Lord of the Rings: Gollum verkar precis så kasst som alla trott

Medlem

Haha ja kollade lite på Youtube, ser riktigt bedrövligt ut. Man kan nästan tro att det är ett PS3 spel. Men det kommer väl en dag 1 patch som löser allt!

(Obs ironi)

Medlem
Skrivet av Freakon:

Redan från det att den horribla designen av Gollum visades så förstod man att detta skulle bli katastrof.

Samtliga ansvariga bör lämna branchen och börja på ett lager.

Som anställd på ett lager vill jag vara väldigt tydlig med att de inte är välkomna i vår bransch då vi har ganska högt satta kvalitetsmål våra anställda behöver uppnå.

Medlem

Det lustiga är att redan 2014 släpptes spelet Styx med en protagonist som lika gärna hade kunnat vara Gollum. Ett spel som fokuserade på att man var en liten, äckligt ful, lömsk, smygande och hämdlysten goblin.

Styx utvecklades också av en liten studio med vad man får förmoda var en betydligt mindre budget

Hur kunde Gollum nästan ett decennium senare "gå guld" och misslyckas så kapitalt med att göra ett spel som passade karaktären hela spelet baserats på? Det skall sägas att Styx var ett ganska mediokert spel. Jag tillhör minoriteten som spelade klart det. Så jämförelsen är inte på något sätt orättvis.

Trots det känns det som att om de bara hade lyckats nå upp till samma nivå som Styx gjorde 2014 så hade Gollum kunnat klara sig med ett "meh" och slinka in i Game Pass / PS Plus lite lagom obemärkt. Ingen gillar egentligen Gollum.

Känns som att hela hypen kring det här spelet byggde på att det såg så jävla risigt ut vid första revealen. Och sedan har det bara fortsatt.

Medlem

Ingen bra vecka för Embracer.

Medlem

Tog inte länge innan det kom ett sämre släpp än Redfall. 🤣

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Som anställd på ett lager vill jag vara väldigt tydlig med att de inte är välkomna i vår bransch då vi har ganska högt satta kvalitetsmål våra anställda behöver uppnå.

De kan väl jobba på Postnords paketsortering.

Medlem

"Varelsen" ser inte ens ut som Gollum?

Medlem

Haha, kollade review nu. Shit, alltså skaparna bakom detta spel har uppenbarligen inte haft någon aning om vad de sysslat med och är bara ute efter att mjölka pengar. Hoppas att ingen köper skiten så att de går back.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Moderator | Testpilot
Skrivet av FejkFejksson:

Rullar i 60 iaf? Då är det väl bra.

Spelet har tyvärr samma typ av problem som Jedi Survivor. Med andra ord håller den inte ens 60 större delen av tiden när man springer runt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av KoP:

Känns som att spelet är utvecklat utav nyexaminerade ifrån någon spelutvecklingsskola. 🤔

Gollum simulator!

Medlem
Skrivet av sweclockern:

"Varelsen" ser inte ens ut som Gollum?

Hur ser gollum ut då? Som peter jackaons filmer?. Där är gollum som exempel inte rätt avbildad för fem öre.

Medlem
Skrivet av denza:

Hur ser gollum ut då? Som peter jackaons filmer?. Där är gollum som exempel inte rätt avbildad för fem öre.

Fun fact: I The Hobbit skrevs inget om Gollums storlek, vilket ledde till den här monstruösa tolkningen av Tove Jansson. Först i Sagan om Ringen-trilogin nämner Tolkien att Gollum är en liten aning längre än Sam.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av denza:

Hur ser gollum ut då? Som peter jackaons filmer?. Där är gollum som exempel inte rätt avbildad för fem öre.

Då blir det ju dubbelt fel i spelet med tanke på att krabaten ser ut (och låter) som en billig kopia av Peter Jacksons vision.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Att döma av det spelets sågas för så är väl Switch-versionen 8/10, nästan 9/10.

