"Inget motstånd" för de höjda spelpriserna, enligt GTA-utgivarens chef

Medlem

Problemet är ju att de höjer priserna men sänker kvaliteten. Spel är ju inte längre färdiga när de släpps, eller undermåliga, men priset är ändå högre än tidigare.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

"Inget tecken på motstånd" sa personen innan denne förde fram belägg för "motstånd". För att bortprioritera en produkt pga. dess pris är i sig ett indirekt motstånd eftersom företaget antagligen bryr sig mer om gröna siffror än något annat.

Skrivet av kingzla:

Spel har aldrig varit så billigt som nu, samtidigt som de aldrig har varit så dyra att producera som nu. Prissignalen är dessutom viktig för att vikta resurserna rätt, mot spel som människor är villiga att betala för.

Detta är en vanlig myt som spelstudios gillar att proklamera men i verkligheten inte har några belägg för. I de flesta fall använder de redan existerande modeller och resurser i grafikmotorer som är vedertagna så som Unreal engine. Med andra ord.. I och med att man har mer standardiserade utvecklingsverktyg i jämförelse med tidigare så borde utvecklingskostnaden gå ned istället för upp. Det enda som borde ökat genom åren är fokus på kampanjer och PR. Sedan har vi detta med DLCs..

Skrivet av Nosnos:

Numbers don't lie. Tittar du på det finansiella resultatet så har han med allra största sannolikhet rätt. Jag menar skulle de tjäna mer pengar om spelen kostade 100kr så hade de givetvis gjort så, bara att de då skulle behöva sälja 7 gånger fler ex. Finns inget självändamål i att ha höga priser per spel om det skadar totalen. Sen att en liten del av de som spelar gnäller på forum, twitter etc är ju mindre intressant ut hans perspektiv, framförallt kortsiktigt.

En fråga. OM en person betalar en miljon medan 500 personer bojkottar produkten.. innebär det då att det inte finns något motstånd mot produkten? Om man bara stirrar sig på budgeten så blir man snabbt ignorant till hur verkligheten ser ut.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Fotfolket äter ju av kakan regelbundet genom lön?

Och poängen din är, vad? Ska inte en större kaka innebära att anställda får en lite större kakbit?

Skrivet av Kyraal:

Och poängen din är, vad? Ska inte en större kaka innebära att anställda får en lite större kakbit?

Är de duktiga så får de ju fortsätta att äta av kakan plus att de har högre chanser att hitta andra kakor att äta av.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Johorrö! Under ps3-eran var 448:- standard på ALLA nya releaser mer eller mindre. Idag skulle man ju vara toknöjd om man hittade ett nysläppt spel för 599:-.

650kr är väl standardpriset storspel till konsol spel sedan i alla fall gamecube? 450kr låter mer som pc.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Johorrö! Under ps3-eran var 448:- standard på ALLA nya releaser mer eller mindre. Idag skulle man ju vara toknöjd om man hittade ett nysläppt spel för 599:-.

448 kronor 2007 är 616,79 kr idag.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Problemet är ju att de höjer priserna men sänker kvaliteten. Spel är ju inte längre färdiga när de släpps, eller undermåliga, men priset är ändå högre än tidigare.

Inflation plus att det här alltid har varit ett klagomål sedan 23 år tillbaka.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Detta är en vanlig myt som spelstudios gillar att proklamera men i verkligheten inte har några belägg för. I de flesta fall använder de redan existerande modeller och resurser i grafikmotorer som är vedertagna så som Unreal engine. Med andra ord.. I och med att man har mer standardiserade utvecklingsverktyg i jämförelse med tidigare så borde utvecklingskostnaden gå ned istället för upp. Det enda som borde ökat genom åren är fokus på kampanjer och PR. Sedan har vi detta med DLCs..

En fråga. OM en person betalar en miljon medan 500 personer bojkottar produkten.. innebär det då att det inte finns något motstånd mot produkten? Om man bara stirrar sig på budgeten så blir man snabbt ignorant till hur verkligheten ser ut.

Ja, och Unreal-licensen är en andel av försäljningen och inte en fix summa. Dessutom går kostnader upp exponentiellt med hårdvaruförmåga. Så Unreal kostar alltså mer och mer och mer och kan alltså bara gå upp.

Doom 1 blev klart på ett år och hade också "standardiserade" eller "best practice" etablerat. Självklart ökar också PR-kostnader i proportion till att det blivit en större marknad med fler aktörer.

"EA CEO John Ricitiello said in January 2009: "Development is typically a third to a fourth as much for a Wii game then it is for a PS3 or an Xbox 360 game. That is really a function of the capacity of the hardware, and the fact that it is not a high-definition gaming box, so we're producing less art than for high-definition games.""

