Resident Evil 4 är remake-magi

It's not a lake, it's an ocean
Resident Evil 4 är remake-magi

Remake-kungarna hos Capcom har gjort det igen.

Resident Evil 4 var ett nytt slags Resident Evil. Borta var de långsamma zombierna, de långa mörka korridorerna och tankkontrollen. Capcom hade funderat en längre tid på en ny riktning, vilket vi såg spår av i Resident Evil 3: Nemesis. Men det var först med det fjärde spelet som serien togs i en betydligt mer actionorienterad riktning. De tog en risk när de valde att återuppfinna en så omhuldad spelserie. Det hade kunnat slå tillbaka. I stället blev Resident Evil 4 ett av de mest älskade spelen i serien.

När Capcom för fyra år sedan släppte sin första moderna remake av ett gammalt Resident Evil sattes en ny standard. Få andra i branschen har matchat det japanerna åstadkom då. I stället för att bara uppgradera grafiken moderniserades hela spelupplevelsen. Remaken av Resident Evil 2 var ruggigt välgjord, och Capcom visade att de fullt ut behärskar den knepiga balansgången mellan att å ena sidan vårda ett arv och å den andra förnya och modernisera tillräckligt för att göra det relevant för en ny generation.

Konsekvensen av Capcoms remakes av de två tidigare spelen är att remaken av Resident Evil 4 förlorar överraskningsmomentet. De två tidigare remake-spelen influerades ju trots allt av det fjärde spelet, och gameplaymässigt vet vi ungefär vad vi kommer att få. Med det sagt är detta en resa du absolut inte bör missa.

Capcom har, precis som i remaken av Resident Evil 2, både behållit, moderniserat och förnyat. Berättelsen är oförändrad, men Capcom har förändrat och stuvat om en hel del i miljöerna. Ändå kommer trogna fans av originalet kunna le igenkännande åt vissa scener. Precis som det ska vara.

Jag spelade om delar av Gamecube-originalet inför denna recension för att jämföra och kunde konstatera några saker. Dels att Gamecube-klassikern åldrats en del på nästan 20 år och att en remake var nödvändig. 2023 års Resident Evil 4 känns tajtare och mer genomtänkt. Men också att Capcom har gjort förvånansvärt många förändringar. QTE-sekvenserna är i princip borta, ostig dialog via komradio har kapats eller ersatts och sekvenserna med Ashley har förbättrats något oerhört. En episod där vi kontrollerar presidentdottern tillhör spelets starkaste och mest nervpåfrestande.

Grafiken är naturligtvis på en helt annan nivå med otrolig skärpa och imponerande ljuseffekter, men även kontrollen har blivit bättre. Leon har begåvats med den unika förmågan att huka sig samt gå och skjuta samtidigt. Han är smidigare och några kilo lättare än i Gamecube-originalet. En annan välkommen nyhet är stealth. Förmågan att smyga sig på fiender bakifrån och eliminera dem med ett snabbt knivhugg känns i många spel pliktskyldig och överutnyttjad, men här är den snarare en frisk fläkt. Givet det stora antalet fiender är det dessutom ett välkommet sätt att spara ammunition på. Allt detta bidrar till roligare gameplay och en genomgående bättre spelupplevelse.

Tvångsrakning incoming!

The merchant, köpmannen med whiskyrösten som säljer, köper och byter, är ett kärt återseende. Det är alltid en lika härlig känsla att se det lila ljuset och höra honom skrocka fram ”Hello stranger!”. Möjligheten att sälja skatter och köpa på sig en ny arsenal var en nyhet i Resident Evil 4 som Capcom valde att behålla i senare spel. Här tillkommer möjligheten att uppgradera sina vapen - inklusive kniven, som man gör gott i att hålla i topptrim. Mot en skälig ersättning, givetvis. Detta höjer onekligen motivationen för att utforska kartan lite extra i jakt på de där dyra skatterna. Det lönar sig att vara nyfiken.

