Nintendo får för mycket beröm för TOTK

Nintendo får för mycket beröm för TOTK

Tycker det känns tråkigt att läsa recensioner på Zelda och Super Mario spel från deras respektive huvudserie eftersom det nästan alltid är stora fans av Nintendo och just dessa spelserier som betygsätter dem så det är därför det ofta blir full pott i så många recensioner. Kritikerna väljer att se spelet så väldigt positivt och det negativa verkar dem inte bry sig om nämnvärt. Jag är ett fan av Zelda men jag kan ändå se alla uppenbara brister med BOTW, medans ett väldigt fåtal kritiker ens nämnde dem i sin recension.

Nya TOTK körs i 20-30 fps med grafik som är 15 år gammal och dessutom bara i 720-900p upplösning. Borde få negativ påverkan på betygen bara det, det är liksom 2023 och inte 2008 längre. Det verkar som att många recensenter inte har speciellt höga krav på Zelda, man ska ju kunna kräva att i alla fall upplösningen och fps ska vara bättre med sån oerhört gammal grafik oavsett hårdvara. Sen är spelet är alldeles för likt BOTW, för mycket är återanvänt och det känns mycket mer som BOTW 1.5.

Borde vi inte kunna kräva att Nintendo åstadkommer mer än vad dem har gjort med TOTK på 6 år?

Moderator | Testpilot

Är spelet kul och det tekniska inte stör upplevelsen nämnvärt så spelar det inte så stor roll. TOTK flyter dessutom på riktigt bra och även bättre än föregångaren.

Det vi vet är att när man använder "Ultra hand" och leker med fysiken i spelet så sänks spelets bildhastighet ned till något runtom 20-snåret, men den håller sig rätt så stabilt där. Det blir inte de här hacken och annat som folk tyvärr fått uppleva med Star Wars Jedi: Survivor.

För sistnämnda var detta ett otroligt problem. Där handlade det inte bara om att bildhastigheten var avsevärt låg, utan saker laddade in och fick spelet att hacka till nästan konstant. I TOTK's fall blir spelet lite långsammare, men för det mesta håller det sig stadigt på 30 fps när Ultra Hand inte användas.

Sedan anser jag själv att jag är bra mycket mer imponerad och förlåtande för sådana där saker med tanke på hur svag hårdvaran är. Jämför man dessutom hur otroligt fult, laggit och hur dålig bildhastigheten är i Pokémon Scarlet & Violet så blir jag än mer imponerad.

Självklart hade jag önskat att spelet hade högre upplösning och kunde spelas i minst (och låst) 60 fps, men det tekniska skaver inte lika mycket där som i andra spelsläpp vi fått det här året. Jag personligen är otroligt imponerad hur pass duktiga de varit med att få spelet att fungera så bra som det gör på Switchen med dess otroligt föråldrad hårdvara.

Att ett spel i vissa tillfällen går under 30 fps kan svida, men det beror också när och hur det händer. Tyvärr märker man att de flesta (och även folk hos oss) inte riktigt lärt sig skillnaden alla gånger. Dessutom är folk olika känsliga för det där, men ofta handlar det om okunskap och att ingen påpekat vad som faktiskt händer på skärmen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Det var samma sak med Elden Ring. Folk tyckte det fick för höga betyg samt att det främst recenserades av redan frälsta.

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Tycker det känns tråkigt att läsa recensioner på Zelda och Super Mario spel från deras respektive huvudserie eftersom det nästan alltid är stora fans av Nintendo och just dessa spelserier som betygsätter dem så det är därför det ofta blir full pott i så många recensioner. Kritikerna väljer att se spelet så väldigt positivt och det negativa verkar dem inte bry sig om nämnvärt. Jag är ett fan av Zelda men jag kan ändå se alla uppenbara brister med BOTW, medans ett väldigt fåtal kritiker ens nämnde dem i sin recension.

