Jim Ryan: Pc-spelarna är okej med att vänta 2-3 år på Playstation-spel

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Skulle vilja se, hellre spel sent än buggat. Det lär dock aldrig hända..

Yeah, de har ju inte levt upp till det med t.ex. The Last of Us Part 1. Får se vad framtiden har att bjuda på. Min förhoppning är att när jag blivit pensionär så har tekniken och logiken blivit så sofistikerad att man i de flesta fall slipper problemen som vi dras med idag. Med tanke på hur snabbt tekniken går framåt har jag svårt att se hur vi skulle nå mycket högre sett till visuell kvalitet etc. än vi kommer att göra inom de kommande 10-20 åren. Fotorealism är ju nästan här även med animering så... *gnuggar händernas flata sidor mot varandra*


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Jag är absolut inte ok med att vänta några år på att ett spel ska åldras, se sämre ut än vad det borde och dessutom inte var färdigt så man slipper buggar.

Testpilot

Jag är okej med att vänta 1 - 3 år på ett spelen kommer till PC, men då förväntar jag mig en prislapp vid lansering som motsvarar vad spelet reas ut för på Playstation-sidan också Allt annat och jag kommer förmodligen inte ens överväga att köpa spelet.

Med det sagt köpte jag faktiskt Horizon Zero Dawn, men då var det på rea för drygt 120kr via Epic Games Store - glöm att jag betalar mer än det för en portning flera år efter spelets aktuella "bäst före-datum" passerat


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Testpilot
Skrivet av anon_328997:

Varför är inte folk arga på Nintendo att dom aldrig släpper spel på PC?
Vill man verkligen spela ett gäng spel som verkar väldigt intressanta så skaffar man hårdvaran för det, rätt enkelt.
Undrar om inte PC-spelarna är dom gnälligaste i branschen?

Eller emulerar på PC, det kommer jag alltid att förespråka när det kommer till Nintendo. Förstår inte folk som klarar av att spela exempelvis Zelda:TotK på Switchen.. Lagg- och vaselinfest för hela slanten

Så mjo, lite saltig är man väl att Nintendo inte släpper sina spel på PC. Speciellt då hårdvaran i fråga de vill att man ska spela på är helt värdelös i allt för många hänseenden, inte minst när det kommer till prestandan för att uppnå en behaglig spelupplevelse.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Medlem

Surt att vänta två tre år men att köpa en konsoll för några få spel per år är inte värt pengarna.

Medlem

Det är en jäkla skillnad mellan att vara "ok" med något och att inte ha några andra alternativ. Ifall han på fullaste allvar tror att PC-spelare inte är intresserade av att spela en efterlängtad titel när den fortfarande är färsk så kanske det är dags för en tidig semester i ett rum med madrass på väggarna.

Medlem
Skrivet av anon_328997:

Varför är inte folk arga på Nintendo att dom aldrig släpper spel på PC?
Vill man verkligen spela ett gäng spel som verkar väldigt intressanta så skaffar man hårdvaran för det, rätt enkelt.
Undrar om inte PC-spelarna är dom gnälligaste i branschen?

Jag hade varit gnällig på Nintendo ifall de gått ut med att "PC-spelare är OK med att Nintendos spel inte går att köra på PC". Annars tycker jag väl att det var ett jäkla gnäll på PC-spelarna. Jag tror inte någon är särskilt imponerad av att bli ihop klumpad i någon slags homogen grupp och tilldelad kollektiva åsikter av någon jävla tomte som uppenbarligen inte har den blekaste aning.

Inaktiv
Skrivet av Ender:

Jag hade varit gnällig på Nintendo ifall de gått ut med att "PC-spelare är OK med att Nintendos spel inte går att köra på PC". Annars tycker jag väl att det var ett jäkla gnäll på PC-spelarna. Jag tror inte någon är särskilt imponerad av att bli ihop klumpad i någon slags homogen grupp och tilldelad kollektiva åsikter av någon jävla tomte som uppenbarligen inte har den blekaste aning.

