Medlem
Ukraina

Jag tänker inte förklara mig och jag är inte rädd för att bli bannad för mina åsikter. Om det händer så är jag okey med det.

Jag som många andra följer ju utvecklingen i ukraina vs ryssland. Eller är det Ryssland vs. Världen? Ja det kan man ju tro med tanke på allt stöd vi och alla ger till ukraina.

Nu börjar jag iaf bli lite trött på hur detta hanteras. Hela världen säger att dom står på ukrainas sida tysligen, för vi skickar vapen för miljardpengar för att dom ska kunna försvara sig mot "dessa" terrorister... Dom som krigar för ryssland vet väl knappt vad dom gör där. Men hur som... Hur kan världen stå på ukrainas sida som alla politiker säger att dom är? om dom inte gemensamt säger ifrån? Fega är väl dom om hela världen är emot putin men ingen lägger sig i? Nä istället skickar vi lite vapen. Klappar ukraina på ryggen och säger GLHF...

Jag är trött på detta mes... Om hela världen är emot detta här med ryssarna(putin enbart) och vad dom gör/gjort mot ukraina så varför vågar inte vi visa vårat missnöje mera än att skicka några kulor. Alla länder borde gå ihop och bomba hela moskva. Det är min åsikt bara... Men HAN har förstört en hel världsdel pga en människa(han själv då) . Då ska han utrotas som saddam hussein. Han ska ligga och gömma sig i en liten håla och special forces ska dra ut honom. Vilken jävla soppa... Jag tror att vi som vanliga människor måste inse att några super duper vapen inte kommer stoppa detta krig... Putin kommer inte stoppa det för han är ändå död inom 1-2 år av naturliga saker... Han är gammal, han har antagligen canser, antagligen syfilis oxå men det låter jag vara osagt.

Men nej. Vad jag försöker säga är att detta är inte ok. Varken mot ukraina eller mot dom stackars ryska soldaterna. Hur ska vi få våra politiker och de andra världspolitikerna att förstå att det räcker inte att skicka lite ammo... Vi andra måste oxå gå in och sätta stopp... Varför vågar inget land göra det? DET är min fråga... Snälla banna mig inte 😍

Medlem

Säkert massa skrivfel och stavelsefel men jag fick feeling på att om vi ska stoppa detta så måste världen gå ihop. Och om inte putin ger sig så måste vi tyvärr ta bort moskva från världskarta... Kanske med en nuke. Men man gör inte detta ostraffat. Och det självklart kommer drabba DINA invånare precis som 10miljoner ukrainare är på flykt.

Gnällkuk

Hade ett annat land gått in med egen personal och enheter så hade det varit att förklara krig mot Ryssland mer eller minder vilket hade inneburit att du utsatt dig själv för kärnvapenhot, det är det enklaste svaret. Vi bedriver ett halvpassit proxykrig mot Ryssland. Sen finns det ekonomi, annars hade Ukraina aldrig fått det stödet de får idag kontra att det är en viktig pjäs för väst att markera mot ett idag rätt svagt land.

Detta kommer pågå troligtvis så länge Putin är kvar. Just nu är det nog inte speciellt hoppfullt oavsett vad ryssarna som inte är helt förblindade av statsmedia vill.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Nä, inte kommer du att bli bannad.

Detta är ju vad gemene svensk eller västerlänning tycker och tänker.

Hade inte Ryssland haft kärnvapen så hade det redan hänt. Tur är väl det.

Medlem

Problemet är att det inte går.

Det går inte bara anfalla Ryssland för de kommer försvara sin existens med kärnvapen. En sådan eskalering skulle inte bara innebära miljontals människors liv utan snarare att ingen överlever.

Det går inte vinna ett kärnvapenkrig. Inte ens de mest skyddade såsom Putin skulle överleva.

De allra flesta skulle inte dö utav själva bomberna utan av svälten som uppstår när det inte längre finns någon mat.

Citat:

Full-scale nuclear exchange

If global nuclear famine could result from just 100 nuclear detonations, what might be the result of a fuller exchange of the several thousand warheads held in current inventories by the US and Russia?

One 2008 study looked at a Russia-US nuclear war scenario, where Russia would target 2,200 weapons on Western countries and the US would target 1,100 weapons each on China and Russia. In total, therefore, 4,400 warheads detonate, equivalent to roughly half the current inventories held each by Russia and the US.

Nuclear weapons held by other states were not used in this scenario, which has a 440-Mt explosive yield, equivalent to about 150 times all the bombs detonated in World War II. This full-scale nuclear war was estimated to cause 770 million direct deaths and generate 180 Tg of soot from burning cities and forests. In the US, about half the population would be within 5km of a ground zero, and a fifth of the country’s citizens would be killed outright.

A subsequent study, published in 2019, looked at a comparable but slightly lower 150 Tg atmospheric soot injection following an equivalent scale nuclear war. The devastation causes so much smoke that only 30-40 percent of sunlight reaches the Earth’s surface for the subsequent six months.