Nya TOTK körs i 20-30 fps med grafik som är 15 år gammal och dessutom bara i 720-900p upplösning. Borde få negativ påverkan på betygen bara det, det är liksom 2023 och inte 2008 längre. Det verkar som att många recensenter inte har speciellt höga krav på Zelda, man ska ju kunna kräva att i alla fall upplösningen och fps ska vara bättre med sån oerhört gammal grafik oavsett hårdvara. Sen är spelet är alldeles för likt BOTW, för mycket är återanvänt och det känns mycket mer som BOTW 1.5.

Borde vi inte kunna kräva att Nintendo åstadkommer mer än vad dem har gjort med TOTK på 6 år?

Du borde lära dig att låg fps och dålig prestanda idag är en dygd mer än något som är dåligt. Creme dela creme är när spelet säljer bra och får bra betyg men har dålig prestanda, då har man sluppit att fixa prestandan vilket säkert kostar eller inte går alls, men man säljer ändå och ingen recensent kommer säga något om det och de som gör säger det bara för att.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Geeks Gaming
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Tycker det känns tråkigt att läsa recensioner på Zelda och Super Mario spel från deras respektive huvudserie eftersom det nästan alltid är stora fans av Nintendo och just dessa spelserier som betygsätter dem så det är därför det ofta blir full pott i så många recensioner. Kritikerna väljer att se spelet så väldigt positivt och det negativa verkar dem inte bry sig om nämnvärt. Jag är ett fan av Zelda men jag kan ändå se alla uppenbara brister med BOTW, medans ett väldigt fåtal kritiker ens nämnde dem i sin recension.

Nya TOTK körs i 20-30 fps med grafik som är 15 år gammal och dessutom bara i 720-900p upplösning. Borde få negativ påverkan på betygen bara det, det är liksom 2023 och inte 2008 längre. Det verkar som att många recensenter inte har speciellt höga krav på Zelda, man ska ju kunna kräva att i alla fall upplösningen och fps ska vara bättre med sån oerhört gammal grafik oavsett hårdvara. Sen är spelet är alldeles för likt BOTW, för mycket är återanvänt och det känns mycket mer som BOTW 1.5.

Borde vi inte kunna kräva att Nintendo åstadkommer mer än vad dem har gjort med TOTK på 6 år?

För mig gör det en stor skillnad på formatet.
Det blir ju lite skevt att inte göra skillnad på att spelet körs på en (primärt) bärbar konsol med hårdvara därefter. Att jämföra det mot en pc med hårdvara för närmre 50k blir ju lite skevt.

Nu kanske det bara är jag som tänker så men jag hade ju lite andra förväntningar när jag satt och lirade gameboyspel på tåget än när jag satt hemma på mitt supernintendo

TL;DR: är spelet dåligt kan det inte räddas av att köras i 8k i 144+ fps oavsett plattform, men är spelet bra nog kan man ha överseende med begränsade tekniska möjligheter, i min mening

Medlem

Att Nintendo har underpresterande hårdvara är inget nytt (DS, Wii, Wii U, 3DS), men allt handlar om spelen. Ett roligt spel kommer alltid stå över tekniska vidunder. A link between worlds för 3DS spelade jag väldigt mycket av, på hårdvara som ingen annars lägger ögon på.

Ja det hade varit nice med snyggare grafik och 1232353457324^2 FPS, men Nintendo har ALLTID kört sitt eget race. Skyrim är ett annat exempel på utdaterad grafik, basic gameplay och allmänt undermålig design men fan om inte temat och atmosfären förlåter mycket av det.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Nintendo har väl alltid pushat sina konsoler länge, tänk hur lång tid NES var aktuellt tills SNES kom.

Tycker det är snarare ett bevis på hur duktiga de är på att utveckla mot gammal hårdvara och inte tvingar konsumenter att köpa nya konsoler stup i kvarten.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Tycker det känns tråkigt att läsa recensioner på Zelda och Super Mario spel från deras respektive huvudserie eftersom det nästan alltid är stora fans av Nintendo och just dessa spelserier som betygsätter dem så det är därför det ofta blir full pott i så många recensioner. Kritikerna väljer att se spelet så väldigt positivt och det negativa verkar dem inte bry sig om nämnvärt. Jag är ett fan av Zelda men jag kan ändå se alla uppenbara brister med BOTW, medans ett väldigt fåtal kritiker ens nämnde dem i sin recension.

