Nintendo får för mycket beröm för TOTK

Sim
Medlem

Finns det någon orsak till att du inte kan nämna en titel?

Tex, shovel knight, som körs på en 3d motor och är otroligt snyggt finner jag mer imponerande än snygga lensflares

Skrivet av Naughty Dog Rule:

Att jag kikar på Digital Foundry och läser deras artiklar är bara en liten del av mitt intresse men det bidrar med en del info och insyn inom grafik som jag finner intressant.

Tycker att ett spel är väldigt snyggt när det tekniska imponerar samtidigt som jag gillar det estetiska.


signatur

Arff

Gen
Medlem
Skrivet av Majoren:

Inte bara fuse det handlar om, det handlar om att kunna nyttja omgivningen, t.ex. knuffa stenar på fiender, bygga broar genom fälla träd osv. Grafiken i Horizon är inte heller realistisk, däremot mycket mer högupplöst än Zelda, dock i mitt tycke med sämre dynamiskt ljus. Men poängen är ju att Zelda ju är ett spel med mer på gå gång än Horizon, då det har mycket mer komplex fysik, fler inbyggda system igång etc. så det blir ganska missvisande att påstå att Tears är rakt av ett tekniskt simplare spel, skulle nog säga att det är tvärtom...

Jo, det köper jag även om det trots allt är tekniker som finns i flera survival spel som har basbyggande. Men att grafiken i Horizon inte är realistisk och att det har sämre dynamiskt ljus...antingen har du inte spelat spelet alls eller så säger du bara så för att vinna en argumentation. Jag har inte sagt att Totk är ett tekniskt simplare spel, jag sa att grafiken är bra mycket mer simpel (av uppenbara skäl). Att jämföra dem båda på ett tekniskt plan tror jag inte går då de är så olika (förutom att båda är open world).

Men tror vi släpper diskussionen Ha så kul med TotK, ska själv köra klart shrine nummer tre och se vad som händer sen.

Medlem
Skrivet av Gen:

Jo, det köper jag även om det trots allt är tekniker som finns i flera survival spel som har basbyggande. Men att grafiken i Horizon inte är realistisk och att det har sämre dynamiskt ljus...antingen har du inte spelat spelet alls eller så säger du bara så för att vinna en argumentation. Jag har inte sagt att Totk är ett tekniskt simplare spel, jag sa att grafiken är bra mycket mer simpel (av uppenbara skäl). Att jämföra dem båda på ett tekniskt plan tror jag inte går då de är så olika (förutom att båda är open world).

Men tror vi släpper diskussionen Ha så kul med TotK, ska själv köra klart shrine nummer tre och se vad som händer sen.

Nope, säger så för att det är min åsikt.
Sen vet jag iofs. inte vad du vill ha sagt egentligen, ja givetvis ser Horizon tekniskt mer avancerat ut _grafiskt_. Nu adresserade jag dock att Zelda inte nödvändigtvis behöver vara ett tekniskt simplare spel för det då teknik i spel inte bara är polygonantal och texturupplösning, det är även fysik, AI etc.

Skrivet av Sim:

Finns det någon orsak till att du inte kan nämna en titel?

Tex, shovel knight, som körs på en 3d motor och är otroligt snyggt finner jag mer imponerande än snygga lensflares

Det spel som har imponerat på mig mest någonsin är The Last of Us Part 2, det är för mig det spel som har använt hårdvaran (PS4, PS4 Pro) på det mest spektakulära vis som jag har skådat.

Sim
Medlem

Du klagar på Tear of the kingdoms fps samtidigt som ett annat spel som har svårt att hålla sig till sina locked 30 som det med imponerande?
visst, last of us må vara snyggt, men tekniskt så är då tears milsvid mer imponerande.

Skrivet av Naughty Dog Rule:

Det spel som har imponerat på mig mest någonsin är The Last of Us Part 2, det är för mig det spel som har använt hårdvaran (PS4, PS4 Pro) på det mest spektakulära vis som jag har skådat.


signatur

Arff

Skrivet av Sim:

Du klagar på Tear of the kingdoms fps samtidigt som ett annat spel som har svårt att hålla sig till sina locked 30 som det med imponerande?
visst, last of us må vara snyggt, men tekniskt så är då tears milsvid mer imponerande.

Du kan inte på riktigt mena att TOTK är mer imponerade rent tekniskt?

Geeks Gaming
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Du kan inte på riktigt mena att TOTK är mer imponerade rent tekniskt?

Det beror nog på hur man definierar ”tekniskt”.
Tar man i beräkningarna vad totk körs på för hårdvara, vad det åstadkommer grafiskt, med sin fysikmotor, storleken på världen osv samt att allt ryms på 16,3 Gb så är jag lite med på resonemanget.

Tittar man på fps och grafik så nej, självklart inte.

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

[…]

Borde vi inte kunna kräva att Nintendo åstadkommer mer än vad dem har gjort med TOTK på 6 år?

