The Last of Us på PC

Medlem
Skrivet av lonian:

Ja spelmekaniken var dryg ibland.
Så här såg det ut för mig när jag skulle koppla i en sladd i ett eluttag utan att veta hur man tar upp sladden.

https://youtu.be/2k7s_E3zEmg

He, he, du vet att det där är ett IQ test? 😅

Medlem
Skrivet av A1200G:

He, he, du vet att det där är ett IQ test? 😅

Ja, det blev ju det.
Men vad jag kommer ihåg av last of us part 2 är att som Ellie plockar man sladdar och vandrar runt halva rummet.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Nu har jag installerat mitt nya rtx 4090. När jag nu bygger shaders så noterar jag att grafikkortet drar 1% prestanda medan processorn är uppe i 100%.

Så just på min dator verkar den nyttja processorn.

Inne i spelet så går det mellan 80-130fps.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Avstängd
Skrivet av lonian:

Nu har jag installerat mitt nya rtx 4090. När jag nu bygger shaders så noterar jag att grafikkortet drar 1% prestanda medan processorn är uppe i 100%.

Så just på min dator verkar den nyttja processorn.

Inne i spelet så går det mellan 80-130fps.

smiley som skrattgråter

det där är ju komedi på högsta nivå

Medlem
Skrivet av lonian:

Nu har jag installerat mitt nya rtx 4090. När jag nu bygger shaders så noterar jag att grafikkortet drar 1% prestanda medan processorn är uppe i 100%.

Så just på min dator verkar den nyttja processorn.

Inne i spelet så går det mellan 80-130fps.

Blev också med 4090 två månader sen. Trodde min 9900K skulle orka 4K 60P i alla spel men tydligen inte i TLOU.
När jag kommer till ett större område eller område med mycket fiender/assets går processorn igång rejält och det stuttrar 5-10s innan den laddat in allt. Sen flyter det på som vanligt. När jag kollar på streams med folk som har 13:e gen Intel verkar dom inte få detta problem så antar min prolle är flaskhalsen då jag har 32GB ram och ny SSD osv.

Anyway, inget stort problem egentligen då det är rätt sällen men surt när man har ett 4090 och förväntar sig smooth i alla lägen!
Blir att uppgradera prollen i höst/vinter. Alla andra spel jag testat flyter bra i 4K så antar det är något med TLOU som ställer extra krav på processorn då DLSS gör noll skillnad mot stuttret.

Väldigt nöjd med spelet annars. Vilket äventyr!
Grym inlevelse, känns som man faktiskt är där och upplever det som händer.
Miljöerna är så sjukt detaljrika och realistiskt gjorda.

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Blev också med 4090 två månader sen. Trodde min 9900K skulle orka 4K 60P i alla spel men tydligen inte i TLOU.
När jag kommer till ett större område eller område med mycket fiender/assets går processorn igång rejält och det stuttrar 5-10s innan den laddat in allt. Sen flyter det på som vanligt. När jag kollar på streams med folk som har 13:e gen Intel verkar dom inte få detta problem så antar min prolle är flaskhalsen då jag har 32GB ram och ny SSD osv.

Anyway, inget stort problem egentligen då det är rätt sällen men surt när man har ett 4090 och förväntar sig smooth i alla lägen!
Blir att uppgradera prollen i höst/vinter. Alla andra spel jag testat flyter bra i 4K så antar det är något med TLOU som ställer extra krav på processorn då DLSS gör noll skillnad mot stuttret.

Väldigt nöjd med spelet annars. Vilket äventyr!
Grym inlevelse, känns som man faktiskt är där och upplever det som händer.
Miljöerna är så sjukt detaljrika och realistiskt gjorda.

Det kommer säkert fler uppdateringar med Last of us p1, hoppas att allt detta arbete lätt kan appliceras på en pc port av Last of us part II, då det troligtvis är samma motor, finns ju större områden där. Vill verkligen spela genom del 2 igen på min pc.

