Zelda: Tears of the Kingdom var i princip färdigt när det försenades från 2022 till 2023

Medlem

Märkligt hur en tråd om hur en utgivare faktiskt lägger 1 år på att polera och bugfixa ett spel inför release ändå på något vis lyckas bli en "gnäll-tråd".

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Märkligt hur en tråd om hur en utgivare faktiskt lägger 1 år på att polera och bugfixa ett spel inför release ändå på något vis lyckas bli en "gnäll-tråd".

Håller med.

Medlem

Jag förstår att det sticker i ögonen på alla grafik- och prestandakåta gamers när ett spel som prioriterar spelbarhet, frihet, kreativitet och mycket valuta för pengarna fortfarande har en plats i branschen. Försäljningssiffrorna talar även dem för sig. Bitterheten över TOTK som vi sett här på forumet den senaste veckan börjar bli löjlig.

Medlem

Så mycket zelda-trådar nu, gemensam nämnare i diskussionerna är ofta hur dålig prstanda det är. Jag lirar det såhär. (Filmen visar botw men totk ser ännu bättre ut). Har klarat 4 tempel och bara njuter av allt utforskande. 9/10 spel så långt.

https://www.youtube.com/watch?v=b2uFg3Ka2JA


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Tänk om fler resonerade så kring sina spelsläpp. Så trevligt det skulle vara att vara konsument! Ser grabben sitta och njuta av det och börjar känna ett löjligt sug över att sätta tänderna i det själv

Fps-jägarna kan väl gå tillbaka till sitt CPU ollande så de en dag kanske når över 9000 fps i CS? Jag önskar er all lycka i jakten på sann glädje

Medlem
Skrivet av marsson90:

Här har vi någon som verkar ha sett den kommentaren som ett personligt påhopp. Chilla lite vetja, livet blir bra mycket roligare då

Kanske inte personligt, men såklart är det lite tröttsamt att se oförtjänad kritik mot ett spel som borde spelas av alla som finner äventyr/openworld spel intressanta.
Det är bara löjligt att kritisera såsom inläggsskaparen gjorde, men det kanske är kul för någon?

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Kanske inte personligt, men såklart är det lite tröttsamt att se oförtjänad kritik mot ett spel som borde spelas av alla som finner äventyr/openworld spel intressanta.
Det är bara löjligt att kritisera såsom inläggsskaparen gjorde, men det kanske är kul för någon?

Jag skulle dock inte kalla det för oförtjänad kritik, då tidigare versioner av spelet visat upp stundtals låg fps, som till stor del sedan fixades till release Det är bara att kolla de prestandatester som Digital Foundry gjort nyligen.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Märkligt hur en tråd om hur en utgivare faktiskt lägger 1 år på att polera och bugfixa ett spel inför release ändå på något vis lyckas bli en "gnäll-tråd".

Håller med! Tycker de flesta trådar blir gnälltrådar tyvärr.

Medlem

Dom hade verkligen ingen brådska eftersom Zelda brukar vara ett generationsskifte spel. Nu vill dom vänta lite extra på nästa generation som inte nödvändigtvis kommer att bli lika säljande som switch.

Medlem

Såg nått klipp en gång (blir inte bättre källhänvisning än så) på en japan som suttit och filat och polerat en rund sten i åratal och poängen var typ att i Japan så kan värdet av visst hantverk värderas i mödan och antal mantimmar som lagts ner på ett hantverk snarare än att resultatet blev en ”väldigt rund sten”.

Vet inte om det är sant eller inte men tänker ofta på det där klippet när Nintendo släpper ett nytt välpolerat spel. Att Japanerna sätter lite värde i att om man ska göra en rund sten så ska den vara jäkligt rund för att komma undan med hedern i behåll som hantverkare/spelutvecklare

Skrivet av lasselason:

Det är underbart att spela ett sånt enormt spel med oändliga möjligheter och det är buggfritt och funkar, härliga tider. Är uppe i 90 timmar och inte en enda gång har det buggat, det är fantastiskt.

Du försöker verkligen att övertyga dig och alla andra att TOTK är ett mästerverk, du måste vara mer envis en vad en telefonförsäljare och bilförsäljare är tillsammans. Du försvarar spelet och höjer det till skyarna överallt på denna sidan.

Inaktiv
Skrivet av Alienshade:

Dom hade verkligen ingen brådska eftersom Zelda brukar vara ett generationsskifte spel. Nu vill dom vänta lite extra på nästa generation som inte nödvändigtvis kommer att bli lika säljande som switch.

Blir nog lite som på Wii där de släppte Skyward Sword och ett år senare så kom Wii U.
Tråkigt nog fick inte Wii U något eget Zelda spel som var unikt för den konsolen (förutom HD remakes) sen kom ju Breath of the Wild men den kom ju både till Wii U och Switch, och så hoppas jag ju inte att det kommer bli med nästa konsol.