Nya TOTK körs i 20-30 fps med grafik som är 15 år gammal och dessutom bara i 720-900p upplösning. Borde få negativ påverkan på betygen bara det, det är liksom 2023 och inte 2008 längre. Det verkar som att många recensenter inte har speciellt höga krav på Zelda, man ska ju kunna kräva att i alla fall upplösningen och fps ska vara bättre med sån oerhört gammal grafik oavsett hårdvara. Sen är spelet är alldeles för likt BOTW, för mycket är återanvänt och det känns mycket mer som BOTW 1.5.

Borde vi inte kunna kräva att Nintendo åstadkommer mer än vad dem har gjort med TOTK på 6 år?

Tror man inte kan begära så mycket mer av hårdvaran Nvidia Tegra X som sitter i. Som är släppt 2015 och säkert utvecklad under 2014 eller ännu tidigare.
Det är väl typ en bedrift att det överhuvudtaget "rullar" på konsolen. Sen att spelet i övrigt skulle vara en rak 10'a kan man ju diskutera. Tycker personligen att det känns som ett "stort mediokert DLC" mestadels. Men då är gameplayet defenitivt inte för mig heller.
Jag skulle inte stå ut många minuter av vad som känns N64 framerate, då jag är alldeles för bortskämd med bra hårdvara på PC fronten.
Sen finns det ju spel som gör sig väldigt bra i tex lägre fps, såsom tex MS Flight Simulator 2020, där jag inte har något emot att köra tex 30 eller 40 (betydligt högre upplösning än Switch-spel), då gameplayet är väldigt begränsat.

Avstängd
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Tycker det känns tråkigt att läsa recensioner på Zelda och Super Mario spel från deras respektive huvudserie eftersom det nästan alltid är stora fans av Nintendo och just dessa spelserier som betygsätter dem så det är därför det ofta blir full pott i så många recensioner. Kritikerna väljer att se spelet så väldigt positivt och det negativa verkar dem inte bry sig om nämnvärt. Jag är ett fan av Zelda men jag kan ändå se alla uppenbara brister med BOTW, medans ett väldigt fåtal kritiker ens nämnde dem i sin recension.

Nya TOTK körs i 20-30 fps med grafik som är 15 år gammal och dessutom bara i 720-900p upplösning. Borde få negativ påverkan på betygen bara det, det är liksom 2023 och inte 2008 längre. Det verkar som att många recensenter inte har speciellt höga krav på Zelda, man ska ju kunna kräva att i alla fall upplösningen och fps ska vara bättre med sån oerhört gammal grafik oavsett hårdvara. Sen är spelet är alldeles för likt BOTW, för mycket är återanvänt och det känns mycket mer som BOTW 1.5.

Borde vi inte kunna kräva att Nintendo åstadkommer mer än vad dem har gjort med TOTK på 6 år?

15år gammal grafik? Sluta trolla

Medlem

Har inte varit i Nintendo-ekosystemet sedan 90talet när jag växte upp.
Den enda uppfattningen jag har idag som endast beskådat utifrån så verkar Nintendo-basen vara den grupp som är lättast att pleasa. Det finns inga krav och de accepterar de få spel som de får.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Skrivet av uberpwnage2.0:

Är spelet kul och det tekniska inte stör upplevelsen nämnvärt så spelar det inte så stor roll. TOTK flyter dessutom på riktigt bra och även bättre än föregången.

Det vi vet är att när man använder "Ultra hand" och leker med fysisken i spelet så sänks spelets bildhastighet ned till något runtom 20-snåret, men den håller sig rätt så stabilt där. Det blir inte de här hacken och annat som folk tyvärr fått uppleva med Star Wars Jedi: Survivors.

För sistnämnda var detta ett otroligt problem. Där handlade det inte bara om att bildhastigheten var avsevärt låg, utan saker laddade in och fick spelet att hacka till nästan konstant. I TOTK's fall blir spelet lite långsammare, men för det mesta håller det sig stadigt på 30 fps när Ultra Hand inte användas.