Ja, man har en riskmodell som går ut på att 1 volatil försäljning inte går att satsa på, och sprider risken med lägre pris men fler konsumenter.

The core driver of cost increases is fundamental: diminishing returns on improvements in graphics hardware.

Slutligen, att skriva en renderer, eller en grafikmotor är i sammanhanget trivialt och gratis. Du kan själva skriva en Wolfenstein 3D-raycaster som programmeringsprojekt. Hur något ska göras är redan etablerat, det är implementationen som är dyr.

Medlem
Skrivet av justhitx:

Är så trött på detta eviga ältandet om tidernas billigaste spel. Vart exakt tror folk att den där extra hundringen kommer att hamna;

A) Snubben som just kom in på sin fjortonde arbetstimma och precis blev klar med ett rosa skin till en LMG i Call of Duty?

B) Bobby Kottick ?

Ett bra alternativ vore att producera billigare spel, riva alla former av mobilspels-modeller och försöka att hitta tillbaka till någon form av spelglädje istället för detta eviga jagandet för en massa halvdana grejer i ett 'battle pass'.

Hos de som vill utveckla spel till försäljning, nämligen aktieägarna i slutändan efter avdragna kostnader. Dessutom råkar cod-teamet ha en modell med vinstdelning, men det är ju förstås olika överallt.

Det är dessutom helt ovidkommande var de landar, produkten som erbjuds för ett visst pris är det som gäller. Vill man inte betala är alternativet att inte göra det, och piratkopiering är ett brott i Sverige.

Medlem
Efterfrågan styr priset

Det enda som styr priset är efterfrågan.
Inte vad folk skriver på forum och sociala medier.

Om de sätter ett pris och ser att folk köper, sedan höjer de och ser att folk ändå köper,
då kommer priset fortsätta öka tills de ser att för många slutar köpa, så tänks priset igen eller stannar.

Så om fler väljer att inte punga upp nästan 1000 kr för ett spel på till exempel PS Store, så kommer de priserna att sänkas.

Allt har bara ett värde dikterat av vad folk är villiga att köpa det för, och hur många som är villiga att betala just det priset.


signatur

cags

Medlem
Skrivet av kingzla:

Hos de som vill utveckla spel till försäljning, nämligen aktieägarna i slutändan efter avdragna kostnader. Dessutom råkar cod-teamet ha en modell med vinstdelning, men det är ju förstås olika överallt.

Det är dessutom helt ovidkommande var de landar, produkten som erbjuds för ett visst pris är det som gäller. Vill man inte betala är alternativet att inte göra det, och piratkopiering är ett brott i Sverige.

Själv så tror jag att det är dessa aktieägare och ledningsgrupper som har bidragit till att det är mer normalt att se en enhörning i skogen än ett färdigutvecklat, fullt fungerande AAA-spel på releasedagen, utan predatoriska MTX-inslag.

Men du har helt rätt angående piratkopiering, i Sverige är det ju trots allt olagligt att vara kriminell.
Meen, man kan ju också vänta ett halvår/år, beroende på mottagande, och köpa spelet till ett kraftigt reducerat pris.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Är de duktiga så får de ju fortsätta att äta av kakan plus att de har högre chanser att hitta andra kakor att äta av.

Det enda den här diskussionen leder till är att jag blir gradvis mer sugen på kaka.

Medlem
Skrivet av justhitx:

Själv så tror jag att det är dessa aktieägare och ledningsgrupper som har bidragit till att det är mer normalt att se en enhörning i skogen än ett färdigutvecklat, fullt fungerande AAA-spel på releasedagen, utan predatoriska MTX-inslag.

Men du har helt rätt angående piratkopiering, i Sverige är det ju trots allt olagligt att vara kriminell.
Meen, man kan ju också vänta ett halvår/år, beroende på mottagande, och köpa spelet till ett kraftigt reducerat pris.

Du menar alltså att människor köper mer ju sämre och mindre utvecklat spelet är?

Förtydligandet gäller att upphovsrättslagen inte innehåller ordet pirat öht, som är ett folkligt uttryck med skiftande konnotationer.

Gör det då? Man kan också spara ihop en miljon, eller låna en miljon där räntan motsvarar att pengar nu är värda mer än pengar senare. Man betalar alltså för att spela det tidigare.

En ytterligare fundering är hur du egentligen är drabbad, eller hur det är ett problem, att du om något år spelar ofärdiga, ofungerande AAA-spel med predatoriska MTX-inslag billigt.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Du menar alltså att människor köper mer ju sämre och mindre utvecklat spelet är?

