag säger har också en effekt på spelets fortsatta story. Om jag till exempel börjar flirta med mekanikern och sen dumpar henne för någon annan. Då vägrar hon att se över min loadout på skeppet inför uppdragen och jag måste sköta allt själv.

Sikta mot stjärnorna.

Spelet har också flera slut vilket beror på hur jag klarar uppdragen. Att misslyckas innebär inte game over, men tyvärr leder vissa misslyckanden till en väg av storyn där man får ett självmordsuppdrag och mänskligheten förlorar. Det är lite oklart när man hamnat på denna väg och när du hamnat där verkar det inte gå att rädda upp. Nu går det alltid ladda om ifall du misslyckas med ett uppdrag, men det hade varit kul att kunna spela mer dynamiskt och till exempel kunna rädda upp situationer man misslyckats med.

Idag känns Wing Commander 3 både daterat och modernt på samma gång och det ger mig en liten ambivalens. Men när jag hör ledmotivet i spelets inledning blir jag direkt indragen i Chris Roberts rymdsaga. Wing Commander-serien fick visserligen två spel till i serien, men jag anser nog att trean är när serien är på sin absoluta topp och har en given plats i spelhistorien. För mig är det dock en gåta att EA inte gjort något mer med Roberts rymdsaga. Det är rent skamligt faktiskt!

Wing Commander 3
4
Mycket bra
+
Välskrivet universum.
+
Mark Hamill ÄR Chris Blair.
+
Filmsekvenser och spelsekvenser som lirar bra tillsammans.
+
Roliga strider.
-
Jobbigt lågupplösta filmsekvenser.
-
Den dynamisk uppdragsstrukturen har vissa problem.
-
Ingen orkestermusik.
Det här betyder betygen på FZ

signatur

"Writer and Fighter"

Redaktör
Ponny

När jag var liten trodde jag alltid att detta vara någon slags Star Wars-spinoff med Luke Skywalker och Chewbaccas brylling (eller nåt). Den där omslagsbilden har stannat i huvudet!


signatur

En Bamseponny av folket

Geeks Gaming

Aaah, nostalgi! Ett av toppspelen från FMV-eran där man började ta in faktiska skådespelare. Sen Hamills roll är väl…ja…ostig minst sagt 😁

WC3, tex murphy, phantasmagoria, 7th guest/11th hour mfl mfl, var en stor del av min tonårstid och det var där det började kännas att spel skulle bli ett media att räkna med i framtiden!

Medlem

Wing Commander är den bästa rymd-sim spelet någonsin. Originell historia, bra karaktärer och framförallt kul gameplay. Riktigt, riktigt bra. Älskade samtliga spel i serien (fast minst IVan). 2an slår högre för mig än 3an, men 3an är riktigt, riktigt bra också!


signatur

I drank what?

Skribent
Skrivet av NordhNet:

Aaah, nostalgi! Ett av toppspelen från FMV-eran där man började ta in faktiska skådespelare. Sen Hamills roll är väl…ja…ostig minst sagt 😁

WC3, tex murphy, phantasmagoria, 7th guest/11th hour mfl mfl, var en stor del av min tonårstid och det var där det började kännas att spel skulle bli ett media att räkna med i framtiden!

Under a Killing Moon var också speciellt! Att kunna röra sig fritt i "filmmiljöer" kändes verkligen som något magiskt.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Mirage:

Wing Commander är den bästa rymd-sim spelet någonsin. Originell historia, bra karaktärer och framförallt kul gameplay. Riktigt, riktigt bra. Älskade samtliga spel i serien (fast minst IVan). 2an slår högre för mig än 3an, men 3an är riktigt, riktigt bra också!

2an är riktigt bra och nog som du säger snäppet bättre än 3an. Vad tyckte du om 5an? Minns det fick massa skit för att man inte spelade Blair längre. Håller fyran högre än det spelet, men alla spelen är bra som sagt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Det var stort på sin tid med självaste luke skywalker.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Den som sitter på den här licensen sitter på en guldgruva.

Medlem

Spelade igenom Wing Commander 1 till 3 för ett par år sedan för första gången utan någon nostalgikoppling, riktigt bra spel. Kul att det får lite kärlek idag också, känns relativt bortglömt jämfört med andra spel från den eran.


signatur

// Bacon <3

Skribent
Skrivet av Freeman79a:

Den som sitter på den här licensen sitter på en guldgruva.

