The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Jag är ett fan av Zelda men jag kan ändå se alla brister med BOTW som jag har klarat ut, vilket i princip inte någon kritiker ville erkänna i sina recensioner.

Samma här, har spelat samtliga spel, men kan också utan problem se problemen med spelen, så långt som jag har spelat än så kändes flowet bättre i Breath of the Wild än vad det gör här, även fast avsaknaden av slott och fokuset på de sjukt tråkiga shrinsen mest gjorde mig irriterad. Det var helt klart ett steg i rätt riktitning för open world zelda, men det tog ett par steg bakåt på andra delar. Min favorit del av BoTW var jakten på master swordet, det kändes verkligen episkt att lista ut hur man hittade det.

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Är jag en stolle för att jag vädrar mina åsikter? Finns ingen mening med att sänka nivån på diskussionen.

Du har såklart all rätt att framföra dina åsikter som du har gjort här, det är glasklart vad du tycker.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tror det är rätta vägen att gå för BOTW kommer känns nedbantat och sämre om man spelar det efter TOTK.

Sen går det utmärkt att bara hoppa in och köra TOTK direkt också. Även om det är en fortsättning känns storyn ändå hållbar på egna ben.

Ja lite så jag också tänker. Jag ser verkligen fram emot Totk nu. Tack för en trevlig recension.

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Man behöver inte hata företagen och man behöver heller inte blunda för problem eftersom man dyrkar den spelserien heller det företaget. Alla som recenserar spelet tycker att det är 9 eller 10 och det är det som jag ifrågasätter. Det borde vara mer blandat eftersom det är flera som är kritiska till spelet på ett antal punkter men inte från dem som recenserar spelet.

Om du nu själv är så kritisk till spelet och Nintendo, du får väl lägga in en ansökan nånstans om att bli skribent och få recensera det då. Du kan ju också skriva en användarrecension här på Fz. Oerhört märkligt att tycka illa om recensioner och betygsättningen med motiveringen att man vill se lägre betyg bara för att gå emot strömmen..

Skrivet av Molotov:

Du måste ju utgå att det är ett Nintendo Switch spel.
Det går ju som inte att klaga och dra ner spelet för att det körs på en switch som inte orkar mer.
Ska alla spel automatiskt få lägre betyg på switch då menar du?
Man kan ju vända på det, att det överhuvudtaget rullar på switchen ör en bedrift.

Jag tycker definitivt att Nintendo har gjort det väldigt enkelt för sig, i alla fall på den tekniska biten. Släppa ett sådant storspel på en konsol som är så väldigt tekniskt föråldrad och sedan för att istället för att få kritik för tekniken så får dem hyllningar för att det fungerar så pass bra på deras hårdvara. Tekniken bör gå framåt precis som allt annat och gör den inte det nämnvärt så ska dem få kritik för det.

Skribent
Skrivet av I am Grööt:

Ja lite så jag också tänker. Jag ser verkligen fram emot Totk nu. Tack för en trevlig recension.

Tack! Är den första 5:an jag delat ut någonsin.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Querth:

Förhandsversionen hade prestandaproblem som fixades med day 1 patchen

30 fps är prestandaproblem.

Redaktör

@Naughty Dog Rule @anon_334958 - lyft nivån på diskussionen, snacka om spelet - inte om varandra. Inlägg raderade.


signatur
Skrivet av Tomas Helenius:

@Naughty Dog Rule @Hejvadbra - lyft nivån på diskussionen, snacka om spelet - inte om varandra. Inlägg raderade.

Vad var det jag skrev som var olämpligt?

Medlem

Det är ju självklart att man utgår från vad hårdvaran kan erbjuda. Dynamisk 720p och 30 bilder i sekunden i handheld är ju oerhört imponerande att se på en bärbar konsol av den här kalibern. Det är inte svårt att se varför man är imponerad av spelets visuella egenskaper när man tar hårdvaran i beräkning.

Världen är enorm och Zelda: ToTK har väder och vind som man dessutom kan använda för att påverka omgivningar och spelsätt. Fysikberäkningar sker ständigt, man kan spola tillbaks objekt, partiklar följer vind och värme, objekt går att sätta samman och allt detta på en kraftigt nedklockad Tegra X1-krets från 2015 som redan då inte var top of the line. Nintendo har lyckats att skapa en förvånansvärt levande värld trots dessa begränsningar.