Inaktiv
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Du försöker verkligen att övertyga dig och alla andra att TOTK är ett mästerverk, du måste vara mer envis en både telefonförsäljare och bilförsäljare är tillsammans. Du försvarar spelet och höjer det till skyarna överallt på denna sidan.

Kan du lugna dig lite är du snäll.
Alla kan ju inte tycka lika. Tycker man att det är ett mästerverk så tycker man det och då ska man ju så klart få säga det. Tråkigt hade det varit annars om alla tyckte lika.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Hehe, tror inte Nintendo gav det spelet en enda eftertanke. Har väl i runda slängar tagit TotK 3 dygn att nå upp till försäljningssiffrorna Ragnarök gjorde på 3 månader

Skrivet av lasselason:

Jag tror Ragnarök sålde ungefär 5 milj på 2 veckor eller nåt sånt och är det snabbast säljande Playstationspelet någonsin, TotK sålde 10 miljoner på 3 dagar så det är lite skillnad helt klart.

Onekligen bra gjort, men sen finns det nog också en enorm törst på storspel hos de där 120+ miljoner Switch-ägarna som hos PlayStation-ägare säkert är jämförelsevis ganska mättad.

Skrivet av Kyraal:

Onekligen bra gjort, men sen finns det nog också en enorm törst på storspel hos de där 120+ miljoner Switch-ägarna som hos PlayStation-ägare säkert är jämförelsevis ganska mättad.

Samt att många barnfamiljer som inhandlar ett exemplar och så är inte fallet med Ragnarök. Självklart att TOTK säljer bättre än Ragnarök när Zelda-serien har mycket bredare målgrupp.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Onekligen bra gjort, men sen finns det nog också en enorm törst på storspel hos de där 120+ miljoner Switch-ägarna som hos PlayStation-ägare säkert är jämförelsevis ganska mättad.

Inte vad jag märkt, Nintendo har ju skött det snyggt med stora releaser på Switch, finns nog ingen annan konsol som kan mäta sig med utbudet av exklusiviteter. Känns mer som att det varit en större allmänn hype inför Zelda TotK.

Skrivet av Majoren:

Inte vad jag märkt, Nintendo har ju skött det snyggt med stora releaser på Switch, finns nog ingen annan konsol som kan mäta sig med utbudet av exklusiviteter. Känns mer som att det varit en större allmänn hype inför Zelda TotK.

Mer hype tror jag inte så mycket på. Är nog som så att många barnfamiljer som står för försäljningen, Switch och många av deras spel riktar mest in sig på just barnfamiljer och det är därför dem har sålt så många konsoler och även spel.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Inte vad jag märkt, Nintendo har ju skött det snyggt med stora releaser på Switch, finns nog ingen annan konsol som kan mäta sig med utbudet av exklusiviteter. Känns mer som att det varit en större allmänn hype inför Zelda TotK.

När kom det senaste Nintendo-exklusiva spelet i samma klass och nivå som Tears? Var det inte Breath för 6 år sedan?

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Du försöker verkligen att övertyga dig och alla andra att TOTK är ett mästerverk, du måste vara mer envis en vad en telefonförsäljare och bilförsäljare är tillsammans. Du försvarar spelet och höjer det till skyarna överallt på denna sidan.

Ja jösses vad ska jag svara på detta? Du kan väl åtminstone lämna ute dessa personangrepp?

Medlem
Skrivet av Kyraal:

När kom det senaste Nintendo-exklusiva spelet i samma klass och nivå som Tears? Var det inte Breath för 6 år sedan?

Tears tycker jag personligen spelar lite i sin egen liga, finns nog inget spel de senaste 15 åren som kan mäta sig riktigt med det. Men visst har det ju släppts en mängd exklusiva toppspel på Switch både 2022 och 2021, så någon brist på spel har det ju inte varit.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Onekligen bra gjort, men sen finns det nog också en enorm törst på storspel hos de där 120+ miljoner Switch-ägarna som hos PlayStation-ägare säkert är jämförelsevis ganska mättad.

Sant, de tog sig inte ens in på metacritic lista för det släpptes för få spel.

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Du försöker verkligen att övertyga dig och alla andra att TOTK är ett mästerverk, du måste vara mer envis en vad en telefonförsäljare och bilförsäljare är tillsammans. Du försvarar spelet och höjer det till skyarna överallt på denna sidan.

Well, det är ju ett otroligt fantastiskt spel så det är klart det förtjänar att hyllas ❤️

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Du försöker verkligen att övertyga dig och alla andra att TOTK är ett mästerverk, du måste vara mer envis en vad en telefonförsäljare och bilförsäljare är tillsammans. Du försvarar spelet och höjer det till skyarna överallt på denna sidan.

Eller så är det sjävla spelet i sig som övertygade om att det var ett mästerverk? Så var det åtminstone för mig.