Förtydligandet gäller att upphovsrättslagen inte innehåller ordet pirat öht, som är ett folkligt uttryck med skiftande konnotationer.

Gör det då? Man kan också spara ihop en miljon, eller låna en miljon där räntan motsvarar att pengar nu är värda mer än pengar senare. Man betalar alltså för att spela det tidigare.

En ytterligare fundering är hur du egentligen är drabbad, eller hur det är ett problem, att du om något år spelar ofärdiga, ofungerande AAA-spel med predatoriska MTX-inslag billigt.

Har lite farhågor om hur den här bubblan förr eller senare kommer att pangas, och eftersom det är en av mina största hobbies så är man lite på tårna när det kommer till branchen i sin helhet. Ser inte varför vi som konsumenter ska ursäkta en prishöjning, när det vi betalar MER för, just för att spela tidigare också är en defekt version av spelet som mer ofta än sällan behöver patchas för att fungera någorlunda.

Skulle folk köpa Tesla och liknande med vetskapen om att tillgång till radion och ABS patchas in vid ett senare tillfälle?

Varför ska just 'gamers' acceptera att prdukterna de betalar för inte ska behöva fungera vid köp?

Sen kan jag ge dig att playstation faktiskt har hållit en rätt hög kvalitet med sina releaser, men även det kan komma att ändras någon vacker dag.

Medlem

Inget motstånd på styrelsemötet kanske

Medlem

Majoriteten betalar oavsett pris.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av kingzla:

448 kronor 2007 är 616,79 kr idag.

2007 släpptes ju ps3. Jag köpte nyreleaser på både Electroworld och Spelbutiken för 448:- så sent som 2013.

Skrivet av Lilagröt:

650kr är väl standardpriset storspel till konsol spel sedan i alla fall gamecube? 450kr låter mer som pc.

Det är iof sant. Har nog köpt för mycket digitalt på sistone^^. Nej 448:- var vad jag alltid hittade spel till ps3 på release för. Visst det var väl förmodligen inte riktpriset från utgivarna men det är ju en annan sak.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Inflation plus att det här alltid har varit ett klagomål sedan 23 år tillbaka.

Ja, jag menar inte att kvaliteten var klanderfri förr och ja, spelen förtjänade sin kritik även då, men det har blivit sämre och är mycket sämre än 23 år tillbaka, även om det inte var problemfritt då heller.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

2007 släpptes ju ps3. Jag köpte nyreleaser på både Electroworld och Spelbutiken för 448:- så sent som 2013.

Det är iof sant. Har nog köpt för mycket digitalt på sistone^^. Nej 448:- var vad jag alltid hittade spel till ps3 på release för. Visst det var väl förmodligen inte riktpriset från utgivarna men det är ju en annan sak.

Ja det släpptes då?

448 år 2013 är 570.55 idag.

Ett N64-spel gick på 1200 spänn i dagens penningvärde. Nu är spelen bättre, större, roligare och mer avancerade och dyrare att tillverka samtidigt som de är billigare. Vad är grejen?

Tears of the kingdom kostar 629, så typ 30 spänns skillnad gör dig toknöjd i dagsläget? Det ska alltså vara den här galna prisuppgången sedan du fyndade nyreleaser 2013?

Medlem
Skrivet av kingzla:

Ja det släpptes då?

448 år 2013 är 570.55 idag.

Ett N64-spel gick på 1200 spänn i dagens penningvärde. Nu är spelen bättre, större, roligare och mer avancerade och dyrare att tillverka samtidigt som de är billigare. Vad är grejen?

Tears of the kingdom kostar 629, så typ 30 spänns skillnad gör dig toknöjd i dagsläget? Det ska alltså vara den här galna prisuppgången sedan du fyndade nyreleaser 2013?

Hörrö hörrö! Nu lugnar vi ner oss lite va;-).

Nej jag kanske jämförde spelpriserna lite dumt eftersom jag enbart köper digitalt nu för tiden och där får du ju räkna med i runda slängar 849:-.
Jag är dock alldeles för ointresserad och oinsatt för att ta en diskussion om pengars värde då och nu. Men absolut så är det ju betydligt dyrare att tillverka spel i dagsläget men jämför då även pengarna storspelen drar in idag med storspelen under N64-eran så skiljer det säkerligen en aning där också..

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Hörrö hörrö! Nu lugnar vi ner oss lite va;-).

