Kina godkänner Microsofts uppköp av Activision Blizzard

Robot
Kina godkänner Microsofts uppköp av Activision Blizzard

Kina ställer sig på Microsofts sida.

#Activision-Blizzard, #Kina, #Microsoft


Medlem

Vem är det egentligen i slutändan som faktiskt avgör om affären får gå igenom?

Medlem
Skrivet av B-itta:

Vem är det egentligen i slutändan som faktiskt avgör om affären får gå igenom?

Det är ett demokratiskt beslut där alla länder måste vara överens om att detta är den bästa vägen att gå.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det är ett demokratiskt beslut där alla länder måste vara överens om att detta är den bästa vägen att gå.

Nja, att de ”behöver” godkänna är väl mer om Microsoft ska få vara aktiva i landet.

Affären kan stängas idag om de vill. Men då får Microsoft ej göra affärer i Storbritannien och de länder där de ej finns ett beslut ännu.

Medlem

Vet inte om dom direkt "ställer sig på Microsofts sida"... Kina säger inte "Ja till Microsoft!" på något vis

Dom säger att om Microsoft vill köpa det här andra företaget, så har inte dom någon direkt åsikt om det såvitt dom bryr sig.

...Rubriken slår mig som om Kina skulle delta på något vis i det här kontemporära "konsollkriget"


signatur

subterranean homesick alien

Dax
Medlem

Är det bara UK så är det väl bara att skipap UK och låta dom vara utan Blizzards spel.

Medlem

Tja, Sony är ju japanskt. Å andra sidan är Microsoft amerikanskt. Svårt för Kina vilka man tycker minst om. 😉

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Dom säger att om Microsoft vill köpa det här andra företaget, så har inte dom någon direkt åsikt om det såvitt dom bryr sig.

Jag har inte läst deras uttalande som och missade om det står i nyheten. Skulle du kunna länka där de säger så?

Medlem

Det här kan bli en riktig rysare. Vad gör Microsoft om CMA står på sig? Jag tror inte att CMA kommer vika sig.

Visst är det enkelt att säga saker som: ”Då kan Microsoft bara skita i UK” men det är inte så självklart.

Ska bli spännande att se vad som händer.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det är ett demokratiskt beslut där alla länder måste vara överens om att detta är den bästa vägen att gå.

Måste "alla" godkänna eller en majoritet?
Och vilka länder ingår? Bara länder? Har för mig "EU" var en del i det hela, vilket såklart inte är ett land.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skribent
Skrivet av strangelove:

Det här kan bli en riktig rysare. Vad gör Microsoft om CMA står på sig? Jag tror inte att CMA kommer vika sig.

Visst är det enkelt att säga saker som: ”Då kan Microsoft bara skita i UK” men det är inte så självklart.

Ska bli spännande att se vad som händer.

Ja jag tycker också faktiskt att det här kan bli intressant hur det spelas ut. Mest intressant blir det väl om alla andra länder inklusive USA säger ja, kommer då CMA stå på sig?

Saken är väl också att om Microsoft skippar att sälja spelen i UK så kan väl ändå spelarna importera spelen och de enda som då skulle förlora på det är Storbritannien som land? Det blir ju inte som om något bannlyses i Kina och blir rent olagligt. Ibland tror jag britterna sitter fast i imperialistiska tankar där de tror de är större än vad det faktiskt är. Visst de har ändå rätt stort inflytande, men i perspektiv är de nu en "ö" utanför Europas kust som inte är med i EU.

Nu är jag dock inte 100% insatt i hur allt fungerar, vilket jag erkänner öppet.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Dax:

Är det bara UK så är det väl bara att skipap UK och låta dom vara utan Blizzards spel.

Om man genomför uppköpet så är Activision/Blizzard och Microsoft ett och samma bolag så varför skulle bara spel och produkter från det tidigare självständiga Activision/Blizzard drabbas?

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja jag tycker också faktiskt att det här kan bli intressant hur det spelas ut. Mest intressant blir det väl om alla andra länder inklusive USA säger ja, kommer då CMA stå på sig?

