Robot
Planet of Lana

Ett gripande äventyr i fascinerande miljöer, men tar slut alldeles för fort.

#planet-of-lana


KoP
Medlem

Verkar vara ett spel som jag kommer att uppskatta, både när det kommer till gameplay och det grafiska.

Medlem

Korta spel passar mig väldigt bra mellan varven. Kul att det blev bra, ser riktigt fint ut.

It's not a lake, it's an ocean

Jag har inget emot korta spel. Detta ser bättre ut än Sea of Solitude, som har ungefär samma längd och grafiska stil. Ska testa.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Redaktör
Ponny

I det här Game Pass-fallet (som det blir i mitt fall) känner jag att det korta fungerar ännu lite bättre. Blev kär på Gamescom och kommer självklart spela. Är helt okej med korta spel, men det är skillnad på om de är korta eller känns för korta.


signatur

En Bamseponny av folket

Skribent
Skrivet av KoP:

Verkar vara ett spel som jag kommer att uppskatta, både när det kommer till gameplay och det grafiska.

Skrivet av Ribcage:

Korta spel passar mig väldigt bra mellan varven. Kul att det blev bra, ser riktigt fint ut.

Skrivet av Ruffles:

Jag har inget emot korta spel. Detta ser bättre ut än Sea of Solitude, som har ungefär samma längd och grafiska stil. Ska testa.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

I det här Game Pass-fallet (som det blir i mitt fall) känner jag att det korta fungerar ännu lite bättre. Blev kär på Gamescom och kommer självklart spela. Är helt okej med korta spel, men det är skillnad på om de är korta eller känns för korta.

Detta kan nog vara ett perfekt spel att ta sig an mellan två större titlar. Har man Game Pass ska man definitivt ladda ner och testa!

Jag uppskattade min tid med Lana och även om jag är en förespråkare för kortare spelupplevelser hade det gärna fått vara liiite längre

Skribent

Stiligt beskrivet som alltid. Jag kommer mos def dra igenom det någon kväll. Kort kan vara gott. Ibland.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Fanns en tid då var och varannan recension rackade ned på att spel xx var för kort, som att längre spellängd=högre kvalitet. Var ett tag sedan man läste att någon tryckte på den aspekten redan i rubriken.

Skribent
Skrivet av borstenn:

Fanns en tid då var och varannan recension rackade ned på att spel xx var för kort, som att längre spellängd=högre kvalitet. Var ett tag sedan man läste att någon tryckte på den aspekten redan i rubriken.

Nu är det inte jag som sätter rubriken - men den är baserad på min bedömning

Spellängd är definitivt inte en garant för kvalité. Jag är i de flesta fall för kortare spelupplevelser - men i just detta fall hade det hela fått vara lite längre än strax över två timmar

Medlem

Ligger över 80 i betyg på meta- och opencritic. Fint med släpp på Gamepass. 😁

Medlem

Detta såg ju riktigt mysigt ut! Den korta speltiden gör mig ingenting för har just nu en backlog som sträcker sig till månen och tillbaka så det är ju definitivt ett plus om man kan klara av detta under en kväll ☺️

2 timmar ja det var nog rekord i kort spel


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

2 timmar ja det var nog rekord i kort spel

Har du spelat Storyteller?

(Och det finns ännu kortare spel...)

Medlem

Skönt med korta spel ibland. Ska strax prova det.

It's not a lake, it's an ocean

Många hävdar att spelet är 4-5 timmar, och det är ju lite skillnad. Jag spelade en stund i går. Väldigt fin inledning, älskar grafiken, soundtracket och atmosfären.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent
Skrivet av kalle.lindestrom:

2 timmar ja det var nog rekord i kort spel

Skrivet av Ruffles:

Många hävdar att spelet är 4-5 timmar, och det är ju lite skillnad. Jag spelade en stund i går. Väldigt fin inledning, älskar grafiken, soundtracket och atmosfären.