Är ju EA tyvärr


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Ett fantastiskt spel på sin tid, även om det känns lite daterat idag så är det ändå otroligt bra story och valmöjligheter. Fyran är också bra, minst lika bra skulle jag påstå och där finns det nu även DVD-kvalité på cutscenes.

Men vad är detta?

Kriget mellan människorna och kattrasen Khilrathi målas upp med flera nyanser av grått som gör att konflikten känns trovärdig

Kilrathi tack

Bra recension och kul att du skriver en sådär 25 år efter release

Medlem

mmmm detta är nostalgia men mest av allt var de Wing Commander ®: Privateer jag satt klistrad framför många timmar.

Medlem

Jätterolig recension. Wingcommander-spelen (tillsammans med sierra-online spelen) utgjorde en stor del av min gaming-upplevelse under ungdomen. Personligen så var Wingcommander4 det jag gillade bäst. Det var liksom mer av allt (jämfört med 3an). Origins spel under 90-talet var överhuvudtaget fantastiska. Lands of Lore serien.. Ultima (och Ultima Online!).. nostalgin..

Sen är det fascinerande hur bra skådespelare som var med under CD-rom/FMV eran på 90-talet. Ofta i kombination med rätt taffliga manus, och (alltid) för-renderade bakgrunder/greenscreen av rätt kass kvalitet.

Skribent
Skrivet av Kilrah:

Ett fantastiskt spel på sin tid, även om det känns lite daterat idag så är det ändå otroligt bra story och valmöjligheter. Fyran är också bra, minst lika bra skulle jag påstå och där finns det nu även DVD-kvalité på cutscenes.

Men vad är detta?

Kriget mellan människorna och kattrasen Khilrathi målas upp med flera nyanser av grått som gör att konflikten känns trovärdig

Kilrathi tack

Bra recension och kul att du skriver en sådär 25 år efter release

Ja jag såg det! Ska nog ge mig på fyran också nu när jag är inne i loopen.

haha har ändrat nu, hoppas ingen katt tog illa upp! XD

Skrivet av Busko:

mmmm detta är nostalgia men mest av allt var de Wing Commander ®: Privateer jag satt klistrad framför många timmar.

"Taste the purifying fire of the Lord!"

Skrivet av Jaw_B:

Jätterolig recension. Wingcommander-spelen (tillsammans med sierra-online spelen) utgjorde en stor del av min gaming-upplevelse under ungdomen. Personligen så var Wingcommander4 det jag gillade bäst. Det var liksom mer av allt (jämfört med 3an). Origins spel under 90-talet var överhuvudtaget fantastiska. Lands of Lore serien.. Ultima (och Ultima Online!).. nostalgin..

Sen är det fascinerande hur bra skådespelare som var med under CD-rom/FMV eran på 90-talet. Ofta i kombination med rätt taffliga manus, och (alltid) för-renderade bakgrunder/greenscreen av rätt kass kvalitet.

Lands of Lore var väl Westwood? Men du har rätt, det var något speciellt med spelen på 90-talet.

Ja det var ostigt så in i hvete rent ut sagt, men jag tror att skådisarna trodde att "detta är framtiden" därav många kända namn hoppade på FMV-eran. Men det är lite intressant när en "skådis" som Ginger Lynn håller samma steg med större skådisar på grund av just dialogerna och manus.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Vet inte hur många gånger jag sett trailern till del IV


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Wing Commander III har jag special edition till (beställdes från usa via hjälp av en Fido nätare på forumet som jag tror då var R20_SPEL?) Dock riskerade den att inte komma till julledigheten så jag fick tag på den vanliga versionen på mellandagarna. Har kvar tshirt, poster, movie canisater (som den kom i) och VHS filmen behind the scenes.

Att vänta på IVan var det bästa och värsta jag väntat på. Den trailern för IVan kunde man se under en allt för lång tid. Vet även SVT spelade upp den i nått program.

När väl IVan kom så beställdes den från tradition i gbg, men på väg hem från en praktik som lärarkandidat i jkpg gick jag förbi den lokala spelbutiken och såg ett ex. Så självklart köptes den ifall den inte hade kommit från tradition. Dock när jag kom hem hade jag ett paket i brevlådan - oxå.

Vet inte hur många gånger jag spelat om denna serien. Bästa är för mig utan tvekan IVan. Medans den absolut bästa scenen i ett spel är från 1an när dom springer till skeppen. Totalt golvad när jag såg det för första gången. (Lättimpad med dagens mått, men då hur grymt som helst).