Det är ju generaliseringar så klart, är väl rätt underförstått. Man får väl anta att Sony har siffror på hur försäljningen ser ut gällande PS och PC, så nån aning har dom nog.

Moderator | Testpilot

Skippa det tröttsamma konsolkrigandet är ni snälla Om det enda man har att tillägga i en sådan konversation är något i stil med "höhö xbox/playstation suger" kan man skippa skriva. En genuint bra diskussion uppmuntras om varför man föredrar den enda över den andra.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av anon_328997:

Varför är inte folk arga på Nintendo att dom aldrig släpper spel på PC?
Vill man verkligen spela ett gäng spel som verkar väldigt intressanta så skaffar man hårdvaran för det, rätt enkelt.
Undrar om inte PC-spelarna är dom gnälligaste i branschen?

Gnäller inte på Nintendo för jag är totalt ointresserad av deras spel.

Sen även som någon sade ovan, det var inte Nintendo som gick och sade att PC spelare är ok med att vänta i artikeln.

Medlem

Så när kommer Ghost of Tsushima till PC?


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem

Jag har inga problem med att vänta. I min backlog har jag många spel som väntar. Snart är Horizon Zero dawn avklarat och det har varit en mycket trevlig upplevelse att få spela det action äventyret. Jag ser framemot The Forbidden West.

Medlem

För min del så får han väl "rätt" i det avseende att jag köper de av deras spel som intresserar mig, om och när de väl kommer till PC. Men som många andra har sagt så hade jag ju givetvis hellre haft möjligheten att spela dem på PC samtidigt som de släpps på PS.

Medlem
Skrivet av anon_328997:

Varför är inte folk arga på Nintendo att dom aldrig släpper spel på PC?
Vill man verkligen spela ett gäng spel som verkar väldigt intressanta så skaffar man hårdvaran för det, rätt enkelt.
Undrar om inte PC-spelarna är dom gnälligaste i branschen?

Jo, det finns en subkultur som går ut på att reviewbomba, skriva på forum osv kring spel man aldrig tänkte spela eller köpa.

Skrivet av Yatagarasu:

Jag är okej med att vänta 1 - 3 år på ett spelen kommer till PC, men då förväntar jag mig en prislapp vid lansering som motsvarar vad spelet reas ut för på Playstation-sidan också Allt annat och jag kommer förmodligen inte ens överväga att köpa spelet.

Med det sagt köpte jag faktiskt Horizon Zero Dawn, men då var det på rea för drygt 120kr via Epic Games Store - glöm att jag betalar mer än det för en portning flera år efter spelets aktuella "bäst före-datum" passerat

De flesta betalar helst 0, så jag fattar inte varför de här invecklade resonemangen existerar. Att porta till PC kostar mycket pengar och piratkopierandet är mycket utbrett.

"Om det inte kommer på tokrea optimerat till Steam Deck i min steamaffär på min steamdator (STEAM!) så piratkopierar jag spelet för det är min rätt!!!!!!"

Skrivet av Yatagarasu:

Eller emulerar på PC, det kommer jag alltid att förespråka när det kommer till Nintendo. Förstår inte folk som klarar av att spela exempelvis Zelda:TotK på Switchen.. Lagg- och vaselinfest för hela slanten

Så mjo, lite saltig är man väl att Nintendo inte släpper sina spel på PC. Speciellt då hårdvaran i fråga de vill att man ska spela på är helt värdelös i allt för många hänseenden, inte minst när det kommer till prestandan för att uppnå en behaglig spelupplevelse.

Spelas fortfarande Tibia och CS GO och andra skrattretande dåligt presterande spel, tror få är redo att köpa en dator för att emulera med tillhörande buggar.