Klart man kan tycka att Nintendos konsol skulle ha lite mer utrymme för prestanda, jag önskar det mer än något annat från företaget. Men faktum är att spelet är finslipat och oerhört välbyggt och roande trots begränsningar.

Att "spelet ser ut som något från 2003?" Snälla.

Skulle spelet släppas på en xbox series X med 720p och 30 fps skulle det absolut skrivas om prestandaproblem exakt överallt, men så är inte fallet.

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Jag tycker definitivt att Nintendo har gjort det väldigt enkelt för sig, i alla fall på den tekniska biten. Släppa ett sådant storspel på en konsol som är så väldigt tekniskt föråldrad och sedan för att istället för att få kritik för tekniken så får dem hyllningar för att det fungerar så pass bra på deras hårdvara. Tekniken bör gå framåt precis som allt annat och gör den inte det nämnvärt så ska dem få kritik för det.

Men det är ju fortfrande spelet som ska bedömas och inte den begränsade tekniken i Switchen.
Går ju inte att trolla så det blir "Ps5 kvalitet" precis.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Förstår att gemene gamer och kritiker hyllar Zelda tears of the kingdom.
Började för ett par år sedan spela Botw men fastnade inte riktigt för upplägget och den ödsliga världen. Har plockat upp det igen och förmodligen kommit ungefär halvvägs men känner inget riktigt sug på att fortsätta.
Det som tears of the kingdom presenterar ser mer utvecklat och genomtänkt ut än föregångaren, men det särpräglar sig inte tillräckligt för att väcka habegär.

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Vad var det jag skrev som var olämpligt?

Det är lite tröttsamt att framföra sina åsikter om och om igen, det är tydligt vad du tycker, det tar liksom över hela tråden tycker jag. Sen om det är olämpligt kan man diskutera, jag tycker det är tröttsamt.

Medlem

Håller med, fullständig magi att spela detta.
2k link hälsar


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Redaktör
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Jag tycker definitivt att Nintendo har gjort det väldigt enkelt för sig, i alla fall på den tekniska biten. Släppa ett sådant storspel på en konsol som är så väldigt tekniskt föråldrad och sedan för att istället för att få kritik för tekniken så får dem hyllningar för att det fungerar så pass bra på deras hårdvara. Tekniken bör gå framåt precis som allt annat och gör den inte det nämnvärt så ska dem få kritik för det.

Spelet är ju svinstort och körs på en sex år gammal konsol som ansågs klen redan när den släpptes. För det mesta rullar det i 30 fps (den där handsken verkar orsaka dippar). Det känns väl snarare som att utvecklarna gjort ett fantastiskt jobb sett till förutsättningarna. Jämför med Pokemon Scarlet/Violet från i höstas som inte alls såg lika bra ut men ändå hade avsevärda prestandaproblem. För att få bätre flyt utan att dra ner grafiken till direkt fula nivårer krävs sannolikt kraftfullare hårdvara. Men det är ju en annan diskussion.


signatur
Skrivet av lasselason:

Det är lite tröttsamt att framföra sina åsikter om och om igen, det är tydligt vad du tycker, det tar liksom över hela tråden tycker jag. Sen om det är olämpligt kan man diskutera, jag tycker det är tröttsamt.

Nu frågade jag Tomas Helenius och inte dig.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag kan uppleva någon dipp här och där, speciellt när jag bygger, men annars flyter det på i sina 30 FPS. Det är i alla fall en av årets (om inte årets?) stabilaste releaser vad gällande AAA-spel. Vilket kanske säger mer om hur spel produceras idag, men det säger i alla fall att Nintendo jobbar stenhårt på sin optimering även om de jobbar i uppförsbacke med sin hårdvara.

Ja när man bygger förändras det på nåt sätt, håller med. Välskriven recension förresten!

Redaktör
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Vad var det jag skrev som var olämpligt?

Mer motparten än du, men sa till båda för att avsluta dispyten.


signatur
Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Nu frågade jag Tomas Helenius och inte dig.

Oj, förlåt, det var bara min åsikt.

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Man behöver inte hata företagen och man behöver heller inte blunda för problem eftersom man dyrkar den spelserien heller det företaget. Alla som recenserar spelet tycker att det är 9 eller 10 och det är det som jag ifrågasätter. Det borde vara mer blandat eftersom det är flera som är kritiska till spelet på ett antal punkter men inte från dem som recenserar spelet.

