Vilken spelkonsol för 9-12 åringar?

icy
Medlem
Vilken spelkonsol för 9-12 åringar?

Hej,
Jag har inte så bra koll på dagens spelkonsoler, så jag undrar vilken ni skulle rekommendera för 9 - 12 åringar? Jag funderade på Playstation 5, men sedan såg jag att de flesta rekommenderar Nintendo Switch för barn. Så ni som har lite bättre koll, vilken spelkonsol skulle ni rekommendera?

Backloggens befriare

100% kolla i kompiskretsar hur det ser ut, så de kan spela ihop, skulle jag säga.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Nu har jag inte barn själv, men äger alla de olika konsolerna och då du söker efter något till en 9-12 åring så kan Nintendo Switch kanske vara lite för barnslig(?) Beror helt på barnens intressen, gillar dom sport skulle jag råda dig att hålla dig långt borta från Switchen då spel som FIFA osv är katastrof där. Gillar man däremot lite "gulligare" spel så är Switchen perfekt, Mario, Zelda osv. Kanske bra att ha i åtanke också att när barnen närmar sig tonåren så lär ju spel online med kompisar bli lite mer aktuellt och då är inte Switchen det bästa alternativet.

Xbox Series S/X är annars en ganska fin deal då du kan prenumera på Gamepass för runt 99kr i månaden och få en hel drös med spel som barnen kan lira (tänk på det som typ Netflix fast för spel).

Hade som sagt varit lite lättare också om du kunde berättat lite mer om hur barnens intressen ser ut, enklare att komma med råd då 😁

Medlem

En speldator


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Beror ju väldigt mycket på vilken typ av spel dom vill spela. Nintendo Switch har ju den lite mer barnvänliga grafiken och spel som Super Mario men min erfarenhet är att dom spelen inte är så intressanta bland barnen, min Switch står och samlar damm trots att jag har 3 barn i åldrarna 9-19.
Hos mina 2 yngre barn är det Roblox och Minecraft som spelas mest, då skulle jag rekommendera Xbox eftersom Roblox inte finns till Playstation och för att Minecraft ingår i game pass.

Är det pojkar du har så gissar jag att skjutspel kan vara av intresse och då brukar det vara Fortnite eller CoD, då funkar både Playstation och Xbox.

Så länge dom inte är intresserade av Playstations exklusiva spel, vilket jag tvivlar på i den åldern, så skulle jag rekommendera en Xbox Series S. Det är den mest prisvärda konsolen. Om priset är orelevant och Roblox är ointressant så skulle jag rekommendera Playstation 5.

Enda anledningen att köpa en Switch är om dom själva sagt att dom vill spela Super Mario Odyssey, Mario Party eller Mario Kart, annars har den konsolen inget vettigt att erbjuda som inte dom andra konsolerna har. Möjligen om du känner att ni skulle ha stor användning av det faktum att den kan användas som bärbar.

icy
Medlem

Jag vill tacka er alla före era svar!

Skrivet av TheVoomyOne:

Beror ju väldigt mycket på vilken typ av spel dom vill spela. Nintendo Switch har ju den lite mer barnvänliga grafiken och spel som Super Mario men min erfarenhet är att dom spelen inte är så intressanta bland barnen, min Switch står och samlar damm trots att jag har 3 barn i åldrarna 9-19.
Hos mina 2 yngre barn är det Roblox och Minecraft som spelas mest, då skulle jag rekommendera Xbox eftersom Roblox inte finns till Playstation och för att Minecraft ingår i game pass.

Är det pojkar du har så gissar jag att skjutspel kan vara av intresse och då brukar det vara Fortnite eller CoD, då funkar både Playstation och Xbox.

Så länge dom inte är intresserade av Playstations exklusiva spel, vilket jag tvivlar på i den åldern, så skulle jag rekommendera en Xbox Series S. Det är den mest prisvärda konsolen. Om priset är orelevant och Roblox är ointressant så skulle jag rekommendera Playstation 5.

Enda anledningen att köpa en Switch är om dom själva sagt att dom vill spela Super Mario Odyssey, Mario Party eller Mario Kart, annars har den konsolen inget vettigt att erbjuda som inte dom andra konsolerna har. Möjligen om du känner att ni skulle ha stor användning av det faktum att den kan användas som bärbar.

Jag lutar nu mer mot Xbox, tidigare var jag mer inne på Playstation eller Nintendo. Men jag tycker framförallt att game pass är ett bra argument. Jag vet att du rekommenderade Xbox Series S, men jag undrar hur den är jämfört med Xbox Series X. Är det stor skillnad? Kan man spela samma spel, samma grafik, samma upplevelse? När bör man välja Series X framför S?