Skrivet av Ender:

Jag hade varit gnällig på Nintendo ifall de gått ut med att "PC-spelare är OK med att Nintendos spel inte går att köra på PC". Annars tycker jag väl att det var ett jäkla gnäll på PC-spelarna. Jag tror inte någon är särskilt imponerad av att bli ihop klumpad i någon slags homogen grupp och tilldelad kollektiva åsikter av någon jävla tomte som uppenbarligen inte har den blekaste aning.

Det är en pc-kultur att gnälla hela dagarna. Gnälla på hårdvara, gnälla på att inte hela källkoden är öppen, att det är dåligt "optimerat", att det är dålig "nätkod" (lol), inte finns på steam för argentinska vpn-priser, licensen inte gäller för hela din familj, kusiner och vänner, att det har en "launcher", att det inte kommer dagen innan konsolsläpp gratis osv osv osv.

PC-spelare kör inte "take it or leave it", de kör "Dont pay for / dont play it / go to reddit and rant for months"

Medlem

Finns gott om spel att spela tills dess att deras spel släpps på PC.

Jag bryr mig ej bara jag slipper köpa deras konsol.

Medlem
Skrivet av anon_328997:

Det är ju generaliseringar så klart, är väl rätt underförstått. Man får väl anta att Sony har siffror på hur försäljningen ser ut gällande PS och PC, så nån aning har dom nog.

Man får väl anta att siffrorna de saknar är på alla dem som hade köpt spelet men nu lät bli, ifall det hade släppts till PC parallellt. Samtidigt så förstår jag att ingen gillar en dålig portning, och att det hellre får ta sin tid ifall det nu är utvecklat för den ene, innan det kommer till den andra. Ifall det bara var där skon klämde, att det tar tid att porta ett spel från konsol->PC / PC->konsol, men nu finns det ju andra faktorer att beakta, så som exklusivitet bl.a.
Där är tålamodet lägre kan jag lova.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Det är en pc-kultur att gnälla hela dagarna. Gnälla på hårdvara, gnälla på att inte hela källkoden är öppen, att det är dåligt "optimerat", att det är dålig "nätkod" (lol), inte finns på steam för argentinska vpn-priser, licensen inte gäller för hela din familj, kusiner och vänner, att det har en "launcher", att det inte kommer dagen innan konsolsläpp gratis osv osv osv.

PC-spelare kör inte "take it or leave it", de kör "Dont pay for / dont play it / go to reddit and rant for months"

Vilket är en pc-kultur, att gnälla på utvecklarna, eller att gnälla på den man upplever som gnälliga? Fast du kanske gillar att betala överpris för en dålig produkt vid köp, och helst betala mer inuti spelet för mer innehåll?
Ibland finns det en orsak till "gnället" annat än gnällandet i sig...det kallas för kritik.

Medlem
Skrivet av Ender:

Vilket är en pc-kultur, att gnälla på utvecklarna, eller att gnälla på den man upplever som gnälliga? Fast du kanske gillar att betala överpris för en dålig produkt vid köp, och helst betala mer inuti spelet för mer innehåll?
Ibland finns det en orsak till "gnället" annat än gnällandet i sig...det kallas för kritik.

Att gnälla på utvecklarna.

Nä, jag undviker att göra det nämligen och så går jag vidare med mitt liv. Försäljare ser nämligen om försäljningen går ner eller uteblir, så signalen är redan skickad.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Det är en pc-kultur att gnälla hela dagarna. Gnälla på hårdvara, gnälla på att inte hela källkoden är öppen, att det är dåligt "optimerat", att det är dålig "nätkod" (lol), inte finns på steam för argentinska vpn-priser, licensen inte gäller för hela din familj, kusiner och vänner, att det har en "launcher", att det inte kommer dagen innan konsolsläpp gratis osv osv osv.

PC-spelare kör inte "take it or leave it", de kör "Dont pay for / dont play it / go to reddit and rant for months"

Hahahaha!!! Fan det bästa jag läst. Spot On!