Sedan anser jag själv att jag är bra mycket mer imponerad och förlåtande för sådana där saker med tanke på hur svag hårdvaran är. Jämför man dessutom hur otroligt fult, laggit och hur dålig bildhastigheten är i Pokémon Scarlet & Violet så blir jag än mer imponerad.

Självklart hade jag önskat att spelet hade högre upplösning och kunde spelas i minst (och låst) 60 fps, men det tekniska skaver inte lika mycket där som i andra spelsläpp vi fått det här året. Jag personligen är otroligt imponerad hur pass duktiga de varit med att få spelet att fungera så bra som det gör på Switchen med dess otroligt föråldrad hårdvara.

Att ett spel i vissa tillfällen går under 30 fps kan svida, men det beror också när och hur det händer. Tyvärr märker man att de flesta (och även folk hos oss) inte riktigt lärt sig skillnaden alla gånger. Dessutom är folk olika känsliga för det där, men ofta handlar det om okunskap och att ingen påpekat vad som faktiskt händer på skärmen.

Det tekniska bör vara av bättre kvalitet på en hårdvara för 3200-4200 kr när en Xbox Series X och PS5 kostar 6000 kr och har extremt mycket bättre grafik i mycket högre upplösning och fps. Tycker helt klart att Switch borde kosta 1999 kr och spelen dit borde även vara billigare än till AAA spel till Xbox, PS5 och PC. TOTK bör rimligtvis kosta 299 kr.

Att det håller sig "stabilt" i 20 fps är dock inte okej någonstans, då är den tekniska aspekten av grafiken dessutom helt usel. Ultra Hand använder man dessutom väldigt ofta.

Att man är imponerad av att Nintendo kan få spelet att köras på Switch i 20-30 fps i 720-900p med lastgammal grafik är faktiskt ganska märkligt. Om man som kritiker och konsument bara nöjer med det Nintendo gör så fortsätter dem självklart att mjölka och inte steppa upp och släppa hårdvara som passar bättre 2023 och kan därmed få anstränga sig lite mer när dem utvecklar sina spel. För Nintendo bör det vara busenkelt och mycket billigt att göra TOTK eftersom grafiken är så pass simpel och dessutom är mycket återanvänt från BOTW.

Skrivet av Ro-Jaws:

Det var samma sak med Elden Ring. Folk tyckte det fick för höga betyg samt att det främst recenserades av redan frälsta.

Finns definitivt sanning i det påståendet.

Medlem

Tänk att lägga så mycket energi på nåt man ogillar. Fokusera på nåt du gillar? Nintendo släpper väl fler 60fps-spel än naughty dog (typ ett? Minns ej) som du verkar gilla.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Skrivet av NordhNet:

För mig gör det en stor skillnad på formatet.
Det blir ju lite skevt att inte göra skillnad på att spelet körs på en (pirmärt) bärbar konsol med hårdvara därefter. Att jämföra det mot en pc med hårdvara för närmre 50k blir ju lite skevt.

Nu kanske det bara är jag som tänker så men jag hade ju lite andra förväntningar när jag satt och lirade gameboyspel på tåget än när jag satt hemma på mitt supernintendo

TL;DR: är spelet dåligt kan det inte räddas av att köras i 8k i 144+ fps oavsett plattform, men är spelet bra nog kan man ha överseende med begränsade tekniska möjligheter, i min mening

Tänker främst på vad man bör kunna kräva 2023 på ett AAA spel från Nintendo.

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Tänker främst på vad man bör kunna kräva 2023 på ett AAA spel från Nintendo.

Fortfarande nintendo Switch, det har sina begränsningar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

När Nintendo inte vill släppa ny hårdvara får man helt enkelt se över sina alternativ.
Köpte Tears of the Kingdom Collector's Edition på release och spelar via emulator i 4k 60fps med HDR och det har funkat väldigt väl hitintills.
Hoppas på fler grafiska förbättringar via mods framöver

Edit: hittade en mod som möjligör 120fps så nu ligger jag på allt från 60fps till 120fps beroende på vad som visas i scenen

Moderator | Testpilot
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Det tekniska bör vara av bättre kvalitet på en hårdvara för 3200-4200 kr när en Xbox Series X och PS5 kostar 6000 kr och har extremt mycket bättre grafik i mycket högre upplösning och fps. Tycker helt klart att Switch borde kosta 1999 kr och spelen dit borde även vara billigare än till AAA spel till Xbox, PS5 och PC. TOTK bör rimligtvis kosta 299 kr.