Medlem
Skrivet av Ender:

Det där är så konstigt...varför skulle jag någonsin få för mig att spela som den vämjeliga lilla kraken? Visst, jag förstår att det kan vara kul att berätta en historia från ett ovanligt perspektiv, att ge en röst åt någon som aldrig haft en...det gick ju bra för Maleficent på vita duken. Men Krupphosta (som han borde hetat på svenska)?
Vad blir deras nästa spel, The untold adventures of Jar Jar Bings?

Jag tycker personligen att det är roligt att man vågar sig på att just ta ett perspektiv från en oväntad karaktär. Hade man gjort det väl hade det kunnat bli väldigt intressant från en genuint elak (och trasig) karaktärs perspektiv i centrum.. Men det lyckades man definitivt inte göra här. Tragiskt att det kunde bli så katastrofalt uselt Tycks ju inte genomgått någon form av quality assurance alls.

Medlem

Även om spelet vart 100% buggfritt och haft perfekt prestanda... hade det spelat någon roll?

Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Embracer har inte särskilt mycket med spelet att göra. Licenserades före Embracer köpte lotr licensen som jag förstått och utvecklades inte av Embracer. Daedalic som ägs av nacon har utvecklat detta.

Kursen rasade 5 - 7 % till efter recensionerna kom vad jag kan se. Vilket visar att aktier inte är förankrade med verkligheten om detta nu är en reaktion på spelet.

Går ju att argumentera att detta försvagar varumärket.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Även om spelet vart 100% buggfritt och haft perfekt prestanda... hade det spelat någon roll?

Nej, finns ingen anledning att laga detta spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Var tvungen att testa det. Måste säga att det är över förväntan ändå. Absolut inget fel på flyget hittills. Mellan 140-170fps med DLSS3, raytracing och allt på epic.

Ser faktiskt helt okej ut. Inte nextgen super duper grafik men knappast 2015 grafik heller.

Nej. Pc gamer sa det var helt okej och jag håller faktiskt med. Kommer fortsätta spela det.

Redfall är 100ggr sämre än det här kan jag säga.

Testa själv och läs inte bara


signatur

Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Spelet har tyvärr samma typ av problem som Jedi Survivor. Med andra ord håller den inte ens 60 större delen av tiden när man springer runt.

Precis som jedi på min dator när det kom så flyter det perfekt. 140-170fps med DLSS3. Vafanken spelar folk på för potatisdatorer?? Eller funkar alla spel helt enkelt perfekt bara för mig??? Tveksamt.

Man ska iaf ha en laptop tydligen då som med stationär oxh 4090 super mega edition alltid har problem när det funkar ypperligt för mig


signatur

Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080

Medlem
Skrivet av serdyllon:

Det lustiga är att redan 2014 släpptes spelet Styx med en protagonist som lika gärna hade kunnat vara Gollum. Ett spel som fokuserade på att man var en liten, äckligt ful, lömsk, smygande och hämdlysten goblin.

Styx utvecklades också av en liten studio med vad man får förmoda var en betydligt mindre budget

Hur kunde Gollum nästan ett decennium senare "gå guld" och misslyckas så kapitalt med att göra ett spel som passade karaktären hela spelet baserats på? Det skall sägas att Styx var ett ganska mediokert spel. Jag tillhör minoriteten som spelade klart det. Så jämförelsen är inte på något sätt orättvis.

Trots det känns det som att om de bara hade lyckats nå upp till samma nivå som Styx gjorde 2014 så hade Gollum kunnat klara sig med ett "meh" och slinka in i Game Pass / PS Plus lite lagom obemärkt. Ingen gillar egentligen Gollum.

Känns som att hela hypen kring det här spelet byggde på att det såg så jävla risigt ut vid första revealen. Och sedan har det bara fortsatt.

Då såg ju Styx ändå rätt coolt ut.