Ja, kanske man får uppgradera cpun, min är bara 2 år gammal. i7 10700K.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Det kommer säkert fler uppdateringar med Last of us p1, hoppas att allt detta arbete lätt kan appliceras på en pc port av Last of us part II, då det troligtvis är samma motor, finns ju större områden där. Vill verkligen spela genom del 2 igen på min pc.

Ja, kanske man får uppgradera cpun, min är bara 2 år gammal. i7 10700K.

Klarat ut det nu och DLC. Grymt bra spel helt klart. Första gången jag spelat det. Skulle också vilja köra 2:an nu!
Tror också prestandan kommer bli bättre med tiden när dom optimerar med nya patchar.

Kommer förmodligen spela igenom det igen om några månader då det är så bra spel. Timmarna bara flög förbi.
Förhoppningsvis kommer alla stutter vara borta då.

Medlem

Såg att det kom en patch i veckan. Nån som testat nu? Jag har aldrig lirat spelet och är sjukt sugen men vill att det ska flyta då. Annars väntar jag då jag ändå väntat rätt många år..

The Last of Us Part I v1.0.5 Patch Notes

Medlem
Skrivet av Smokebury:

Såg att det kom en patch i veckan. Nån som testat nu? Jag har aldrig lirat spelet och är sjukt sugen men vill att det ska flyta då. Annars väntar jag då jag ändå väntat rätt många år..

The Last of Us Part I v1.0.5 Patch Notes

Har du bara en bra dator med mycket vram och stark processor så får du nog inga problem. Det funkar i 30fps på Steam Deck.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Precis kollat klart på The Last of Us säsong 1, och suget efter att köra igenom spelet igen är rätt stort!
Någon som kört spelet på PC den senaste tiden? Funkar det bra? Verkar vara väldigt mixade reviews minst sagt.
Har en dator med 13700K, RTX4080 och 32GB ram, så den är väl hyfsat "up to date".
Tänkte köra i 3440x1440.

Medlem

Ska funka bättre idag vad jag hört, har inte kört det själv dock.

Medlem

Verkar fortfarande väldigt delat när man kollar på recensioner, dvs nya sådana.
Tror jag kommer vänta några månader till innan man seriöst kollar på detta och Jedi Survivor.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av piddau:

Ska funka bättre idag vad jag hört, har inte kört det själv dock.

Skrivet av Castor.T:

Verkar fortfarande väldigt delat när man kollar på recensioner, dvs nya sådana.
Tror jag kommer vänta några månader till innan man seriöst kollar på detta och Jedi Survivor.

Sist jag testade på min Oled 4k 120hz tv så blev det märkligt när man slog på hdr. Som att bilden flimrade. Det gick att lösa genom att ställa ner till 60fps på skärmen och i spelet. Vid högre framerate dök det upp stuttering som att spelet inte är optimerat för hög framerate. Men utan hdr fungerade det bättre. Det här var dock några månader sedan jag testade.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Blir nog till att vänta. Får fortsätta på backloggen lite till istället
Tack för svaren allihopa!

Medlem
Skrivet av lonian:

Sist jag testade på min Oled 4k 120hz tv så blev det märkligt när man slog på hdr. Som att bilden flimrade. Det gick att lösa genom att ställa ner till 60fps på skärmen och i spelet. Vid högre framerate dök det upp stuttering som att spelet inte är optimerat för hög framerate. Men utan hdr fungerade det bättre. Det här var dock några månader sedan jag testade.

Att det flimrar på Oled paneler beror inte på Hz eller HDR utan på VRR. Avaktivera VRR och flimret blir borta, speciellt i mörka scener.

För övrigt spelade jag klart Part 1 på PC (42 tum LG Oled) för flera månader sedan utan några problem. Spektakulärt spel som man inte bör vänta med. 🙂

Medlem

Körde igenom det för ett par månader sen och då fungerade det bra (i7-9700KF, 2070super och 32gb RAM). Hade inga problem med krasher eller dylikt. Prestandan kanske inte var på topp men det flöt på rätt bra.

12
Skriv svar