Nej jag kanske jämförde spelpriserna lite dumt eftersom jag enbart köper digitalt nu för tiden och där får du ju räkna med i runda slängar 849:-.
Jag är dock alldeles för ointresserad och oinsatt för att ta en diskussion om pengars värde då och nu. Men absolut så är det ju betydligt dyrare att tillverka spel i dagsläget men jämför då även pengarna storspelen drar in idag med storspelen under N64-eran så skiljer det säkerligen en aning där också..

Menar inte att vara otrevlig utan är mer nyfiken på varför ingen reflekterar över valutans värde när det kommer till handel och minns saker i betydligt bättre dager än vad de var.

Problemet är att det är inte är dubbelt eller trippelt eller kvadrupelt jobb för spel idag utan kanske 100-200 gånger mer jobb.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Menar inte att vara otrevlig utan är mer nyfiken på varför ingen reflekterar över valutans värde när det kommer till handel och minns saker i betydligt bättre dager än vad de var.

Problemet är att det är inte är dubbelt eller trippelt eller kvadrupelt jobb för spel idag utan kanske 100-200 gånger mer jobb.

Jag tror inte det är så många som tänker så faktiskt (mig inkluderad). Tycker på ett sätt att det blir lite fel att jämföra så också eftersom det finns så många fler faktorer än valutans värde som spelar in.
Visst är det ju mer jobb idag men å andra sidan finns det betydligt bättre hjälpmedel och väldigt många fler utvecklare per studio än vad det var förr. Som exempel så säger farbror google att det jobbade ungefär 15-20 pers på Super Mario 64 och över 200 på Mario Odyssey. Och det är ju relativt små spel. Goldeneye som ett annat exempel utvecklades av 12 personer medans MW2 hade över 3000. Äpplen och päron kanske men du förstår vad jag menar.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Jag tror inte det är så många som tänker så faktiskt (mig inkluderad). Tycker på ett sätt att det blir lite fel att jämföra så också eftersom det finns så många fler faktorer än valutans värde som spelar in.
Visst är det ju mer jobb idag men å andra sidan finns det betydligt bättre hjälpmedel och väldigt många fler utvecklare per studio än vad det var förr. Som exempel så säger farbror google att det jobbade ungefär 15-20 pers på Super Mario 64 och över 200 på Mario Odyssey. Och det är ju relativt små spel. Goldeneye som ett annat exempel utvecklades av 12 personer medans MW2 hade över 3000. Äpplen och päron kanske men du förstår vad jag menar.

Det tror jag nog, de flesta har nog märkt av dyrare matpriser och högre reporänta. Det såklart fundmentalt att räkna med pengars värde i transaktioner, helt centralt faktiskt.

3000 personer vid lägre pris än N64 är väl ett bra exempel på billigare spel?

Medlem
Skrivet av kingzla:

Det tror jag nog, de flesta har nog märkt av dyrare matpriser och högre reporänta. Det såklart fundmentalt att räkna med pengars värde i transaktioner, helt centralt faktiskt.

3000 personer vid lägre pris än N64 är väl ett bra exempel på billigare spel?

Absolut men jag pratade inte matpriser eller reporänta:). Jag menade att jag inte tror att så många räknar in alla parametrar när de jämför vad ett spel kostar idag med "igår" utan bara jämför just priserna. Aja strunt samma nu går vi vidare;).

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Absolut men jag pratade inte matpriser eller reporänta:). Jag menade att jag inte tror att så många räknar in alla parametrar när de jämför vad ett spel kostar idag med "igår" utan bara jämför just priserna. Aja strunt samma nu går vi vidare;).

Nej det var jag som gjorde eftersom att det är något de flesta tänker på (pengars värde) ))

Jag inser att du skojar nu, alla vuxna människor känner till inflation och att Riksbankens mål och mening är att upprätthålla en 2% värdeminskning av valutan per år.

Det är liksom designat så att 448 kronor 2013 motsvarar dagens priser. Alla tänker på det.

Det säger sig självt att man kan köpa 2% färre varor per år om så är fallet, något alla vuxna vet.

Hur i helvete kan man då hävda att "ingen tänker så"? Ge dig nu.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Nej det var jag som gjorde eftersom att det är något de flesta tänker på (pengars värde) ))

Jag inser att du skojar nu, alla vuxna människor känner till inflation och att Riksbankens mål och mening är att upprätthålla en 2% värdeminskning av valutan per år.

Det är liksom designat så att 448 kronor 2013 motsvarar dagens priser. Alla tänker på det.

Det säger sig självt att man kan köpa 2% färre varor per år om så är fallet, något alla vuxna vet.

Hur i helvete kan man då hävda att "ingen tänker så"? Ge dig nu.

Alla är definitivt inte så insatta som du verkar tro. Tro mig. Jobbar du på bank?

12
Skriv svar