Resident Evil 4 är ett stort spel med 16 fullspäckade kapitel. Det är utmanande, men sparpunkterna är tämligen generöst utplacerade. De förbättringar som har gjorts i både Leons rörelseschema och i tempot i berättelsen gör att jag aldrig någonsin känner att jag utsätts för transportsträckor. Snarare lyckas Resident Evil 4 hålla mig konstant uppmärksam och ovetande om vad som väntar bakom nästa dörr eller i nästa rum.

Variationen i både miljöer och gameplay var något som originalet briljerade i redan 2005. Det är inte sämre här. Vi kastas från strider mot ett dussintal galningar på ett torg till harpunjakt på en sjö. Vi besöker allt från gruvor till slott, och allt sker i ett rasande tempo.

Inget spel är bättre än summan av sina bästa och sämsta stunder. Resident Evil 4 är fullproppat med många toppar men dras med ytterst få dalar. Faktum är att höjdpunkterna staplas på varandra, och det var detta som gjorde att jag älskade originalet så mycket. Spelet slår sig aldrig till ro utan erbjuder ständigt nya utmaningar i en aldrig sinande ström.

Capcom ger oss en strålande nyversion av ett i grunden fantastiskt spel. Redan med sin allra första Gamecube-remake av det första spelet för över 20 år sedan visade de att de kanske mer än någon annan studio briljerar i konsten att göra remakes av klassiska spel. Remaken av Resident Evil 2 var riktigt bra. Men den här gången överträffar de verkligen sig själva. De tar allt som var så bra med originalet och förfinar, utvecklar och förändrar. Hela tiden till det bättre.

Det har gått tio år sedan jag satte full pott på ett spel. Jag är en snål jäkel. När jag ska sätta betyg på 2023 års version av Resident Evil 4 står jag först och velar mellan det allra högsta och näst högst betyget. Jag är fortfarande lite utmattad och ändå känner jag mig mer än redo för att uppleva allt en gång till. Där och då vet jag att det bara kan bli ett betyg.

Resident Evil 4
5
Mästerligt
+
En remake gjord med både hjärta och hjärna
+
Alla förändringar är till det bättre
+
Vackert och storslaget
+
Ett spel som aldrig vilar
-
Anstormningen av hjärndöda fiender känns ibland lite 90-tal
Det här betyder betygen på FZ

Testat på: Xbox Series X
Övriga format: PC, PS4, PS5


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Verkar som riktigt bra remake, vilket avspeglar sig i alla bra recensioner.
Precis som med Re village kommer jag hålla på detta spel tills det går att spela i VR

Förhoppningsvis blir det samma som village på PS5, gratis VR mode tillägg.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

En gång i tiden höll jag RE4 (GC) som världens bästa spel. Jag är helt övertygad om att det åldrats för jävligt och hade aldrig vågat plocka upp det idag och dårmed riskera rasera bilden jag haft.

RE4 remake är inte världens bästa spel, men en värdig remake som vida överträffar den svårt överskattade RE2 remaken.

Bra recension!

Fragtjuv

Tack för en bra recension.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Roligaste spelet jag spelat på länge. Riktigt underhållande hela vägen, och sista delen känns inte lika svag som i originalet.

Medlem

Förvånad att nästan ingen verkar prata om skillnaden i atmosfären, speciellt då ljuddesignen...

Medlem

Bara tre trophies kvar innan platinum. Kommer köra klart det under semestern


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Gameplay-mässigt så håller jag med om att detta är ett mästerverk. Atmosfären är påtaglig och stridssystemet grymt. Däremot har jag så jäkla svårt för de ostiga cut scenesen och replikerna. Jag fattar att det är lite typiskt RE att vara ostigt, men för mig klickar det inte riktigt med atmosfären. Det funkar i en actionrulle från 80/90-talet, men hade gärna sett lite seriösare stämning här.
Oavsett så är jag väldigt nöjd med spelet och de 19h det tog mig att ta mig igenom det var inte tråkiga för en sekund.