Medlem

tydligen inte för jag vägrar köpa dom. du har 6 månader på dig släpper du det senare krävs det kraftigt reducerat för jag ska spela det och det ska även krävas att jag hållt mig ifrån det på konsol då med. eller kollat på spelet.

Så nej, och jag tror många är i min sits.

Testpilot
Skrivet av kingzla:

De flesta betalar helst 0, så jag fattar inte varför de här invecklade resonemangen existerar. Att porta till PC kostar mycket pengar och piratkopierandet är mycket utbrett.

Det där argumentet hade jag köpt om det inte vore som så att varenda studio värt sitt salt idag utvecklar sina spel på typ fem plattformar samtidigt. Till och med små indie-studios klarar av att släppa sina spel på flera plattformar i samtid.

Någon gång under tidigt utvecklingsstadie tas ett beslut om vilka plattformar man tar sikte på, väljer man då att fokusera på endast en plattform från början och sedan kommer på baktanke att önska släppa på andra: ja, då får man skylla sig själv.. Det är en extra kostnad jag som konsument inte tänker sväljer åt dem.

För mig handlar det inte om att pirata ett spel och sedan ge det någon faux-anledning som ska "rättfärdiga" saken. För mig handlar det kort sagt om att sätta ett rimligt pris och faktiskt ens släppa produkten på plattformen jag använder till att börja med (i detta fallet PC). Då såklart inom spelets tid av relevans, då det fortfarande finns diskussionsvärde och nyhetens behag infinner sig.

Skrivet av kingzla:

Det är en pc-kultur att gnälla hela dagarna. Gnälla på hårdvara, gnälla på att inte hela källkoden är öppen, att det är dåligt "optimerat", att det är dålig "nätkod" (lol), inte finns på steam för argentinska vpn-priser, licensen inte gäller för hela din familj, kusiner och vänner, att det har en "launcher", att det inte kommer dagen innan konsolsläpp gratis osv osv osv.

::Bara en tankeställare::

Kanske det upplevs som gnäll i de kretserna du hänger i, för jag upplever det oftast som riktad kritik och att man mer än gärna tar genvägar med spelutveckling på en helt annan nivå idag än tidigare.

Sedan lär jag fråga: har tanken slagit dig att PC-spelare kanske har en högre standard att utgå från än konsolspelare?

::Prestanda::

Ett tydligt exempel på detta är hur nöjda de flesta konsolspelarna verkar vara med att spela i 30 FPS och dynamiska upplösningar som går vida under skärmens upplösning. Det är något jag inte gjort på min PC sedan åtminstone 2011.

Så när det kommer ett spel som har problem att bibehålla ens 60 FPS, då är det inte särskilt roligt. Speciellt vid en nylansering om det både klart flyter och ser sämre ut än titlar som vid den punkten är 5+ år gamla – då anser jag att det finns befogenhet att klaga också.

Sedan är det inte ens nödvändigvis FPS:en i sig, det kommer ned till andra tekniska aspekter som frametimes, laddtider och diverse annat utöver den grafiska presentationen i sig. Saker (som igen) konsolspelare klart och tydligt verkar ha en makabert högre toleranströskel för (om de ens märker av att det uppstår problem kring det hela).

Nätkod är en sådan där sak som går hand-i-hand med prestanda-segmentet. E-sport (som är en PC-dominerande marknad) är grovt beroende av väl fungerande nätkod, d.v.s. att saker som latens, hitreg och tickrate fungerar som det ska i alla lägen. När då spel kommer med usla funktioner i dessa hänseenden, då ska det klagas också – för ribban är redan satt sedan årtionden tillbaka för vad som anses acceptabelt.

För många på PC handlar det om att faktiskt få valuta för de extra pengarna man har spenderat på kraftfullare hårdvara, och inte behöva känna sig tillbakahållen av konsolerna och undermåliga portar som kan förstöra upplevelsen på fler än ett sätt.

