Nu när konkurrens och monopol varit en het debatt länge, hur kan EA få fortgå obehindrat?

Inaktiv
Nu när konkurrens och monopol varit en het debatt länge, hur kan EA få fortgå obehindrat?

Först och främst. Bespara oss från alla barnsliga kommentarer om Playstation VS Xbox och Activision affären. Dom har sina egna trådar.

I alla år har EA köpt upp konkurrenter och har verkligen skapat sig ett monopol bland sportspelen. Hur kan EU och andra tillåta det? Dom senaste förvärven EA gjort bland annat är Codemasters och då F1 serien och Dirt Rally (WRC).

Konkurransen är i princip noll för EA när det kommer till alla sportspel och när det funnits något motstånd, så har dom helt sonika köpt upp det eller köpt rättigheter med summor som motståndet inte är ens i närheten av att kunna matcha.

Medlem

Ea började "innan alla andra", så de har liksom easat in i det och dessutom så har de alltid gjort en jäkla massa spel själva. Sedan när denna bransch exploderade så behövde flera företag som inte brytt sig innan köpa företag som fan bara för att bli större, utan att göra så mycket eget i förhållande. MS är enligt mig inte en spelutvecklare på samma sätt som EA eller Ubi....


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Rättelse: det officiella WRC-spelet utvecklas av Kylotonn och ges ut av Nacon.

Medlem
Skrivet av Thane:

Rättelse: det officiella WRC-spelet utvecklas av Kylotonn och ges ut av Nacon.

Inte längre om jag har fattat det rätt, från och med nästa spel tar ea och codemasters över wrc-licensen


signatur

Cause i need to watch things die

Medlem
Skrivet av Kolsvart:

Inte längre om jag har fattat det rätt, från och med nästa spel tar ea och codemasters över wrc-licensen

Se där det hade jag inte koll på!

Medlem

Har ju inte nödvändigtvis med spelstudios i sig att göra när det kommer till sportspelen utan att det obehindrat får köpas licens och skriva kontrakt för att inga andra ska få licensiera samma sak, vilket så klart är ett sätt att få vara ensam om att ha det namnet alla känner igen på sin produkt.

Geeks Gaming

Är det inte för att det handlar om licenser som det är fritt för alla att buda på?

Skribent
Skrivet av NordhNet:

Är det inte för att det handlar om licenser som det är fritt för alla att buda på?

Precis, och inget hindrar ju de andra från att göra fotbollsspel eller bilspel även om de saknar licenserna. Sen är det ju kanske ett nackdel, men det är en annan fråga.

Det ska dock bli intressant och se hur EA FC säljer nu när de inte har licensnamnet till FIFA längre.


signatur

"Writer and Fighter"

1
Skriv svar