Att det håller sig "stabilt" i 20 fps är dock inte okej någonstans, då är den tekniska aspekten av grafiken dessutom helt usel. Ultra Hand använder man dessutom väldigt ofta.

Att man är imponerad av att Nintendo kan få spelet att köras på Switch i 20-30 fps i 720-900p med lastgammal grafik är faktiskt ganska märkligt. Om man som kritiker och konsument bara nöjer med det Nintendo gör så fortsätter dem självklart att mjölka och inte steppa upp och släppa hårdvara som passar bättre 2023 och kan därmed få anstränga sig lite mer när dem utvecklar sina spel. För Nintendo bör det vara busenkelt och mycket billigt att göra TOTK eftersom grafiken är så pass simpel och dessutom är mycket återanvänt från BOTW.

Nöjd och nöjd. Som sagt önskar jag bättre men nu har vi vad vi har. Spelet går att spela och är inte trasigt. Hårdvaran är bara för svag för att klara av något mer

Känns också som du lägger väldigt mycket tid på att diskutera något du inte tycker om, då du bara repeterar det du skrivit på andra ställen här på sajten. Skulle det inte vara roligare för din egen del att spela och lägga tid på något roligt istället?

Du behöver absolut inte gilla det, men att lägga så här mycket tid och energi på att försöka prata emot folk som har kul med spelet hade jag anset vara ett slöseri. Tveksamt att du kommer övertala någon som redan har spelet att ändra sig. Och då hänger det jag skriver här på slutet att du snackat om det här så otroligt, otroligt mycket senaste dagarna.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skrivet av Jönsen:

15år gammal grafik? Sluta trolla

Trollar absolut inte.

Skrivet av Razken:

Tror man inte kan begära så mycket mer av hårdvaran Nvidia Tegra X som sitter i. Som är släppt 2015 och säkert utvecklad under 2014 eller ännu tidigare.
Det är väl typ en bedrift att det överhuvudtaget "rullar" på konsolen. Sen att spelet i övrigt skulle vara en rak 10'a kan man ju diskutera. Tycker personligen att det känns som ett "stort mediokert DLC" mestadels. Men då är gameplayet defenitivt inte för mig heller.
Jag skulle inte stå ut många minuter av vad som känns N64 framerate, då jag är alldeles för bortskämd med bra hårdvara på PC fronten.
Sen finns det ju spel som gör sig väldigt bra i tex lägre fps, såsom tex MS Flight Simulator 2020, där jag inte har något emot att köra tex 30 eller 40 (betydligt högre upplösning än Switch-spel), då gameplayet är väldigt begränsat.

Av hårdvaran kan man inte begära mycket mer, det stämmer. Att knappt någon kritiker tycker att det känns som DLC med lastgammal grafik är bara märkligt. 96 på metacritic är alldeles för högt.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Nöjd och nöjd. Som sagt önskar jag bättre men nu har vi vad vi har. Spelet går att spela och är inte trasigt. Hårdvaran är bara för svag för att klara av något mer

Känns också som du lägger väldigt mycket tid på att diskutera något du inte tycker om, då du bara repeterar det du skrivit på andra ställen här på sajten. Skulle det inte vara roligare för din egen del att spela och lägga tid på något roligt istället?

Du behöver absolut inte gilla det, men att lägga så här mycket tid och energi på att försöka prata emot folk som har kul med spelet hade jag anset vara ett slöseri. Tveksamt att du kommer övertala någon som redan har spelet att ändra sig. Och då hänger det jag skriver här på slutet att du snackat om det här så otroligt, otroligt mycket senaste dagarna.

