Inför Diablo IV – rösta fram formkurvan för 30 (!) Blizzard-spel

Robot
Inför Diablo IV – rösta fram formkurvan för 30 (!) Blizzard-spel

Warcraft, Starcraft, Diablo, Overwatch. Blizzards cv är tyngre än det mesta.

#blizzard, #diablo, #formkurvan, #overwatch, #starcraft, #warcraft


Medlem

Rolig omröstning!
Warcraft 2 & 3 och Starcraft 1 är femmor för mig.

Medlem

I takt med ökade krav blir Blizzards spel sämre. Blizzards 3 största höjdpunkter för mig är Warcraft 1, Diablo 2 och World of Warcraft: Wrath of the Lich King.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av stephan900:

Rolig omröstning!
Warcraft 2 & 3 och Starcraft 1 är femmor för mig.

Gillade aldrig warcraft 3 så det fick en trea, föredrog ettan och tvåan. Har annars också mina femmor där tidigt. Starcraft 1 + exp, Diablo 1&2+exp har alla femmor.

Medlem

Mm, minns än idag dagen då jag åkte till Onset i Växjö och pappa köpte Starcraft och Brood War.. kartongen i händerna i bilen på väg hem. De enorma timmar man spenderade i att aldrig bli bättre, men att ha kul. GLHF-spam i chatten vid nedräkningen... Ja, goda tider minst sagt. 1998 var året?

Medlem

Gissar på att vi kommer få ett objektivt bevis på "Det var bättre förr"

Medlem

Känns nästan lite skevt att Diablo Immortal ens är med på listan, det är ju ett mobilspel som råkade få en pc-klient också. Gissar att det får det lägsta betyget på listan. Jag tror dock Diablo 4 kommer få rätt höga betyg, så hoppas på en liten uppstuds i betygstrenden!

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Gillade aldrig warcraft 3

Medlem

Hehe jag ville så gärna ha en uppföljare på warcraft 2 (som jag älskade) och så kom trean med fokus på sina hjältar och var typ något helt annat. Lite som att world of warcraft skulle hetat warcraft 4. Däremot kom det ju en massa bra från W3, typ Dota osv, men själva spelet hamnade på en hylla och spelades inte mer av mig efter att jag suttit där och försökt i flera dagar men mest kännt besvikelse. Förväntningarna som inte matchade produkten helt enkelt.

Geeks Gaming

Overwatch 1 fick en 5 och Overwatch 2 fick efter senaste tidens nyheter om spelet en 1. Speciellt då man inte kan köra ettan längre.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Känns nästan lite skevt att Diablo Immortal ens är med på listan, det är ju ett mobilspel som råkade få en pc-klient också. Gissar att det får det lägsta betyget på listan. Jag tror dock Diablo 4 kommer få rätt höga betyg, så hoppas på en liten uppstuds i betygstrenden!

Det står ingenstans att det är Blizzards PC spel som ska rankas....
Immortal är om jag kommer ihåg rätt det mest lönsamma spelet förra året och för ett företag är nog det bästa tecknet på framgång (även om det finns som inte gillar det spelet)

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Gissar på att vi kommer få ett objektivt bevis på "Det var bättre förr"

Jag håller helt med i att Blizzard gjorde bättre spel förr men att kalla det objektivt eller ett bevis blott för att ett gäng svenska medelåldersmän kommer rösta fram detta här på fz är att använda orden på ett inte helt korrekt sätt.

Medlem
Skrivet av Johnhedlund:

Det står ingenstans att det är Blizzards PC spel som ska rankas....
Immortal är om jag kommer ihåg rätt det mest lönsamma spelet förra året och för ett företag är nog det bästa tecknet på framgång (även om det finns som inte gillar det spelet)

Ja att det är lönsamt säger jag ingenting om. Jag tyckte bara det stack ut på listan. Om man vill ha alla spel i deras stora serier, varför är inte ex "warcraft arclight rumble" med som också är ett mobilspel i en av dessa serier? Svaret borde ju vara pga pc-klienten som jag var inne på i inlägget du citerade. Känns lite skevt tycker jag då det spelet borde klassas som mobilspel oavsett och därmed hanteras som deras övriga mobilspel (som ju inte är med).

Edit: Inser nu att arclight rumble inte är släppt än, så rimligt att det inte är med Såg bara att det fanns och hade en länk till play store med installera-knapp, men läser man ordentligt så står det att det är en förinstallation till när det väl släpps.

Medlem

Var är Lost Vikings och Rock n roll racing m.fl.?

Edit, läste inledningen. Men tycker ändå att de skulle vara med

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Gissar på att vi kommer få ett objektivt bevis på "Det var bättre förr"

Det är väl lite det som är "problemet" eller vad man ska kalla det med omröstningar här på FZ. Majoriteten delar ju åsikten om att mångt och mycket var bättre förr utan att ens kanske ha testat Blizzards senare alster. Tex Dragonflight är svinbra men känner på mig att det kommer få ett lågt betyg just pga att det var "bättre förr"

Medlem
Skrivet av squix:

Var är Lost Vikings och Rock n roll racing m.fl.?