Va?


signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

Medlem
Skrivet av Querth:

Det är ju självklart att man utgår från vad hårdvaran kan erbjuda. Dynamisk 720p och 30 bilder i sekunden i handheld är ju oerhört imponerande att se på en bärbar konsol av den här kalibern. Det är inte svårt att se varför man är imponerad av spelets visuella egenskaper när man tar hårdvaran i beräkning.

Världen är enorm och Zelda: ToTK har väder och vind som man dessutom kan använda för att påverka omgivningar och spelsätt. Fysikberäkningar sker ständigt, man kan spola tillbaks objekt, partiklar följer vind och värme, objekt går att sätta sammans och allt detta på en kraftigt nedklockad Tegra X1-krets från 2015 som redan då inte var top of the line. Nintendo har lyckats att skapa en förvånadsvärt levande värld trots dessa begränsningar.

Klart man kan tycka att Nintendos konsol skulle ha lite mer utrymme för prestanda, jag önskar det mer än något annat från företaget. Men faktum är att spelet är finslipat och oerhört välbyggt och roande trots begränsningar.

Att "spelet ser ut som något från 2003?" Snälla.

Skulle spelet släppas på en xbox series X med 720p och 30 fps skulle det absolut skrivas om prestandproblem exakt överallt, men så är inte fallet.

Tycker spelet är riktigt snyggt, oavsett vilken hårdvara man nu har i åtanke. Tycker absolut inte Totk är fult bara för att jag spelar på PS4 Pro och PC också, tvärtom så tycker jag personligen att Totk står sig som ett av de snyggare spelen på senare tid. Enligt min mening är det trots all art direction och hur väl effekter, ljus och liknande implementeras i spelet som är avgörande, inte vilken upplösning det renderas i. Sen känns spelet imponerande oavsett hårdvaran, finns faktiskt inget annat open world-spel med sådan interaktiv och dynamisk spelvärld.

Skrivet av Tomas Helenius:

Mer motparten än du, men sa till båda för att avsluta dispyten.

Ok jag förstår.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Synd har inte hunnit spela det så mycket som jag önskar än, men än så länge är det full pott. NIntendomagin verkligen genomsyrar detta spel.

Njae, tycker det blivit en närmast manisk upphakning på framedippar och upplösningar sedan mätverktyg blivit lättillgängliga, youtubekanaler lägger stort fokus på det mm. Numera, världens grej och spel som ska betygdumpas om de har dips från 60 till 55 fps. Larvigt, helt enkelt, haha

Ja, jag brukar själv inte störa mig så mycket på sånt men tror att hade det inte varit ett Nintendo-spel så hade kritiker dragit ner betyget till en 4a. Det är vad jag tror iallafall.

Skrivet av Tomas Helenius:

Det man ska bedöma är hur utvecklarna använder de resurser hårdvaran erbjuder, inte hårdvaran i sig.

Jo, samtidigt så vet dom vad dom har att jobba med. Då kanske man ska släppa en officiell PC version så hade de fått högsta betyg med 1080p och 120fps😝 (tänk vad det hade sålt för övrigt!!) Menar bara att andra spel kan få dåligt betyg för de på PS4 eller XSS klarar av att dra spelet i 60fps medans det kanske får toppbetyg på PS5, PC och XSX. Det är typ samma sak bara att Nintendo inte släpper en krämigare konsol 😝

Jag kanske har fel, vad vet jag. Bara något jag reagerat på senare tid.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Ja, jag brukar själv inte störa mig så mycket på sånt men tror att hade det inte varit ett Nintendo-spel så hade kritiker dragit ner betyget till en 4a. Det är vad jag tror iallafall.

Jo, samtidigt så vet dom vad dom har att jobba med. Då kanske man ska släppa en officiell PC version så hade de fått högsta betyg med 1080p och 120fps😝 (tänk vad det hade sålt för övrigt!!) Menar bara att andra spel kan få dåligt betyg för de på PS4 eller XSS klarar av att dra spelet i 60fps medans det kanske får toppbetyg på PS5, PC och XSX. Det är typ samma sak bara att Nintendo inte släpper en krämigare konsol 😝

Jag kanske har fel, vad vet jag. Bara något jag reagerat på senare tid.