Har svårt att förstå hur man får ut så mycket tid. För mig tog det 2-3h och då stressade jag inte nämnvärt, jag litar inte till 100% på ingame timers men dubbelkollade innan jag skrev denna kommentar och min stannade på 2h 20min.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Jonas Vågström:

Har svårt att förstå hur man får ut så mycket tid. För mig tog det 2-3h och då stressade jag inte nämnvärt, jag litar inte till 100% på ingame timers men dubbelkollade innan jag skrev denna kommentar och min stannade på 2h 20min.

Ja, det är en stor skillnad för ett så kort spel. Får se hur lång tid det tar för mig.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent
Skrivet av Ruffles:

Ja, det är en stor skillnad för ett så kort spel. Får se hur lång tid det tar för mig.

Gör gärna det och återkom med en uppdatering i tråden

Medlem

Spelet är lagom långt tycker jag. Mest pg.a. spelmekaniken som är ganska simpel. Hade spelet varit längre hade det behövts
mer variation och komplicitet i pusseldesignen. Man behöver inte fundera särskilt länge på vad man behöver göra.
Är dock nöjd. Det är ett väldigt fint gjort spel, det märks att skaparna har spelat Ori, Inside osv.
som är mina favoriter. Det har såklart flera likheter med Somerville m.fl. också.

Skribent
Skrivet av Tiggaren:

Spelet är lagom långt tycker jag. Mest pg.a. spelmekaniken som är ganska simpel. Hade spelet varit längre hade det behövts
mer variation och komplicitet i pusseldesignen. Man behöver inte fundera särskilt länge på vad man behöver göra.
Är dock nöjd. Det är ett väldigt fint gjort spel, det märks att skaparna har spelat Ori, Inside osv.
som är mina favoriter. Det har såklart flera likheter med Somerville m.fl. också.

Så mycket längre hade det inte behövt vara, men jag upplevde verkligen att det tog slut alldeles för snabbt 😅 Hur många timmar fick du ut?

Jag är också nöjd, är själv en förespråkare för korta spel - men inte för korta 😅, Inside var verkligen en höjdare!

Medlem
Skrivet av Jonas Vågström:

Så mycket längre hade det inte behövt vara, men jag upplevde verkligen att det tog slut alldeles för snabbt 😅 Hur många timmar fick du ut?

Jag är också nöjd, är själv en förespråkare för korta spel - men inte för korta 😅, Inside var verkligen en höjdare!

Inte kollat men spelet var på medans jag gjorde annat ett par ggr så stämmer nog ändå inte så bra.
Ja lite längre kunde kanske ha fått vara

Medlem

Jag tycker verkligen inte att längden är något problem. Jag gillar kortare spel och har extremt svårt för spel som inte respekterar ens tid. Visst hade jag lagt 750 spänn så visst. Men nu var det via game pass för min del. Faktum är att jag skulle kunna sätta högre betyg för att de vågade göra en kortare upplevelse.

Hade inte heller problem med längden , upplevde det längre än tre timmar. För det här formatet och den här storyn kanske denna längd va perfekt.

Hur som helst tyckte jag väldigt mycket om det , extra plus för att de la ut det på Game Pass

Medlem

Otroligt mysigt spel. Kanske lirat 1-2h så går nog mot slutet då. Fick Flashbackvibbar av stilen, mer sånt här tack.

Skrivet av Jonas Vågström:

Har svårt att förstå hur man får ut så mycket tid. För mig tog det 2-3h och då stressade jag inte nämnvärt, jag litar inte till 100% på ingame timers men dubbelkollade innan jag skrev denna kommentar och min stannade på 2h 20min.

Att klara ut Planet of Lana på 2h 20 min första gången man spelar ut det är enligt min bedömning näst intill omöjligt. Klarade precis ut det och för mig tog det 4h 30 min och då löste jag alla pussel snabbt. Så mellan 4-6 timmar beroende på hur bra man är på att lösa pussel och hur ofta man stannar upp för att insupa atmosfären är vad man kan förvänta sig.

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Att klara ut Planet of Lana på 2h 20 min första gången man spelar ut det är enligt min bedömning näst intill omöjligt. Klarade precis ut det och för mig tog det 4h 30 min och då löste jag alla pussel snabbt. Så mellan 4-6 timmar beroende på hur bra man är på att lösa pussel och hur ofta man stannar upp för att insupa atmosfären är vad man kan förvänta sig.