::Övrigt::

Att gnälla på PC-spelarnas "gnällande" känns bara som en avsaknad av förståelse och insikt för att det en högre förväntan på spelen, plattformen och allt kringliggande i sig.

Plattformar som Steam sätter ribban högt för hela PC-marknaden. När EGS lanserade sin butik var enligt mig nästintill allt befogat som EGS fick utstå. Ska du släppa en "Steam-konkurrent" idag är det minsta man kan begära att det finns önskelistor, en kundvagn för att slutföra flera köp samtidigt och ett smidigt sätt att sortera biblioteket.

Steam tillåter även familjedelning av spelkontot på inte bara flertalet enheter, men också med flertalet användarkonton. Med andra ord kan du köpa spelet till dig själv och fritt låta din barn eller din partner också ta del av det hela – igen, en förmåga som varit möjligt länge och har du inte det som plattform idag är du helt enkelt inte lika relevant.

TL;DR:

PC-spelare har högre förväntan och generellt sett en högre standard än konsolspelare. Företagen får helt enkelt rätta sig efter detta eller skylla sig själv. Om de släpper produkter i undermåliga tillstånd – eller som i fallet med Sony, alldeles försent – då får de gott ta emot kritiken (eller skiten) som rullar i deras riktning med.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Medlem

Han låter rätt arrogant den dära. Är inte så intresserad av Sonys spel. Gillade ratchet & clank samt samurajspelet tycker de andra PS5 spelen varit bra men för lika varandra man blir liksom lite mätt.

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det där argumentet hade jag köpt om det inte vore som så att varenda studio värt sitt salt idag utvecklar sina spel på typ fem plattformar samtidigt. Till och med små indie-studios klarar av att släppa sina spel på flera plattformar i samtid.

Någon gång under tidigt utvecklingsstadie tas ett beslut om vilka plattformar man tar sikte på, väljer man då att fokusera på endast en plattform från början och sedan kommer på baktanke att önska släppa på andra: ja, då får man skylla sig själv.. Det är en extra kostnad jag som konsument inte tänker sväljer åt dem.

För mig handlar det inte om att pirata ett spel och sedan ge det någon faux-anledning som ska "rättfärdiga" saken. För mig handlar det kort sagt om att sätta ett rimligt pris och faktiskt ens släppa produkten på plattformen jag använder till att börja med (i detta fallet PC). Då såklart inom spelets tid av relevans, då det fortfarande finns diskussionsvärde och nyhetens behag infinner sig.

::Bara en tankeställare::

Kanske det upplevs som gnäll i de kretserna du hänger i, för jag upplever det oftast som riktad kritik och att man mer än gärna tar genvägar med spelutveckling på en helt annan nivå idag än tidigare.

Sedan lär jag fråga: har tanken slagit dig att PC-spelare kanske har en högre standard att utgå från än konsolspelare?

::Prestanda::

Ett tydligt exempel på detta är hur nöjda de flesta konsolspelarna verkar vara med att spela i 30 FPS och dynamiska upplösningar som går vida under skärmens upplösning. Det är något jag inte gjort på min PC sedan åtminstone 2011.

Så när det kommer ett spel som har problem att bibehålla ens 60 FPS, då är det inte särskilt roligt. Speciellt vid en nylansering om det både klart flyter och ser sämre ut än titlar som vid den punkten är 5+ år gamla – då anser jag att det finns befogenhet att klaga också.

Sedan är det inte ens nödvändigvis FPS:en i sig, det kommer ned till andra tekniska aspekter som frametimes, laddtider och diverse annat utöver den grafiska presentationen i sig. Saker (som igen) konsolspelare klart och tydligt verkar ha en makabert högre toleranströskel för (om de ens märker av att det uppstår problem kring det hela).