Medlem

Ett litet inspel i prestandadiskussionen:

Igår kväll fick jag en helt annan förståelse över "gnället" kring Nintendo och deras prestanda.
Lirade nämligen Death Stranding på PC eftersom det fanns gratis på Epic, och herrejösses vad snyggt det var. (Normalt spelar jag typ aldrig PC, däremot har jag en hyffsad burk pga andra syften)

Kort därefter växlade jag över till TotK igen och då blev ju skillnaden markant.
"Tänk om det här kunde ha samma flyt och upplösning som Death Stranding" tänkte jag.
Men ganska snabbt vande tillbaka mig vid Nintendo-prestandan igen, och drog slutsatsen att inte spela nå mer PC tills jag känner mig färdig med TotK.

Och givetvis hoppas jag numera att Super Switch 2 Pro U blir betydligt kraftfullare än sin föregångare.


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Skrivet av lasselason:

Ja jösses vad ska jag svara på detta? Du kan väl åtminstone lämna ute dessa personangrepp?

Personangrepp? Det var absolut inte min mening med den kommentaren, tyckte det mest var roligt att du ALLTID är så otroligt peppad på att skriva så mycket bra om TOTK som det bara går.

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Personangrepp? Det var absolut inte min mening med den kommentaren, tyckte det mest var roligt att du ALLTID är så otroligt peppad på att skriva så mycket bra om TOTK som det bara går.

Han älskar spelet helt enkelt. Det är ju härligt att se när någon gillar ett spel så mycket, tycker jag iaf.

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Mer hype tror jag inte så mycket på. Är nog som så att många barnfamiljer som står för försäljningen, Switch och många av deras spel riktar mest in sig på just barnfamiljer och det är därför dem har sålt så många konsoler och även spel.

Är nog inte barnfamiljerna som står för att totk säljer bra, det är nog mest äldre gamers som var med från början.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Så mycket zelda-trådar nu, gemensam nämnare i diskussionerna är ofta hur dålig prstanda det är. Jag lirar det såhär. (Filmen visar botw men totk ser ännu bättre ut). Har klarat 4 tempel och bara njuter av allt utforskande. 9/10 spel så långt.

https://www.youtube.com/watch?v=b2uFg3Ka2JA

ser riktigt snyggt ut! lust att dela med dig av modsen?

Medlem
Skrivet av JohannesID:

Ett litet inspel i prestandadiskussionen:

Igår kväll fick jag en helt annan förståelse över "gnället" kring Nintendo och deras prestanda.
Lirade nämligen Death Stranding på PC eftersom det fanns gratis på Epic, och herrejösses vad snyggt det var. (Normalt spelar jag typ aldrig PC, däremot har jag en hyffsad burk pga andra syften)

Kort därefter växlade jag över till TotK igen och då blev ju skillnaden markant.
"Tänk om det här kunde ha samma flyt och upplösning som Death Stranding" tänkte jag.
Men ganska snabbt vande tillbaka mig vid Nintendo-prestandan igen, och drog slutsatsen att inte spela nå mer PC tills jag känner mig färdig med TotK.

Och givetvis hoppas jag numera att Super Switch 2 Pro U blir betydligt kraftfullare än sin föregångare.

Tror det ligger mycket i det. Var nöjd med 30fps innan jag skaffade ps5 och kände att nu kan man ju inte gå tillbaka till 30fps (alltid performance mode). Men man vänjer sig ganska snabbt med 30fps igen också.

Lite samma som att man kan prata ryska 5 minuter i en film och sen gå över till engelska, eller varför 3D bio inte var roligt efter de första 5 minuterna. Det handlar i slutändan inte om grafiken utan om spelet kan få dig att förflyttas mentalt in i världen/filmen/boken. Tror TotK lyckas med det väldigt bra och därför vi som gillar det helt enkelt inte bryr oss så mycket efter de 5 första minuterna. Dock så är det trist när lagg och framedrops ”väcker upp en” ur att man befinner sig mentalt i världen men har personligen inte upplevt det som ett problem.

Skrivet av JohannesID:

Ett litet inspel i prestandadiskussionen:

Igår kväll fick jag en helt annan förståelse över "gnället" kring Nintendo och deras prestanda.
Lirade nämligen Death Stranding på PC eftersom det fanns gratis på Epic, och herrejösses vad snyggt det var. (Normalt spelar jag typ aldrig PC, däremot har jag en hyffsad burk pga andra syften)

Kort därefter växlade jag över till TotK igen och då blev ju skillnaden markant.
"Tänk om det här kunde ha samma flyt och upplösning som Death Stranding" tänkte jag.
Men ganska snabbt vande tillbaka mig vid Nintendo-prestandan igen, och drog slutsatsen att inte spela nå mer PC tills jag känner mig färdig med TotK.

Och givetvis hoppas jag numera att Super Switch 2 Pro U blir betydligt kraftfullare än sin föregångare.

Death Stranding i 4K 120 fps med allt uppdraget på max är riktigt läckert och är flera generationer snyggare än TOTK.

Nintendo känns däremot så nöjda med deras strategi så dem kommer nog fortsätta att ligga extremt långt efter Microsoft, Sony och framförallt PC med deras nästa konsol.

123
Skriv svar