Tycker det är väldigt roligt att diskutera sådana ämnen som detta. Att spelet går att spela låter inte som ett mästerverk, om t.e.x en bil är fantastisk rolig att köra men som ser bedrövlig ut så är den inte 10/10. Den bör ha båda delarna för att det ens ska komma på tal. Spel kan vara snygga och vara roliga samtidigt, då kan helheten bli fantastisk.

Spelbarhet
Teknik
Design
Ljud
Story

Dessa kategorier bör vara i topp för att det ska kunna bli ett toppbetyg.
Självklart är det ens personliga åsikt, men det känns så självklart i vissa fall när kritiker blundar för saker som dem i andra spel inte hade gjort. Det gäller framförallt Nintendos AAA spel.

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Av hårdvaran kan man inte begära mycket mer, det stämmer. Att knappt någon kritiker tycker att det känns som DLC med lastgammal grafik är bara märkligt. 96 på metacritic är alldeles för högt.

Får jag nyfiket fråga ifall du ens har en Switch och spelat spelet i fråga?
Jag menar, du kan låta bli att köpa spelet ifall du inte verkar gilla det.
Eller har du blivit pålurad att införskaffa dem och insåg hur dåligt det rullade? (Isåfall förstår jag... men vad kunde man begära när nästan alla spel känns identiska på Switch, rent prestandamässigt.)

Moderator | Testpilot
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Tycker det är väldigt roligt att diskutera sådana ämnen som detta. Att spelet går att spela låter inte som ett mästerverk, om t.e.x en bil är fantastisk rolig att köra men som ser bedrövlig ut så är den inte 10/10. Den bör ha båda delarna för att det ens ska komma på tal. Spel kan vara snygga och vara roliga samtidigt, då kan helheten bli fantastisk.

Spelbarhet
Teknik
Design
Ljud
Story

Dessa kategorier bör vara i topp för att det ska kunna bli ett toppbetyg.
Självklart är det ens personliga åsikt, men det känns så självklart i vissa fall när kritiker blundar för saker som dem i andra spel inte hade gjort. Det gäller framförallt Nintendos AAA spel.

Hur mycket vi än vrider och vänder på detta så får man nog i slutändan acceptera att alla av oss tycker olika. Du har inte imponerad på grund av vad du anser är spelets tekniska brister, medan jag själv är imponerad av det tekniska med tanke på hårdvaran som används.

Saker anser jag borde jämföras och dömmas utefter vad den det är för maskin spelet släpps till. Nintendo har på senaste inte riktigt konkurrerat med Playstation och Xbox på samma sätt som de tampats med varandra. På samma sätt som jag kan vara imponerad över ett spel som kommer till en mobiltelefon och den plattformen kan man vara imponerad över vad som kommer till en bärbar konsol såsom Switch.

Dessutom har folk gett kritik åt Nintendo sedan Switch släpptes med tanke på dess undermåliga hårdvara, den biten kommer man liksom inte ifrån. Varför folk ger spelet toppbetyg och är så imponerande är vad de lyckas åstadkomma med hårdvaran kort och gott, samt att folk gillar vad TOTK levererar rent spelmässigt.

En del jämför också med andra spel på Switchen, vilket egentligen är den enda rättvisa jämförelsen man kan göra. På alla tekniska sätt kommer ett switch-spel inte kunna tampas med de två andra konsolerna - vilket gör en jämförelse helt onödig, värdelös och tråkig.

Med det sagt kan jag ändå hålla med om att maskinen är på tok för dyr med tanke på livslängden av produkten, och jag hoppas minst 60 fps blir standard för deras nästkommande konsol. Har du en Switch själv och har spelat BOTW eller TOTK?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd

Finns ju spel med kass grafik som är väldigt bra, Undertale blev väldigt hyllat(fastnade dock inte för det själv) trots att det hade grafik från 1985, Mount & Blade och Kerbal Space Program är två av mina favoritspel någonsin trots simpel grafik.

Visst kanske man hellre hade spelat BotW eller TotK i 4k/60fps men det kan fortfarande vara så att man tycker de är bättre spel än alla de andra spelen som körs i 4k/60fps.