Varför kan inte någon annan klara ut det snabbare för att du inte gjort det? Varför är det omöjligt?

Du påminner väldigt mycket om en avstängd användare vid namn "breahl". Ville bara nämna det

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Att klara ut Planet of Lana på 2h 20 min första gången man spelar ut det är enligt min bedömning näst intill omöjligt. Klarade precis ut det och för mig tog det 4h 30 min och då löste jag alla pussel snabbt. Så mellan 4-6 timmar beroende på hur bra man är på att lösa pussel och hur ofta man stannar upp för att insupa atmosfären är vad man kan förvänta sig.

Det är 4,5h i snitt enligt how long to beat. Din gissning stämmer rätt bra då mao.

Skrivet av kalaspuffar:

Varför kan inte någon annan klara ut det snabbare för att du inte gjort det? Varför är det omöjligt?

Du påminner väldigt mycket om en avstängd användare vid namn "breahl". Ville bara nämna det

Spelet är för linjärt och alla pussel är något för simpla för att speltiden ska variera sig för mycket helt enkelt. Hävdade inte att någon kan klara ut spelet snabbare bara att det är nästintill omöjligt att klara det på 2h 20 min. Jag dog bara 8-10 gånger och löste alla pussel snabbt. Går säkert att klara ut spelet på första genomspelningen på strax under 4h om dricker redigt med koffein under tiden man spelar, men inte på 2h 20 min.

Har aldrig hört talas om någon "breahl" och varför tycker du jag är lik han?

Skrivet av Ribcage:

Det är 4,5h i snitt enligt how long to beat. Din gissning stämmer rätt bra då mao.

Jag gissar inte, det är fakta. Gillar inte folk som pratar för mycket om sådant dom inte vet.

Man ska aldrig gå efter ingame-timer för där hoppar tiden ofta tillbaka på timern när man dör och spelar om sektioner och kikar på filmsekvenser. Verkar som Jonas Vågström inte har haft koll på hur lång tid det har tagit i realtid, därav blir uttalandet i recensionen om att spelet enbart är 2-3 timmar missvisande. Detta bör man ha koll på när man har det som ett minus. 4-6 timmar för en 200 hundring är faktiskt ganska bra, kostar ungefär vad en pizza gör.

Skribent
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Att klara ut Planet of Lana på 2h 20 min första gången man spelar ut det är enligt min bedömning näst intill omöjligt. Klarade precis ut det och för mig tog det 4h 30 min och då löste jag alla pussel snabbt. Så mellan 4-6 timmar beroende på hur bra man är på att lösa pussel och hur ofta man stannar upp för att insupa atmosfären är vad man kan förvänta sig.

Skrivet av Ribcage:

Det är 4,5h i snitt enligt how long to beat. Din gissning stämmer rätt bra då mao.

Skrivet av Naughty Dog Rule:

Jag gissar inte, det är fakta. Gillar inte folk som pratar för mycket om sådant dom inte vet.

Man ska aldrig gå efter ingame-timer för där hoppar tiden ofta tillbaka på timern när man dör och spelar om sektioner och kikar på filmsekvenser. Verkar som Jonas Vågström inte har haft koll på hur lång tid det har tagit i realtid, därav blir uttalandet i recensionen om att spelet enbart är 2-3 timmar missvisande. Detta bör man ha koll på när man har det som ett minus. 4-6 timmar för en 200 hundring är faktiskt ganska bra, kostar ungefär vad en pizza gör.

Jag tog mig igenom spelet i två, enligt mig , inte så långa sessioner. Min initiala känsla när eftertexterna rullade var att det var för kort, även om jag inte satt med ett stoppur. Minuset har egentligen ingenting med den fysiska tiden som spelet tog utan känslan av att det var för kort.

Jag är medveten om att ingame-timers inte alltid är att lita på, därav min uppskattning på 2-3h, men det finns flera playtroughs på Youtube under 3h. Vad slutade din ingame-timer på om det i realtid tog 4,5h?

12
Skriv svar