Saken är väl också att om Microsoft skippar att sälja spelen i UK så kan väl ändå spelarna importera spelen och de enda som då skulle förlora på det är Storbritannien som land? Det blir ju inte som om något bannlyses i Kina och blir rent olagligt. Ibland tror jag britterna sitter fast i imperialistiska tankar där de tror de är större än vad det faktiskt är. Visst de har ändå rätt stort inflytande, men i perspektiv är de nu en "ö" utanför Europas kust som inte är med i EU.

Nu är jag dock inte 100% insatt i hur allt fungerar, vilket jag erkänner öppet.

Känns som att CMA vill visa upp sig lite. CMA hade ju bara hand om små inhemska grejor innan brexit. Alla stora fall sköttes av EU.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Geeks Gaming
Skrivet av Soulless:

Måste "alla" godkänna eller en majoritet?
Och vilka länder ingår? Bara länder? Har för mig "EU" var en del i det hela, vilket såklart inte är ett land.

Motsvarigheterna till vårt konkurrensverk (typ) i varje marknad där företaget ska göra affärer ska godkänna det. Det är inte direkt ett demokratiskt beslut utan varje marknad får avgöra om man anser att affären riskerar att skada, främja eller inte ha någon åverkan på marknaden i stort.

Sen kan man genomföra affären ändå men då riskera att inte få verka på marknaderna (regionerna) där affären nekats, vilket kan vara förödande.

USA är en marknad, EU en marknad osv

Geeks Gaming
Skrivet av Johan Lorentzon:

Saken är väl också att om Microsoft skippar att sälja spelen i UK så kan väl ändå spelarna importera spelen och de enda som då skulle förlora på det är Storbritannien som land?

Det man antagligen är rädd för är att man rör sig mer och mer mot ”games as a service”/onlinekrav vilket gör det lättare för länder att stoppa åtkomst till spelet, vilket nog är mer effektivt än ett rent försäljningsstopp vilket kan kringgås av import.

Visst går det antagligen att VPN:a runt det problemet med men det går ju ut över spelaren i form av en mindre stabil uppkoppling och ping

Medlem
Skrivet av Soulless:

Måste "alla" godkänna eller en majoritet?
Och vilka länder ingår? Bara länder? Har för mig "EU" var en del i det hela, vilket såklart inte är ett land.

Alltså, det jag skrev var ett skämt, det är inte alls så det funkar. Det är snarare så att företag, om de inte blir godkända, får tänka en extra gång på om det är värt att gå igenom ett köp i ett land som godkänt det och sedan helt enkelt inte bli godkända i ett annat land och måste då dela upp företaget och produkterna i det andra landet.

EU är en grupp, en lagstiftning som flera länder måste förhålla sig till, det är nog lite knivigt där hur allt funkar men i princip är det så. Det kan vara så att det är en guide med till hur de andra länderna "måste" förhålla sig till, är inte helt klar på det där, det är lite skitsamma enligt mig.

Allt detta har att göra med att MS är så stora och har redan så mycket "makt" och "dominans", om t ex Pelle som har tio bageri i sverige vill köpa lasses sex bageri där två ligger i Rwanda och två i New York och två i Paris så tror jag inte så många skulle bry sig och det skulle inte behöva tas upp på EU nivå.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent
Skrivet av NordhNet:

Det man antagligen är rädd för är att man rör sig mer och mer mot ”games as a service”/onlinekrav vilket gör det lättare för länder att stoppa åtkomst till spelet, vilket nog är mer effektivt än ett rent försäljningsstopp vilket kan kringgås av import.

Visst går det antagligen att VPN:a runt det problemet med men det går ju ut över spelaren i form av en mindre stabil uppkoppling och ping

Här blir väl frågan om spelen förbjuds i landet eller bara förbjuds att säljas tänker jag? Även om det är ett game-as-service så tvivlar jag på att UK skulle blocka spelen totalt (som mer totalitära länder gör). Sen blir det ju problem om spelen BARA säljs digitalt, men än så länge så verkar det ju vara rätt långt bort även om fysiska spel många gånger bra har tomma skivor.

Tyskland hade ju rätt hårda censurlagar där ett tag, men det var väl fortfarande lagligt att spela ocensurerade versioner av spelen? Så jag gissar att det skulle bli något liknande i UK.

Hursom blir det intressant och se vad som händer.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

https://twitter.com/FOSSpatents/status/1659081035856990210?t=...

