Efter XVI, XIV, XIII, m.fl. – Final Fantasy kan skippa siffrorna i titlarna

Robot
Efter XVI, XIV, XIII, m.fl. – Final Fantasy kan skippa siffrorna i titlarna
Moderator | Testpilot

Skulle tycka det är synd faktiskt. Även om de inte har något med varandra att göra känns det skönt på något sätt när det 17:e spelet i huvudserien heter just... Final Fantasy 17. Bättre än massa löjliga titlar som återanvänds stup i kvarten


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv

Vad ska man kalla Final Fantasy XI för då? Final Fantasy Online Zero 😜

Nej men känner de att det är dags att ta bort siffrorna så gör väl inte det något. Originalen med siffror finns ju kvar ändå.
Skulle faktiskt vara lite roligt att se vilka titlar de skulle ge sina äldre spel om de skulle välja att plocka bort siffrorna.

Medlem

Tycker att siffrorna gör det tydligt när dom har lagt AAA+ budget på titeln annars kan det ju bli lite förvirrande. Att man får lära sig att de inte är uppföljare får man lära sig i skolan

Gen
Medlem

Så himla konstigt. Detta verkar tyvärr vara en uppåtgående trend inom branschen, se bara på delar av CoD serien. Eller BF också för den delen.

Medlem

Jag tycker de kan skippa siffrorna faktiskt. Eftersom det nu är arkad action lir med Devil May Cry combat och RPG element så svaga att man kan ifrågasätta om det är ett RPG (RPGsite med flera). Så tror jag att det vore bra att visa även i titeln att förändringarna nu gått så långt att man med gott samvete kan ta bort anknytningen till tidigare delar i serien.

Medlem

Jag är så oerhört trött på romerska siffrorna. Riktigt skönt att se t.ex. Street Fighter 6 heta just det och inte VI.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Aletheides:

Jag tycker de kan skippa siffrorna faktiskt. Eftersom det nu är arkad action lir med Devil May Cry combat och RPG element så svaga att man kan ifrågasätta om det är ett RPG (RPGsite med flera). Så tror jag att det vore bra att visa även i titeln att förändringarna nu gått så långt att man med gott samvete kan ta bort anknytningen till tidigare delar i serien.

Man kan ju tycka att Final Fantasy X skulle varit sista då. XI och XII var något helt annorlunda.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Man kan ju tycka att Final Fantasy X skulle varit sista då. XI och XII var något helt annorlunda.

Ja så kan man ju se det. Sen kan man väl bara spela XI idag om man spelar på en privat server eftersom deras server är nedstängd sedan långt tillbaka.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Man kan ju tycka att Final Fantasy X skulle varit sista då. XI och XII var något helt annorlunda.

Du har en poäng. De kunde absolut ha dragit linjen där. Speciellt eftersom deras strategi efter FFX var att alla FF spel skulle vara MMOs i princip. FFXI utvecklades som ett MMO och FFXII började utvecklas som ett MMO men där vände MMO marknaden så strategin ändrades och det konverterades till ett open world SP spel istället men med element som får MMO arvet att skina igenom.

Alla dessa spel har dock fortfarnade djup RPG mekanik och djupa RPG element. Det är den biten som av RPG fan sidor nu ifrågasätts för FFXVI efter de fått spela preview versionen. Dvs att det kanske är tveksamt att man fortfarande kan kalla det ett RPG då dessa element är så begränsade. Det i sig är ett massivt paradigmskifte som är mer betydelsefullt än om det är Action combat eller turn based.

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_326145:

Ja så kan man ju se det. Sen kan man väl bara spela XI idag om man spelar på en privat server eftersom deras server är nedstängd sedan långt tillbaka.

Haha var har du hört det? Det går fortfarande att spela än idag


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Aletheides:

Du har en poäng. De kunde absolut ha dragit linjen där. Speciellt eftersom deras strategi efter FFX var att alla FF spel skulle vara MMOs i princip. FFXI utvecklades som ett MMO och FFXII började utvecklas som ett MMO men där vände MMO marknaden så strategin ändrades och det konverterades till ett open world SP spel istället men med element som får MMO arvet att skina igenom.

Alla dessa spel har dock fortfarnade djup RPG mekanik och djupa RPG element. Det är den biten som av RPG fan sidor nu ifrågasätts för FFXVI efter de fått spela preview versionen. Dvs att det kanske är tveksamt att man fortfarande kan kalla det ett RPG då dessa element är så begränsade. Det i sig är ett massivt paradigmskifte som är mer betydelsefullt än om det är Action combat eller turn based.

Skulle väl inte påstå att det är så mycket i t ex XV heller egentligen. Det verkar ju maffigt med ett träd, men mångt och mycket spelade alla typ exakt likadant ändå i slutändan. Skillnaden skulle väl vara nu när det finns möjlighet att byta mellan karaktärerna, men det fanns inte vid släpp.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Haha var har du hört det? Det går fortfarande att spela än idag

Oj, för många år sedan när jag kollade upp det på nätet. Att Square-Enix stängde ner servern så att privatpersoner fick öppna upp egen/egna servrar för att kunna fortsätta spela det.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Haha var har du hört det? Det går fortfarande att spela än idag

Det enda som jag hittade var att det stängdes ner på alla konsoler 2016 nu när jag kollade upp det igen.

Måste ha varit något med en privat server på Playstation 2 som jag läste om då för flera år sedan och troligtvis fått för mig att det var nedstängt överallt.
Men det är tur att det finns de som startar egna servrar så att man kan fortsätta spela vissa online spel även på äldre konsoler och inte bara på dator.

Medlem

Om dom skippar siffrorna så är nog chansen för att jag skippar spelen större. Huvudspelen i FF-serien brukar ju ha en större budget så man vet att dom lagt ner en del på dom, medan dom onumrerade spin-off spelen oftast är mer lågbudget och inte imponerat på mig speciellt mycket.

Fast sen igen, kanske inte. Eidos körde en sådan här grej för 20 år sedan. Deus Ex 2 blev Deus Ex: Invisible War, Thief III blev Thief: Deadly Shadows, Hitman 3 blev Hitman Contracts osv, och man spelade ju dom spelen.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Om dom skippar siffrorna så är nog chansen för att jag skippar spelen större. Huvudspelen i FF-serien brukar ju ha en större budget så man vet att dom lagt ner en del på dom, medan dom onumrerade spin-off spelen oftast är mer lågbudget och inte imponerat på mig speciellt mycket.

Fast sen igen, kanske inte. Eidos körde en sådan här grej för 20 år sedan. Deus Ex 2 blev Deus Ex: Invisible War, Thief III blev Thief: Deadly Shadows, Hitman 3 blev Hitman Contracts osv, och man spelade ju dom spelen.

Ja, även om jag röstade för att siffrorna bör vara kvar håller jag inte alltför stor vikt vid titlarna heller. Kan tycka det ser snyggt ut och att det är av gammal vana "det bör vara så" men skulle de börja ge nya spel undertitlar istället skulle jag nog inte bojkotta dem på grund av det. Utan fortfarande ge det en chans för att se om gameplayet håller måttet. För det är ju vad som verkligen spelar roll.

1
Skriv svar