Medlem

Bra recension, tack för det.

Är jäkligt sugen på att spela men väljer att köra det till hösten/vintern då Diablo 4 väntar runt hörnet.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Sugen på att testa remaken, men har lågt förtroende för Capcoms Resident Evil Remakes efter RE2 och RE3, tyckte inte något av dem var särskilt bra. De verkar också tagit en del märkliga designbeslut med RE4 remaken, som tar för stora avsteg från originalet.

Skrivet av Sapiens:

Förvånad att nästan ingen verkar prata om skillnaden i atmosfären, speciellt då ljuddesigen...
https://youtu.be/83BhJAZrXrc

Tycker faktiskt originalet ser vassare ut i de flesta exemplen i videon..
Vädereffekterna från Gamecube-originalet är svårslagna och verkar fortfarande stå sig. Väldigt konstigt att de verkar tagit bort nästan allt ambientljud i remaken?

Skrivet av Danster:

En gång i tiden höll jag RE4 (GC) som världens bästa spel. Jag är helt övertygad om att det åldrats för jävligt och hade aldrig vågat plocka upp det idag och dårmed riskera rasera bilden jag haft.

RE4 remake är inte världens bästa spel, men en värdig remake som vida överträffar den svårt överskattade RE2 remaken.

Bra recension!

Testade originalet igen på Switch för inte så länge sedan. Höjdpunkterna står sig fortfarande rätt bra, men visst har spelet generellt åldrats rejält, spel som satsar på en mer nedtonad färgpalett och design på äldre konsoler brukar inte åldras nått vidare. Håller helt med om att RE2 Remaken är överskattad, kul att det finns nån annan människa på jorden som instämmer

Medlem

Håller med om allt i recensionen. Underbart spel som är ännu bättre i remaken.

Jag spelar detta på min nya oled tv och med hdr och 4k via min PC blir så otroligt coolt sätt att spela på. Jag är ungefär halvvägs genom slottet och njuter av varje spelsession.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Bra skrivet!
RE4R är helt klart det bästa jag kört på evigheter. Visst finns det några minus och förändringar som jag tycker är småtråkiga, men jag har väldigt lätt att förbise dem då själva gameplayet är helt jävla fantastiskt.

Vet inte hur många gånger jag suttit och nöjd-gapskrattat över hur väloljad combaten / kontrollen är (PC).
Får precis samma feeling som i Doom Eternal, där det verkligen är en dans när allt sitter.

Vissa småbrister är delvis dåligt röstskådespel, en del scenarios är inte med från originalet, förändringar på karaktärer till det sämre... men vem bryr sig om det ärligt talat när combaten och skattjakten skiner som solen.

Nåt jag verkligen älskar är att både originalet och remaken är svinlätta att komma in i men samtidigt är svåra att bemästra. Känns som att det alltid händer nåt galet även fast man är inbiten.
En annan detalj är att den rena spelglädjen verkligen kom tillbaka när jag körde RE4R. Det är ett väldigt speligt spel om man kan uttrycka sig så.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av ThatGreek:

Gameplay-mässigt så håller jag med om att detta är ett mästerverk. Atmosfären är påtaglig och stridssystemet grymt. Däremot har jag så jäkla svårt för de ostiga cut scenesen och replikerna. Jag fattar att det är lite typiskt RE att vara ostigt, men för mig klickar det inte riktigt med atmosfären. Det funkar i en actionrulle från 80/90-talet, men hade gärna sett lite seriösare stämning här.
Oavsett så är jag väldigt nöjd med spelet och de 19h det tog mig att ta mig igenom det var inte tråkiga för en sekund.