Nätkod är en sådan där sak som går hand-i-hand med prestanda-segmentet. E-sport (som är en PC-dominerande marknad) är grovt beroende av väl fungerande nätkod, d.v.s. att saker som latens, hitreg och tickrate fungerar som det ska i alla lägen. När då spel kommer med usla funktioner i dessa hänseenden, då ska det klagas också – för ribban är redan satt sedan årtionden tillbaka för vad som anses acceptabelt.

För många på PC handlar det om att faktiskt få valuta för de extra pengarna man har spenderat på kraftfullare hårdvara, och inte behöva känna sig tillbakahållen av konsolerna och undermåliga portar som kan förstöra upplevelsen på fler än ett sätt.

::Övrigt::

Att gnälla på PC-spelarnas "gnällande" känns bara som en avsaknad av förståelse och insikt för att det en högre förväntan på spelen, plattformen och allt kringliggande i sig.

Plattformar som Steam sätter ribban högt för hela PC-marknaden. När EGS lanserade sin butik var enligt mig nästintill allt befogat som EGS fick utstå. Ska du släppa en "Steam-konkurrent" idag är det minsta man kan begära att det finns önskelistor, en kundvagn för att slutföra flera köp samtidigt och ett smidigt sätt att sortera biblioteket.

Steam tillåter även familjedelning av spelkontot på inte bara flertalet enheter, men också med flertalet användarkonton. Med andra ord kan du köpa spelet till dig själv och fritt låta din barn eller din partner också ta del av det hela – igen, en förmåga som varit möjligt länge och har du inte det som plattform idag är du helt enkelt inte lika relevant.

TL;DR:

PC-spelare har högre förväntan och generellt sett en högre standard än konsolspelare. Företagen får helt enkelt rätta sig efter detta eller skylla sig själv. Om de släpper produkter i undermåliga tillstånd – eller som i fallet med Sony, alldeles försent – då får de gott ta emot kritiken (eller skiten) som rullar i deras riktning med.

We do not see the PC as the leading platform for games,” said John Carmack in 2011,

"That statement will enrage some people, but it is hard to characterize it otherwise; both console versions will have larger audiences than the PC version.

A high end PC is nearly 10 times as powerful as a console, and we could unquestionably provide a better experience if we chose that as our design point and we were able to expend the same amount of resources on it.

Nowadays most of the quality of a game comes from the development effort put into it, not the technology it runs on. A game built with a tenth the resources on a platform 10 times as powerful would be an inferior product in almost all cases."

Det kokar i grund och botten ner till att de tillverkar produkter där kunderna finns, det är viktigt att det fungerar bra där och då blir konsolerna lead platform.

Med "nätkod" avser jag inte hur de designat spelmekaniken utan hur det är ett begrepp som gamers använder för någonting som inte finns. Det finns ingen separat kod för "nät". Det handlar om att designa ett spel på ett sätt som gör att människor med olika typer av uppkopplingar ska kunna spela tillsammans. Det är alltså en kompromiss som leder till en implementation av filosofiska avväganden snarare än c++-funktioner.

Precis som man sällan talar om att grafikkoden är dålig eller inputkoden eller scoreboardkoden eller texturkoden eller HUD-koden eller så utan snarare inser att det är en integrerad del av programmet som körs på datorn.

Små indiestudios klarar att köra på många plattformar eftersom titlarna inte kör DirectStorage med ray tracing.

Man kommer inte ifrån att det är dyrare, mer omfattande, svårare med dyrare och mer omfattande support på PC och det ska dessutom kosta som en lunchmacka hos slutkonsument, annars har man rätt att spela gratis.

Vet du varför det kommer nya drivrutiner inför varje spelsläpp sen tidernas begynnelse? För att det är ett hästjobb att få spel att prestera på PC och det är i princip bara ett gäng if-satser, genvägar och fulhack per spel, så man måste konstant spotta ut nya för varje spel.

Precis som schack har dålig grafik men ändå spelas så är det väl snarare gameplay som lockar, och det har konsoler supermycket av, tillsammans med en stor spelarbas som betalar för varje spel och en konsekvent uppsättning hårdvara med standardiserade drivrutiner av hög kvalitet.