Jag ser att du argumenterar flitigt, men hur många timmar har du lirat spelet nu?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Du kan inte på riktigt mena att TOTK är mer imponerade rent tekniskt?

Det där med "tekniskt imponerande" är relativt, precis som @NordhNet är inne på - vad du gör med vilka medel och verktyg du har, och vilken plattform du utvecklar till och därmed begränsas av.
Annars hade inga konsolspel varit "tekniskt imponerande", eftersom det finns mer hästkrafter att plocka ut med de mest högpresterande PC-komponenterna, och du då (åtminstone teoretiskt) kan krama ur saker som lite extra texturupplösningar, renderingsupplösningar och/eller FPS.

Så visst kan spel som utvecklas till olika plattformar vara minst lika tekniskt imponerande baserat på olika grunder. Äpplen och päron.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skrivet av Hanzo:

Jag ser att du argumenterar flitigt, men hur många timmar har du lirat spelet nu?

Blev klar med spelet för ett par dagar sedan, det tog väl ungefär 30 timmar.
Mitt betyg hamnade på 5/10.

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Blev klar med spelet för ett par dagar sedan, det tog väl ungefär 30 timmar.
Mitt betyg hamnade på 5/10.

Ser ut som du rushat igenom Main storyn iaf.
https://howlongtobeat.com/game/72589 (average rushed 38h25m)


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skrivet av Hanzo:

Ser ut som du rushat igenom Main storyn iaf.
https://howlongtobeat.com/game/72589 (average rushed 38h25m)

Tyckte det inte var tillräckligt roligt att lägga ner mer tid helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Tyckte det inte var tillräckligt roligt att lägga ner mer tid helt enkelt.

Smaken är som röven,
klöven.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Smaken är som röven,
klöven.

Ändå imponerad om han nu faktiskt lagt ut 30h på ett spel han tycker är så mediokert, som i sig är en uppföljare till ett spel han också tyckte var mediokert

Skrivet av Majoren:

Ändå imponerad om han nu faktiskt lagt ut 30h på ett spel han tycker är så mediokert, som i sig är en uppföljare till ett spel han också tyckte var mediokert

Tyckte BOTW var snäppet bättre, 6/10.
Förra året spelade jag ut 125 spel, så 30 timmar märks knappt för mig.

Medlem

För mig är det estetiska alltid bra mycket viktigare än det tekniska. En av mina absoluta favoriter när det kommer till spelserier är Persona-spelen, där femman är något av det snyggaste jag sett och då är det tekniskt sett så simpelt att det kan spelas på en potatis.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Moderator | Testpilot
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Tyckte BOTW var snäppet bättre, 6/10.
Förra året spelade jag ut 125 spel, så 30 timmar märks knappt för mig.

Önskar jag hade så mycket fritid som dig.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Nu var totk "klart", bestämde mig för att döda ganondorf när jag hade 16 hjärtan och 2 stamina rullar. Var nog lite tidigt, hade bara level 1 armor också så fick en rejäl utmaning.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Skrivet av theBoosing:

Nu var totk "klart", bestämde mig för att döda ganondorf när jag hade 16 hjärtan och 2 stamina rullar. Var nog lite tidigt, hade bara level 1 armor också så fick en rejäl utmaning.

Hur lång tid tog det för dig?

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Hur lång tid tog det för dig?

50h


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Nu var totk "klart", bestämde mig för att döda ganondorf när jag hade 16 hjärtan och 2 stamina rullar. Var nog lite tidigt, hade bara level 1 armor också så fick en rejäl utmaning.

Har 15 hjärtan, 2,25 stamina rullar, 3 kompletta armor-set, har väl bara kommit halvvägs i storyn, men är inne på långspelning nu, så ska nog bli klar närmaste dagarna. Men vill gärna dra ut på storyn, känns mer menlöst för mig att göra sidosysslor när main story börjar bli klar. Kör likadant i t.ex. Skyrim

Medlem
Skrivet av Majoren:

Har 15 hjärtan, 2,25 stamina rullar, 3 kompletta armor-set, har väl bara kommit halvvägs i storyn, men är inne på långspelning nu, så ska nog bli klar närmaste dagarna. Men vill gärna dra ut på storyn, känns mer menlöst för mig att göra sidosysslor när main story börjar bli klar. Kör likadant i t.ex. Skyrim

Tänker som dig, när main är klar så tappar man fort sido-uppdragen, oavsett spel. Såhär i efterhand skulle jag gjort mera på sidan först och luskat ut hur man uppgraderar armor och samlat på mig mer mat främst mat som tar tillbaka hjärtan som depths-monstren slår bort. Jag var lite snabb, men det gick dock var det jävulskt svårt med tanke på att kuewken(ursäkta) hade en miljard faser.

Så, chilla och förbered dig så mycket du orkar innan


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Skriv svar