Medlem
Skrivet av greb1989:

Nu har jag inte barn själv, men äger alla de olika konsolerna och då du söker efter något till en 9-12 åring så kan Nintendo Switch kanske vara lite för barnslig(?) Beror helt på barnens intressen, gillar dom sport skulle jag råda dig att hålla dig långt borta från Switchen då spel som FIFA osv är katastrof där. Gillar man däremot lite "gulligare" spel så är Switchen perfekt, Mario, Zelda osv. Kanske bra att ha i åtanke också att när barnen närmar sig tonåren så lär ju spel online med kompisar bli lite mer aktuellt och då är inte Switchen det bästa alternativet.

Xbox Series S/X är annars en ganska fin deal då du kan prenumera på Gamepass för runt 99kr i månaden och få en hel drös med spel som barnen kan lira (tänk på det som typ Netflix fast för spel).

Hade som sagt varit lite lättare också om du kunde berättat lite mer om hur barnens intressen ser ut, enklare att komma med råd då 😁

Switch för barnsligt?

Personen i fråga vill ju ha en konsol för barn.

Jag är 40+ och har en switch som enda konsol, och inte tycker jag det är barnsligt.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av icy:

Jag vill tacka er alla före era svar!

Jag lutar nu mer mot Xbox, tidigare var jag mer inne på Playstation eller Nintendo. Men jag tycker framförallt att game pass är ett bra argument. Jag vet att du rekommenderade Xbox Series S, men jag undrar hur den är jämfört med Xbox Series X. Är det stor skillnad? Kan man spela samma spel, samma grafik, samma upplevelse? När bör man välja Series X framför S?

Series S är endast digitalt så om du gillar fysiska spel går den bort. Annars är Series X bara mer kraftfull, alla spel ska fungera till båda konsoler men du kan i de flesta fall nå högre upplösning, högre fps, ray tracing, kortare laddningstider och liknande på Series X.

Avstängd

Xbox bara pga game pass. Fan vilken lyx som unge att få över 100 spel.

Medlem

Du fick det absolut bästa tipset i första inlägget, viktigaste är att kolla vad kompiskretsen har för maskin och köp en likadan så de med säkerhet kan spela allt tillsammans.

Förövrigt har min 7-åring ett Xbox Series S och min 9-åring en PC, sen har vi en Switch till hela familjen som knappt används.

Medlem
Skrivet av icy:

Jag vill tacka er alla före era svar!

Jag lutar nu mer mot Xbox, tidigare var jag mer inne på Playstation eller Nintendo. Men jag tycker framförallt att game pass är ett bra argument. Jag vet att du rekommenderade Xbox Series S, men jag undrar hur den är jämfört med Xbox Series X. Är det stor skillnad? Kan man spela samma spel, samma grafik, samma upplevelse? När bör man välja Series X framför S?

Series X är ju såklart den bättre maskinen, på den kan du räkna med att spelen körs i 60 FPS och ibland även 4k. Den har även dubbelt så stor SSD och skivläsare. Series S är helt digital och kan alltså inte spela skivor om man nu vill ha det, den brukar ofta kunna klara 60 FPS men klarar inte 4k. Alla spel fungerar på både Series X och S men du kommer ju alltså få snäppet bättre grafik med Series X.
Så om inte det högre priset avskräcker dig så är helt klart Series X den bättre av dom. Personligen är jag väldigt nöjd med min Series S och ser än så länge inget som helst behov av att byta till en X.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Switch för barnsligt?

Personen i fråga vill ju ha en konsol för barn.

Jag är 40+ och har en switch som enda konsol, och inte tycker jag det är barnsligt.

Kanske uttryckte mig klumpigt där, men spelen som finns till Nintendo kanske inte tilltalar en fotbollstokig 9-åring? Eller någon som vill spela mer online med kompisar.

Medlem

Nu vore det väldigt lätt för mig att svara en Series S då jag själv har en series X och över lag gillar Xbox mer än övriga. Men jag tycker nog att bästa svaret av alla ovan hittills är personen som tyckte att du skulle kolla vad sonens kompisar kör. Om hans bästa kompisar har något annat så ska du nog ändå överväga de alternativen.
Annars kan jag inte nog rekommendera en series S. Jag köpte en nyligen till grabben och har som sagt en X själv. Ihop med game pass så är det ju svårslaget. Blir ett jäkla tjat om spelköp annars

icy
Medlem

Tack för svaren! Jag köpte en Xbox Series S, jag tror den räcker för våra behov.

Medlem

Nu har du redan köpt en maskin men en sak jag har märkt är att PS5 har faktiskt spel på svenska. Vissa har tom svenskt tal. Det är något som saknas hos Nintendo och XBOX.