Faktiskt inte hängt med att spel skulle få dåliga betyg på andra format om de inte klarar 60fps. Det har ju varit knökfullt med 30fps spel på PS4/Xbox, och det verkar hänga med till nya generationen med. Känns som sagt det blivit nästan löjligt nu med folk som hakar upp sig på dessa siffror, känns som en del verkligen bara ser frames per sekund och upplösning istället för att spela spelen

Men visst, skulle ju förenkla betygsättning och så;
4k120 = 5/5
4k60 = 4/5
1080p60 = 3/5
900p30 = 1/5

Medlem

Hur lång tid tog det att ta sig genom äventyret? Var det vara med mainstory eller även med utforskande och sidoaktiviteter?
Vill inte lusläsa texten även om den är spoilerfri.
Blir det att fortsätta nu eller?
På förhand, tack för en bra recension, lovar att läsa den ordentligt när jag lagt mer tid på spelet


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Moderator | Testpilot
Skrivet av Freeman79a:

Skönt att de som rapporterade 1/3 dipp i Framerate ljög. 😂

Skrivet av Querth:

Förhandsversionen hade prestandaproblem som fixades med day 1 patchen

Det är fortfarande prestandaproblem när man använder förmågan "Ultra hand", mest troligen för man stressar fysikmotorn. Även om spelet rullar på bra (och bättre än Botw) under vanligt gameplay så använder man i regel Ultra Hand rätt så mycket, vilket fortfarande får en att komma ihåg vilken svag maskin Switchen alltid varit


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

”Det får Breath of the Wild att kännas lite som en betaversion och då är det fortfarande ett bra spel.”

Hoppades exakt på den här utvecklingen, då Breath of the Wild emellanåt kändes som en välgjord teknikdemo.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

”Det får Breath of the Wild att kännas lite som en betaversion och då är det fortfarande ett bra spel.”

Hoppades exakt på den här utvecklingen, då Breath of the Wild emellanåt kändes som en välgjord teknikdemo.

Det känns exakt så.
Har man aldrig spelat botw behöver man inte göra sig mödan. Det är lika bra att köra totk direkt. Det är i princip mer av samma gjort tusen gånger bättre.
Botw kändes stundvis tomt och planlöst och utan direkt syfte. I totk händer så mycket på resans gång att man lätt villar bort sig från huvuduppdraget flera gånger om.
Såvida inte starfield dundrar in som ett jävla mästerverk i september är detta definitivt GOTY

Medlem
Skrivet av Majoren:

Faktiskt inte hängt med att spel skulle få dåliga betyg på andra format om de inte klarar 60fps. Det har ju varit knökfullt med 30fps spel på PS4/Xbox, och det verkar hänga med till nya generationen med. Känns som sagt det blivit nästan löjligt nu med folk som hakar upp sig på dessa siffror, känns som en del verkligen bara ser frames per sekund och upplösning istället för att spela spelen

Men visst, skulle ju förenkla betygsättning och så;
4k120 = 5/5
4k60 = 4/5
1080p60 = 3/5
900p30 = 1/5

Ja kanske inte riktigt så specifikt men det är ofta spel blir kritiserade för att de har framedrops och knappt klarar 30 eller 60 fps. Men jag håller med om att folk hakar upp sig för mycket när de gäller frames!

Medlem
Skrivet av Deekar:

Ja kanske inte riktigt så specifikt men det är ofta spel blir kritiserade för att de har framedrops och knappt klarar 30 eller 60 fps. Men jag håller med om att folk hakar upp sig för mycket när de gäller frames!

Jo, men jag har då sett i flera av officiella recensionerna av Totk att framedrops både nämns och kritiseras, men det finns alltså en hang-up på att betyget måste ned pga. det. Vilket jag tycker är lite fjantigt, som sagt sifferfixering att folk på allvar tappar det att spelet fått 10/10 när de "tycker" att ett framedrop så ska betyget ned en pinne. Totk har massor med kvaliteter, kanske många helt enkelt då inte tycker att det är värt att dra ned betyget från "Mästerverk" pga. framedropsen. Eller ska man även dra ned betyget en pinne varje gång man stöter på en glitch eller tre, även om man upplever spelet i övrigt som ett mästerverk?

Sen också lite larvigt med de som tycker att alla Nintendospel får för höga betyg, ofta ett omdöme från dem som inte ens spelar senaste Nintendo-konsolerna och spelen, utan det bygger på deras uppfattning att Nintendo gör bara "barnspel" och ska inte ha höga betyg för de tar det som en förolämpning mot deras tuffa vuxenspel

Skriv svar