Kolla hur mycket yuzu-gänget får sitta och rapportera driverbuggar eller missing features till Intel, AMD och Nvidia hela dagarna så förstår man huvudvärken.

Medlem

Jag har inget emot att vänta, annars hade jag ägt ett PS5. Iofs avskyr jag handcontrollers, men ändå.

Testpilot
Skrivet av kingzla:

We do not see the PC as the leading platform for games,” said John Carmack in 2011,

"That statement will enrage some people, but it is hard to characterize it otherwise; both console versions will have larger audiences than the PC version.

A high end PC is nearly 10 times as powerful as a console, and we could unquestionably provide a better experience if we chose that as our design point and we were able to expend the same amount of resources on it.

Nowadays most of the quality of a game comes from the development effort put into it, not the technology it runs on. A game built with a tenth the resources on a platform 10 times as powerful would be an inferior product in almost all cases."

Det kokar i grund och botten ner till att de tillverkar produkter där kunderna finns, det är viktigt att det fungerar bra där och då blir konsolerna lead platform.

Ska man utgå från den logiken är det väl definitivt PC – eller för den delen mobiler – som rimligen bör vara där man tar fram sina spel. Överlägset de största potentiella kundgrupperna, det är inte ens en tävling för PC/Mobile i installationsbasen kontra någon av konsolerna.

Skrivet av kingzla:

Man kommer inte ifrån att det är dyrare, mer omfattande, svårare med dyrare och mer omfattande support på PC och det ska dessutom kosta som en lunchmacka hos slutkonsument, annars har man rätt att spela gratis.

Det är definitivt mer komplext att utveckla för PC, och då i förlängning även kostsammare. Men poängen är att om jobbet ändå ska göras, se då till att göra det rätt från början och inom rimlig tid – annars som med merparten av annan mjukvara kan man strunta i det.

För att leka med tanken:
Tänk att Netflix ska släppa en ny show, där ska då samtliga undertexter eller röstöverspelningar vara på plats och av godkänd kvalité inför lanseringen. Det är inte att man får sitta och vänta 2 år på svensk undertext efter den annars globala lanseringen.

Om Netflix helt plötsligt skulle gå ut och säga "Alltså, ni svenskar får gott vänta två år på er version av filmen. Det kostar för mycket och vi har haft för dålig planering att avsätta tid medan vi gjorde resten". Ingen skulle finna det vara en acceptabel ursäkt (jag vet att det var så förr i tiden med lokalisering, men väldigt annan tid vi lever i nu kontra milleniumskiftet).

Parallellen här blir att planeras en global lanseringsversion av ett spel, då får man kort sagt se till att planera både resurser och tid för samtliga plattformar där spelet är tilltänkt också. Att detta skulle vara orimligt är ett resonameng jag endast ser när det kommer till spel-diskussioner. För nästintill ingen annan typ av mjukvara skulle det någonsin anses vara acceptabelt.

Skrivet av kingzla:

Vet du varför det kommer nya drivrutiner inför varje spelsläpp sen tidernas begynnelse? För att det är ett hästjobb att få spel att prestera på PC och det är i princip bara ett gäng if-satser, genvägar och fulhack per spel, så man måste konstant spotta ut nya för varje spel.

Precis som schack har dålig grafik men ändå spelas så är det väl snarare gameplay som lockar, och det har konsoler supermycket av, tillsammans med en stor spelarbas som betalar för varje spel och en konsekvent uppsättning hårdvara med standardiserade drivrutiner av hög kvalitet.

Väl införstådd hur drivrutiner fungerar, inte minst Nvidias storsatsning med DX9-DX11-stödet de gett utvecklare genom åren (utöver ruljerande drivrutinsuppdateringar för slutkund). Detta är inte något konsoler är förskonade från heller, det är bara väldigt mycket mer begränsat område med färre uppdateringscyklar.