Microsoft skulle kunna tidigast, imorgon, måndag den 22/5 skicka ut ett pressmeddelande om att de kommer börja med pappersarbetet. Det är ganska mycket text. Men värt det. Jag tror att de inte kommer göra det förrän första interna "rättegången" hos FTC har varit.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Tja, Sony är ju japanskt. Å andra sidan är Microsoft amerikanskt. Svårt för Kina vilka man tycker minst om. 😉

Kineserna hatar japaner mycket mer än amerikaner (har med andra världskriget att göra), så finns inte en chans för Sony att muta kinesiska konkurrensverket som de lyckades med brittiska konkurrensverket.

Medlem
Skrivet av EddieDexx:

Kineserna hatar japaner mycket mer än amerikaner (har med andra världskriget att göra), så finns inte en chans för Sony att muta kinesiska konkurrensverket som de lyckades med brittiska konkurrensverket.

Så du säger att Sony mutat britterna, då menar du också att där affären gått igenom så har Microsoft mutat.

Samt har du bevis för att Sony mutat eller sprider du bara lögner?

Medlem

Gillar inte att spel har gått och blivit politiskt nu på senare tid.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Ms kan väl inte bara "låta bli att sälja AB-spel i uk" då AB inte längre finns..? Isf är det väl totalt att sluta verka som bolag i uk? Annars väldigt lätt att kringgå, typ köpa och sen överföra alla till ett "nytt" bolag och så är allt ok. Har svårt att se att det funkar så. Om ms går emot CMA så lär hela ms straffas och det blir nog väldigt väldigt dyrt..

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Så du säger att Sony mutat britterna, då menar du också att där affären gått igenom så har Microsoft mutat.

Samt har du bevis för att Sony mutat eller sprider du bara lögner?

Det är tydligen alltid sarkasm när någon pratar om mutor här på sidan. Har jag fått berättat för mig.

Avstängd

Jippi. Snart i hamn och får Call Of Duty campaign och Diablo IV i Xcloud 👍🏻❤️

Medlem

Ser inte att dealen kommer spela någon roll för varken PC and playstation. Att Microsoft skulle stänga ute miljoner PS spelare och indirekt cash finns liksom inte.

Tror MS är så pass seriösa att dom vill leverera ett bra spel till allt som tekniskt sett går, money talks så är det ju bara.

Dax
Medlem
Skrivet av Margy:

Om man genomför uppköpet så är Activision/Blizzard och Microsoft ett och samma bolag så varför skulle bara spel och produkter från det tidigare självständiga Activision/Blizzard drabbas?

Då får man väl dra tillbaka alla licenser i UK även på MS saker. Dom är ju inte med i EU så dom har ju gjort sitt val att stå utanför. Låt dom stå utanför men med nackdelen av att inte vara med i EU med högre och dyrare i allt tills dom väljer att gå med igen men med hårdare villkor då dom redan lämnat en gång

Medlem
Skrivet av Dax:

Då får man väl dra tillbaka alla licenser i UK även på MS saker. Dom är ju inte med i EU så dom har ju gjort sitt val att stå utanför. Låt dom stå utanför men med nackdelen av att inte vara med i EU med högre och dyrare i allt tills dom väljer att gå med igen men med hårdare villkor då dom redan lämnat en gång

Nu skulle ju aldrig Microsoft lämna UK då förlorar för mycket pengar.
Dom hotar bara om det men skulle aldrig ske.
Att dom ens går ut med såna hot och folk tycker det är bra är skrämmande.

Aldrig bra när stora företag blir för stora och deras ego inte tål en smäll.

Avstängd
Skrivet av Neverwild:

Nu skulle ju aldrig Microsoft lämna UK då förlorar för mycket pengar.
Dom hotar bara om det men skulle aldrig ske.
Att dom ens går ut med såna hot och folk tycker det är bra är skrämmande.

Aldrig bra när stora företag blir för stora och deras ego inte tål en smäll.

https://youtu.be/RmAVYQVTwRo

Här kan du lyssna och se att Microsoft kan stänga affären och slipper då eftergifter. Dom försöker nog in det sista och sedan stänger affären då dom är så intresserade av mobilsdan och att bygga upp nytt NetEase i Europa.

Bara hoppas att FTC godkänner nu.

1
Skriv svar