Skrivet av Razken:

Får jag nyfiket fråga ifall du ens har en Switch och spelat spelet i fråga?
Jag menar, du kan låta bli att köpa spelet ifall du inte verkar gilla det.
Eller har du blivit pålurad att införskaffa dem och insåg hur dåligt det rullade? (Isåfall förstår jag... men vad kunde man begära när nästan alla spel känns identiska på Switch, rent prestandamässigt.)

Har spelat det på Switch och via emulator på PC. Spelar jag det Switch är grafiken helt oacceptabelt dålig på min LG C1 77 tum, på emulator så funkar det i 4k mellan 40-60 fps. Trots mycket högre upplösning och fps så ser spelet fortfarande extremt föråldrat ut, däremot blir det mycket trevligare bildkvalitet och flyt på emulatorn.

Medlem

Du kan inte jämföra stationära och bärbara konsoler sådär.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Hur mycket vi än vrider och vänder på detta så får man nog i slutändan acceptera att alla av oss tycker olika. Du har inte imponerad på grund av vad du anser är spelets tekniska brister, medan jag själv är imponerad av det tekniska med tanke på hårdvaran som används.

Saker anser jag borde jämföras och dömmas utefter vad den det är för maskin spelet släpps till. Nintendo har på senaste inte riktigt konkurreat med Playstation och Xbox på samma sätt som de tampats med varandra. På samma sätt som jag kan vara imponerad över ett spel som kommer till en mobiltelefon och den plattformen kan man vara imponerad över vad som kommer till en bärbar konsol såsom Switchen.

Dessutom har folk gett kritik åt Nintendo sedan Switch släpptes med tanke på dess undermåliga hårdvara, den biten kommer man liksom inte ifrån. Varför folk ger spelet toppbetyg och är så imponerande är vad de lyckas åstadkomma med hårdvaran kort och gott, samt att folk gillar vad TOTK leverear rent spelmässigt.

En del jämför också med andra spel på Switchen, vilket egentligen är den enda rättvisa jämföringen man kan göra. På alla tekniska sätt kommer ett switch-spel inte kunna tampas med de två andra konsolerna - vilket gör en jämförelse helt onödig, värdelös och tråkig.

Med det sagt kan jag ändå hålla med om att maskinen är på tok för dyr med tanke på livslängden av produkten, och jag hoppas minst 60 fps blir standard för deras nästkommande konsol. Har du en Switch själv och har spelat BOTW eller TOTK?

Testat både BOTW och TOTK på Switch, men har spelat dem mest via emulator. BOTW lyckades jag traggla mig igenom men tyckte det var ganska trist egentligen. TOTK spelar jag just nu, men har ännu svårare att behålla intresset än i BOTW. Har kommit än hyfsad bit men känner att Nintendo verkligen har misslyckats mer än någonsin och funderar på att ge upp.

Geeks Gaming
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Testat både BOTW och TOTK på Switch, men har spelat dem mest via emulator. BOTW lyckades jag traggla mig igenom men tyckte det var ganska trist egentligen. TOTK spelar jag just nu, men har ännu svårare att behålla intresset än i BOTW. Har kommit än hyfsad bit men känner att Nintendo verkligen har misslyckats mer än någonsin och funderar på att ge upp.

Det är inte så att det bara är att inse att du inte tycker om spelet/spelen?
Personligen så hade jag kul med botw i 60h och tycker det är ett bra spel men inget mästerverk.

Sen är det ju tråkigt att du känner att det fått fel betyg men med en sådan överväldigande majoritet så tror jag mer du är en minoritet.

Sen vet jag inte varför du ser det som att ”ge upp”? Varför i hela friden slösar du värdefull(?) speltid på något du inte tycker är kul?
Spela något du tycker är underhållande istället

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Borde vi inte kunna kräva att Nintendo åstadkommer mer än vad dem har gjort med TOTK på 6 år?

