Embracer missar affär på 21 miljarder – aktien störtdyker

Medlem
Skrivet av lampis:

Nej, det är ju uppenbart att företaget inte är stabilt om aktien precis sjönk med 40%. Därför kan aktien gå upp snabbt också när Payday 3 släpps.

Eller så blir recensionerna nattsvarta och aktien rasar ytterligare.

Men då blir det ju ett ännu bättre läge för att satsa sparkapitalet. Aktien är snorbillig!

Ta igen förlusten genom att tredubbla innehavet! Snart går det upp igen! FOMO! FOMO! FOMO!

Medlem
Skrivet av filbunke:

Eller så blir recensionerna nattsvarta och aktien rasar ytterligare.

Men då blir det ju ett ännu bättre läge för att satsa sparkapitalet. Aktien är snorbillig!

Ta igen förlusten genom att tredubbla innehavet! Snart går det upp igen! FOMO! FOMO! FOMO!

Att handla aktier är alltid en risk. De som vinner stort är de som vågar ta risker.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Eller så blir recensionerna nattsvarta och aktien rasar ytterligare.

Men då blir det ju ett ännu bättre läge för att satsa sparkapitalet. Aktien är snorbillig!

Ta igen förlusten genom att tredubbla innehavet! Snart går det upp igen! FOMO! FOMO! FOMO!

Det går att tjäna mycket pengar på volatila aktier. Men då behöver man ha tur, du kan lika gärna förlora allt du äger. Att satsa sitt sparkapital på denna aktie är inget jag skulle rekommendera. Att hävda att aktien är snorbillig för att den fallit 40% är ett dåligt argument för i det förra priset var det redan inprisat stora nya spelsläpp och nyheter. Det är en förhoppningsaktie som bygger på framtida succéer. Infaller inga succéer så finns ingen gräns hur långt aktien kan falla.

Medlem
Skrivet av lampis:

Att handla aktier är alltid en risk. De som vinner stort är de som vågar ta risker.

Säg det till dem som fuktar trottoaren med sina kroppar på Wall Street.

Medlem
Skrivet av lampis:

Att handla aktier är alltid en risk. De som vinner stort är de som vågar ta risker.

Och samma gäller för de som förlorar stort. De vågade ta risker.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

En annan som köpte på 110 har inte någon tur just nu

Om du köpte på 110 skulle jag ge upp handla aktier.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Geeks Gaming
Skrivet av miffot:

Om du köpte på 110 skulle jag ge upp handla aktier.

När jag väl köpte så va riktpriset på 160 från det flesta "experter". Senaste för någon månad sedan så satte större banker de på 130.

Medlem

Har aldrig och kommer aldrig att köpa aktier i spelföretag, särskilt inte de som är styrda likt investmentbolag.

Geeks Gaming
Skrivet av Jinxswe:

När jag väl köpte så va riktpriset på 160 från det flesta "experter". Senaste för någon månad sedan så satte större banker de på 130.

Plus detta va innan dom gjorde sin splitt.

Medlem
Skrivet av Maysay:

För att marknaden oftast brukar överreagerar på nyheter. Innan situationen har hunnit analyseras.

Medlem
Skrivet av Lauchen:

För att marknaden oftast brukar överreagerar på nyheter. Innan situationen har hunnit analyseras.

Är det detta de har gjort med SBB också? Verkar vara en tunn analys.

Medlem

Nere å tankar raketbränsle nu 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀😅😁


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av Maysay:

Är det detta de har gjort med SBB också? Verkar vara en tunn analys.

Strategin fungerar kanske bättre på mer stabila bolag och kanske bäst för trading och inte långsiktig investering. Men aktieanalys är ju knappast någon exakt vetenskap, utan handlar i mångt och mycket om psykologi. 40% prisfall är mycket för ett så stort bolag som Embracer men det är klart bolaget var högt värderat och högt belånat. Värderingen är nog mer sansad nu, tänker att det är kanske då man ska köpa.

Medlem

Bara för att en deal inte gick igenom så är Embracer helt plötsligt inte världens sämsta bolag. Problemet med Embracer är att det varit en enorm förvärvsmaskin som inte gjort annat än att köpt IP, studios, publishers, och allt däremellan. Detta har gjort att bolaget är i princip omöjligt att analysera, det är enormt svårt att veta hur många ben de har, och hur de ska få dessa benen att gå åt samma håll. Trots raset idag är bolaget värderat till 52 miljarder. Det finns definitivt värde här, men svårt att veta hur mycket eller vad.