Med tanke på att de så gott som enbart fokuserat på Warcraft, Diablo, StarCraft, och Overwatch de senaste 25 åren så känns det rimligt att det är spel i dessa franchises som inkluderas. Warcraft III: Reforged känner jag väl hade varit mer förtjänt av en plats på listan, det hade nog förtjänat betyget det skulle få.

Men visst, det finns några spel till om man kikar längre bak. Frågan är hur många som spelat (och minns) dem.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Undrar hur ensam jag var om att sätta en femma på Heroes of the Storm?

I övrigt bara WC2 och SC+BW som fick femmor. Sc2 snubblade, trots världens bästa e-sport, ned till en fyra på grund av den usla kampanjen.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Undrar hur ensam jag var om att sätta en femma på Heroes of the Storm?

I övrigt bara WC2 och SC+BW som fick femmor. Sc2 snubblade, trots världens bästa e-sport, ned till en fyra på grund av den usla kampanjen.

Jag satte en fyra, riktigt bra spel! Med bättre post launch support hade det fått en femma

För egen del fick vanilla-wotlk femmor samt drqgonflight för hur blizz har lyckats vända spelet i rätt riktning igen och hur bra communication dem har nu

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Gillade aldrig warcraft 3 så det fick en trea, föredrog ettan och tvåan. Har annars också mina femmor där tidigt. Starcraft 1 + exp, Diablo 1&2+exp har alla femmor.

Diablo 1 & 2 har jag inte spelat så mycket att jag kan ge dem ett betyg. Diablo 3 har jag spelat mycket däremot, gav det en fyra.

Men Warcraft 2 - vilka minnen jag har från det spelet. Jag var i yngre tonåren när det kom. Tyckte det var helt fantastiskt. Grafiken, alla roliga enheter som också pratade när man klickade på dem, bygga baser, fantasyvärlden osv osv.

"We're ready, master."
"I'm not ready." 😄

Redaktör
Ponny
Skrivet av squix:

Var är Lost Vikings och Rock n roll racing m.fl.?

Edit, läste inledningen. Men tycker ändå att de skulle vara med

Just Lost Vikings gjorde lite ont att hoppa över, personligen. Men för att göra en någorlunda överskådlig formkurva var gränser tvungna att dras.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Blev en självklar femma för de flesta av deras äldre grejer. De nyare titlarna... ja, följer inte samma mönster för min del.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

WC 1-2 femmor om jag tänker tillbaka på hur jag upplevde spelen när de var nya. Nu är ju WC 1 nästintill ospelbart då spelet inte åldrats väl när det kommer till kontrollerna.

Jag ställer mig till gruppen som inte gillade WC3, hjältar var inte min grej helt enkelt.


signatur

IDKFA

Medlem

Min egna topp 3;

1. World of Warcraft (Vanilla, 2005)
2. Overwatch 1-2 (Jag ser ettan och tvåan som samma spel. Började skapligt och blev bättre, sedan sämre. Just nu är OW2 det sämsta OW. Men vi får se om de kan förbättra..)
3. World of Warcraft: Legion

Medlem

Fel och påstå att det är 30 spel när de flesta är expansioner till WoW eller annat dlc.

Testpilot

Oj har knappt spelat Blizzard spel märker jag. Warcraft III och Overwatch är de jag gillat mest i alla fall.

Medlem
Skrivet av InsaneSharky:

Fel och påstå att det är 30 spel när de flesta är expansioner till WoW eller annat dlc.

Expansioner till WoW kan i princip likställas med nya spel dock imo. Brukar bli rejäla skillnader från expansion till expansion (inte alltid) på både gott och ont.

Medlem

Hmm var lite klurigt ändå.

Skulle dock tagit bort Dragonflight från listan då den inte är avklarad ännu, helheten kan ändra intrycket. Men men, fick ge betyg för det som släppts hittills.

Skrivet av Nomman:

Undrar hur ensam jag var om att sätta en femma på Heroes of the Storm?

Under HotS peak så var det en 5a för mig, när man kriga om toppen på GM-leaderboarden, körde turneringar, patchar kom kontinuerligt och E-sporten frodades.

Men dom la ner utvecklingen och deras esportsavdelning alldeles för snabbt och spelet dog kort efter det, sorgligt nog. Svårt att ge en 5a då.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Bra betyg i början, sedan average sedan max igen på senaste wow expansionen. Och förhoppningsvis en femma på diablo4.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Det som blev tydligt för mig när jag kände och tänkte efter är att jag tyckte väldigt mycket mer om Diablo 1 än Diablo 2 när spelen kom. Tror att jag är lite ovanlig i det.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Undrar hur ensam jag var om att sätta en femma på Heroes of the Storm?

I övrigt bara WC2 och SC+BW som fick femmor. Sc2 snubblade, trots världens bästa e-sport, ned till en fyra på grund av den usla kampanjen.

Satte också en 5a på Heroes of the Storm. Det är det enda MOBA spelet jag faktiskt fastnat för. Körde det väldigt mycket förrut men blir fortfarande någon match då och då.

12
Skriv svar