Nope.
Spelet är helt fantastiskt. Hade inte så höga förväntningar före sista trailern och var också lite orolig att de skulle underleverera, men nu 60 timmar in förstår jag att det tog 6 år, och det var värt all väntan...spelet är enormt, gigantiskt, och ändå så otroligt välputsat, en raritet i dessa dagar av slarvspel. Ljuvligt spel, man bara njuter när man lirar, sådan mystik, sådana underbara platser att besöka, så mycket lekfullhet och frihet. Det är verkligen klassisk ren spelglädje Nintendo levererat, det är just sånt här jag vill ha från Nintendo.

Sen finns ju inget spel som är för absolut alla, gillar man inte Botw så kommer man förmodligen inte gilla TotK heller. Dock bara märkligt att bli "besviken" på att andra gillar spel man själv inte gillar. Smaken är som baken.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nope.
Spelet är helt fantastiskt. Hade inte så höga förväntningar före sista trailern och var också lite orolig att de skulle underleverera, men nu 60 timmar in förstår jag att det tog 6 år, och det var värt all väntan...spelet är enormt, gigantiskt, och ändå så otroligt välputsat, en raritet i dessa dagar av slarvspel. Ljuvligt spel, man bara njuter när man lirar, sådan mystik, sådana underbara platser att besöka, så mycket lekfullhet och frihet. Det är verkligen klassisk ren spelglädje Nintendo levererat .

Sen finns ju inget spel som är för absolut alla, gillar man inte Botw så kommer man förmodligen inte gilla TotK heller. Dock bara märkligt att bli "besviken" på att andra gillar spel man själv inte gillar. Smaken är som baken.

Förlåt var tvungen att reagera när du skrev välputsat.
I vissa aspekter så kanske det är det men det har också ett par saker som borde vara välputsat när det inte är det.

Inom första 5 minutrarna när man utforskar med Zelda så har man ett svärd som ovesett hur man står eller går klipper igenom marken, hur kan det bara accepteras att det är så av utvecklarna? Vinkla upp svärdet några grader så händer det inte?

Eller man kommer till "första staden" (outpost) med ett högt torn, jag har lärt mig från tidigare spel att man ska klättra upp för detta så kämpar en del men lyckas tillslut göra det, kommer upp och där finns ingenting, detta är också före en glider så (insert I guess I die meme här". Bara för att jag inte råkat utforska med valfrihet i den ordning som Nintendo ville att jag skulle göra men inte berättat för mig.

Fick även googla för att fatta hur man skulle få den där dumma vingen att börja röra på sig när man fick testa det första gången, jag kanske är dum i huvet när det kommer till buildstegen men i ett spel som är välputsat hade dessa problem inte funnits.

(bry dig inte om mig jag är bara sur precis som OP på vissa av spelets stora brister men att det ändå lovordas så mycket)


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Förlåt var tvungen att reagera när du skrev välputsat.
I vissa aspekter så kanske det är det men det har också ett par saker som borde vara välputsat när det inte är det.

Inom första 5 minutrarna när man utforskar med Zelda så har man ett svärd som ovesett hur man står eller går klipper igenom marken, hur kan det bara accepteras att det är så av utvecklarna? Vinkla upp svärdet några grader så händer det inte?

Eller man kommer till "första staden" (outpost) med ett högt torn, jag har lärt mig från tidigare spel att man ska klättra upp för detta så kämpar en del men lyckas tillslut göra det, kommer upp och där finns ingenting, detta är också före en glider så (insert I guess I die meme här". Bara för att jag inte råkat utforska med valfrihet i den ordning som Nintendo ville att jag skulle göra men inte berättat för mig.

Fick även googla för att fatta hur man skulle få den där dumma vingen att börja röra på sig när man fick testa det första gången, jag kanske är dum i huvet när det kommer till buildstegen men i ett spel som är välputsat hade dessa problem inte funnits.

(bry dig inte om mig jag är bara sur precis som OP på vissa av spelets stora brister men att det ändå lovordas så mycket)

Jag tillämpade lite logiskt förnuft bara, vingspannet man lägger ut har ju svårt att glida på underlaget utan något som, just det glider. Ett par hjul eller en nedförsbacke eller en "räls" fungerar bra. Men det kanske var jag som hade lite tur när jag tänkte bara


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Skriv svar