Medlem

PS5 så klart eller PC


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Nintendo Switch och PlayStation 5 är båda fantastiska spelkonsoler, men de erbjuder olika spelupplevelser. Switch är en hybridkonsol som kan spelas både i dockat läge och som handhållen enhet, vilket gör den till ett bra val för barn som vill kunna spela på språng. Den har också ett stort utbud av familjevänliga spel, inklusive Super Mario Odyssey, The Legend of Zelda: Breath of the Wild och Animal Crossing: New Horizons.

PlayStation 5 är en kraftfullare konsol som erbjuder en mer fördjupande spelupplevelse. Den har också ett bredare utbud av spel tillgängliga, inklusive både familjevänliga och mer mogna titlar. Dock är den dyrare än Switch och inte lika portabel.

Slutligen beror valet av den bästa konsolen för ditt barn på deras individuella behov och preferenser. Om de letar efter en konsol som de kan ta med sig på språng är Switch ett utmärkt val. Om de däremot letar efter den mest kraftfulla konsolen med det bredaste spelutbudet är PlayStation 5 ett bättre val.

i Sverige kan du köpa en spelkonsol i nedanstående butiker-

https://www.prisjakt.nu/c/spelkonsoler
https://www.pricerunner.se/cl/52/Spelkonsoler?features=cheap
https://soldfy.se/gaming/spelkonsoler
https://cdon.se/spel/alla-konsoler-tillbehor/konsoler/

It's not a lake, it's an ocean

Xbox Series S är ett utmärkt val! Glöm inte att testa Game Pass!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Räkna inte ut PS4. Finns hur många bra spel som helst. Även mycket digitalt att ladda ner. Playstation-klassiker t ex. Samma med PS3.
Men Switch är suveränt. Zelda, Mario Kart.

Medlem

Jag håller med de som har skrivit att han bör få konsolen som hans polare lirar på, om han har tänkt att spela tillsammans med vänner. Väldigt trist om han får ett PS5 men det visar sig att samtliga av hans vänner sitter och spelar online på Xbox, så prata med ditt barn!

Medlem

Ja först och främst är det ju du som känner dina barn. Personligen hade jag alla gånger satsat på en Switch. Finns ett spelutbud med många exklusiva (och fantastiska) upplevelser som dessutom faller inom 7-12 år. Dessutom så är barnen något mer "skyddade" när man spelar online då det inte finns voice-chat på samma vis som PS5/XBOX. PS5 (enl mig) passar klart bättre för en tonåring där majoriteten av spel hamnar runt 16+ åldersmässigt.

Medlem

Som farsa till två kids och som allt från retro konsoler till de senaste gen konsolerna så skulle jag säga att en series s med game pass=absolut minst krångel och minst tjat om att köpa nya spel hela tiden med allt det innebär. Dessutom bra funktionalitet för att sätta begränsningar etc.

Sen är det ju som redan sagts nog smart att kolla vad kompisarna använder. Men är det spel som Minecraft som ska spelas så har man ju crossplay vilket gör att det ändå går.
Hade jag vetat vad jag vet idag så hade jag i alla fall köpt en series s med game pass.

Medlem
Skrivet av icy:

Hej,
Jag har inte så bra koll på dagens spelkonsoler, så jag undrar vilken ni skulle rekommendera för 9 - 12 åringar? Jag funderade på Playstation 5, men sedan såg jag att de flesta rekommenderar Nintendo Switch för barn. Så ni som har lite bättre koll, vilken spelkonsol skulle ni rekommendera?

Switch skulle jag nog rekommendera, bästa konsolen vad gäller multiplayer hemma vid TV:n

Medlem

Jag hade nog själv satsat på en Xbox med Game Pass family. Det finns många barnvänliga spel där. Finns några online coop spel bland dem exklusiva titlarna som min egen 12 åring spelar med kompisarna som Grounded och Sea of Thieves. Playstations exklusiva titlar är nog mer riktade till äldre.

Men kommer det spelas mer multiplattform så går det inte att gå fel med någon av dem då crossplay har blivit mer och mer standard så att spela med kompisar brukar aldrig vara ett problem nu för tiden.

Medlem

Köpte en switch till barnen och en ps5:a till mig själv. Switchen samlade damm i två år innan jag sålde den, ps5an går het dagligen.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Som sagt kolla med kompisarna. Men är de som "alla" andra ungar runt 10 år så är det ju Roblox och Fortnite som gäller och oftast på PC och plattor(iaf på skolorna här).

Vill du ändå ha en konsol rekommenderar jag Xbox+game pass.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

1
Skriv svar