A massive drop in temperature follows, with the weather staying below freezing throughout the subsequent Northern Hemisphere summer. In Iowa, for example, the model shows temperatures staying below 0°C for 730 days straight. There is no growing season. This is a true nuclear winter.

Källa:
https://allianceforscience.org/blog/2022/03/what-the-science-...

Vi kan mycket väl leva i de sista år, månader, dagarna av vår civilisation så se till att få ut så mycket positivt av det som möjligt. Det är ändå inte mycket som vi kan göra åt det. Vi kan försöka undvika ett kärnvapenkrig, då lever vi lite längre.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Potion of wisdom intagen 01:52

Medlem
Skrivet av robbis:

Jag tänker inte förklara mig och jag är inte rädd för att bli bannad för mina åsikter. Om det händer så är jag okey med det.

Jag som många andra följer ju utvecklingen i ukraina vs ryssland. Eller är det Ryssland vs. Världen? Ja det kan man ju tro med tanke på allt stöd vi och alla ger till ukraina.

Nu börjar jag iaf bli lite trött på hur detta hanteras. Hela världen säger att dom står på ukrainas sida tysligen, för vi skickar vapen för miljardpengar för att dom ska kunna försvara sig mot "dessa" terrorister... Dom som krigar för ryssland vet väl knappt vad dom gör där. Men hur som... Hur kan världen stå på ukrainas sida som alla politiker säger att dom är? om dom inte gemensamt säger ifrån? Fega är väl dom om hela världen är emot putin men ingen lägger sig i? Nä istället skickar vi lite vapen. Klappar ukraina på ryggen och säger GLHF...

Jag är trött på detta mes... Om hela världen är emot detta här med ryssarna(putin enbart) och vad dom gör/gjort mot ukraina så varför vågar inte vi visa vårat missnöje mera än att skicka några kulor. Alla länder borde gå ihop och bomba hela moskva. Det är min åsikt bara... Men HAN har förstört en hel världsdel pga en människa(han själv då) . Då ska han utrotas som saddam hussein. Han ska ligga och gömma sig i en liten håla och special forces ska dra ut honom. Vilken jävla soppa... Jag tror att vi som vanliga människor måste inse att några super duper vapen inte kommer stoppa detta krig... Putin kommer inte stoppa det för han är ändå död inom 1-2 år av naturliga saker... Han är gammal, han har antagligen canser, antagligen syfilis oxå men det låter jag vara osagt.

Men nej. Vad jag försöker säga är att detta är inte ok. Varken mot ukraina eller mot dom stackars ryska soldaterna. Hur ska vi få våra politiker och de andra världspolitikerna att förstå att det räcker inte att skicka lite ammo... Vi andra måste oxå gå in och sätta stopp... Varför vågar inget land göra det? DET är min fråga... Snälla banna mig inte 😍

För att använda forumspråk så har du en förklaring här:

Hade ryssland inte haft kärnvapen så hade Moskva varit jämnad mer marken av B52 och diverse annat NATO flyg för några månader sedan. Enda orsaken att ingen går över gränsen är just det - Kärnvapen. Ryssland har visat sig ha noll förmåga att ta sig an något annat än några småstater som Tjetjenien.

Den ryska armen är ett skämt och är långt från NATO standard och just nu är hotet från ryssland med militär makt noll. Problemet uppstår om 10-20 år när de bygger upp allt igen, dvs. om det inte blir en kupp och en demokratisk regering installeras i Kreml med våld och blodbad. Något som skulle behövas.

Chansen för det är tyvärr liten och jag ser ingen förändring på väg i ryssland pg av att befolkningen har indoktrinerats de senaste 2 decennierna i deras egna överlägsenhet och att västvärlden är ond och det är ryssland som är underdog och har rätt att ta vad de vill, samt att de andra f.d. soviet republikerna egentligen inte existerar. Så när det gäller världsbilden så är ryssarna helt jävla nordkorea i huvudet. Sånt tar decennier att avprogrammera och ingen förändring kommer fort mot sånt.

Så ryssland har stakat ut sin isolering de närmaste 20-30 åren såvida inte en kupp kommer, men även med en sån så kommer det att behövas reparationer mot Ukraina, och det här är ingenting som Ukraina och västvärlden kommer att glömma.

Mickael Tornving sammanfattar ryssland ganska bra:
https://www.facebook.com/watch/?v=1002048977052534

It's not a lake, it's an ocean

Det är kärnvapenhotet som förhindrar en mer direkt inblandning från Nato, och det är också detta som har gjort att militärt stöd i form av stridsvagnar, Patriot-system m.m har dröjt så. Nu ser Väst hur pass överskattad den ryska krigsmaskinen är och hur tomma hot Putin har uttalat ända sedan invasionens början men framför allt att ukrainarna faktiskt kan slå tillbaka ryssen om de bara får materiel. Då är det lättare att bidra.

Jag måste säga att jag faktiskt är imponerad och glad över det stöd den demokratiska världen har gett Ukraina, att vi äntligen lyckas enas mot en tyrann i stället för att låta denne hållas som ju historiskt har varit fallet. Jag hade bara önskat att vi gjort det redan 2014, men nu är det som det är.