Embracer är inte heller något förhoppningsbolag på annat sätt än att något annat spelbolag är det. Alla spelbolag hoppas på framtida succéer, det är liksom så spel som produkt fungerar.

I just detta fallet så tror jag raset beror på att Embracer har använt den här dealen som en prognos för kommande vinster. Vilket är jävligt korkat innan dealen är på plats. Man får justera sin prognos ganska så jävla ordentligt, så inte konstigt att den åker rakt ner i källaren.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Och samma gäller för de som förlorar stort. De vågade ta risker.

Man ska självklart inte satsa mer än man har råd att förlora. Det säger sig självt.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Ender:

Säg det till dem som fuktar trottoaren med sina kroppar på Wall Street.

Om du bjussar på flygbiljetten dit kan jag självklart säga det till dem. Just nu lägger jag hellre mina pengar på aktier nämligen.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Bara för att en deal inte gick igenom så är Embracer helt plötsligt inte världens sämsta bolag. Problemet med Embracer är att det varit en enorm förvärvsmaskin som inte gjort annat än att köpt IP, studios, publishers, och allt däremellan. Detta har gjort att bolaget är i princip omöjligt att analysera, det är enormt svårt att veta hur många ben de har, och hur de ska få dessa benen att gå åt samma håll. Trots raset idag är bolaget värderat till 52 miljarder. Det finns definitivt värde här, men svårt att veta hur mycket eller vad.

Embracer är inte heller något förhoppningsbolag på annat sätt än att något annat spelbolag är det. Alla spelbolag hoppas på framtida succéer, det är liksom så spel som produkt fungerar.

I just detta fallet så tror jag raset beror på att Embracer har använt den här dealen som en prognos för kommande vinster. Vilket är jävligt korkat innan dealen är på plats. Man får justera sin prognos ganska så jävla ordentligt, så inte konstigt att den åker rakt ner i källaren.

Det är inte värderat till 52 miljarder efter raset. Ta bort några miljarder.

Medlem

Då är det frågan. Nintendo, Sony eller Microsoft?

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Då är det frågan. Nintendo, Sony eller Microsoft?

Jag tycker det intressanta är: Varför gick inte dealen igenom? Hittade de någon annan utvecklare eller blev de oroliga för kvaliteten? Eller så kan det ha handlat om pengar.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Jag tycker det intressanta är: Varför gick inte dealen igenom? Hittade de någon annan utvecklare eller blev de oroliga för kvaliteten? Eller så kan det ha handlat om pengar.

Kan ABK affären lagt käppar i hjulen med Microsoft? Kan den svaga enheten med Switch ha gjort något? Eller kan Embracer sett vad Sony gör/har gjort?

Gissar på att om 5-10 år kommer en liten artikel om just det här.

Medlem

Att det är så mycket pengar och specificerat till sex år får det att låta som som att det kan vara ett avtal om att släppa alla sina spel under den perioden till Game Pass eller Plus Extra.

Det skulle också kunna vara något stort avtal med Amazon då de väl av någon anledning ger ut det kommande Tomb Raider?

Medlem
Skrivet av Maysay:

Det är inte värderat till 52 miljarder efter raset. Ta bort några miljarder.

Helt rätt, tack för rättning. Halvera 52 så hamnar man närmare, värderingen hade inte uppdaterats när jag kikade.

Medlem

Har inte utdelning, så varför skall jag låna pengar till dem...

Medlem
Skrivet av lampis:

Dags att köpa på sig ett gäng aktier i bolaget nu då när den ligger så lågt. Den lär rusa igen sen när Payday 3 släpps.

Tänkte att "payday" är väl fortfarande Starbreeze, men såg att Embracer är lite involverad i den smeten också.

Om Starbreeze inte fifflas mer med; då kanske det kan bli något.

Medlem

Podden FollowTheMoney pratar om Embracer i senaste avsnittet: 148. Där kan de som orkar och har intresse lyssna lite om hur professionella ser på "småspararfavoriten"... 😁

12
Skriv svar