Medlem

Ett spel baserat på Gollum var inte ens intressant från första början.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Moderator | Testpilot
Skrivet av Melldorwin:

Precis som jedi på min dator när det kom så flyter det perfekt. 140-170fps med DLSS3. Vafanken spelar folk på för potatisdatorer?? Eller funkar alla spel helt enkelt perfekt bara för mig??? Tveksamt.

Man ska iaf ha en laptop tydligen då som med stationär oxh 4090 super mega edition alltid har problem när det funkar ypperligt för mig

Vida känt att folk med alla möjliga configs har problem. Du måste ha tur då massvis med människor omed 4090's har problem


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Vida känt att folk med alla möjliga configs har problem. Du måste ha tur då massvis med människor omed 4090's har problem

Såklart kan det absolut vara så enkelt

Men jag har sällan problem med spel, oavsett vilket det gäller. Det kan man ju vara tacksam för

Fipplar heller inte med något. Utan kör Windows rakt upp och ner utan tweaking av inställningar eller överklockning. Kör in alla uppdateringar av Windows och alla övriga Windows updates så fort dom kommer. Alltid senaste nvidia drivers osv..

Vet inte riktigt hur folk gör i Gollum för att bara få 60fps med drops på ett 4090 när jag hade 170fps med lägsta runt 140…


signatur

Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080

Medlem

Idéen är fantastisk. Klart bästa delen av böckerna när Frodo och Sam går runt i Mordor, fara bakom varje hörn. Superspännande! Att smyga runt som Gollum där hade varit helt fantastiskt, hade älskat det, men tyvärr är ju inte detta det spelet alls, detta verkar vara rent skräp.

Håller inte alls med de som tycker det är en dålig idé. Om något så gör han sig bättre som spelkaraktär än jobbig filmkaraktär där han ska klaga och tjura precis hela tiden, ha sin interna dialog, den delen av Gollum är bara jobbig och en stor anledning till att jag tycker filmerna blir jobbigare att se med tiden, man har toktröttnat på honom.. Men som ren överlevare är Gollum en cool karaktär i böckerna och varken god eller ond egentligen, drivs bara av sitt eget mål.

Medlem
Skrivet av sweclockern:

"Varelsen" ser inte ens ut som Gollum?

Jodå. Han ser precis ut som Gollum skulle göra om man bad någon som sett filmserien en gång (när den gick på bio) skapa Gollum fritt ur minnet.

Medlem
Skrivet av denza:

Hur ser gollum ut då? Som peter jackaons filmer?. Där är gollum som exempel inte rätt avbildad för fem öre.

Vad är felet med hur Gollum ser ut i filmerna? Han är ju en av få karaktärer i filmerna som ser mer eller mindre precis ut som i Alan Lees illustrationeer. Detta utseende motsäger inte hur han beskrivs i böckerna och hur Tolkien beskrev honom för illustratörer.

Medlem

Hoppas disney gör ett spel som kretsar kring jarjar binks <3

Moderator | Testpilot
Skrivet av Melldorwin:

Såklart kan det absolut vara så enkelt

Men jag har sällan problem med spel, oavsett vilket det gäller. Det kan man ju vara tacksam för

Fipplar heller inte med något. Utan kör Windows rakt upp och ner utan tweaking av inställningar eller överklockning. Kör in alla uppdateringar av Windows och alla övriga Windows updates så fort dom kommer. Alltid senaste nvidia drivers osv..

Vet inte riktigt hur folk gör i Gollum för att bara få 60fps med drops på ett 4090 när jag hade 170fps med lägsta runt 140…

Jag pratade mer om Jedi Survivor, men har hört att det är shader compliation hack i detta också


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av serdyllon:

Det skall sägas att Styx var ett ganska mediokert spel.

Apropå Styx, testade du uppföljaren Styx: Shards of Darkness som släpptes några år senare (2017)? Det var betydligt bättre — utvecklarna hittade rätt där vad gäller stealth-gameplay. Allt är relativt förstås men jag tyckte det var en riktig pärla.

123
Skriv svar