Jag kan förstå det. Men jämfört med originalet har dialogen faktiskt blivit mindre ostig, och en hel del komradiosamtal har plockats bort. De var både sega och, well, ostiga som tusan.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Majoren:

Testade originalet igen på Switch för inte så länge sedan. Höjdpunkterna står sig fortfarande rätt bra, men visst har spelet generellt åldrats rejält, spel som satsar på en mer nedtonad färgpalett och design på äldre konsoler brukar inte åldras nått vidare. Håller helt med om att RE2 Remaken är överskattad, kul att det finns nån annan människa på jorden som instämmer

Vad mer exakt är det som är överskattat med remaken av RE2? Nyfiken på att få höra. Jag tycker nog att spelet ä4 4/5 och upplevde att de tog ett riktigt bra men väldigt föråldrat spel och förbättrade och moderniserade det. Det kändes fortfarande som ett gammalt Resident Evil, med ganska små miljöer, sparpunkterna man var tvungen att nå för att komma åt kistan med undanstuvade prylar, backtracking osv. Samtidigt förnyade de upplevelsen, inte minst genom en modern kamera, sjukt fin grafik och mycket bättre röstskådespeleri, förstås.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Sapiens:

Förvånad att nästan ingen verkar prata om skillnaden i atmosfären, speciellt då ljuddesigen...
https://youtu.be/83BhJAZrXrc

Ja, vad kan man säga. Vissa delar är nästan identiska, men det är tydligt att Capcom har målat med betydligt mindre penseldrag i remaken. De tyckte nog att de inte behövde dundra på med ljudeffekter och skrik för att uppnå en läskig stämning. Grafiken och mörkret räcker ganska långt. Jag föredrar den väg de valde.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Vad mer exakt är det som är överskattat med remaken av RE2? Nyfiken på att få höra. Jag tycker nog att spelet ä4 4/5 och upplevde att de tog ett riktigt bra men väldigt föråldrat spel och förbättrade och moderniserade det. Det kändes fortfarande som ett gammalt Resident Evil, med ganska små miljöer, sparpunkterna man var tvungen att nå för att komma åt kistan med undanstuvade prylar, backtracking osv. Samtidigt förnyade de upplevelsen, inte minst genom en modern kamera, sjukt fin grafik och mycket bättre röstskådespeleri, förstås.

Retade mig mest på att alla de klassiska karaktärerna var totalt sabbade. Älskar RE2-originalet som det är, chief Irons, Ben, Leon, Ada...alla karaktärer och scenarier var så minnesvärda. I remaken kändes de nedtonade eller fjantiga. Sen tycker jag inte grafiken var något vidare faktiskt. Och röstskådespelet var hemskt.
Men RE4 är ju i grunden mer fokuserat på action ändå, så en vacker dag ska jag nog ge remaken en chans, om det släpps typ på cloud på Switch för jag orkar inte leta upp min PS4.

Medlem

Remaken är rent själlös och har sämre story än originalet. De har klippt bort allt som kan ha ansetts som kul och rolig dialog. Ett exempel är "No thanks BRO!" som fanns i originalet. Men nu är helt borta. De har klippt bort RE4 kärna, dess själ och en hel boss fight.

Jag blev så förbannad på remaken att jag tog bort det och installerade Originalet igen. För det spelet är inte rädd för att vara kul och inte som RE4 Remaken emo, dyster, deppig, mörk och tråkig... så så tråkig.


signatur

Den som vet vet.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Earthscum:

Remaken är rent själlös och har sämre story än originalet. De har klippt bort allt som kan ha ansetts som kul och rolig dialog. Ett exempel är "No thanks BRO!" som fanns i originalet. Men nu är helt borta. De har klippt bort RE4 kärna, dess själ och en hel boss fight.

Jag blev så förbannad på remaken att jag tog bort det och installerade Originalet igen. För det spelet är inte rädd för att vara kul och inte som RE4 Remaken emo, dyster, deppig, mörk och tråkig... så så tråkig.