Medlem

Vi får inte glömma Privateer 2 the darkening

Geeks Gaming
Skrivet av Aletheides:

Har själv bara spelat första privateer men jisses vilken rollista för 2:an 😱

Skribent
Skrivet av NordhNet:

Har själv bara spelat första privateer men jisses vilken rollista för 2:an 😱

Ja rollistan var gedigen! Undrar om jag ska ta mig an Privateer 2 som nästa spel? Tror det kan hålla riktigt bra idag.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Älskar Privateer 2. Wing Commander, Privateer 1 och 2, Starlancer, Freelancer, bra spel allihopa av Chris Roberts och hans olika studios, hans bror Erin Roberts hjälpte till med några av spelen och bossade för Privateer 2, annars har Erin Robberts studio mest gjort Lego spel.
Tyvärr är ju alla dessa spel ganska gamla numera och det märks, tiden har sprungit ifrån dem en hel del.
Om ni inte provat kan jag ju tipsa om Everspace 2, ett liknande spel som Freelancer i modern tappning och i mitt tycke bättre, finns även demo på spelet på Steam.

Medlem

Spelade inte WC3 så himla mycket, tror jag bara spelade igenom det en gång då jag ogillade FMV-spel redan då, men jäklar vad mycket skoj jag hade med WC1, spelade igenom det bra många gånger. Var så himla imponerad av att berättelsen blev annorlunda beroende på hur man klarade eller inte klarade uppdragen, att ett misslyckade i sig inte nödvändigtvis betydde Game Over.

Medlem

Åh gud, nu mindes jag hur otroligt mycket PCG gnällde på stackars fmw Hamill, fyran är helt klart som ett dåligt Next generation/ deep space 9 avsnitt men jag har spelat igenom det så många gånger så att jag kan nog hela manuset utantill:)

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja rollistan var gedigen! Undrar om jag ska ta mig an Privateer 2 som nästa spel? Tror det kan hålla riktigt bra idag.

Privateer 2 var också riktigt bra. Lite "konstigt" emellanåt men riktigt skoj.

Kör gärna WC4 också som sagt när du ändå håller på

Skribent
Skrivet av Kilrah:

Privateer 2 var också riktigt bra. Lite "konstigt" emellanåt men riktigt skoj.

Kör gärna WC4 också som sagt när du ändå håller på

Insåg nu att det är Chris bror Erin som gjorde Privateer 2. Det är nog därför det känns annorlunda och är väl inte ens i samma universum som jag förstått?

Tror det blir 4an som nästa spel faktiskt!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Insåg nu att det är Chris bror Erin som gjorde Privateer 2. Det är nog därför det känns annorlunda och är väl inte ens i samma universum som jag förstått?

Tror det blir 4an som nästa spel faktiskt!

Privateer 2 utspelar sig i en del av Wing Commander universat som kallas "The Tri System" Så det är canon.

Sedan så har vi ju även Wing Commander Prophecy,

Finns med AI restaurerade HD video.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

2an är riktigt bra och nog som du säger snäppet bättre än 3an. Vad tyckte du om 5an? Minns det fick massa skit för att man inte spelade Blair längre. Håller fyran högre än det spelet, men alla spelen är bra som sagt.

5an lämnade med en cliffhanger. Spelmekaniskt var det kul och storymässigt också. Saknar 6an

Vad tyckte du själv?


signatur

I drank what?

Skribent
Skrivet av Mirage:

5an lämnade med en cliffhanger. Spelmekaniskt var det kul och storymässigt också. Saknar 6an

Vad tyckte du själv?

Men släpptes det inte nedladdingsbara episoder som avslutade 5ans cliffhanger? Internet fanns ju knappt då, men minns att det var något episodtänk där som även det var lite före sin tid.

Jag gillade det, men tyckte kanske insekterna var lite tråkiga som villians. Hade inte mycket för deras organiska skeppsdesign heller. Blev lite väl "out there". Men förstår samtidigt att de ville skapa något nytr hot.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Älskade serien och tyckte fyran var bättre och djupare. Har svårt att se att något liknande dyker upp igen, nu är mocap lösningen.

Medlem

Det var en favorit! Satt som klistrad framför filmsekvenserna. Det har inte åldrats så bra dock

Medlem

Var jag den enda som gillade Wing Commander: Armada? Kommer ihåg att jag spenderade många timmar i det.

12
Skriv svar