Dock köper jag absolut inte att konsoler skulle ha någon som helst övertag när det kommer till 'gameplay', utan snarare tvärtom är det handikappande (ursäkta uttrycket) med konsoler i det hänseendet. En sak som starkt påverkar 'gameplay' är valet av anslutna enheter: Detta minskar drastiskt och därmed potentiellt förtrycker upplevelsen (jag kan t.ex. inte spela med en Xbox-dosa eller mus & tangentbord på Playstation i valfritt spel o.s.v.).

Om vi pratar om spelen i sig finns det absolut ingen anledning varför exempelvis Sony inte skulle kunna ta fram ett God of War på PC med exakt samma funktioner och ett bra flyt dag 1. Allt handlar om resurshantering i slutändan, och man aktivt väljer att lägga mindre resurser på PC-klienten (många studios anlitar specialiserade portnings-studios idag).

Väljer man då att lägga mindre resurser ska man inte bli förvånad när slutresultatet blir sämre. Och då i förlängning inte heller bli förvånad när folk skriker bakut att produkten de köpt inte håller måttet. Vill man tjäna pengar får man spendera pengar, är inte svårare än så


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Avstängd

Helt galet. Förstår att Game Pass på PC växer så snabbt när dom slipper vänta 2-3år utan får spel dag 1.

Så PS+ på PC lär aldrig bli större då Game Pass om 5-10år kommer vara enormt. När ska Sony förstå och släppa dag 1 på både PlayStation och PC.

Medlem

Ganska klumpigt uttalande kan jag tycka.

I en perfekt värld hade det ju enbart funnits en enda burk att spela alla våra spel på men det funkar ju tyvärr inte så och jag kan inte hjälpa att jag faktiskt tycker att det är ganska trevligt med exklusiviteter ändå, oavsett plattform. När blev egentligen ett spel bättre av att släppas på samtliga format samtidigt?

Inaktiv
Skrivet av Yatagarasu:

Ska man utgå från den logiken är det väl definitivt PC – eller för den delen mobiler – som rimligen bör vara där man tar fram sina spel. Överlägset de största potentiella kundgrupperna, det är inte ens en tävling för PC/Mobile i installationsbasen kontra någon av konsolerna.

Det är definitivt mer komplext att utveckla för PC, och då i förlängning även kostsammare. Men poängen är att om jobbet ändå ska göras, se då till att göra det rätt från början och inom rimlig tid – annars som med merparten av annan mjukvara kan man strunta i det.

För att leka med tanken:
Tänk att Netflix ska släppa en ny show, där ska då samtliga undertexter eller röstöverspelningar vara på plats och av godkänd kvalité inför lanseringen. Det är inte att man får sitta och vänta 2 år på svensk undertext efter den annars globala lanseringen.

Om Netflix helt plötsligt skulle gå ut och säga "Alltså, ni svenskar får gott vänta två år på er version av filmen. Det kostar för mycket och vi har haft för dålig planering att avsätta tid medan vi gjorde resten". Ingen skulle finna det vara en acceptabel ursäkt (jag vet att det var så förr i tiden med lokalisering, men väldigt annan tid vi lever i nu kontra milleniumskiftet).

Skulle snarare se det som att en film släpps på bio först för att ett antal månader senare släppas på dvd/blu-ray.
Kanske något år senare dyker den upp på en streamingtjänst.
Då skulle man kunna säga att det är ok för de allra flesta att vänta tills filmen släpps på andra format än bio.

Medlem

Tycker det är positivt(iofs har jag ps5)
Men att de kan fokusera på att göra ett bra spel istället för att halva jobbet ska gå åt att det ska kunna fungera på 1000tals olika uppsättningar med hårdvara som finns hos PC.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Har alltid haft bilden av att det oftast släpps på konsoler för att Sony osv betalar för att de ska släppa där först. Inte bara att det är klurigare att göra ett spel till PC?

123
Skriv svar