Då spelar vi nog Resident Evil av olika orsaker.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean

Den här kan ju passa bra här.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Den här videon förklarar väldigt bra varför jag dissar Remaken.


signatur

Den som vet vet.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Den här videon förklarar väldigt bra varför jag dissar Remaken.

https://www.youtube.com/watch?v=8f0pzkMWFAA&lc=UgxQ4dKCMRszHJ...

Bra genomgång!
Störde mig enormt också på RE2 Remaken hade tagit bort några av de mest ikoniska scenerna från originalet, b.la. den vid Kendo's Guns som var i princip helt puts väck i remaken. Känns tyvärr som att Capcom inte hanterar grundmaterialet med tillräcklig omsorg då de tar bort flera regelrätt bra avsnitt från originalspelen och ersätter dem med väsentligt sämre.

Medlem

Oroginalet är rent skit samma med 2an som vissa i tråden verkar tycka om. Nä, RE2R och 4R är det två bästa i serien tsm med 7an som var helt jävla fantastiskt. Älskar Jack i 7an, bästa spel karaktären någonsin

Medlem

Originalet må ha mer själ och bättre ljudeffekter men kontrollen med MK är en frustrerande upplevelse.
Jag hade plockat upp spelet strax innan remaken och genomled det men så fort jag hörde att remaken skulle komma, så la jag av.
Spelupplevelsen var dag och natt mot originalet.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Förvånad att nästan ingen verkar prata om skillnaden i atmosfären, speciellt då ljuddesignen...
https://youtu.be/83BhJAZrXrc

Tack för att du besparade mig 59.99€.

Medlem

Dom flesta här har nog inte gjort som jag att inte sela det här spelet alls.
Förutom nu när VR Mode släppts till PS5 & PSVR2.
Kan bara säga, höjj 5an till en 6a


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Dom flesta här har nog inte gjort som jag att inte sela det här spelet alls.
Förutom nu när VR Mode släppts till PS5 & PSVR2.
Kan bara säga, höjj 5an till en 6a

Det är på PSVR2 det ska spelas alltså?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Det är på PSVR2 det ska spelas alltså?

Absolut 👌👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Absolut 👌👍

Kul, då sparar det tills jag har råd med VR då. Kommer ändå spela det på PS5 och har en hel del att spela först så

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Kul, då sparar det tills jag har råd med VR då. Kommer ändå spela det på PS5 och har en hel del att spela först så

Ja gör så.
Capcom har gjort ett riktigt bra jobb med VR läget.
Det skiljer sig lite från Re Village VR Mode (som nog är årets VR spel vill jag hålla med om)men betyder inte att det är sämre på nå sätt.
Skillnaden är bla att Village var ett FPS från början och haft längre utvecklingstid medans Re4 Remake är 3rd person som man gjort om till first person VR gjort på mindre än ett år.

Capcom sätter en väldigt hög standard för Sonys hybrid flat2vr koncept som det pratades internt om var ett av målen med ps5 och psvr2.
Man önskar bara att mer utvecklare satsar på detta då Sony verkar stå redo att hjälpa bpde tekniskt och finasiellt. Hoppas 2024 bjuder på mer


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja gör så.
Capcom har gjort ett riktigt bra jobb med VR läget.
Det skiljer sig lite från Re Village VR Mode (som nog är årets VR spel vill jag hålla med om)men betyder inte att det är sämre på nå sätt.
Skillnaden är bla att Village var ett FPS från början och haft längre utvecklingstid medans Re4 Remake är 3rd person som man gjort om till first person VR gjort på mindre än ett år.

Capcom sätter en väldigt hög standard för Sonys hybrid flat2vr koncept som det pratades internt om var ett av målen med ps5 och psvr2.
Man önskar bara att mer utvecklare satsar på detta då Sony verkar stå redo att hjälpa bpde tekniskt och finasiellt. Hoppas 2024 bjuder på mer

Själv spelar jag just nu orginalet i vr på Quest 3 och tycker det är galet kul. Det skiljer ju sig ändå ganska mycket från remaken känner jag.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

12
Skriv svar