En annan fascinerande sak är de svenska putinisterna. Det sitter alltså folk, med tillgång till alla världens medier på sina datorer och mobiler, och endast läser Tass och RT och vidareförmedlar Putins propaganda. Helt otroligt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Kort och gott hade det lett till kärnvapen krig och mänsklighetens undergång.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det är kärnvapenhotet som förhindrar en mer direkt inblandning från Nato, och det är också detta som har gjort att militärt stöd i form av stridsvagnar, Patriot-system m.m har dröjt så. Nu ser Väst hur pass överskattad den ryska krigsmaskinen är och hur tomma hot Putin har uttalat ända sedan invasionens början men framför allt att ukrainarna faktiskt kan slå tillbaka ryssen om de bara får materiel. Då är det lättare att bidra.

Jag måste säga att jag faktiskt är imponerad och glad över det stöd den demokratiska världen har gett Ukraina, att vi äntligen lyckas enas mot en tyrann i stället för att låta denne hållas som ju historiskt har varit fallet. Jag hade bara önskat att vi gjort det redan 2014, men nu är det som det är.

En annan fascinerande sak är de svenska putinisterna. Det sitter alltså folk, med tillgång till alla världens medier på sina datorer och mobiler, och endast läser Tass och RT och vidareförmedlar Putins propaganda. Helt otroligt.

En sak jag som stör mig på med ditt inlägg är att, håller man inte med dig här, så blir man kallad för fula namn. Hur vill du att folk ska våga ge sig in i att skriva något om du skriver sånt där? Man kan hålla med om vissa saker på ena sidan och även andra sidan, speciellt kommentarer som fälls. Kan du utveckla med konkret fakta, källhänvisning osv med vad du menar med propaganda? Jag är inte helt med på vad du menar med vilken sorts propaganda?

Medlem
Skrivet av erson:

Kort och gott hade det lett till kärnvapenkrig och mänsklighetens undergång.

Svaret på frågan.

Nu kan vi låsa tråden.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

brrap brrap pew pew

Trådstartaren är ett bra exempel på vad Putin är ute efter. Europeer ska inte ifrågasätta honom och hans krig, de ska ifrågasätta sina egna politiker och sin egen militär, det ska skapas splittring. Bra jobbat att skyffla över ansvaret för någon galenpannas krig på våra egna politiker!

Sen så säger du att vi borde gå in och bomba Moskva, och där slutar jag lyssna på dig. Du har ju samma mentalitet som Putin. Eller det kanske inte finns oskyldiga civila i Moskva i din hjärna?

Fånigt inlägg, utan substans och helt jävla onödigt. Tankegången påminner om en edgy 15-åring. Vad fick dig att tycka att det här var en rimlig diskussion att föra på ett spelforum?


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Fånigt inlägg, utan substans och helt jävla onödigt. Tankegången påminner om en edgy 15-åring. Vad fick dig att tycka att det här var en rimlig diskussion att föra på ett spelforum?

Utan att döma någon känns ett sådant inlägg postat mitt i natten spontant som att det är alkohol/annan omdömespåverkande substans och/eller psykisk ohälsa som talar.

Det är tur att det finns andra forum för sådana som vill kläcka ur sig sådant, så förhoppningsvis rensas den här tråden bort från spelforumet FZ.

Till TS:
Observera att en ban inte automatiskt beror på åsikterna du uttrycker i sig, utan exempelvis hur och var de uttrycks. Du (precis som alla andra) har rätt till dina åsikter, men du har inte rätt att uttrycka dem precis hur och var du vill.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Greenz:

En sak jag som stör mig på med ditt inlägg är att, håller man inte med dig här, så blir man kallad för fula namn. Hur vill du att folk ska våga ge sig in i att skriva något om du skriver sånt där? Man kan hålla med om vissa saker på ena sidan och även andra sidan, speciellt kommentarer som fälls. Kan du utveckla med konkret fakta, källhänvisning osv med vad du menar med propaganda? Jag är inte helt med på vad du menar med vilken sorts propaganda?

När en sida står för folkmord, kidnappningar av barn och andra krigsbrott finns det inte "å ena sidan, å andra sidan". Sådana krafter ska bekämpas, punkt. Det relativiserande kring grundläggande mänskliga rättigheter som Putins anhängare sprider har jag väldigt lite respekt eller förståelse för.

Exempel på Putinpropaganda: Att det är Västs fel att Putin invaderade Ukraina, att Ukraina var på väg in i Nato och att det pågick ett folkmord i östra Ukraina som "tvingade" Putin att agera. Allt detta är Kremlpropaganda som är förevändningar för kriget. I själva verket vill Putin att Ukraina ska sluta existera som stat, och vi ser ju hur ryssarna agerar i ockuperade och annekterade områden där ukrainare ska förmås att byta till ryskt pass alternativt tvångsdeporteras in i Ryssland.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent

Vi sätter p för tråden här. Det finns bättre ställen att diskutera detta ämne på och det är ofrånkomligt att tråden spårar ur.

1
Skriv svar